Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Ik heb toch maar een setje van de langzaam (HP-E111L) en sneldrogende (HP-E28L) besteld. Verzendkosten zijn ook wat vriendelijker, 11.90 tot 5 kg.
 
Afgelopen weekend begonnen met het stabilo voor de nieuwe Tantalus, Styrodur kern met 20 g/m2 Carboweave. Dat spul werkt inderdaad super fijn, alleen...... lijkt er een luchtbel tussen de mylar en schuim/carboweave te zijn geslopen, op de achterzijde van het hoogteroer:

IMG_6849.jpg


Iemand enig idee hoe je dat het beste kan voorkomen?

Werkwijze is/was zoals in dit topic uitgelegd; mylar ingerold met epoxy, Carboweave erop, materiaal verzadigd, drooggerold met keukenpapier, op de kern aangebracht en vacuum getrokken met een dubbele laag keukenpapier boven/onder de kern als "breather"
 
-0.7 bar, meer trekt de pomp niet.

Waar ik net nog aan dacht: ik heb de achterlijst van de schuimkern (laatste paar mm) heel licht met epoxy ingerold, en toen ik de mylars aanbracht deze overal licht aangedrukt voor het de vacuumzak in ging. Kan zijn dat de epoxy op de achterlijst net genoeg "plakkerig" was om het koolstof van de mylar te trekken en zo een luchtbel in te sluiten. Misschien is het beter om de mylar niet handmatig aan te drukken en het vacuum dat geleidelijk te laten doen (sorry voor de slechte uitleg.... :confused:)?
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me niet. Normaal zit het weefsel flink aan de mylar geplakt en pakt het nauwelijks aan het schuim.
0.7 bar zou genoeg moeten zijn om de mylar overal aan te drukken.
Zit er lucht onder of is het overtollig epoxy dat terug geperst is?
Wat voor mylar gebruik jij? Die van 0,3mm dik of iets dat veel dunner is?
Als er een plooitje in het mylar ontstaat kan geen vacuum dat dat er uit drukken.
 
Dit was met mylar van 0.35mm (volgens de website van R-G), zonder kreuken/vouwen/... De schuimkern was ook perfect vlak, in ieder geval zonder de geulen die nu zijn ontstaan.

Er zit geen lucht tussen het weefsel en de schuimkern, dat is wat ik zou verwachten als je een luchtbel tussen de mylar+weefsel en schuimkern opsluit.
 
Ik heb dit 1x eerder gezien. Dat was veroorzaakt door mijn eigen vinger bij het lossen van de mylar.

Het zou ook veroorzaakt kunnen zijn door het handmatig aandrukken van de mylar.
 
Het lijkt er toch verdacht veel op dat er een oneffenheid in je aandruk/vacuum proces is geslopen. Ik denk aan keukenpapier dubbel gezeten, of aan de aandruk gewichten ,, is iets aan blijven plakken," ja,....het kan van alles zijn.
 
Bedankt voor alle reacties!

De geul meandert over ongeveer 2/3 van de lengte van het stabilo, en is zo smal (5mm op zijn breedst, 2mm aan het einde) dat het me sterk lijkt dat je zo'n scherp afgetekend patroon, door de stugge mylar, in het schuim kan duwen. Zoals het eruit ziet lijkt een luchtbel mij nog het meest waarschijnlijke.

Ik heb dit 1x eerder gezien.

Ik hoop dat mijn stabilo een rariteit blijkt te zijn, en dat het bij mij ook bij 1x blijft :). Morgen is het kielvlak aan de beurt.......
 
Liep de kern wel helemaal door tot het einde? Lijkt alsof de kern ophoud en de achterlijst van de kern vrij dik was. Een beetje ingedikte epoxy op de achterlijst voor het samenvoegen doet ook wonderen
 
Hoi Alex, bedoel je dat scherpe randje een paar mm voor de achterlijst? Dat was het einde van de mylar, ik moest een beetje smokkelen om een Tantalus staart met een Zonev2 mylar te maken, dat scherpe randje is er uiteindelijk net afgetrimd. Ik zag in de filmpjes van Jan Henning dat hij, na het droogrollen van de mat, de achterlijst ook nog even wat extra epoxy geeft, wat is hier het voordeel van ingedikte epoxy (thixotropiermittel?) over normale?

Net het kielvlak uitgepakt, hier heb ik gelukkig niets om over te klagen :)

IMG_6852.jpg
 
Ik las trouwens op RCGroups een bericht van Phil Barnes waarin hij schreef:

You also must use some sort of release film to prevent the breather material from getting stuck to the part being bagged. You can just buy some 4mil drop cloth plastic from the hardware store for that. Or the cheap easy way out using stuff already on hand would be wax paper or any sort of plastic sheet material.

Ik zat voorheen inderdaad altijd met het probleem dat het keukenpapier aan de voor- en achterlijst vastgeplakt zat, en dat dat met name de voorlijst nogal droog/ruw maakte. Afgaande op sommige foto's/filmpjes hier is er een soort blauwe (?) folie om dat te voorkomen, ik heb nu domweg bakpapier gebruikt (iets groter dan de mylar, een stuk kleiner dan het keukenpapier) en dat werkt ook erg goed. Weer wat geleerd...
 
Hoi Alex, bedoel je dat scherpe randje een paar mm voor de achterlijst? Dat was het einde van de mylar, ik moest een beetje smokkelen om een Tantalus staart met een Zonev2 mylar te maken, dat scherpe randje is er uiteindelijk net afgetrimd. Ik zag in de filmpjes van Jan Henning dat hij, na het droogrollen van de mat, de achterlijst ook nog even wat extra epoxy geeft, wat is hier het voordeel van ingedikte epoxy (thixotropiermittel?) over normale?

Net het kielvlak uitgepakt, hier heb ik gelukkig niets om over te klagen :)

IMG_6852.jpg
Daar waar de kern ophoud en de mylars samen komen heb je vaak een verspringing als de kernen niet haarscherp zijn. Wat ingedikte hars met micro balloons doet dan wonderen.
 
wat betreft die ''luchtbel'' ben ik het met jaap eens, ik zie in die geul een vingertop/nagel die daar over heen is gegaan. als ik naar mijn eigen fouten kijk zou ik zweren dat dit is gebeurd toen je met je vingers tussen het stabilo en de mylar schoof om de boel te ''lossen''.Iets anders kan natuurlijk ook, maar als de mylars schoon zijn en de kern ook aalstrak kan ik niet anders bedenken dat er een externe factor de oorzaak moet zijn, bovenstaande verklaring leek mij het meest logisch.
 
wat betreft die ''luchtbel'' ben ik het met jaap eens, ik zie in die geul een vingertop/nagel die daar over heen is gegaan. als ik naar mijn eigen fouten kijk zou ik zweren dat dit is gebeurd toen je met je vingers tussen het stabilo en de mylar schoof om de boel te ''lossen''.Iets anders kan natuurlijk ook, maar als de mylars schoon zijn en de kern ook aalstrak kan ik niet anders bedenken dat er een externe factor de oorzaak moet zijn, bovenstaande verklaring leek mij het meest logisch.

Hoi Vincent, misschien is het inderdaad de meest logische verklaring. Ik heb mijn eerdere staartvlakken en vleugels nagekeken, en kon nergens eenzelfde probleem vinden. Het verse kielvlak heb ik heel voorzichtig uitgepakt, zonder mijn hand tussen de mylar en kielvlak door te halen. Zal het in de toekomst ook zo doen :)

Bart
 
Mooi gelukt kielvlak Bart, Altijd leuk om zoiets te zien. Om ervoor te zorgen dat het keukenpapier niet aan de neus wordt vastgelijmd plak ik hele dunne peelplay (dacron) om de neus op de mylar, werkt ook perfect. Gewone peel play is eigenlijk te dik. Als je wil stuur ik wel een rolletje op.
 
Interessant.
Is dat ook bruikbaar als scharnier?
Zo ja kun je zeggen wat het precies is en waar je kan kopen?
 
Idd. heb ik dit materiaal ook met succes als scharnier gebruikt, gelijmd met sec. lijm in de houtmodelbouw.
Of het ook te gebruiken is als scharnier bij het in lamineren weet ik niet , zou je moeten testen. Het is in ieder geval licht in gewicht en ijzersterk. Het grootste probleem is denk ik dat je er snel doorheen schuurt. Dacron is als ik me goed herinner een polyestervezel. Ik denk niet dat het zo in de handel is . Destijds hadden we het nodig voor een groot project. We hadden toen een rol van 1 meter breed in de fabriek op laten snijden in rollen van 1 tot 5 cm breed.
Als je het materiaal graag wil testen of het iets voor jou is, laat het me maar weten.
 
Back
Top