Bouw van een Ulstein AX118 op schaal 1:75

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door DanBtje, 16 feb 2011.

  1. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen
    Tekenen of websites programmeren? Ik moet zeggen dat het leren werken met ACAD een stuk moeilijker was dan ik had gedacht. 2D-tekenen heb ik nu aardig onder de knie, maar ben nog geen volleerd technisch tekenaar. Aan 3D-tekenen heb ik me nu een aantal keertjes gewaagd, maar dat is toch echt heel wat moeilijker! Websites programmeren gaat iets makkelijker, maar daar had ik op school gelukkig een aardige inormaticaleraar voor, waar ik met vragen terecht kon.. De instap was echter toch moeilijk!

    Fijn dat alles ook in Firefox werkt. Ik heb me de moeite bespaard om alle browsers te downloaden, en alles met Safari en IE geprobeerd. Zie dat de meeste bezoekers toch IE (69,66%) gebruiken, daarna Chrome (13,10%) en enkelen firefox. Maar goed te horen dat alle bezoekers dus alles kunnen zien!

    En ook mooi dat dit een gangbare schaal is op dit gebied, en je zo met een hele groep modelbouwers ervaringen kunt delen. En ook op die schaal moeten nog een hele hoop details te bouwen zijn!

    @René:
    Het model van de romp ziet er goed uit zo! Ben echt benieuwd of er hier op een gegeven moment echte rompen te zien zullen zijn. Wacht gespannen af.

    Groeten,
    Björn
     
  2. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ik heb een half jaar les gehad in Acad met werktuigbouwkunde. Ik teken nu heel veel met de hand met scheepsinterieur bouw.

    Ben geen IT er:p
     
  3. DanBtje

    DanBtje Guest

    Update

    Beste modelbouwvrienden,

    Dank jullie wel voor het tonen van die prachtige rompen die gemaakt zijn met DelftShip. Ik heb gisteren ook geprobeerd een begin te maken, maar ik denk dat het een tijdje gaat duren voordat ik ook doorheb hoe het precies allemaal moet. Ik zou ook graag in het bezit willen komen van een DelftShip X-bow romp, zodat ik deze wellicht makkelijker kan aanpassen aan de AX118.

    Ik denk dat de schaal 1:75 een mooie maatvoering is. Veel modellen met het Ulstein-principe zullen dan onder de 2 meter blijven. Mijn AX118 model zal dan 1m36 lang worden en 30m67 breed. Ik vind het een mooi compromis tussen detail en handelbaarheid. Ik ben bijna om.

    Allemaal heel veel succes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2011
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    DanBtje,

    Even je E-mail in een PB en ik stuur ze door samen met een how-to, kun je aan de slag .
     
  5. PD3JCW

    PD3JCW

    Lid geworden:
    13 dec 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit is een leuk topic !

    Er zijn inderdaad verschrikkelijk weinig tekeningen te vinden van de x-bow rompen.....
    ik heb je een PB gestuurd, misschien dat ik met jou tekeningen en mijn kunst en vliegwerk er een AX104 romp uit kan toveren !

    Greetz Harrie
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hey mannen, binnenkort :D een hele vloot.
    Harrie je hebt een PB en e-mail
     
  7. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
  8. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Beste allemaal, & Heren.

    Beetje rond gekeken in Noorwegen, T’ja dan kom je het e.e.a tegen.
    http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=4232
    Volop X-BOW.

    Wie nog meer dagen kijk plezier wil, prachtige foto's van OffShore-Vessels.
    http://www.captainsvoyage-forum.com/

    SPECIFIEK Offshore vessels.
    http://www.captainsvoyage-forum.com/showthread.php?404-world-s-offshore-vessels
    Veel kijk plezier, als je wilt kun je dagen rond kijken en tal van ideeën op doen, echt van allerlei type OffShore schepen.

    Hier een link naar Knal gele X-BOW's in China.
    OFFSHORE SUPPORT VESSEL | SINOPACIFIC
    Type SX 130IMR.


    Mannen zelf ben ik er nog niet uit welke type het moet worden.
    Er is erg weinig te vinden waar je echt wat mee kunt, ja de romp ontwerpen van René zijn perfect.
    Maar zonder algemeen plan of goede PDF, is het haast niet te doen.
    Dus een beetje hulp van jullie kant is welkom.
    Model 1:75 en ±100/cm zou een mooie maatvoering zijn BV Ulstein type PX 106, of vergelijkbaar type.
    Heb er heel wat af gespeurd veel gevonden, maar niet iets waar je wat mee kunt.
    Nou Heren het is aan jullie om eens wat mooi's te laten zien, liefst met duidelijke PDF.

    Groet & Succes Peter
     
  9. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Deze is al vrij bekend maar toch!!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Ja Koen die kende ik al.

    Maar voor de liefhebbers, zie onderstaande link.
    Wat Je maar wilt, films, foto's, Wallpapers & zelfs ja Ringtones.
    En foto's om op je mobiel te zetten.

    Ulsteinlab


    Groet Peter.
     
  11. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
  12. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Is idd geweldig mooi.........
    Succes voor iedereen die ermee begint!

    Gr Herman
     
  13. DanBtje

    DanBtje Guest

    Isola2 dank je wel

    Beste Isola2,

    Ik wil je heel hartelijk bedanken voor het delen van DelftShip's Sarah, adembenemend gewoon. Ik ga de komende dagen flink aan de slag met het ontwerp. Als ik het ontwerp zelf ook af heb, wil ik het ook graag met iedereen delen die er behoefte aan heeft.

    Ik wens iedereen een heel fijne avond
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2011
  14. DanBtje

    DanBtje Guest

    Vraag over DelftShip

    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraagje aan iedereen. Ik ben bezig mijn Ulstein AX118 model te ontwerpen in DelftShip. Ik wil een afbeelding toevoegen aan mijn ontwerppagina (zie onderstaande afbeelding), maar het lukt me niet om deze te vergroten naar de oorspronkelijke schaal. Heeft iemand een idee hoe ik de afbeelding kan vergroten naar de juiste schaal?

    [​IMG]

    Ik wens iedereen een fijn weekend
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mrt 2011
  15. DanBtje

    DanBtje Guest

    Ontwerpen AX118 gestart in DelftShip

    Hallo allemaal,

    Hieronder heb ik een afbeelding toegevoegd van het begin van mijn AX118-ontwerp. Het is vrij ingewikkeld in het begin, maar als je even bezig bent, dan wil het wel al aardig lukken. Ik ben er nog lang niet, maar het is ontzetternd leuk om het programma te gebruiken.

    [​IMG]

    Iedereen veel succes en tot de volgende keer
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dan

    In de howto die ik je toestuurde staat het stap voor stap,
     
  17. DanBtje

    DanBtje Guest

    Reactie

    Beste Isola2,

    Dank je wel voor de reactie. Ik maak gretig gebruik van de gebruiksaanwijzing, maar ik snap het niet helemaal, waardoor het me nog niet gelukt is om de schaal van de afbeelding in DelfstShip aan te passen. Ik zal het nog eens proberen.

    In ieder geval heel erg bedankt
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je de engelse taal beheerst kun je de manuel van delftship downloaden, hier staan er ook printscr. bij
     
  19. DanBtje

    DanBtje Guest

    Reactie

    Dank je wel alweer. Ik heb de engelse versie even bekeken en nog eens geprobeerd om de tekening te vergroten, maar helaas verdwijnt de afbeelding in plaats dat de tekening vergroot wordt. Als ik de gegevens van de assen omdraai, dan lukt het wel, maar dan is de afbeelding alleen ontzettend breed geworden. Ik zoek nog even verder, want wellicht zal ik het zelf nog niet helemaal goed doen. Dank je wel voor je hulp.
     

Deel Deze Pagina