bouw van de politieboten van colorikits!

Mee eens dat van de kosten, echter ik heb nog wel twee regelaars liggen voor brushed, echter die zijn vrij lomp (met groot relais) ideaal voor slepers e.d. Omdat ik wat vaker zowel kleinere als snellere boten bouw heb ik zo-wie-zo nieuwe nodig. Als ik die prijzen in NL zie en daar een goedkopere motor bijneem, kom ik aardig in dezelfde prijs klasse.
Daarnaast zijn de regelaars programmeerbaar en hebben ze een beveiliging voor lipo. En inderdaad het rendement / onderhoud is beter. Voor zover ik heb uitgevonden kan een brusless iets beter tegen warmte (door fikken lukt wel) maar in ieder geval slijten ze niet van een beetje warmte.

En als laatste als er toch geld bij moet, is iets nieuws wel zo leuk.
 
Hallo Maarten,

Houdt er wel rekening mee, dat het regelen van de toeren 'onderin' bij dit soort regelaars en motoren vaak 'naatje' is; voor de motor aanloopt zit je al op een derde gas, dus voorzichtig manouvreren wordt avontuurlijk...

Groeten, Jan.
 
hallo allemaal ziet er goed uit al die voorderingen en iedeen voor al die verschillende types.
ik heb dit model zelf al weer 1,5 jaar en dus al weer een aantal uurtjes gevaren maar het is wel leuk dat er nu ook verschillende types worden gebouwd rws, rv.
succes allemaal hou dit topic goed in de gaten...

groeten rick
 
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouw van politieboten

@Herby
Jouw foto's zijn van een ex-Nederlandse politieboot. Wat daar allemaal aan veranderd is is me onbekend.

Heren, Correct me if I'm wrong:

De Nederlandse hebben bovenin een dekstraler hangen.
Daaronder een toplicht.
Aan de voorkant van de bekisting om de radar hangt het toplicht voor gestreken mast.

Over bakboord heb je boven elkaar Rood / Wit / Rood.

SB heb je een (waarschijnlijk) ankerlicht, met daaronder een blauwe zwaailamp.
Het onderste zijarmpje heeft geen lamp aan SB.

Op de top van de mast is waarschijnlijk een oranje fluitlicht.
Deze moet verplicht meebranden op moment dat je op de hoorn blaast.
Voor de liefhebbers onder jullie, zal ik even proberen alle navigatielichten te plaatsen en uit te leggen.
Boven in de mast een toplicht, met de boordlichten die daar bij horen op het bordes.
Indien het bovenste deel van de mast is gestreken, dan is het tweede toplicht aan de beurt om te branden.
Indien de hele mast achter de stuurhut verdwijnt, dan zijn er geen boordlichten meer. Maar vooraan de preek zit nog één lantaarn. Deze lantaarn is een zogenaamd carnavals licht. Heeft een rode en groene sector. Deze lantaarn zijn de boordlichten. Hierbij gaat het toplicht die aan de pet van de stuurhut hangt branden.
Hiermee is denk ik de discussie over loodslicht opgelost?
 
Duidelijk verhaal, voorste lampje is dus een lamp als ze bij zeilschepen en pleziervaart gebruiken.

Blijft de vraag nog over, Wat staat er op het puntje van de mast?
 
Navigatielichten

full

Dus ik denk dat dit de Navigatieverlichting is.(bij de meeste schepen)
Met de dank aan GQS & Pergot(je).
Dit is echt goede infomatie .
Stel je voor: je vaart en je weet niet wat ze aanduiden:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Roel,

Speed 600 BB 12V is iets anders dan de BB SP uitoering, ander magneetmateriaal. Die 12V BB zijn wat tammer, maar ook zuiniger inderdaad. Voor jou prima denk ik! Is er een kans dat je haar zaterdag (proef)vaarklaar hebt? Kunnen we kijken :mrgreen: :cool:

En jongens hoe ging het, wie heeft er gewonnen?
Of was het te hoog gegrepen en kregen ze geen vaart?
 
Richard,

Jij vaart met oirginele motor en schroef he?
Weet jij wat de motorgegevens zijn; toerental en A ect.....
Dat is mooi vergelijkingsmateriaal (met jouw vastgelegde film)
 
En jongens hoe ging het, wie heeft er gewonnen?
Of was het te hoog gegrepen en kregen ze geen vaart?

Herb: ik had mijn KMarboot thuisgelaten.
Heb er over zitten denken om haar mee te nemen, maar gisteravond besloten om mezelf niet te overhaasten en persé te moeten varen met de RV-162.
Liever nog een weekje rustig dingen goed afwerken dan een nacht doorbuffelen en tijdens het varen er achterkomen dat plotseling je opbouw op 3 meter diepte in het zwembad ligt (of zo...)
 
Update

Ben nu even de S262 nieuwe motorenen gears aan het geven maar een aardig eind opweg met de bovenbouw van de RWS24. Heb de mast even in de afbijt gezet, conclusie solderen kan ook met spuug, de verf was het bindend element. Nu duidelijk is waar welk licht waar zit, wat zijn de meest gevoerde combinaties,dit ivm met aantal draadjes. Navigatie, toplicht en ankerlicht snap ik....de rest?????? iemand een overzicht van welke lichten waarneer en waarom??

De opbouw is voor 75% herbouwd. De onderste helft komt vast op het dek het ramen gedeelte is verwijderbaar. De mast e.d. blijft dus ook vasten zal beweegbaar worden.
 
Ik ga de RWS 24 woensdag a.s. 16 sept. bekijken in Harlingen ergens tussen 09.00 en 09.30 uur. Ik hoop 's avonds op mijn website een berg High-res foto's te hebben van elk denkbaar detail.
 
Ach het is een zwembad, meteen reden om de bootjes eens van de onderkant te bekijken

Anders kun je mij altijd nog inhuren met mijn duikuitrusting ;)

Klopt, Paul. Overigens hadden we een privé duiker, die een heleboel mooie foto's heeft gemaakt.

Maar... terug naar de Pliesieboten: vandaag de eerste proefvaart gemaakt bij Nieuw Heeten.
Weersomstandigheden: windkracht 3, met vlagen 4. lekker windje op het water, maar ook stukken beschut. Lekker zonnetje.
De toekomstige RV 162 was nog helemaal kaal op de bolders na. Dekhuis heb ik vastgezet met een lip onder de opbouw voor en links en rechts achter een "pen-en-gat-verbinding". dit om te voorkomen dat het dekhuis plotseling op 2 meter diepte ligt en ik een (héééle dure) privé duiker moet inhuren...;)
Motoren: 2 x Speed 600 BB 12V, die nu op 7,2V liepen.
Schroeven: 35mm 3-blads Raboesch schroeven met spitse naaf.

Langzaam vooruit de eerste meters:
57005485.jpg


Halve kracht: de halve tunnels onder het achterschip kanaliseren het zog van de schroeven mooi.
74287869.jpg


Kalme patrouillevaart. De boot ligt stabiel genoeg op het water om koffie te kunnen zetten en een soepje te koken aan boord.
46016265.jpg


Koffie en soep op? Mooi dan nu "the pedal on the metal"!
Ook nu uiterst stabiel, geen sprake van stuiteren. Knuppel los op volgas resulteert in een kaarsrecht zog. Richtingsstabiliteit is perfect. (en ik had de roeren toch maar mooi goed afgesteld...:D)
12236835.jpg


De boeggolf wordt mooi "afgewezen" door de rubber fender.
55809607.jpg


Even over de eigen hekgolf heenwippen: Ook nu geen sprake van rare dingen. Het model blijft onverstoorbaar doorgaan.
71669659.jpg


Oké, op 12 of 14,4V zal het wel wat ruiger gaan, maar tot nu toe bevalt het gedrag van het model me uitstekend. Draaicirkel is stuur- en bakboord een metertje of drie. Achteruit gaat wel, maar niet te hard, anders krijgen ze op het achterdek natte voetjes en dan moet men weer de schoenen poetsen.
Bovendien slaat de golf dan over het achterste dekluik heen. (Bij mij overigens afgedicht met Graupner zelfklevend schuim)

De rompvorm is prima (een duidelijke vletvorm) en door de breedte is ze uiterst stabiel. Natuurlijk staat er straks een zware mastconstructie op, maar aan de andere kant: ik heb er nu maar een standaard 7,2 NC-pack inliggen. Ze ligt nu nog vrij hoog op het water. En straks krijgt ze nog die loodzware RIB op het achterdek...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top