Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 3 sep 2015.

  1. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Je hebt een PBtje als het goed is.:bye:
     
  2. marcokruyt

    marcokruyt

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Rotterdam
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Dat ziet er heel cool uit. Doet me denken aan een Escher tekening, je ziet er allemaal kubusjes in.
    Ik vraag me wel af waar je dat moet gebruiken. Het is in alle richtingen even sterk en stijf, maar daarmee ook minder in specifieke richtingen. Wij gebruiken vaak 45 graden voor torsie stijfheid of UD voor buigbelasting, liggers.
    Dit spul is dan goed voor romp neus oid.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Niet echt zo te zien. Dat 'spreadtow' weefsel is erg slecht geschikt voor 3D rondingen.
     
  5. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Even dit draadje kapen:
    Ik ben spulletjes aan het verzamelen voor mijn eerste eigen F3K bouwsel (staartjes & vleugel). Voor het meeste heb ik wel een bron gevonden (Alex, carbonwinkel, EMC), en voor klein spul is de Action nuttig. Wat ik nog mis is vacuüm folie. Voor fietsen gebruikte ik afdekfolie van de bouwmarkt. Die is moeilijk dicht te krijgen, maar wel gemakkelijk om moeilijke (frame) vormen heen te prutsen. Minder geschikt voor hier.

    Ik heb graag helemaal transparant, dan kan je zien wat je doet, maar iets dikker dan afdekfolie om hem gemakkelijker dicht te krijgen. Waar toveren jullie dat vandaan? Als ik dat van carbolwinkel laat komen is het vrij prijzig. Grote zipbags van de Ikea lijkt me wel wat voor staartjes, maar daar past geen vleugel in.

    Groeten,

    Merijn
     
  6. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Eender welk plastic op rol of zak. Plastic op de tafel, werkstuk erop, witte kit eromheen, slang erin leggen, folie erop en aandrukken.
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Bij de Action verkopen ze ook puinzakken, wat dikker plastic. Prima voor je vleugels en staartjes.
     
  8. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    En nog een materialen vraag (voorlopig de laatste, dan ga ik bouwen):
    Mallen zijn in de maak, en ik ben op zoek gegaan naar schuim. Dat valt nog niet mee. De Praxis hier heeft alleen EPS 60, Gamma en Karwei idem. Op het forum lees ik over Styrodur en roofmate schuim maar dat heb ik lokaal nog niet kunnen vinden. De Hornbach heeft Styrisol XPS schuim, gewicht onbekend, is dat wat?

    Wat is wijsheid? Het gaat allemaal per pak, dus even proberen is niet handig. En ik geef liever iets meer uit aan iets goeds dan dat ik met minder spul aan de gang ga.
     
  9. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    XPS foam is prima
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik gebruik alleen maar Styrodur van de Hornbach. Uitstekend spul om te snijden en te frezen. Mijn DLG-vleugels zijn er ook van gemaakt.
     
  11. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Vijf jaar later, nog steeds een interessant topic
     
    PE5ED, crins en l shems vinden dit leuk.
  12. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    He, het wordt nog gelezen...

    Ik ben ook een DLG vleugel aan het baggen en loop op tegen het probleem wat Niels ook al aanhaalde de webbings in de rolroeren. Ik krijg ze er niet fatsoenlijk in want het profiel is te dun... ik zou webbings moeten monteren in een stuk van hooguit 2 mm .
    Laten jullie ze wel eens weg en zou het ook volstaan als ik UD tape neem en de richting gewoon rechtop zet.
     
  13. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik lamineer de "webbings" mee. lapje glasweefsel is voldoende. Deze video laat het heel duidelijk zien:
     
  14. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Dank je @MusMus dacht dat ik alles al eens had gezien op internet maar deze nog niet en is wel lekker duidelijk met veel toelichting. Ik heb gelijk de hele serie maar even van hem gekeken.

    Helaas te laat voor mijn vleugel, die zal ik nu opnieuw moeten maken.
     
  15. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik heb ze de laatste keer weggelaten. Ik merk geen verschil.
    Nou gooi ik niet naar monsterhoogtes.
    Ik vraag me af of een webbinkje van 2mm zo veel verschil maakt.
    Je zou ook na het baggen en lossnijden van de flaps het schuim iets kunnen weg schuren en daar wat met microballoons ingedikte epoxy in kunnen laten lopen met een dikke injectienaald.
     
  16. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ha @Peral ... dat had ik ook al zitten bedenken.....ik was eigenlijk niet van plan om weer nieuwe kernen te frezen.. is nogal een klusje namelijk.

    Denk dat ik het vul met microballoons... kan toch ook wel wat drukkracht opvangen dacht ik.
     
  17. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Overasselt
    Ik zou voor de webbing gaan en de microballons met epoxy weglaten, die voegen naar mijn idee niks toe..
     
  18. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Je hebt de vleugels toch al gebagd?
    Gewoon laten en afmaken. Tegen de tijd dat je zo hard werpt als Bastiaan maar eens kijken hoe essentieel die webbing is...;-)
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nou en of dat die epoxy met microballoons wat toevoegt. Ik ken iemand in Frankrijk die zo de neuslijsten dicht maakt van 5-6-7 meter kisten. Nog nooit een probleem mee gezien of van gehoord ...
    En het doet exact hetzelfde, nl. de onder- en bovenhuid met elkaar verbinden zodat een stijve gesloten torsiebox ontstaat.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  20. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    @BastiaanD heb ik zien gooien, daar wil ik mijn muizen worpjes niet mee vergelijken.
    @Peral ja ik laat het zo en kijk wel of ik het naderhand kan oplossen het gaat om een stuk van 10 cm aan de tip van de vleugel. Het zit direct achter de scharnier lijn dus ik kan er straks nog bij.
    @DirkSchipper ik denk en hoop dat je gelijk hebt het wordt straks misschien wat zwaarder maar wel onbreekbaar. zit gelukkig niet aan de wig kant.
     

Deel Deze Pagina