Bouw van de onderzeboot VII/C van Engel

Discussie in 'Duikboten' gestart door P.Mansvelt Beck, 12 feb 2008.

  1. De regelaar heeft wel een vermogen van 20 of 40 A, maar de BEC op zo'n regelaar houdt het meestal bij 1 A voor gezien. Een beetje servo trekt al 0,6 A, dus reken maar na.

    De BEC op je originele regelaar, de Graupner SPEED PROFI 40R BEC levert nominaal 1 A continue en 1,5 A voor korte tijd. Dit staat in de spec die je zelf hebt gepost een paar pagina's terug. Als je daar een ontvanger, 4 servo's, een LTR5 en een tankregel eenheid aan hangt en alle 4 de servo's beginnen wat te doen, dan rook je hem gegarandeerd uit. Sterker nog, doordat de diepte-regel-servo continue bezig is de diepte juist te houden heb je grote kans dat je de BEC uit uitrookt op het moment dat je links- of rechtaf wilt.

    Waar je ook vanuit mag gaan is dat zo'n BEC geen mooie 5 V levert, maar een beetje rimpelige 5 V. Wat ik zeker weet is dat servo's behoorlijk wat storing geven op de spanningslijn. Bij mijn goedkope Conrad servo's is het zelfs zo erg dat de mircoprocessor die ik op dezelfde 5 V spanningsbron (computervoeding: 5 V, 20 A) had aangesloten spontaan ging resetten. Laat het kloppend hart van een LTR5 nou een microprocessor zijn. Als die niet voldoende ontstoort is kan ik me heel goed voorstellen dat het ding continue staat te resetten (de zogenaamde brown-out detectie) en dus niets doet. Het probleem is hier waarschijnlijk de te 'rommelige' voeding. Als je het echt zeker wilt weten moet je testopstelling aan een scoop hangen om de voedingsspanning te bekijken.

    Maar eigenlijk weten we het al, want aan een paar batterijen doet ie het wel. Mijn advies is dan ook om een fatsoenlijke, losse BEC te gebruiken en niet die van de regelaars. Een BECjes van een regelaar zijn eigenlijk alleen geschikt om ten hoogste één servo te voeden. Auto en eenvoudig botenwerk dus. Een fatsoenlijke, losse BEC levert minimaal 8 A continue en is voorzien van voldoende grote condensatoren om rimpelingen in de spanning op te vangen en weg te filteren.

    Ik weet niet in hoeverre je bedreven bent in de elektronica, maar het is vaak een ondergeschoven en onderschat aspect van veel zaken.

    Succes!
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    had ik ergens gepost dat ik na het plaatsen van de ltr5 een spannings probleem had en dit verholpen door een 7805 2 amp uitvoering te plaatsten
    dit probleem deed zich voor in de u2540

    de meeste mensen zien niet in dat de bec opdezelfde koelplaat zit als de power feds
    en die genereren heel wat warmte
    door die warmte krijgt de bec ook zijn deel en stort dus in

    een vrijstaande regelaar naar 5 volt op een degelijke koelplaat doet beter zijn werk dan die ingebouwde bec
    ik heb nu het probleem opgesplitst
    de bec voed de ontvanger
    dan heb ik twee maal 7805 2 amp voor de servo's en de rest van de besturing
    en nu is de elektronica in de boot tot rust gekomen en werkt naar behoren

    nu heb ik hetzelfde probleem bij de u47 dat de elektronica zot begint te doen
    blijkt dat de stuurstang van het roer te veel wrijving heeft en daardoor de servo enorm stroom gaat trekken
    de 7805 komt daar bij aan de max grens van zijn kunnen en dan begint ook deze boot kuren te vekopen
    hier was dus het signaal dat er iets niet in orde was omdat er meer stroom wordt gevraagd dan er gelevert kon worden
    hier moest geen stabilisator bij gezet maar een likje vet (lanoline/vaseline )oplossing
    aan de stuurstang gedaan en het probleem was opgelost
    ja hein ik weet het hahahaha ik moet mijn boten beter onderhouden dus bij deze

    wat het meten van de 5 volt betreft
    je volt meter kan niet zo snel meten dat hij de dip in het voltage laat zien
    maar een scoop die laat duidelijk zien waar het probleem zit
    dan zie je een redelijk grote dip in de 5 volt lijn komen en daar reageert dus de ontvanger dadelijk op

    groetjes raf
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Weet je wat nu echt frustrerend is. Dat ik net en heel verhaal heb zitten typen voor Jan Doedel. Druk per ongeluk op een verkeerd knopje en pffffst weg tekst, weer een kwartier naar de knoppen...

    Piet,

    Staar je niet blind op dat BEC. Om die reden ben ik bijna mijn U1234 verloren. 3 uur wachten tot ie naar de overkant was gedreven. Met alleen de periscopen boven water. 4 gram meer water in de boot was ie net zo snel weg geweest als de tekst die ik net geschreven heb.

    Een andere ontvanger kan je nog proberen. Maar eigenlijk is een apparte accu de beste oplossing. En die kan je naar mijn mening wel kwijt in de boot. Anders de oplossing van Hein & Martijn , ook goed....

    Stop de adviezen van Alexander Engel in de vriezer. Daar kun je nu even niets mee......

    Een boot verliezen van 2000€+ door een l*llig printje wat BEC heet. Ik weet niet hoe het gesteld is met jouw financiën. Maar als je een boom hebt die geld geeft ipv peren, mag ik dan een stekje?

    Douglas
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2008
  4. Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2008
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo martijn

    heb je dat fototje eens goed bekeken???
    die draden naar dat servo stekkertje zien er niet al te dik uit om 8 amp over te trekken
    een bec van 8 amp is onzin
    ik wil eens zien wat er van de bedrading over schiet als je echt 8 amp gaat trekken
    wat de voeding aan gaat die ik heb
    eenvoudiger kan het niet
    1 stabilisator en twee condensatertjes + drie stukjes krimpkous

    2 amp 5 volt gestabiliseert en daar hang ik 3 servo's aan
    heb ik er meer dan plaats ik er nog eentje bij
    voor de u47 zitten deze op een alu L profiel wat netjes weggewerkt kan worden onder de overstaande rand van het tech rek
    foto volgt
    [​IMG]

    kost prijs 3 euro en wat moeite om drie soldeer lassen te leggen
    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2008
  6. Hoi raf,

    uiteraard is 8 A wat overbemeten en zullen die draadjes misschien geen 8 A dag-in dag-uit kunnen trekken (hoewel het slechts 40 W is). Ik denk ook dat die 8 A kortstondig piekvermogen is. Maar laat de hele santekraam 2,5 A continue trekken. Dan weet je zeker dat je voeding het aankan. En mocht er zich een keer een uitzonderlijke situatie voordoen dat je wel 4 A nodig hebt, dan slaan niet gelijk alle mircoprocessoren op hol. Wel zo prettig, want het kloppend hart van een ontvanger is natuurlijk ook een mircoprocessor.

    Vroeger was ik ook heel erg van de zelfbouw. Maar daar ben ik door schade en schande wijs geworden toch een beetje vanaf gestapt en als er nu redelijk geprijsde off-the-shelf produkten zijn, dan gebruik ik die. Uiteindelijk zijn uren ook niet goedkoop en ik besteed mijn tijd liever aan het oplossen van 'leuke' problemen dan dit soort voedingsproblemen.

    Maar ik denk dat je eindeloos kan discussieren over dit soort details; uiteindelijk blijken er altijd meer wegen te zijn die naar Rome leiden. Sommige wegen zijn zeer slecht begaanbaar of lopen dood, dat is wel duidelijk, maar niet allemaal :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2008
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo martijn

    het blijft wedden op 1 paard met 1 stabilisator
    en als je zoals bij mij het geval was
    een stilletjes oplopent stroom verbruik krijgt dan merk je dat niet zosnel
    tot plots de hele zaak in de soep draait
    ik doe dus drie servo's op 1 stabilisator en de ontvanger krijgt een eigen voedinkje

    wat zelf bouw aangaat en de prijs er van
    een stabilisator voor 2 euro en 10 minuten werk vind ik best te doen
    het hangt natuurlijk ook van je kunnen af of je het inelkaar krijgt
    met de conrad modulletjes heb ik nooit problemen gehad om deze te monteren
    en het grote voordeel van zelf bouw is niet te onder schatten dat je namelijk als er iets defect geraakt het ook kan herstellen
    met gewone goedkope onderdelen en niet van die pieterige friemeltjes van smdtjes waar nog niet eens een waarde opstaat maar een nummer waar je dan weer een databoek voor moet kopen om te weten wat je eigenlijk voor je hebt liggen als het er na het openen van het boek nog licht en niet is weg gewaait

    vroeger toen ik nog veel jonger was een 80/ 8 mHz kcomputer zelf gebouwd uit raket onder delen (printplaatjes)met 1 Kb geheugen(werkt nog steeds)
    dus ik krijg deze makelijke soldeer werkjes wel gedaan
    het is maar wat je aan kan
    de een bouwt mooi en de andere vaart beter
    het leukste zou zijn een combinatie van allemaal
    maar zolang het maar plezant blijft en vooral betaalbaar

    groetjes raf
     
  8. P.Mansvelt Beck

    P.Mansvelt Beck

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Ruurlo Gelderland
    Heren,

    Heb jullie advies overgenomen en vanmorgen een spanningsregelaar besteld.
    Moet dus even wachten tot hij binnen is en laat dan het resultaat van test weer
    weten.

    De optie voor een losse batterij is niet mogelijk i.v.m. de ruimte. Past er niet in.

    Groet,

    Piet
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Piet,
    dat is een verstandig besluit om zo print te plaatsen.
    Er ligt toch voor veel geld in het water als je aan het varen bent.
    En de een kan zelf zo iets bouwen en de ander niet.
    Succes verder

    Hein
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Sow, piet heeft dus alleen een boompje waar peren aan groeien... Hahaha.
    Het heeft wel lang geduurd voordat je ''om'' was ;).

    Zeker geen verkeerde beslissing!

    Douglas
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hahaha het lijkt de titanic wel met zijn kleine roertje
    maar als je tijd genoeg hebt krijg je elke boot de bocht om

    wijs besluit om die spannings regelaar er tussen te zetten
    het kan beter maar dit gaat helpen
    wil je safe spelen dan sluit je de spannings regelaar aan op de ltr5 en de servo /duiktank die daar op zit
    de + draad naar de ontvanger maak je los uit de orginele stekker
    zo zit je ltr5 met wat er aanhangt op de 5 volt regelaar
    en je ontvanger blijft zijn voeding uit de bec trekken
    de bec wordt minder belast en gaat geen problemen meer geven
    en de ltr5 met aanhang krijgt zijn voeding uit de spaningsregelaar en krijgt daar zijn sapje van en gaat ook geen kuren meer verkopen

    wel aan denken de rode draad die van de ltr5 naar de ontvanger loopt losmaken en wegtapen of krimpkousje er over heen

    groetjes raf
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    [​IMG]
    Boompje kopen, Douglas?;)
     
  13. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Voor mij is mijn U-96 mijn eerste grore project wat RC betreft en ik begrijp uit de diverse reakties dat een spanningsregelaar dus nodig is.
    Dan gaan ik die dus ook maar inbouwen in mijn U-96!

    Je leert toch weer een hoop zo van het forum en de kennis die aanwezig is hier!

    Groeten,

    Joris

    P.S. mijn geldboom is helaas al lang dood, ben nieuwe aan het kweken maar het lukt niet zo erg....
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dat ligt er aan of het boompje meer geld kan produceren als dat ie gaat kosten..:rolleyes:

    Laat ik het maar zo zeggen. Ik stink wel maar niet van het geld ;)

    Oh, is dat zo? :lol: Kennis heb ik niet veel, wel veel boten....... Maar waar komt die kennis dan toch vandaan?

    Wat is het nou, een grote of een gore...... :bye:

    Douglas
     
  15. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Die "r" en "t" zitten wel erg dicht bij elkaar na een nacht dienst... ;)

    Laten we het maar op GROOT houden! :cool::D:D

    Groeten,

    Joris
     
  16. P.Mansvelt Beck

    P.Mansvelt Beck

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Ruurlo Gelderland
    Martijn,

    Wat een interesant artikel To Bec or Not to Bec.
    Probeer e.e.a. te bestuderen.

    Groet,

    Piet
     
  17. P.Mansvelt Beck

    P.Mansvelt Beck

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Ruurlo Gelderland
    Raf,

    Bedankt voor je reactie. Ga ik zeker doen.
    Voor wat betreft de Bec van de speedcontroller(s).
    Ik heb twee speedcontrollers, een Bec hiervan uitschakelen ?

    Groet,

    Piet
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Piet,

    wil je die ene BEC dan aansluiten op de ontvanger?
    Terwijl je zo een omvormer er tussen zet?
    Dus de ontvanger zijn stroom van de BEC krijgt en van het printje?
    Krijg je een duikboot met rooksignalen!

    Lees dat artikel van BEC to BEC nu maar eens heel goed.
    Weg met de BEC, en als je boot onderwater is dan is hij ook "BEC".

    Hein
     
  19. P.Mansvelt Beck

    P.Mansvelt Beck

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Ruurlo Gelderland
    Hein,

    Ik heb het bericht van Raf gelezen. Hij adviseerd om de LTR5 aan te sluiten aan de spanningsregelaar en de ontvanger via de Bec.
    Dit lees ik toch goed ?

    Groet,

    Piet
     
  20. Raf gebruikt voor een deel van de apparatuur de BEC van de snelheidsregelaar en de losse spanningsregelaar voor een ander deel van de apparatuur. Wil je dat succesvol doen, dan moet je niet een 'recept' volgen, maar zelf 100% snappen hoe het systeem precies in elkaar zit en 100% zeker weten wat je doet, want een fatale fout is zo gemaakt. Laat voorlopig de BEC's van de snelheidsregelaars even helemaal links liggen. Die losse spanningsregelaar levert genoeg vermogen om de hele santekraam te voeden en het is redelijk idiot-proof (no offence :) )
     

Deel Deze Pagina