Bouw Smitwijs Singapore

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Danny Bimmel, 17 jul 2004.

  1. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Ik was al een tijdje niet helemaal tevreden met de neus;

    [​IMG]
    Je zou zeggen, wat is er mis met die neus? Er lijkt inderdaad weinig mis, maar de neus van de Singapore is niet scherp maar rond, dus wat doen we dan.........

    [​IMG]
    Dan slaan we gewoon de neus eraf 8), en zetten we er een nieuwe op.......

    [​IMG]
    En dan is dit het resultaat, toen ik met de kont bezig was had ik beukenhout gebruikt en was er toen niet helemaal blij mee omdat het zo hard is (vergeleken met bijvoorbeeld vuren). Toch wilde ik het met de neus nog een keer proberen. Ik moet zeggen, je bent wat langer bezig met schuren maar het ziet er wel goed uit en je maakt minder snel een fout met schuren omdat het zo langzaam gaat :D .

    Straks nog even de kommetjes bij de boegschroef.

    Groetjes Danny.
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Danny schreef:

    Dit is dus plastische chirurgie voor schepen? :D


    Groetjes,

    Droop
     
  3. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Zoiets ja, ben pas ook al met haar kont bezig geweest :wink: .

    Maar goed (speciaal voor Luit :wink: ) de "kommetjes" (als iemand de originele naam weet....) bij de boegschroef.

    Gereedschap
    - Geodriehoek,
    - Duimstok,
    - Potlood,
    - Dremel met schuurtrommel (407) en schuurband korrel 60 (408),
    - Black & Decker Mouse met halfrond hulpstuk en schuurpapier korrel 120.

    [​IMG]
    Ik ben begonnen met het aftekenen van de boegschroef. Op het lijnen/spantenplan van de Smitwijs Singapore stond gelukkig ook de boegschroef ingetekend met de kom, dus heb ik dit met een geodriehoek, duimstok en potlood op de romp getekend.

    [​IMG]
    Daarna ben ik begonnen met de kleine randjes. Volgens de tekening loopt deze kom 3mm naar binnen, had ik daar even mazzel 8) , m'n beplanking is 3mm. Als ik dus het kunststof van de boegschroef tijdens het schuren met de Dremel tegenkwam moest ik stoppen.

    [​IMG]
    Nu is het grotere gedeelte aan de buurt, dit wilde ik met de vijl doen, maar dat kan niet omdat ik dan tegen de as van de boegschroef aan zou zitten. Gelukkig heeft de Mouse daar een leuk hulpstukje voor :D . Volgens het spantenplan zou de kom m'n spant net moeten raken, dat betekend dus dat ik door mijn beplanking heen ga, gelukkig had ik daar al rekening mee gehouden, voordat de beplanking tegen de romp aankwam heb ik op de plek van de boegschroef een latje geplaatst. Als ik door mijn beplanking heen zou gaan kom ik metteen op het latje terecht. Ik ben in het midden begonnen met schuren en toen ik diep genoeg zat heb ik de boven en onderkant ook afgewerkt.

    [​IMG]
    Het is even schuren, maar dan heb je wel (net zoals op de echte schepen) een kommetje :D .

    Groetjes Danny.
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ziet er netjes uit.
    Zo heb ik het bij mijn schepen nooit gemaakt. Gemakzucht :oops:
     
  5. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Hallo Danny,

    Ziet er goed uit man!!!
    Ik heb al wel in de gaten (woordspeling :lol: ) dat het bij mij nog een heel geknuttsel wordt.
    Plaats je ook nog ff een foto als je de "kommetjes" helemaal afgewerkt hebt?

    Greetings,
    Luit
     
  6. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Luit,

    Zal ik doen, maar dat kan nog even duren :) .

    Groetjes Danny.
     
  7. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Vandaag weer even met de romp bezig geweest, de romp was al goed geschuurd dus kon ik met de eerste lagen epoxy beginnen. Een paar weken geleden even naar Poly-Service geweest en een aantal soorten epoxy gehaald. De eerste waarmee ik ben gaan werken is de "Polypox Injecteer" om het hout te inpregneren. Dat is nu gebeurd aan de binnen- en buitenkant van de romp, nu maar hopen dat het niet blijft plakken :wink: . Het plakt nu nog een beetje maar ik heb het er vanmiddag pas op gesmeerd.

    Geen foto's dit keer, want tussen een kale romp en een romp met wat epoxy erop zit maar weinig verschil :lol: .

    Groetjes Danny.
     
  8. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi Danny,

    Ziet er allemaal zeer goed uit, waarom ben jij eigenlijk geen lid bij onze vaarvereniging VMBC het Anker uit IJsselstein / Nieuwegein ??????

    as zondag 7 november varen we in onze clubvijver kanovijver Geinoord te Nieuwegein vanaf 11 uur tot ongeveer 13 uur, kom eens langs !! Iedereen is welkom, en na het varen Erwtensoep in ons clubhuis......

    http://home.planet.nl/~ooste954/vmbchetanker.htm kan je gelijk een routebeschrijving vinden naar het vaarwater.

    voor de website van ons kluppie.....kan je ook een routebeschrijving vinden.
     
  9. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Tom,

    Daar was jullie internetpagina gebleven :D , ik heb al vaker op jullie site gekeken maar die was pas ineens helemaal weg, verplaatst dus :? .

    Maar goed, ik zal eens kijken of ik zondag wat tijd kan vrijmaken :D .

    Groetjes Danny.
     
  10. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
     
  11. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Vandaag weer bezig geweest met mijn SW Singapore,

    [​IMG]
    Als eerste het bakdek geplaatst, de binnenkant van de romp is helemaal behandeld met epoxy dus daar kan niets meer mee gebeuren. Eerst even gekeken of ik, met de gaten in het dek, nog overal goed bij kon komen maar dat was gelukkig geen probleem :D . Ik heb trouwens het bakdek ruim uitgezaagd en na het plaatsen op maat geschuurd, eraf schuren is immers makkelijker dan iets eraan schuren :wink: .

    [​IMG]
    Tussen het hoofddek en het sloependek komt natuurlijk nog het een en ander, dus heb ik alvast wat muurtjes opgetrokken. Ook deze zijn wat aan de ruime kant zodat ik ze later op maat kan schuren. Ook ben ik al een beetje met de kont bezig geweest.

    [​IMG]
    Tot slot ook alvast aan de verschansing begonnen, dat was even tricky :?
    want hiervoor is de tekening van het NVM van de Smit Rotterdam niet te gebruiken en na het goed bestuderen van foto's van de echte Smitwijs Singapore bleken de tekeningen van het Nationaal Sleepvaart Museum ook niet helemaal te kloppen :( . Dus dan maar alle gegevens en tekeningen met elkaar vergelijken en dan kom je een heel eind :) .

    Heeft iemand van jullie trouwens nog tips voor het plaatsen van de verschansing? Ik heb nu bijna alle ondersteuningen op het dek gelijmd en een 1mm triplex plaat klaarliggen om op maat gezaagd te worden, maar ik heb er eerlijk gezegd een zwaar hoofd in om de boel mooi passend te maken :( . Alle tips zijn welkom :D .

    Groetjes Danny.
     
  12. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoi Danny,

    Misschien een idee om het eerst met dun karton te doen......
    als je dat passend hebt, kan je dat overzetten op hout.

    Mooi verslag trouwens.
    Ik volg het op de voet!!

    ciao, Ronald
     
  13. Hannibal

    Hannibal Guest

    Danny

    Je kunt hel helemaal van papier (180gr) of dun karton maken en daarna in de epoxy zetten.

    Dan krijg je de mooie ronde vorm...
     
  14. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hier twee foto's van de kont

    [​IMG]

    [​IMG]

    het schuin oplopende deel is precies een meter hoog.

    ciao, ronald
     
  15. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Ronald en Han,

    Bedankt voor jullie tips :D , karton/dik papier is inderdaad een goed idee. In eerste instantie ga ik proberen om de verschansing ook gewoon van hout te maken, mocht dat niet lukken wordt het papier, epoxy (met glasmat) komt er zowieso overheen.

    :banana: , precies goed gegokt! Op de tekening was het slecht af te lezen dus vond ik 2cm (2cmx50=100cm) wel een mooie maat, precies goed dus :D.

    Ik vrees alleen dat ze niet op tijd klaar is voor werkschependag :( dus ik moet me misschien iets meer gaan richten op de verbouwing van mijn Amsterdam om niet helemaal "empty handed" te komen :) .

    Groetjes Danny
     
  16. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Danny,

    Misschien ook een idee om het achterste deel,
    waar de rol ook in moet komen,
    van hout te maken en het dan massief te houden.

    Dan kan je prachtig de rondingen er in schuren........

    En de verschansing tot aan dat gedeelte is dan een stuk makkelijker.

    [​IMG]

    succes in ieder geval!!

    ciao, Ronald
     
  17. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Ronald,

    Was ik inderdaad ook al van plan, op de tekening van het origineel staat een stippellijn ter hoogte van het horizontale deel (waar het 1m hoog is) naar de zijkanten en de hekrol. Ik denk dat bij het origineel dit ook helemaal dicht is. Ik heb al naar de foto's gekeken die jij en Han(nibal) op internet hebben staan, maar nog niet echt een bevestiging kunnen krijgen :( .

    Als het gelukt is krijgen jullie hier natuurlijk de foto's te zien :D ,

    Groetjes Danny.
     
  18. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Het is al een tijdje stil rondom dit "project" :cry: Waar blijven de foto's? :wink:
     
  19. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Dr. Evil,

    Geen foto's meer helaas, het project staat in de ijskast eigenlijk in de vriezer zelfs :( . Zoals je eerder in dit topic hebt kunnen zien staat de romp in de eerste laag epoxy, een paar dagen nadat ik deze lagen had aangebracht bleek ik allergisch te zijn voor (een stof in) epoxy :cry: .

    Mede daarom ben ik ook aan de Walcheren begonnen.

    Groetjes Danny.
     
  20. Burner

    Burner

    Lid geworden:
    17 okt 2004
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Zevenaar
    iemand moet die jongen gaan helpen? kan dat niet?


    iemand ff dat spul erop doen kan danny verder want het ziet er zow gaaf uit..
     

Deel Deze Pagina