Bouw van een Ulstein AX118 op schaal 1:75

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door DanBtje, 16 feb 2011.

  1. PeterS_aus_O

    PeterS_aus_O

    Lid geworden:
    18 dec 2008
    Berichten:
    10
  2. DanBtje

    DanBtje Guest

    Update

    Beste modelbouwvrienden,

    Ik moet helaas meedelen dat ik tot en met 1 mei vrijwel geen tijd kan steken in het verder ontwikkelen van de AX118. Ik moet een examen afleggen voor een cursus en ik wil die proberen in één keer succesvol af te leggen. Wanneer dit gelukt is, dan kan ik weer enkele maanden goed aan de slag gaan. Tot die tijd probeer ik wel nog iets te doen, maar ik verwacht dat de ontwikkelingen minimaal zijn.

    Ook ben ik begonnen met een nieuw plan waarbij ik als eerste de spanten heb geplaatst. Hierna zal ik de kiel leggen en dan zal ik het ontwerp afmaken. Aanvankelijk eerst vanuit het midden naar achteren en vervolgens vanuit het midden naar voren. Ik denk dat dit een goede basis vormt om een perfecte layout te maken. In de tussentijd hoop ik dat jullie wel veel voorruitgang boeken met het Ulsteinontwerp. Heel veel succes ermee.

    [​IMG]
     
  3. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Hallo allemaal,

    Allereerst mijn excuus voor de tijd dat het duurde om die tekeningen te krijgen. Het tweede punt is dat de kwaliteit van de PDF van echt belachelijke kwaliteit was. Veel slechter dan dit is volgens mij niet mogelijk. We werken verder aan meer details er zijn enkele mensen die weer personen kennen die weer op x-bow schepen varen enz enz. Dit zal alleen wat meer tijd kosten en het is natuurlijk niet 100% zeker of we alle info krijgen. We doen ons best.

    Groeten
     
  4. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Nodri,

    Toch bedankt voor de moeite die je doet.
    Ik wacht rustig af, moet ook wel want op een Apple werkt Delftship niet. :(
    Had tot gisteren wel een windows-pc maar dat kreng is gecrashed. :confused:
    Nu maar verder op de Apple van de baas.
    Misschien dat ik bij een vriend nog wat kan doen.

    Groet, Cees
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb ze in het weekend nog aangeschreven of ze ook geen Delftship Free voor de Apple beschikbaar willen stellen. Zo met het idee: niet geschoten altijd mis!!!

    Tot nu toe niets gehoord.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. DanBtje

    DanBtje Guest

    Nodri heel erg bedankt

    Beste Nodri,

    Het is helemaal niet erg als het wat langer duurt. Alle bruikbare info is zeer welkom en soms duurt het wel langer voordat de juiste informatie verstrekt wordt. Heel erg bedankt voor het nemen van dit iniatief. Ik heb zelf momenteel ook heel weinig tijd en ik ben bang dat ik zelfs dit weekend niks kan doen aan het ontwerp van de AX118. Ik heb vorige week zondag wel nog een beetje vooruitgang geboekt, maar het ontwerp is nog lang niet af. Gelukkig ben ik er wel tot nu toe tevreden over. Ik zal proberen zondagavond een nieuwe afbeelding te uploaden met de vorderingen tot en met dat moment.

    Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de mooie reacties en hoop dat het ontwerpen elders ook voorspoedig verloopt. Allemaal een mooi weekend gewenst.
     
  7. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    1 jaar verder! En???
     
  8. alepro

    alepro Guest

    Sx124

    Hello everybody!

    I was very happy when I've found this forum and this topic! Unfortunately I don't speak Dutch and the google translator is not so perfect, therefore please sorry me if the answer to my question is already exist in this topic.

    I'm going to build a ship's model of the Ulstein SX124 project but I can't find their drawings anywhere of course. Also I'm going to make thrusters allocation to let the model move in all directions like a real DP vessel. But I should find the drawings at first...

    Does anybody know where can I find this drawing? Also I will be very happy if someone could give me the finished any x-bow drawings, it will be more simple for me to create a SX124 drawing in DELFShip/FreeShip using any finished x-bow drawing.

    My thanks in advance!

    Regards, Alexander.
     
  9. alepro

    alepro Guest

    Excuse me, where can I find this picture in better resolution?

    Regards, Alexander.
     
  10. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    @Alexander, You got mail.... :cool:
     
  11. wittekoek

    wittekoek

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Rotterdam
    heey robin,

    wat je zegt klopt zeker erg duur in aanschaf maar weer een voordeel dat je geen lange schroefas heb die trillingen kan maken in het schip en daardoor ook rendementverlies,
    daarom wordt dit eigenlijk alleen nog maar in cruise schepen toegepast

    een pod met de electromotor in de romp is geen azipod maar een azimuth thruster ;-) lijkt er veel op maar is net een andere benaming voordeel daarvan is dat je niet 1 hele grote motor nodig heb maar meerdere kleinere kan gebruiken dus minder ruimteverlies meer bedrijfzekerder want bij dit systeem kan nog weleens een motor uitvallen zonder dat meteen je schip NUC is (Not Under Command) en een ander voordeel is ook dat je motoren bijna altijd op een vast toerental kan blijven draaien dus je hebt veel lagere brandstof verbruiken en veel minder slijtage

    ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd ;)

    grtz Gerwin
     
  12. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Ik weet niet of iemand deze pagina al eens gevonden heeft, maar hier staat toch een zeer goede PDF van de X-bow Reef Despina.

    Reef Despina - Subsea Construction Vessels - Fleet & Equipment - Reef Subsea

    rechts op de pagina (blauw vlak) staat een downloadable PDF van deReef Despina.

    Keurige dwars doorsneden met alle deken en die geven toch een mooi beeld van de boeg. hier mee moet het lkken om een romp te maken.

    Ik ga denk ik maar eens een poging wagen met mijn legocad programma.
     
  13. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    om een romp te bouwen heb je een spantenplan nodig;)

    en die zit er niet bij, je kunt er wel prima een opbouw van maken , en de dekken:D

    Jan
     
  14. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    @Jan, Het internet is heel groot.. ;)
     
  15. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Dat snap ik, maar.. als je de vorm van de kiel overneemt van het zijaanzicht en vervolgens de vorm van elk dek en die op de hoogte plaatst zoals aangegeven op het zijaanzicht krijg je toch de vorm van de romp. in ieder geval van de boeg.

    Vervolgens kun je dan met karton of ander materiaal de vorm overnemen en maak je je eigen spantenplan.

    Misschien veel werk maar je komt een heel eind zonder CAD programma.

    Zo heb ik de romp van mijn Lego FAIRPLAY-33 ook ontworpen.
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Precies, als je écht graag wilt en een beetje creatief met de tot je beschikking staande spullen bent (computer, lijm, papier, schaar, mesje) kom je een heel eind hoor. Misschien niet precies precies, maar toch zeker wel dicht genoeg om een overtuigend schip neer te zetten.
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een spantenplan van dit schip ga je niet vinden, maar zoals konajra en setsunakaede schrijven kan ik alleen maar bijtreden, heb zelf al mijn schepen zo gebouwd vroeger met passer en lineaal, nu met cad delftship.
    De meeste lijnenplannen die je vind openbaar zijn allemaal zo gemaakt ook de bouwpakketten van oude schepen zijn zo ontstaan zelf alleen maar met een geschreven tekst :)
     
  18. Navyseal1954

    Navyseal1954

    Lid geworden:
    31 aug 2011
    Berichten:
    9

    Beste Rene zou graag met je in kontakt komen.

    heb zelf ook een delftship tekening van een XBOW.

    Zou graag jouw ontwerp ook willen ontvangen en mijn ontwerp met je willen delen.
     
  19. Navyseal1954

    Navyseal1954

    Lid geworden:
    31 aug 2011
    Berichten:
    9

    Beste Rene zou graag met je in kontakt komen.

    heb zelf ook een delftship tekening van een XBOW.

    Zou graag jouw ontwerp ook willen ontvangen en mijn ontwerp met je willen delen.

    Navysel1954
     
  20. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Is er nog iemand bezig met een X-bow?
    Momenteel ben ik met de Smit Rotterdam bezig en denk er over om hierna aan een Ulstein te beginnen.
    Helaas zie ik dat dit draadje al een tijd niet meer aangevuld is.
    Ik ben benieuwd of er iemand al een varend exemplaar heeft.

    Roelof
     

Deel Deze Pagina