Bouw van een stoomtrein op rupsen

Op dit plaatje is er maar 1/3 van de slag toevoer.
Daarna neemt de druk wel degelijk af.

Het ging mij niet over de geleverde arbeid tijdens de slag, maar het vermogen/moment, dat nodig is voor het starten van het wegrijden, overwinnen van de initiële weerstand.
Bij het starten is er geen beweging van de zuiger en staat de volle stoomdruk op de cilinder. Goed te zien tussen begin en 1/3 slag.
Als de machine eenmaal in beweging is, dan is de expansie zoals in het diagram is aangegeven.
Als voorbeeld, bij het wegduwen van een auto komt in het begin de stoom uit je oren, eenmaal aan het rollen heb je veel minder kracht nodig.
 
Laatst bewerkt:
bij stoom-motoren.

Volgens mij bestaan er geen stoom-motoren.
Een motor heeft zijn eigen energie opwekking, inwendige verbranding.
Stoom- en elektrische machines gebruiken een uitwendige energie opwekker, stoomketel of energie centrale.

Overigens, het principe lijkt het zelfde, maar met uitzondering, dat inwendige verbrandingsmotoren maar alleen aan de bovenkant van de zuiger arbeid opwekken.
Een(dubbelwerkende) stoommachine doet dit zowel aan de onder- als de bovenkant van de zuiger.
Door het afstellen van de stoomschuiven/excentrieken, openen en sluiten, wordt de stoom tijdens de slag toegevoerd/afgesloten en voor het einde van de slag weer toegevoegd.
Daarom loopt bij een buitenladende Bakschuif 90gr voor op de kruk en een binnenladende Bosschuif 90 gr na op de kruk.
De binnenladende Bosschuif is goed te zien op de eerdere bijlage van Baggerraar:

  1. schermafbeelding-2018-08-20-om-13-58-48-png.291211

    Op dit plaatje is er maar 1/3 van de slag toevoer.

 
Niet bij liggende machines!
Met een Joy schaar en een kruk onder 90˚ al helemaal niet, omdat die dan na omkeren helemaal niet meer draait.

Schuiven en het afstellen daarvan is niet "ja of nee", het is dan "ja, maar........"

Bovendien kan jouw JA al helemaal niet wanneer je de volle beweging van de zuiger toevoer hebt zoals eerder door Ron werd gevraagd en door mij werd ontkent en te zien is op de foto.
Je zou dan in het dode punt een hele grote schuifslag moeten hebben en je zou stoom verspillen door aan de ene kant een lange vulling te hebben en aan de andere kant al vooropening dus ook vulling: dat IS gewoon niet zo.
Stoom is niet zo eenvoudig.

De stoommachines die nu nog draaien zijn machines.
Stoommotoren zijn, zoals ik begrepen heb, geheel gesloten kasten met spatter- sproei-smering en hebben hoge toerentallen.
 
Back to basic,
Daniel bouwt een stoomtrein op rupsen. Dit ding zal door het moment opgebracht door de stoomcilinder moeten opstarten.
Hiervoor is een moment/aanvangskracht nodig.
Het zal mij een *.* zorg zijn welke stoomsturing.
Met een foute keuze van het zuigeroppervlak/opgewerkt moment, zal de machine nooit van zijn plaats komen.
Dus?
 
Stoommotor? Deze benaming is in het Nederlands niet gangbaar, het klopt dat hij eigenlijk alleen gebruikt wordt voor een snellopende verticale machine die meestal geheel gesloten is. Toch kan je deze naam volgens mij wel gebruiken voor een stoommachine. In het Engels is "stoom motor" wel de normale naam, Steam engine. :D In het Nederlands zou ik het niet zo gauw doen want de kans op verwarring is dan wel erg groot.
 
Dus niet alleen 'voor-ontsteking' bij explosie- en elektro-motoren, maar ook bij stoom-motoren.

Volgens mij bestaan er geen stoom-motoren.

Ron, sorry.
Ik had toch geen goed gevoel bij mijn antwoord.
Vandaag in een van mijn leerboeken nagezocht.
Zie bijgaande scan.
Dus stoommotoren zijn wel degelijk gebouwd.

SVP volgende discussies op mijn draadje : Vragen aan Stoompomp.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Jongens jongens.
Wat een gehakketak over welke naam dit beestje moet krijgen.
Lijkt wel spijkers zoeken op laag water.
We weten allemaal wat er bedoeld wordt.
Op deze manier kan onze topic starter de animo verliezen om nog meer vorderingen te plaatsen.
Dit is nu juist een mooi project om te volgen en voor geïnteresseerden om iets op te steken van deze bouwer.

Met vriendelijke meelezende groet John
 
Hackworth stoomverstelling zou misschien ook voor jouw bruikbaar zijn.
Hangt af van de ruimte die je hebt op de krukas.
Is er plek voor één of toch wel twee excentrieken per cilinder, of pak je de beweging van de drijfstang omdat plaats voor een excentriek geheel ontbreekt.
Verder heb je de keuze of je de schuifkasten tussen de cilinders doet of er naast (bij jouw liggende machine er boven).
Pas dan kan je denken aan welke stoomverdelingsuitvoering je wilt gaan gebruiken.
Er is keuze genoeg.
Zaterdag zelf met een Joy gespeeld en zondag naar een Klug en een Heusinger von Waldegg gekeken.
 
Welke stoomverdeling is afhankelijk van de beschikbare ruimte in/om het frame.

Uitgaande van een locomotief uiterlijk komen er 2 buitenliggende cilinders op, met waarschijnlijk de schuifkast er bovenop.

Hij heeft al aangegeven voor eenvoud te willen gaan, daarbij liggen hackworth en klug/Marshall voor de hand.
Echter, eenvoud in de maakdelen betekent niet eenvoud in afstellen.
Stephenson vereist 2 exentrieken per cilinder maar is wel makkelijker af te stellen, en ziet er qua mechaniek mooi uit.
Of all the way met een walschaerts beweging, veel werk en onderdelen maar wel goede stoomverdeling.
Alleen vanaf niets ontwerpen is lastig.

Download het Charles Dockstader programma "valve gear" dat helpt je een heel eind op weg.
 
Toch nog een vraagje aan Daniel:

Met de 2 hendels kun je sturen toch?
Dus de 1 van de rupsen stil zetten, of ook de andere kant op laten draaien?

In het laatste geval, dan hoeft de machine maar 1 kant op te draaien, en vervalt de complete stoom omkeer beweging.

En dan een 2de vraag, zit er nu al een reductie ingebouwd vanaf de krukas naar de aandrijving van de rupsen?
Of draaien de rupsen met hetzelfde toerental als de krukas?

Welke schaal bouw je ongeveer?
Want die 60mm zuiger(s) zijn wellicht aan de grote kant.

Ik weet dat in Krimpen aan de IJssel een "Bello" op 7,25 inch rijd, die is 1:7,8 en die heeft 48mm zuigers, 6 bar keteldruk en kan makkelijk 3 wagons vol met kinderen en volwassenen met trekken.
Dan lijkt mij 60mm vrij fors, tenzij het een 1 cilinder wordt, maar daar ga ik niet van uit in verband met de zelfstartendheid van de machine.
 
Daar heb je een punt Harm.
Echter is een stoomlocomotief vrijwel altijd "direct" aangedreven.
Maar trekkers, walsen hebben altijd een reductie in de aandrijving.
Dus ik hoop dat Daniel een reductie van minimaal 1:6 - 1:8 in de aandrijving heeft zitten.
 
Back
Top