Ach het is een zwembad, meteen reden om de bootjes eens van de onderkant te bekijken
Anders kun je mij altijd nog inhuren met mijn duikuitrusting
Klopt, Paul. Overigens hadden we een privé duiker, die een heleboel mooie foto's heeft gemaakt.
Maar... terug naar de Pliesieboten: vandaag de eerste proefvaart gemaakt bij Nieuw Heeten.
Weersomstandigheden: windkracht 3, met vlagen 4. lekker windje op het water, maar ook stukken beschut. Lekker zonnetje.
De toekomstige RV 162 was nog helemaal kaal op de bolders na. Dekhuis heb ik vastgezet met een lip onder de opbouw voor en links en rechts achter een "pen-en-gat-verbinding". dit om te voorkomen dat het dekhuis plotseling op 2 meter diepte ligt en ik een (héééle dure) privé duiker moet inhuren...

Motoren: 2 x Speed 600 BB 12V, die nu op 7,2V liepen.
Schroeven: 35mm 3-blads Raboesch schroeven met spitse naaf.
Langzaam vooruit de eerste meters:
Halve kracht: de halve tunnels onder het achterschip kanaliseren het zog van de schroeven mooi.
Kalme patrouillevaart. De boot ligt stabiel genoeg op het water om koffie te kunnen zetten en een soepje te koken aan boord.
Koffie en soep op? Mooi dan nu "the pedal on the metal"!
Ook nu uiterst stabiel, geen sprake van stuiteren. Knuppel los op volgas resulteert in een kaarsrecht zog. Richtingsstabiliteit is perfect. (en ik had de roeren toch maar mooi goed afgesteld...

)
De boeggolf wordt mooi "afgewezen" door de rubber fender.
Even over de eigen hekgolf heenwippen: Ook nu geen sprake van rare dingen. Het model blijft onverstoorbaar doorgaan.
Oké, op 12 of 14,4V zal het wel wat ruiger gaan, maar tot nu toe bevalt het gedrag van het model me uitstekend. Draaicirkel is stuur- en bakboord een metertje of drie. Achteruit gaat wel, maar niet te hard, anders krijgen ze op het achterdek natte voetjes en dan moet men weer de schoenen poetsen.
Bovendien slaat de golf dan over het achterste dekluik heen. (Bij mij overigens afgedicht met Graupner zelfklevend schuim)
De rompvorm is prima (een duidelijke vletvorm) en door de breedte is ze uiterst stabiel. Natuurlijk staat er straks een zware mastconstructie op, maar aan de andere kant: ik heb er nu maar een standaard 7,2 NC-pack inliggen. Ze ligt nu nog vrij hoog op het water. En straks krijgt ze nog die loodzware RIB op het achterdek...