Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 3 sep 2015.

  1. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Vervolg vraag .... vleugels uit de zak en zien er op het eerste gezicht goed uit maar als ik ze tordeer zie ik dat de carbon huid beweegt en los komt van de kern, is dat normaal of heb ik te weinig epoxy gebruikt. Ik heb gewerkt met Carboline SC59/3/45 Spread Carbon Fabric 0°/+45°/-45° 59g/m² en de uiteindelijke gewicht verhouding epoxy en carbon was 50/50
     
  2. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Heb je de kernen voorzichtig met perslucht stofvrij gemaakt?
     
  3. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Hehhhhh.... moet dat.... beetje schoon geklopt...!
     
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Oh nee! Wat jammer.
    Dee huid moet inderdaad aan het schuim vastzitten daar haalt de vleugel de stijfheid voor een groot deel vandaan.
    En bij het verlijmen moeten oppervlaktes inderdaat schoon, vet- en stofvrij zijn. Dan verlijm je de huid aan het schuim en niet aan het stof..
    Bij kleine delaminaties kan een injectiespuit met epoxy de boel redden, maar dit klinkt ernstiger..
    Als er echt grotere delen (meerdere vierkante centimeters) loskomen zit er vrees ik weinig anders op dan opnieuw..
    Als alles loslaat kun je de kernen natuurlijk weer hergebruiken..
    Succes en ik ben benieuwd!
     
  5. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Het leerproces van koolstof vleugels baggen is toch wel lang...... als ze klaar zijn zou ik zo weer aan nieuwe willen beginnen om de veelvuldig gemaakte fouten weer niet opnieuw te maken en het resultaat te verbeteren.

    Maar het losliggende huid probleem was toch iets van veel te weinig epoxy, misschien samen met het niet goed stofvrij maken. Ik had 15 gram huid en 15 gram epoxy, maar door het afdeppen en door het rollertje en het restje in de beker denk ik dat er heel veel verloren is gegaan. Ik kon door de huid heen kijken. Ik heb weer nieuwe epoxy gemaakt en weer ingerold, het werd nu zo opgezogen en ik schrok er van want mijn mooie lichte vleugels zouden best wat zwaarder worden. Het geheel weer onder vacuum gezet nadat ik ze met een 3 mm polypropeen had afgedekt, niet te veel druk erop en drogen.

    Het resultaat was zeker acceptabel, niet te vergelijken met gekochte modellen, maar daar is de prijs ook naar.

    PP loste trouwens goed...en de vleugel nu 65 gram
     
    crins vindt dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Het recept wat ik tot nu toe hanteer is: goed insoppen (ruim voldoende of te veel epoxy) en dan het overschot er uit rollen met keukenpapier en een harde roller. Ik doe dat een keer of 2, dan hou ik het voor gezien. Tot nu toe pakt dat goed uit.
     
  7. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Niet de kernen ook even insmeren met epoxy om een mooie hechting te krijgen....?????
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Nee, dat heb ik niet gedaan. Je krijgt dan snel te veel / te zwaar denk ik.
     
  9. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik doe dat wel. Niet ‘insoppen’ maar met de gebruikte roller even over al het schuim gaan. Daarmee weet je zeker dat het carbon aan het schuim hecht. Het extra gewicht is minimaal.
     
    Berrie en Hein.z vinden dit leuk.
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    En met het licht inrollen met de gebruikte roller pik je ook net weer de laatste stofjes en haartjes op die niet op de kern horen.
     
    HBZWEEF en Berrie vinden dit leuk.
  11. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ja @crins en @Peral ,ik denk dat het zo zou moeten, ik heb al eerder, een tijdje geleden koolstof vleugels gemaakt en die waren wel goed. weet nog wel dat ik het toen anders deed en de sheet inrolde op de kern en toen de mylar er op. Is niet de gebruikelijke manier, maar zat wel mooi vast.
     
  12. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Overasselt
    Een mogelijkheid dat je huid loskomt van de kern kan zijn dat je niet overal even goede vacuum druk hebt. Kan je oplossen door meerdere lagen keukenpapier over je mylar heen te leggen.
    Heb je al eens gekeken naar de link die onder Loet zijn post staat?

    Je carbon(sheet) op je kern insmeren met epoxy resulteert vaak in een zware vleugel omdat de kern dan wat meer epoxy opneemt dan nodig.
     
  13. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    @BastiaanD ja zeker , de verhandeling van Loet heb ik meerdere keren doorgenomen, maar ja ik liep er toch tegen op.

    Ik denk niet dat het vacuum er iets mee te maken heeft, alles werd overal goed aangedrukt maar er moet natuurlijk wel epoxy voldoende zijn om naar de kern te drukken. Blijf erbij dat het te weinig epoxy is en stoffige kernen.

    Nieuwe ingeving..... zou het ook te koud geweest kunnen zijn???? de ruimte temperatuur zal tijdens het baggen rond de 15 graden C zijn geweest en ik gebruikte L285 en H285
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2020
  14. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Dat kan goed. Ideale temperatuur is volgens mij 60 graden
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Stoffige kern is nooit goed. > Met stofzuiger of luchtdruk stofvrij maken.
    Zelf rol ik altijd met de laatste rest epoxy in de roller even over de kern om hem een héél klein beetje te bevochtigen met epoxy.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  16. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Zoals eerder gemeld: Stofvrij maken. De kernen niet nat maken, dat wordt te zwaar. Laminaat goed insoppen op de mylar en daarna niet te droog rollen. 2x met keukenpapier onder lichte druk.

    Ik heb in het verleden wel gemerkt dat het laminaat minder goed hecht op bepaalde typen schuim (blue bv).
     
    Berrie vindt dit leuk.
  17. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Vandaag weer wat nieuwe staartjes gemaakt...... Kernen schoongemaakt, wel ingesopt en droog gerold, carbon op de PP sheets ingesopt en droog gerold, niet te droog want uiteraard moet het licht, maar het moet ook heel blijven. Op -0,8 bar laten drogen tussen een elektrische deken ... Resultaat voor mijn doen boven verwachting ... !!!!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  18. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Nu de neuslijs nog optimaliseren want dat moet beter, ik leg eerst een glasmatje op de neuslijst en dan de sheets met carbon er over, maar is toch niet optimaal het sluit niet lekker aan en de sheet kan de hoek niet helemaal maken , misschien zachter materiaal gebruiken voor de sheet.?
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    mylar sheets verdunnen aan de rand door "schrapen". Ik leg ze op de rand van een harde plaat en ga er dan met een stanleymes (verfkrabber oid) overheen.
    Haaks op de rand schrapen. Je kunt de rand van de mylar nu over een 1-1.5 cm taps toe laten lopen, waardoor het beter meebuigt bij de neuslijst.
    Het blijft gepruts om het precies goed te krijgen, het lukt mij ook nog niet perfect maar het kan wel goed. Eventueel de mylars 1-2 mm van de neus laten stoppen
    en naschuren achteraf.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  20. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ik gebruik vacuum zakken van de Action..... zou het ook kunnen dat die niet stevig genoeg zijn..... ze willen wel eens wat meegeven
     

Deel Deze Pagina