Bouw van Debbie, tweetakt motor

Hola , dat verbaast mij , nu heb ik ook wel enkele proxxon machientjes , maar eerlijk ? Toch licht materiaal.:(.
Probeer toch maar een keer met een slagmes , zoiets is in een paar minuten gemaakt en geslepen.
Als het niet lukt wil ik er wel eentje voor je maken en slijpen. Wat is de grootste spantang dat je hebt?
Trouwens als je kolom scheef staat frees je evengoed recht ( als je stuk juist is opgespannen ) maar wel een hol vlak.
Dirk
 
Hallo Jeroen,
kun je een stelschroef maken aan beide zijden van het draaipunt.
bij mijn machiene heb ik het kunnen doen en dat gaat een stuk gemakkelijker, zie foto.

Geweldig idee! Dat ga ik vanavond gelijk een proberen. Want het is me anders wel een gepiel, eindeloos heen en weer.!

Jeroen
 
Probeer toch maar een keer met een slagmes , zoiets is in een paar minuten gemaakt en geslepen.
Als het niet lukt wil ik er wel eentje voor je maken en slijpen. Wat is de grootste spantang dat je hebt?
Trouwens als je kolom scheef staat frees je evengoed recht ( als je stuk juist is opgespannen ) maar wel een hol vlak.
Dirk

Hi Dirk, dank voor het aanbod. Zeer gewaardeerd. Mijn grootste spantang is 10mm.
 
Door verdraaien van je hulpstukje kan je op elk vlak van de tafel de afwijking aflezen/.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik had een fout gemaakt, het niet beschrijven van de hoek van de Z-as, t.o.v. de X-Y tafel.
Daarom even verwijderd.
Mogen kijken hoe te meten over de z-as.
 
Jeroen
Kan je hier iets mee? Slag diameter is ongeveer 40 mm , dat moet je freesbank aankunnen.
VPqOUGh.jpg
 
Heb je weleens een haarliniaal op het oppervlak gehouden?
Zelfs een minimale afwijkingen in haaksheid van de vertikale kolom t.o.v. het werkstuk, geeft al afwijkingen in de vlakheid van het oppervlak.
Het werkstuk heeft bij elke afwijking van de verticale kolom een hol oppervlak,
Bij een frees van ø10mm is weliswaar bij gelijke haaksheidfout de fout het zelfde, maar nu over 10mm i.p.v. bijvoorbeeld 40mm.
Het bewerkte oppervlak heeft bij gebruik van een frees ø10mm in het midden een veel kleinere afwijking.
 
"Gea,
Jeroen
Kan je hier iets mee?
Slag diameter is ongeveer 40 mm , dat moet je freesbank aankunnen.


Mooi gemaakt Gea.
Leuk voorbeeld ook.
Extra gemaakt voor hier?

Goed bezig.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Jeroen
Kan je hier iets mee? Slag diameter is ongeveer 40 mm , dat moet je freesbank aankunnen.

Geweldig Dirk, dat wil ik graag eens proberen! Ik stuur je even een PM.

Heb je weleens een haarliniaal op het oppervlak gehouden?
.
Ja, dat heb ik geprobeerd en dan kun je dus “minuscule” toppen en dalen zien.

Gisterenavond nog maar weer eens verder gegaan:

Met mijn tooltje, de kop zo goed mogelijk afgesteld:

P7210002.jpg


P7210003.jpg
P7210003.jpg


Beter dan dit lukt me niet, maar dat is een heel stuk beter dat eerder. Ik heb nog even gekeken om zo’n stelschroefje te maken zoals geopperd door Potter. Goed idee en het zou zeker een hele hoop tijd en ergernis hebben bespaard. Maar dat is op mijn freesbank nog niet zo makkelijk omdat het allemaal zo piettepeuterig is.

P7210004-2.jpg


Ik ga daar nog eens verder over nadenken, want zo’n stelschroefje zou toch wel heel handig zijn.

Maar goed, ook nog even wat andere metingen gedaan

P7210005-2.jpg


En toen maar weer wat proefstukjes gemaakt

P7210006-2.jpg
P7210007-2.jpg


Altijd moeilijk te zien op de foto, maar het is wel degelijk beter dan de vorige keer. Nauwelijks te voelen, dus ook nog maar eens met de meetklok erover heen.
P7210009-2.jpg


Het richeltje is een paar honderste,tussen de richeltjes helemaal vlak, nog even met een liniaaltje gekeken naar hoe het licht eronder door schijnt, maar dat is ook nauwelijks.
P7210010-2.jpg
P7210011-2.jpg


Ook nog maar een geëxperimenteerd met frezen in de Y richting. Dat geeft nog een iets beter resultaat. Ook de freesrichting maakt een klein beetje uit.

Gisterenavond nog een mailtje gehad van Nel Sauerbier. De meeste materialen die ik had besteld gaan vandaag op de post!

Ik ga nog een keer checken bij Proxxon wat zij zeggen. Er zijn verder geen aftelmogelijkheden op dit freesbank. Anders dan de kop recht zetten.

Jeroen
 

Bijlagen

  • P7210008-2.jpg
    P7210008-2.jpg
    235 KB · Weergaven: 381
Ook nog maar een geëxperimenteerd met frezen in de Y richting. Dat geeft nog een iets beter resultaat Ook de freesrichting maakt een klein beetje uit.

Dat is begrijpelijk.
De reactie van de snijkrachten staan nu in lijn met de hoofdkolom..
Alleen de taatsplaat van de borging ,verdraaien/verstellen van de hoek van de spindel vangt deze kracht op.
Deze kan meer kracht opvangen, dan de borging van de hoekverstelling/schuinstelling van de spindel, hoekinstelling t.o.v. het werkstuk.
Bij bewerken op de X-as staan de reactie krachten haaks op de kolom.
Ergens heb ik op de Duitse tegenhanger van ons forum gelezen, dat door een stevige steun tussen de kolom en de machine houder het verdraaien van de houder t.o.v. de kolom werd tegen gehouden.
Kan het helaas niet meer terugvinden.
Overigens, ik voorspel je, dat door de onvoldoende klemkracht van de borging/verstelling van de motorhouder, spindel er problemen zullen ontstaan.
Bij een te grote aanzet, zal de borging, de grote radiale krachten ontstaan door de kotterbeitel/slagmes niet instaat zijn om de grote verspaningskracht/botsing op te vangen.
Resultaat, de kop zal verdraaien.
Maar de praktijk zal de oplossing geven.
 
Gisteren eindelijk wat verder gekomen, met het eerste onderdeel, cilinder steun.

Volgens het ontwerp zaten daar mooie kantjes aan. Dus dat verg wat pas en meetwerk om de frees in de juiste positie te krijgen.

P7250007.jpg


P7250009.jpg


Eerste onderdeeltje zo goed als af. Moet het nog een beetje bewerken/polijsten. Maar dat ga ik pas doen als ik alles klaar heb en een keertje in elkaar heb gezet.

P7250012.jpg


Volgende onderdeel, de cylinder zelf!

Jeroen
 
Volgende onderdeel, de cylinder zelf!

Na al je problemen met het correct haaks afstellen van de hoofdspindel, t.o.v. het werkstuk, heb nu jezelf opgezadeld met een paar minuutjes "uitlijn" problemen.
1- Haaks instellen van de Z-as, door de verstelling van de hoofdspindel zal deze opnieuw afgesteld moeten worden, Maar jouw geluk door het nieuwe tool : https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-debbie-tweetakt-motor.272629/#post-4068768
Is het afstellen van de Z-as meetbaar.
Maar door het verwijderen van de machineklem, moet je deze weer in de X-as uitlijnen.
Er zijn twee dingen, die ik nooit meer, of onder omstandigheid, wijzig.
1 - Op de draaibank. Nooit meer het center verzetten om een conus te draaien. Ondanks handige hulpmiddelen vraagt het zuiverstellen van het center vele minuten werk.
2 - Op de freesbank.
Hier twee problemen,: Losnemen van de exact, X-as, uitgelijnde machine klem
Plaatsen van een draaitafel voor andere dan rechtlijnige bewerkingen.
De tijd, die zal je moeten besteden aan het opnieuw correct uitlijnen van de werkstukhouder zal enige tijd vragen.
Daarom tracht ik alle delen in te spannen in de zuiver in de X-as uitgelijnde machine klem. Dus indien er iets onder een hoek moet worden bewerkt, dan wordt het werkstuk onder die hoek in de machineklem vastgezet. Indien haaks op de X-as, dan aandrijven op de Y-as, je had al ontdekt, dat dan de bewerking zuiverder was.
Wisselen van gereedschapshouders is geen probleem.
Volgens https://www.proxxon.com/en/micromot/24108.php
zijn de volgende gereedschapshouders onderdeel van het pakket. : Collets of 6 - 8 and 10mm are included. The solid table is T-slotted to the MICROMOT standard of 12 x 6 x 5mm.
Volgens de spec, kan je frezen gebruiken met de schachten ø 6, 8 en 10mm.
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig Jeroen, ziet er goed uit.
Freesmachine weer op orde?
.

Hi Ruud, In alle eerlijk ben ik nog steeds niet helemaal tevreden. Maar het moet zo maar. Ik heb nog wat vragen uitstaan bij Proxxon. Ik krijg in ieder geval redelijk resultaten die ik naderhand met wat polijsten en nabewerken keurig kan krijgen. Dus we gaan gewoon door

Na al je problemen met het correct haaks afstellen van de hoofdspindel, t.o.v. het werkstuk, heb nu jezelf opgezadeld met een paar minuutjes "uitlijn" problemen.

Maar door het verwijderen van de machineklem, moet je deze weer in de X-as uitlijnen.

De tijd, die zal je moeten besteden aan het opnieuw correct uitlijnen van de werkstukhouders zal enige tijd vragen.
Daarom tracht ik alle delen in te spannen in de zuiver in de X-as uitgelijnde machine klem. Dus indien er iets onder een hoek moet worden bewerkt, dan wordt het werkstuk onder die hoek in de machineklem vastgezet. Indien haaks op de X-as, dan aandrijven op de Y-as, je had al ontdekt, dat dan de bewerking zuiverder was.
.

Bedankt. Daar was ik zelf ook al achter. Maar ik heb op dit moment geen mogelijkheden om een werkstuk onder een hoek in de machineklem te zetten. Tijd heb ik wel en het kost me maar een paar minuten om de machineklem opnieuw uit te lijnen. Dus dit was de enige mogelijkheid die ik op dit moment heb.

Inmiddels begonnen met het draaien van de cylinder. Dat gietijzer maakt wel een hoop troep!

P7260007.jpg


P7260007.jpg


Mijn draaibankje puft en steunt met deze diameter. Bij 0,25mm diep springt the thermisch beveiliging er na een paar minuten uit. Ik ben begonnen met deze HSS beitel. Ga ook nog eens met een andere beitel proberen. Gaat langzaam, maar ziet er wel heel mooi glad uit!

Het vliegwiel is 110mm en het materiaal wat ik heb is 120mm. Dan kan ik net in mijn andere (vier) klauw plaat spannen, maar ik vermoed dat het nog moeizamer gaat. Dat is dan wel weer gewoon automatenstaal. Maar goed, tijd is geen probleem.

Jeroen
 

Bijlagen

  • P7260009.jpg
    P7260009.jpg
    373,1 KB · Weergaven: 367
Mijn draaibankje puft en steunt met deze diameter. Bij 0,25mm diep springt de thermisch beveiliging er na een paar minuten uit. /QUOTE]

Als ik mij goed herinner heb je Vario draaibank kleur rood met center hoogte 100mm?
Indien correct, dan heb je het nadeel van een Vario snelheidsregeling ontdekt.
Ik heb destijds gekozen voor een draaibank, waarbij je het toerental moet kiezen door wisselen van schijven.
Hierdoor blijft het machine vermogen volledig aanwezig bij het gekozen toerental.
Bij een Vario, wordt het toerental electronisch afgesteld.
Dit kan alleen door het afgeleverde vermogen van de aandrijfmotor te knijpen.
Het resultaat is, dat door het knijpen de motor het verlangde vermogen niet kan leveren en overbelast wordt.
Een brandstofmotor tracht het toerental constant te houden, een elektromotor het koppel.
Indien het niet lukt om het koppel constant te houden, dan zal deze doorbranden.
Vandaar dat de thermische beveiliging ingreep.
Dus gezien je regeling hebt je alleen de keuze om met een kleinere spaandiepte te verspanen.
Kiezen van een andere beitel heeft geen zin, daar het vermogen benodigd voor verspanen het product is van : materiaal sterkte, omtrek snelheid, spaandiepte en voeding.
 
Laatst bewerkt:
Beitels super scherp houden.

In pertisch gietijzer?
Vroeger heb ik geleerd, dat het vermogen benodigd voor verspanen bepaald werd door de eerder genoemde factoren.
In de berekening was er volgens mij geen reductie factor voor de scherpheid van de beitel.
 
Scherpe beitels?
Altijd.
Botte beitel kosten kracht en dat is er niet bij de draaibank van Jeroen.


Ik heb deze week meerdere metaalzaagbladen laten slijpen.
upload_2020-7-26_21-3-52.png
upload_2020-7-26_21-3-58.png

Zagen is ook verspanen, zagen kost ook kracht.
Nu schakelt mijn zaagmachine niet snel af,
maar een botte zaag zaagt niet,
kost wel steeds meer kracht.

Scherp gereedschap werkt prettiger.
En natuurlijk koelen-spoelen.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top