Bouw van Debbie, tweetakt motor

Mijn eerste projectje, een eenvoudig oscillerend stoommachientje smaakte naar meer.

Ik heb besloten om een eenvoudig tweetakt motortje te gaan bouwen na het ontwerp van Jan Ridders. Ik heb contact gehad met Jan en ik mag zijn tekeningen hier gebruiken ter illustratie en vooral ook voor de ongetwijfeld vele vragen die ik nog zal hebben als ik ga beginnen.

Dit moet ‘m gaan worden. Of liever gezegd haar, want ik heb ergens gezien/gelezen dat ze Debbie heet:

Debbie overview.jpeg


Het eerste wat ik heb gedaan is om vanuit het tekeningenpakket een materiaallijst samen te stellen. Ik heb alles even in een spreadsheet gezet, zodat ik eenvoudig kan selecteren. En kan uitvinden wat ik allemaal nodig heb. De boutjes heb ik nog niet uitgezocht en ook de materialen voor de carburateur moet ik nog even toevoegen.

Debbie Material sheet.jpeg


Ik was gisterenmiddag voor het eerst sinds lange tijd bij HBM. De afgelopen maanden zijn ze dichtgeweest maar onlangs weer opengegaan. Wat dingetjes gekocht. Het belangrijkst, een goed digitale schuifmaat. Mijn schuifmaat is nog uit 1977 toen ik naar de Zeevaartschool voor Werktuigkundigen ging. Iedereen moest zijn eigen schuifmaat en ook stalen lineaal hebben. Doet het nog prima, maar best wel lastig af te lezen op de draaibank en met ouder wordende ogen, dus nu dan toch maar een goede digitale gekocht!.

P7090036.jpg


Jeroen
 
Gisteren de materiaallijst compleet gemaakt. Het meeste rond staal heb ik zelf, voor bijna alle het andere spul kan ik bij Sauerbier terecht. Een paar stukjes kon ik niet vinden in hun prijslijst. Lange mail gestuurd, dus hopelijk heb ik het meeste voor komend weekend binnen.

Een van de eerste onderdelen die ik wil maken is de cilinder en zuiger. De passing is veel nauwkeuriger en kritischer dan op mijn vorige Wobbler projectje. Vraagje over hoe het beste de cilinder aan te pakken; Mijn gedachte was om de cilinder in de draaibank op de juist buitenmaten te brengen. Vervolgens eerste boren, daarna uitdraaien en ruimen op de eindmaat?

Daarna de in- en uitlaat poorten boren/frezen en de vlakke kantjes op de cilinder. Of zou ik een andere volgorde moeten overwegen.

Cylinder sheet 3.jpeg
 
Heeft iemand nog een suggestie ten aanzien van mijn eerdere vraag?

Vraagje over hoe het beste de cilinder aan te pakken; Mijn gedachte was om de cilinder in de draaibank op de juist buitenmaten te brengen. Vervolgens eerste boren, daarna uitdraaien en ruimen op de eindmaat?

Daarna de in- en uitlaat poorten boren/frezen en de vlakke kantjes op de cilinder. Of zou ik een andere volgorde moeten overwegen.
 
Ik zou boren en dan de poorten frezen.
Daarna verder uitdraaien en ruimen en tot slot honen.
Bij het boren en frezen van de poorten kunnen er stukjes afbrokkelen , daarom het uitdraaien en ruimen achteraf.

Dirk
 
Mijn Kreidler cylinder werd eerst uitgedraaid, daarna de poorten gefreesd en daarna opgestuurd naar Mahle om er een nikasil wand in te maken. Daarna kwam de zuiger.
 
Ik zit nog steeds te wachten op de verschillende materialen die ik bij Saurbier Modelbouw heb besteld. Maar ik heb wat zaken al in huis. Dus vanavond maar eens begonnen. Allereerst de montage plaat. Ik had toevallig nog een stukje metalen plaat liggen. Net iets korter, maar dat is geen probleem. Moest even een beetje gefatsoeneerd worden. Komt geen draaibank aan te passen. Lekker ouderwets vijlen.

P7170001.jpg
P7170003.jpg


Keurig op maat!

P7170004.jpg


Ik had ook nog een blokje aluminium waaruit ik prima de cilindersteun kan maken. Moest alleen iets inkorten. Dus met mijn mini freesmachientje aan de gang. Ben nog niet erg tevreden. Wat ik ook doe, er blijven duidelijke sporen en randjes achter. Ik heb met verschillende toerentallen geprobeerd, verschillende freesias (de grootste die in mijn freesmachine kan is 10mm) van links naar recht, boven naar beneden. Veel/weinig overlap. Het werd wel iets beter, maar ik vraag me toch af waar dit aan ligt. Kan die randjes er zo uithalen met een blokje en fijn schuurpapier, maar eerder had ik dit probleem niet.

P7170005.jpg
 
Domme vraag, had jij de boegschroef van de motorhouder op het staande V-bed vast gezet?
Lijkt mij een typisch geval van optillen van de motor/freeshouder.
Het beeld komt mij erg bekend voor.
 
Toch moeten er twee problemen zijn.
1 Bij de uitloop van de frees zakt deze enigszins, daar er minder materiaal onder de frees zit en daardoor een kleinere kracht omhoog.
2 Gezien het uiterlijk van de freessporen, de ene kant lijkt dieper dan de andere kant, lijkt het dat de kop scheef staat t.o.v. het werkstuk. Ofwel naar achter valt.
In beide gevallen lijkt het, dat de verticale krachten ontstaan tijdens het verspanen de kop omhoog drukken.
Verder gezien de groeven heb je een vrij grote dwarssnelheid gebruikt. Hierdoor ontstaan er krachten, die de frees omhoog drukken.
Waarschijnlijk heb je een "Micro mill".
 
Waarschijnlijk heb je een "Micro mill".

Ja, een simple Proxxon machientje:

P7180024.jpg


Ik ben vanochtend eerst maar eens de hele boel nog eens nagelopen en gemeten.

P7180002.jpg
P7180003.jpg
P7180004.jpg
P7180005.jpg


Ook nog maar voor de zekerheid een paar verschillende, nieuwe beitels geprobeerd. Het gaat een heel stuk beter. Het is misschien lastig te zien op de foto’s. Maar het ziet en voelt een heel stuk beter dan voorheen. Nauwelijks meer iets te voelen

P7180020.jpg


Er zit wel wat verschil in frezen langs de Y-as tov de X-as. De laatste geeft de mooiste afwerking. De kop van mijn freesbank kan worden gekanteld zodat je onder een hoek kan frezen. Die stond niet goed op nul graden. Was een heel gepiep, m.b.v. de meetklok en eindeloos heen en weer om die precies op nul te krijgen. Ik vermoed dat de kop nog steeds enigs gekanteld staat in het andere vlak. Alleen ik heb geen enkele aftelmogelijkheden hiervoor.

Ik heb ook nog met verschillende freesrichtingen ge-experimenteerd, maar dat maakt allemaal eigenlijk niet uit (Conventioneel vv Climb milling (weet zo even de Nederlandse term niet)


Ik heb een mailtje met een heel verhaal en foto’s naar de service afdeling van Proxxon gestuurd. Wellicht hebben die nog een idee/suggestie.

Maar ik ben inmiddels gewoon lekker verder gegaan met het fabriceren van de support voor de cilinder. Met zo’n klein freesbank gaat het natuurlijk wel wat langzaam, maar ik heb de tijd!

P7180025.jpg


Vanmiddag belde ook Nelly Saurerbier. Ze heeft bijna al de materialen die ik nodig heb. Hopelijk heb ik ze in de loop van de komende week in huis.

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Waarom gebruik je geen flycutter voor dat werk?
Of is je freesmachine daar te klein voor.

Daar heb ik wel aan zitten denken. Maar zoals je op de foto’s kunt zien in mijn freesmachine maar klein. Dus ik denk dat ie dat niet trekt. Er is ook nog een ander klein praktisch puntje; Deze Proxxon werkt met eigen spantangen. Dus de schacht moet ook nog eens gewoon 10mm rond zijn anders past ie niet. Kan natuurlijk altijd nog eens zelf iets maken.

Maar hoe dan ook, blijft er iets aan de hand met de uitlijning van mijn freesbank. Dus dat wil ik toch minimaal snappen en hopelijk opgelost krijgen. Ik heb een mailtje naar Proxxon Service gestuurd in Duitsland. Eens kijken of ik een reactie krijg.

Jeroen
 
Dag Jeroen
Uitlijning zal wel in orde zijn , zo een klein freesmachientje plooit gewoon alle richtingen uit onder belasting.
Ik zou met een flycutter proberen. Met een scherpe juist geslepen beitel en de 140watt van je machientje moet je toch een slagmes kunnen rondkrijgen van 50mm. In aluminium wel te verstaan.
Dirk
 
Nee, de uitlijning is niet in orde, dat is overduidelijk. Met een een flycutter krijg ik wellicht in een keer een mooie vlak, maar dat zal dan niet haaks op de andere vlakken staan als de uitlijning niet in orde is. Daarnaast als ik al opmerkte, de Proxxon heeft een eigen bevestigingssysteem voor de frezen en ik heb nog geen flycutter gezien die past. Los daarvan, ik wil gewoon dat mijn freesbank zo optimaal is afgesteld. Geen haast, dus ik blijf nog even rommelen met de uitlijning.

Maar hoe dan ook, de uitlijning moet aanzienlijk beter kunnen. Ik heb wat video’s op Youtube gezien van dezelfde proxxon frees waar ze een aanzienlijk beter resultaat kregen.

Dus gisteren opnieuw begonnen. Allereerst maar een beter, stijver tooltje gemaakt om mijn meetklok goed te kunnen bevestigen:

P7200001.jpg


De twee metingen: helemaal links en daarna 180 graden gedraaid.

P7200002.jpg


P7200003.jpg


Dus over de volle breedte (260mm) staat de kolom/hartlijn boorkop 0,25mm scheef!! Dus de vorige uitlijning was toch niet goed gegaan of weer verlopen?

Nogal een gepiel om dat eruit te krijgen. De theorie is simpel, halveer de fout richting de fout en blijf zo doorgaan totdat het nul is. Morgenavond weer even verder. Nog een paar andere meting doen

Jeroen
 
Jeroen
Neem de bovenkant van de machine vast en duw een keer flink links en rechts ,
Kijk ondertussen naar de meetklok je zal zien dat die makkelijk een paar tienden beweegt bij zo een kleine freesmachine.
Dirk
 
Jeroen
Neem de bovenkant van de machine vast en duw een keer flink links en rechts ,
Kijk ondertussen naar de meetklok je zal zien dat die makkelijk een paar tienden beweegt bij zo een kleine freesmachine.

Nee hoor, allang uitgeprobeerd. Mijn machientje is toch wel tien keer beter dan jij denkt. Ik heb met alle macht getrokken en geduwd en ik krijg een uitslag van 0,02-0,03mm. Dus een paar honderdste, geen tienden!

Zwaardere/grotere machines zijn natuurlijk altijd stabieler, maar dit is nou eenmaal wat ik heb!
Jeroen
 
Back
Top