Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Dankjewel voor al het werk wat je erin steekt en de manier waarop je het verduidelijkt met foto’s.
Waarom gebruik je voor de stekker verbinding niet een gewone Multiplex stekker. Dan is vergissen uitgesloten.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Je komt ruimte tekort.
Zelfs in een F5B model dat stukken groter is zit je met ruimte voor de stekkers.
Ik wil zo plat mogelijk zodat het tussen vleugel en accu weggestopt kan worden.
Dat is ook de reden waarom ik altijd losse goudcontacten gebruik en geen dingen als een XT90, dat is allemaal veel te lomp en lastig weg te werken.
In de 10 jaar dat ik F5B wedstrijden gevlogen heb heb ik zeker 9 jaar deze soort verbindingen verbruikt, nooit een probleem gehad.
Multiplex stekkers zijn perfect voor gewone modellen als vleugelverbinders maar dit is allemaal erg krap.

GJ
 
Waarom gebruik je zulke gebogen stangen voor de aansturing. En geen kogelkopjes opgesloten tussen dubbele hevels. Of kwiklinkjes? Is dat omdat ze relatief eenvoudig te maken zijn( alhoewel het vrij bewerkelijk is) of heeft het een andere reden?

Lijm je de servo's in de vleugels? Wat als deze stuk gaan?

Prachtig project. Erg leuk te zien hoe zoiets opgebouwd word.
 
Kogelkopjes nemen te veel ruimte in.
Kwiklinks kom je mee in de problemen als je ze op de servo zo dicht bij het draaipunt zet.
Dubbele hevels is helemaal een no go.
Dat geeft weerstand.
Ik heb al van alles geprobeerd en dit is de beste oplossing, dit is gewoon uit ervaring.
Deze modellen zijn wat opbouw betreft vrijwel gelijk aan een f5b model.
Dat is de F1 van modelvliegen, alles zo efficient mogelijk.
Dus alles wat we daar deden pas ik hier ook toe.
De servos worden in de vleugel gelijmd.
Normaak gesproken zou ik eerst schilderstape om de servo wikkelen en dan inlijmen met epoxy.
Dan kan je de servo eruit halen.
Maar in dit geval doe ik het niet, servos gaan eigenlijk nooit stuk.
Als ze wel stuk gaan dan moet ik alles wegslijpen.
Bij een F5B model moet je een stuk uit de vleugel zagen want daar worden de servos tijdens de bouw ingelamineerd in de vleugel.
Dus dit is nog vrij simpel.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Voordeel van de KST: als ze stuk gaan, zet je een stevige soldeertbout op het metalen huis tot ze lekker warm worden (voelen door de bovenhuid), en dan plop je ze er zo uit.
De V3 en eerste serie V5 had nog wel eens last van wat uitval, lijkt inmiddels weer beter gelukkig.
 
Ik heb 2 Kingmax C401 besteld.
Die is 6mm, bij de motor 7mm en drukt 4,5 kilo.
Hij is wat hoger dan de KST maar past als het goed is wel helemaal onder de schaal.
Ik denk erover nog een 2e D16 te bestellen, zelfde design maar dan met welfkleppen, dan kunnen ze in dat model.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Leuk verslag GJ.
Veel staat al sinds dec 2013 op dit forum, maar dat is zover weggezakt dat niemand het nog vind.
Ik bouwde toen ook vrijwel precies zoals je het laat zien.
Ondertussen ook de oorzaak van mijn rolroerflutter gevonden, de vleugelhuid was te droog gelamineerd, losgelaten daardoor het rolroer scharnier niet meer stijf aan de vleugel zat. Ook bij de D17 belangrijk om te controleren.
Ben benieuwd hoe de kleine rolroer servo,s het doen. Er vlogen ook avionics met D47 servo,s op de rolroeren, dus het moet echt kunnen. D47 zou ik uiteraard niet aanraden, vliegt wel, maar met een klein tikje zomaar stuk.
Succes
Tjarko
 
In 2013 was het waarschijnlijk een D6.
Volgens mij was het ook zo rond die periode dat ik de mallen van de Demon of Nemesis van Zandvliet had en bouwde en de Viper aan het opbouwen was.
Die vlogen allemaal met D60 achtige servo's.
Zelf heb ik ook D60 gebruikt in hotliners die veel grotere roeren hadden en ook 250 gingen.
Naar mijn menibg voldoet een goede 2 kilo servo.
Ik ben nu met het hoogteroer bezig, morgen zal ik weer dingen plaatsen.


GJ
 
Ik heb even bedacht wat nou een idiot proof aansluiting is voor de servo's.
Vroeger had ik 2 meerpolige stekkers waar ik iets opgeplakt had zodat ze niet verkeerdom gestoken konden worden.
Maar het kan simpeler.
Ander ding is, ik had net een stekker direct op de kabels uit de vleugel gesoldeerd maar dat is nogal kwetsbaar en als het fout gaat dan heb je een probleem want je kan geen nieuwe kabels door de vleugel trekken.
Dus het zekere voor het onzekere genomen en de kabels uit de vleugel met 5cm verleng zodat je wat vlees hebt om te solderen.

Eerst de stekker.
Ik heb 4 polige stekkers en 4 polige printheaders.

Die printheader heb ik opgeofferd.
De pennetjes eruit gehaald en 2 om 2 in de stekkers gestoken.
Bekijk bijlage 428088


Dan wordt het dit idee.
Bekijk bijlage 428087


Vanuit de vleugel komt dan dit pakketje.
Als extra controle heb ik rode krimpkous om de plus leiding, daarnaast zitten 2 pulsleidingen en aan de andere buitenkant de min.
Bekijk bijlage 428089



Het hele systeem wat van vleugel naar ontvanger gaat.
Ik ben van plan, als alles werkt, om de kabel in het gat in de vleugel te leggen en daar wat PU schuim op te gieten.
Dan komt er geen mechanische belasting op de kabels in de vleugel te staan en in geval van nood kan ik het schuim weghalen en alsnog dingen repareren.
Bekijk bijlage 428090


De pennetjes in de stekker heb ik met een minimaal drupje secondelijm gezekerd in de stekker en dat werkt ook goed.
Na het solderen alles nog even getest en de servo's weer in de centerstand gezet.
Nu kunnen de aansturingen naar de rolroeren gemaakt worden en dan de servo's vastgelijmd worden in de vleugel.

GJ

Ik gebruik onpaar aantal pinnetjes waarbij ik de + in het midden plaats. Bij verkeerd insteken gebeurd er niets.

Willy
 
Ik ga na 2 slechtere dagen op bed weer verder.
Voorbereiding is nu wat de klok slaat.
We gaan de stuurstang maken voor het hoogteroer.
Een deel heb ik in post #25 al gedaan, het 1,2mm stukje verenstaal ingelijmd.
Nu gaan we verder met dat buisje.
Zaag van 2mm carbon staf een stukje van ongeveer 40mm.
CIMG4636.JPG


Schuur ongeveer 30mm van dat stukje staf zover af dat ie zuigend in het carbon buisje past.
Ik zet het in de accuboor en laat er een schuurpapiertje langs glijden.
Je moet naar ongeveer 1,9mm dikte.
CIMG4637.JPG



Als het zuigend in het carbon buisje past draai je het stukje staf om en schuurt dan ongeveer 15mm af tot ongeveer 1,7mm
CIMG4642.JPG


CIMG4639.JPG



Nu gaan we nog even passen, dit moet het worden.
CIMG4641.JPG



Neem nu het stukje staf en zet er een 2mm kwiklink op.
De kwiklink komt op het stukje van 15mm.
Als dat goed past dan kan je het verlijmen met Endfest 24.
CIMG4643.JPG


Niet te zuinig met de Endfest.
Dit is een belangrijke verbinding!!
CIMG4644.JPG



Zorg ook dat het stukje carbon genoeg in de kwiklink steekt.
CIMG4645.JPG


Nog niet het stukje staf in de buis verlijmen!!
Dat komt later.
Tot zover de stuurstang, straks weer verder.

GJ
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jve
We gaan het geheel uitmeten en samenbouwen.
Dit is een rotwerkje omdat alles best klein is en als 1 geheel ingebouwd word.
Ik lijm de servo in de romp, dus kan dan ook niets meer veranderen.
Er is een andere manier, je kan een plankje maken ,daar de servo op monteren en dat met schroefjes vanaf de buitenkant in de romp schroeven.
Ik vind dat niet mooi, ik wil een gladde romp houden.
Dus dat word even goed uitmeten en plakken.
Eerst even kijken tot hoever de servo naar achteren kan, dus passen aan de buitenkant.
Het stuurstangetje zit al provisorisch aan de servohevel.
CIMG4646.JPG



Nu ik ongeveer weet waar de servo kan komen gaat het geheel de romp in en kijk ik waar de stuurstang afgezaagd moet worden.
CIMG4647.JPG



Omdat ik in geval van nood de servo wel uit de romp wil kunnen breken en omdat het voor het geheel wat beter uitkomt zet ik de servo op een stukje 3mm balsa.
Servobehuizing opschuren en dan verlijmen met 5 minuten epoxy.
CIMG4650.JPG


CIMG4651.JPG


En na een minuut of 10 is het klaar.
CIMG4652.JPG



Het pakketje wat in de romp gelijmd gaat worden.
Je ziet dat het gaatje voor de stuurstang heel dicht bij het draaipunt van de servo zit.
Nog geen 5mm.
CIMG4653.JPG



Nu gaat het echte uitmeten beginnen.
Stabilo erop zetten, niet lijmen maar gewoon even losjes.
Ook het stafje met de kwiklink losjes in het buisje schuiven zodat je de lengte van servo tot roerhoorn weet.
In dit geval is de stuurstang nog veel te lang.
CIMG4654.JPG



Daar moet de kwiklink in komen.
Dus er moet zeker nog 15mm van de stuurstang af.
CIMG4655.JPG


Na wat proberen kom je op de juiste lengte uit.
Dan is het een kwestie van verlijmen van het 40mm stafje in het carbon buisje en uit laten harden.
Eventueel nog wat garen om het einde van het buisje, door de kwiklink.
Tegen splijten van het carbon buisje.
CIMG4656.JPG



En dit gaat dan straks de romp in en daarna kan je er nooit meer bij.
Het 1,2mm stangetje in de servohevel heb ik net zo gedaan zoals bij de ailerons, dus sleufje slijpen, garen er omheen en secondelijm.
Daarna de servo weer centreren.
CIMG4659.JPG


Nu ga ik weer verder met mijn andere projectje.
Puur houtbouw.
Vleugel beplanken, daar heb ik echt zo'n hekel aan.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/blue-angel-60-bouw.276618/


GJ
 
Verder met de Avionik.
Ik heb een hulpmiddeltje gemaakt om straks alles recht en haaks te verlijmen.
Een stukje gfk dat bij de vleugelbouten komt.
Daar gaat de romp straks op liggen en dan kan ik daarmee het stabilo recht uitlijnen.
CIMG4660.JPG



Om zeker te weten dat de servo recht in de romp gebouwd word heb ik daar een stukje balsalijst met dubbelzijdig tape op gelijmd.

CIMG4663.JPG



Dit is een beetje het idee hoe het uitgelijnd gaat worden.
Als je geen aluminium profielen hebt kan je ook 2 balken nemen.
CIMG4664.JPG



Verbind het stabilo met de kwiklink en zet het dan op de romp, nog niet lijmen.
Zet het roer ook vast met schilderstape zodat het gecentreerd is.
Daarna neem je 5 minuten epoxy en lijmt de servo in de romp.
Zorg ervoor dat de servo echt gecentreerd is, dus controleer het nog een laatste keer.
CIMG4665.JPG



Daarna leg ik alles op zijn kop, dus de servo rust dan op de romp en de 5 minuten epoxy kan rustig uitharden.
Laat het 1 uur uitharden.
Als het uitgehard is dan kan je het hulpmiddeltje (balsa lijstje) eraf halen.
Je kan nu het stabilo achterover klappen.
CIMG4668.JPG



Maak wat 24 uurs epoxy aan en smeer het op het zadeltje.
CIMG4669.JPG



Dan zet je het stabilo weer terug en legt de romp weer in de mal.
Het gfk plaatje rust op de profielen en het kielvlak klem je tussen de profielen, dan staat het haaks op de vleugel.
CIMG4666.JPG



Het ligt nu rustig te drogen, stabilo sluit mooi aan op de romp, aan beide zijden.
Ik heb ondertussen nog even gecontroleerd of ik genoeg uitslag heb op het roer, 4mm down en iets van 3mm up, ruim voldoende.
Het moet -2 en +2 zijn.
CIMG4670.JPG



Zo ligt ie er nu bij.
Nu er vanaf blijven, morgen zit alles echt vast.
CIMG4671.JPG



Nu een beetje de rommel opruimen want de vensterbank begint een beetje vol te raken.

GJ
 
Dus als ik het goed begrijp ligt de stuurstang los tussen de servo en het hoogteroer , of komt er nog wat tussen te liggen dat hij
niet ''beweegt'' en is zo'n stukje balsa sterk genoeg om de krachten op te vangen waar je de servo op lijmt ? wel een goed idee om het op deze manier
te doen .:thumbsup:
 
Ja, de stuurstang zweeft in de romp.
Ik heb gekeken hoeveel druk je moet zetten om die 3mm buis te buigen en dat is behoorlijk.
Dat balsa is sterk zat.
Voordeel van het balsa is dat je het een beetje in kan drukken dus het volgt een beetje de ronding van de romp.
Er komen echt geen enorme krachten op de roeren te staan.
Als je flutter zou krijgen dan is het toch einde verhaal, dan gaat alles stuk.

Ik heb ook besloten dat er gewoon een Kontronik Kira 480 met 5.2 vertraging in komt.
Die Leomotion is het geld niet waard.
Ik heb gebeld en hij komt op ruim 380 Euro voordat ie hier staat, 319 Euro plus inklaring en BTW.
Daar koop je een F5B motor voor, gekkenwerk!
Een Kontronik Kira is rond de 200 Euro en de snelheid die je kan halen is gelijk.

GJ
 
Oke mooi dat het 3mm buisje zo sterk is dan ga ik dat ook zo uitvoeren, begin april krijgen we ze binnen volgens Sergey , wel degene met flaps dan ,
Ik geef je groot gelijk het scheelt te veel met die motor , zo heb ik besloten en besteld deze servo's erin te plaatsen
zijn een stuk goedkoper en voldoende sterk en blijken zeer precies te zijn en sterk genoeg

Brand: BLUEARROW
Item Name: AF D43S-6.0 MG Digital Servo
Voltage: 3.5-6.0V
Operating Speed: 0.06sec/60°@4.2V / 0.04sec/60°@6.0V
Stall Torque: 1.18kg.cm@4.2V / 1.76 kg.cm@6.0V
Operating FrequencyL: 1500us/300Hz
Frequency Range: 500-2500us
Dead Band: 2us
Tooth: 20T
Bearing: Ball Bearing
Gear: Metal Gear
Connector Wire Length: 120mm
Weight: 5.6g
Product Size: 19.6*8*19.5mm
servo.jpg
 
Deze hebben bijna dezelfde specs dus zie niet in waarom ze niet goed zijn ,reviews zijn zeer goed zelfs, vlieg al jaren met HXT 900 in mijn Mini-Hawk hij heeft nog nooit zo goed gevlogen ,dus prijs zegt niet alles , zoals je zelf zegt over je goedkope Kontronik ,
maar we zullen het beleven .
 
Ik heb ze gehad in een Precision Aerobatics Katana van 1 meter span.
Ze werden vertegenwoordigd door Braeckman en ze zouden geweldig zijn.
1 tikje met vervoer en het tandwieltje was al stuk.
Daarna tandwiel vervangen en na een paar vluchten weer stuk.
Maar het is jouw geld.
Ik vind het een foute bezuiniging.
Ik heb nooit dure servo's in mijn hotliners gestopt maar wel servo's die betrouwbaar zijn, Graupner DES428 en 448.
Maar geen Hobbyking achtige dingen, daarvoor is het model gewoon te duur.
Ik heb een Surprise 16 gecrasht door een stekkertje van 25 cent, om even iets te testen, schade ruim 1500 euro.

GJ
 
Hier alvast de instellingen zoals Sergey het bedacht heeft en getest is in de praktijk.
De D17+ is het model met welfkleppen en ailerons.
Ik ga zo even kijken of ik een filmpje kan maken hoe de dichtlippen op de vleugel bevestigd worden.
Dat is ook een handigheidje dat je moet weten.


Avionik D17 / D17+

CG 45-50mm
48mm Competition


Aileron D17
+5/-3mm
+-20% Expo


Aileron/Flap D17+
+4/-2mm / +3/-1mm
+-20% Expo


Elevator +2/-2mm
+-40% Expo


Spoiler:
Aileron+7mm <
Elevator +-0mm

Snap Flap D17+:
Expo. To Elevator+- 30-35%
Flap -3
Aileron -2


GJ
 
Back
Top