Bouw van een fijn zwevertje

@medard
Kan het zijn dat je staartboom iets te lang is ?
Door deze een beetje in te korten kan het zwaartepunt ook opschuiven.
Ook je accu zover mogelijk naar voren plaatsen is een optie, of een combinatie van alles: inkorten, accu opschuiven en een beetje lood als het niet anders kan.
Nu 600 gr mag zeker geen probleem geven qua vlieggedrag, als je dat kan bereiken zit je al ok. Om hem te vliegen bij wat meer wind mag je dat zelfs hebben.

beste gurodewa,
bedankt voor de info maar ik ben bang dat ik de staart al vast heb zitten. maar de lengte van de staart is zolang als u beschreven hebt en de accu heb ik bijna tegen de motor liggen (het is het zelfde motortje als u heeft en de accu is een 3s 25-30c 1450 mAh lipo). Mischien heb ik het uit balanceren wel verkeerd gedaan, hoe doet u, en de rest van jullie dit.

Je maakt je vliegtuig vliegklaar:accu erin, cokpitje erop.
Dan ondersteun je de vleugel ter hoogte van de hoofdligger met je vingertoppen. Nu moet het toestel lichtjes naar voren hellen.
Door wat met het zwaartepunt te spelen kan je ook de vliegeigenschappen verander. Een toestel dat wat meer naar voor helt zal tijdens de vlucht iets rapper willen vliegen, en kan ook wat beter tegen de wind in vliegen (het steekt wat meer). Een vliegtuig met een zwaartepunt wat meer naar achter zal wat nerveuzer worden. Voor dit zwevertje zou ik zeker voor de eerste optie gaan- dus ietwat meer naar voor hellen.

Ode an Gurodewa

Gewoon even tussendoor 2 pics van het "fijne zwevertje" van Guy dat ik in December gebouwd heb. Het was fijn bouwen! En of ie fijn vliegt weet ik niet want ik heb überhaupt nog nooit gevlogen :shock:

full

en van de andere kant

full

Hangt vooralsnog even aan het plafond... te wachten tot ik met de EZ* uit de voeten kan....

Ben nu bezig een iets andere versie te bouwen met een wat slankere romp en wat lichtere vleugels.

Bedankt Guy !

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij ziet er idd mooi uit, en het is ook leuk te horen dat je de smaak van het bouwen te pakken hebt, en model is prima geschikt om je eigen ideeën in te verwerken zoals je van plan bent.
Eens je wat vliegervaring hebt met je EZ* zal dit toestel ook geen probleem zijn, daar mag je zeker van zijn.

Beste Gurodewa, Ben diep onder de indruk van dit bouwdraadje en de zwever! RESPECT!!

Graag zou ik van u de tekeningen ontvangen. Ik stuur u even een pb hierover.

Groet, Theo

Ben op het moment de spullen aan het bestellen voor de bouw van de zwever.
Nu heeft mijn LHS geen carbon staaf van 8mm rond. mijn vraag is nu...

Koolstof buis 1000/8.0 x 6.0MM is deze ook goed of te zwak?

1000/8.0 X 6.0 is dit geen buis met buiten dia van 8 mm en binnen dia van 6 mm ? Als dat zo is is dat perfect.
Koolstofbuis met buiten diameter van 6mm is zeker niet te zwak, je moet alleen erop letten dat je de aansturingen van de roeren erdoor krijgt.

Heb eindelijk tijd gevonden om het zwevertje op een grotere schaal te bouwen.
Span is nu 2 meter. Maw alle afmetingen x 1.25.
Het resultaat is een zwever die eens goed uitgetrimd rustig zijn rondjes draait rond het plein zonder al te veel te moeten bijsturen. Bij zo een windstille dag als vandaag hoef je amper aan je knuppels te komen
Dit belooft voor dagen met meer thermiek.
DSC00398Small.jpg

1000/8.0 X 6.0 is dit geen buis met buiten dia van 8 mm en binnen dia van 6 mm ? Als dat zo is is dat perfect.
Koolstofbuis met buiten diameter van 6mm is zeker niet te zwak, je moet alleen erop letten dat je de aansturingen van de roeren erdoor krijgt.

Bedankt voor de reactie. heb de spullen inmiddels besteld. dus binnenkort ga ik beginnen met de bouw!!!

FZ-XL

Hallo Guy,

leuk dat je de XL versie van je FZ ("fijn-zwevertje") hebt gebouwd. Heb je daar bouwtekeningen van, of heb je eenvoudigweg alles x1,25 gedaan? En wat is je set-up?
Ben zeker van plan er ook (minimaal één) te bouwen :-D

Ga je ook voor een XXL versie? Of een versie met rolroeren?

Gr., Dennis

Ja grofweg is alles van de romp en staart X 1,25 gedaan, het kan wel een paar percenten schelen, maar dat maakt niet veel uit.
De vleugeldoorsnede is X 1,125 gedaan maar wel met een span van 2 meter. dat maakt de vleugel ietsiepietsie slanker.
setup: motor, servo's, batterij
esc is een BMI C-25, prop een Graupner cam 9 x 6
Die batterij had ik wel nodig om het zwaartepunt ok te krijgen, ik had gehoopt een iets lichtere batt te kunnen gebruiken. Nu, vliegklaar kom ik op 860 gr, wat eigenlijk wel dik in orde is. Gisteren op een quasi windstille dag vloog het toestel zowat vanzelf.
20 sec motor brengt hem al op een mooie hoogte, dus op thermiek-zwangere dagen vlieg je hier eindeloos mee.
Ja, misschien bouw ik er een vleugel voor , met enkele v-stelling en rolroeren/spoilers, een XXL versie denk ik niet omdat de 2-meter versie zo leuk vliegt. Verdere ontwikkelingen laat ik aan anderen over.

Guy

Hallo
Als ik het zwevertje (u moet eigenlijk nog een naam bedenken)
zou uitrusten met een speed 400 zoals u in de eerste post noemt.
Maar wat zijn eigenlijk de spec's van een speed 400 (trust ed.) en wat voor een prop kun je er nou het beste op zetten.
mvg Rick

speed 400 kan prima op 2s lipo met een 6*3 klappropje
trekkracht weet ik zo niet gokje rond de 300 gram ofzo?

Okay,
En hoe zit dat dan met andere speed's zijn daar tabelen van oid.
En heeft hij met een 6*3 de meeste trust?
mvg Rick

De eerste die ik bouwde had een speed 400 op een pylon met een gewone prop 6 x 3, de tweede een motor in de neus met een speed 480 met een 6 x 3 klapprop, en deze vlogen echt wel goed.
Als batterij gebruikte ik toen 7 cellen nimh van 1050 mAh.
Als je een speed 400/480 gebruikt voor het zwevertje zal je echt wel tevreden zijn van de prestaties, vooral voor een beginner.

Back