M
martijn de boer
Guest
Jan,
Ik ga zien of ik een 12 volt lampje van 10 wat kan halen en zal de test doen.
Je hoort hiervan.
Ik heb inmiddels ook een nieuwe speedcontroller getest.
Rokraft 120uP 6-12V
Ook hier geen resultaat.Deze heeft een vermogen van 20 amp. De originele heeft en vermogen van 40 Amp.
Groet,
Piet
De regelaar heeft wel een vermogen van 20 of 40 A, maar de BEC op zo'n regelaar houdt het meestal bij 1 A voor gezien. Een beetje servo trekt al 0,6 A, dus reken maar na.
De BEC op je originele regelaar, de Graupner SPEED PROFI 40R BEC levert nominaal 1 A continue en 1,5 A voor korte tijd. Dit staat in de spec die je zelf hebt gepost een paar pagina's terug. Als je daar een ontvanger, 4 servo's, een LTR5 en een tankregel eenheid aan hangt en alle 4 de servo's beginnen wat te doen, dan rook je hem gegarandeerd uit. Sterker nog, doordat de diepte-regel-servo continue bezig is de diepte juist te houden heb je grote kans dat je de BEC uit uitrookt op het moment dat je links- of rechtaf wilt.
Waar je ook vanuit mag gaan is dat zo'n BEC geen mooie 5 V levert, maar een beetje rimpelige 5 V. Wat ik zeker weet is dat servo's behoorlijk wat storing geven op de spanningslijn. Bij mijn goedkope Conrad servo's is het zelfs zo erg dat de mircoprocessor die ik op dezelfde 5 V spanningsbron (computervoeding: 5 V, 20 A) had aangesloten spontaan ging resetten. Laat het kloppend hart van een LTR5 nou een microprocessor zijn. Als die niet voldoende ontstoort is kan ik me heel goed voorstellen dat het ding continue staat te resetten (de zogenaamde brown-out detectie) en dus niets doet. Het probleem is hier waarschijnlijk de te 'rommelige' voeding. Als je het echt zeker wilt weten moet je testopstelling aan een scoop hangen om de voedingsspanning te bekijken.
Maar eigenlijk weten we het al, want aan een paar batterijen doet ie het wel. Mijn advies is dan ook om een fatsoenlijke, losse BEC te gebruiken en niet die van de regelaars. Een BECjes van een regelaar zijn eigenlijk alleen geschikt om ten hoogste één servo te voeden. Auto en eenvoudig botenwerk dus. Een fatsoenlijke, losse BEC levert minimaal 8 A continue en is voorzien van voldoende grote condensatoren om rimpelingen in de spanning op te vangen en weg te filteren.
Ik weet niet in hoeverre je bedreven bent in de elektronica, maar het is vaak een ondergeschoven en onderschat aspect van veel zaken.
Succes!