Bouw van een Ulstein AX118 op schaal 1:75

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door DanBtje, 16 feb 2011.

  1. DanBtje

    DanBtje Guest

    Afbeelding verschalen gelukt

    Ik heb de afbeelding nu met succes kunnen vergroten. Hieronder de afbeelding.

    [​IMG]
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap , gaat allemaal niet vanzelf :)
     
  3. DanBtje

    DanBtje Guest

    Update

    Beste modelbouwvrienden,

    Hieronder heb ik een screenshot ingevoegd van de het SARAH-model van Isola2 die ik verschaald heb naar het AX118-model. Mijn gedachten dat elke Ulsteinromp bepaalde verhoudingen heeft, klopt. Ik denk dat ik van hieruit verder ga om SARAH aan te passen en te transfomeren naar mijn nieuwe schip. Wellicht is dit ook een ideetje voor andere toekomstige bouwers.

    Isola2, nogmaals heel erg bedankt voor het ontwerpen en delen van SARAH. Dit maakt het voor mij wel gelukkig nu allemaal veel makkelijker.

    Het ontwerpen met behulp van DelftShip lijkt in eerste instantie heel erg moeilijk, maar als je er een dagje mee gespeeld heb en alle functies een keer doorlopen hebt, dan is dit programma heel goed te gebruiken. Ik raad iedereen aan om het in ieder geval ook eens te proberen.

    Dan volgt hier de afbeelding. Veel succes allemaal.

    [​IMG]
     
  4. DanBtje

    DanBtje Guest

    Update

    Hieronder mijn eerste DelftShip tekening. Heel mooi programma en ik wil bij deze de makers van DelftShip graag bedanken voor het beschikbaar stellen van deze software. Als ik dit op regulier basis zou doen, zou ik het beslist aanschaffen.

    [​IMG]

    Morgen hoop ik nog verder te komen met het ontwerp. Er moet nog heel veel aan gebeuren, maar ik wil ook nog even oefenen met het programma om alle functies goed onder de knie te krijgen. Dus zo'n haast heb ik nu eigenlijk niet. Het belangrijkste dat ik moet veranderen is de voorkant. Ik moet de boeg slanker vormgeven. Dus de lijn die afbuigt bij de boeg moet veel verder naar achteren. Dit is het enige wat zover wel afwijkt van SARAH van Isola2.

    Tot morgen :sleeping:
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zie dat je al goed aan de gang bent, nog een truk als je onderdelen bijvoegd telkens een nieuwe laag aanmaken en die kun je dan exporteren als part en in je ontwerp inporteren, op andere plaatsen terug gebruiken en met de fuctie verplaatsen op de juiste plaast zetten.

    VB van mijn laatste project

    [​IMG]
     
  6. DanBtje

    DanBtje Guest

    Update: laatste vorderingen van het ontwerp

    [​IMG]


    Ik loop zelf nu tegen het probleem aan dat de tekeningen van de AX118 niet erg zuiver zijn. Ik zal waarschijnlijk het ontwerp van de AX104 moeten gebruiken om de puntjes op de "i" te zetten. Ik zal ISOLA2's advies opvolgen door het schip vanaf het achtersteven verder uit te werken. Ook ben ik van plan om de neus over te nemen van de SX124 waarvan een duidelijke tekening op het internet te vinden is.

    Ik heb nog veel vragen omtrent het programma DelftShip zelf, zoals bijvoorbeeld het draaien van het perspectief aanzicht om het schip meer in de lange weg te tonen. Die vragen zullen allemaal wel binnenkort beantwoord worden en zal ik blijven stoeien met DelftShip. Echt een aanrader voor iedereen die een miniatuurschip wil bouwen.

    Een fijne zondag allemaal
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mrt 2011
  7. PeterS_aus_O

    PeterS_aus_O

    Lid geworden:
    18 dec 2008
    Berichten:
    10
    LOL ! That was good !!:yes::yes::yes:

    Sorry, to be a bit late, but Leen told me yesterday about this thread.
    As I read it from the start, I thought, can help at some places here and there.
    But now ?
    Many informations in this few weeks!

    And very fine drawings René !!
    For myself I used the patentscript too, but not becomming warm with freeship. I'm using my good old Corel...

    About the model of Graupner,
    I guess, they mean 2012...or...

    And:
    its possible to drive the noses with BL in the Azipods.
    [​IMG]

    This is a slow-going outrunner in the pod of my new PACIFIC 1/75 scale.
    It will run at 7,2V and pulls about 1,2 kg.
    2 of them will fit to a 15kg-Modell.
    (But not-sensored BLs are not optimal for ship engine: No torque at standstill.)

    Peter
     
  8. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen

    Hello Peter,
    I already thought that the motors used would be some kind of BLs, but I'm still surprised what's possible with those little engines. Very nice Azipods!

    But considering how detailed most of the IOS-models are, how do you guys get hold of all the information used for building? Like drawings of winches etc?

    Kind regards,
    Björn
     
  9. PeterS_aus_O

    PeterS_aus_O

    Lid geworden:
    18 dec 2008
    Berichten:
    10
    Hi Björn

    BL is a 2830-KV750

    That means: 28mm diameter and 30mm long
    Motor is declarated at 225W (peak) Power, you may believe -or not...
    I'm in need of ~2x30W, and think, theese little things can supply that.

    This is an experiment with a full dived BL at 9,6V:
    [​IMG]

    But i canceled the "full diving" because of ball bearing and rust.
    The above described "engine pot" is waterproof now.

    And...
    I'm not "one of these guys" :eek:nweer:
    Sorry, not a member of this ... suspicious ... I.O.S :rolleyes::rolleyes:

    You can get some information/drawings from part-suppliers. They are much more interrested than the dockyards (cranes, FRBs, Lifeboats, etc).
    Unfortunately, UL is seated in the complete facturing line. That means: All suppliers (of winches, etc...) will follow the directives of UL.
    It's hard, to get connected with one of them....

    Peter
     
  10. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen
    Entschuldigung! ;)
    Didn't know the concurrence was that big!

    Yeah, I'm experiencing the same problems with my "Weser". But I think the problem is even bigger with new ships, especially in the offshore-bussines. So I'm following the effords of DanBtje and the other builders closely!

    And again: very nice propulsion-units! The power of them is amazing!

    Kind regards,
    Björn
     
  11. PeterS_aus_O

    PeterS_aus_O

    Lid geworden:
    18 dec 2008
    Berichten:
    10
    THX for your commendation :D

    And concurence..
    not at all ! Just a little ... game?
    (I'm not reaching quality of IOS models, long way to go...)

    You can find some more pictures of azis within the album of my new PE:
    https://picasaweb.google.com/Peter.S.aus.O/BauberichtPacific?authkey=Gv1sRgCN2a4vmR6enwbQ#

    ok,
    no longer filling this thread with pictures from foreign models. I'll keeping this thread in mind and reading time by time (as far as I understand). Maybe I can help out some time.
    Go on with your noses!

    Peter
     
  12. DanBtje

    DanBtje Guest

    Small update

    Dear modeling friends,

    I'm very happy to see a lot of people are very interested in and enthusiastic with the Ulstein projects. Unfortunately I didn't have much time this week to make some progress with my shipdesign. I already started all over again last sunday but I'm getting better and better in using DelftShip. There are some issues I'm struggling with such as making new lines between 2 points or deleting some lines without making a huge whole in the side of the ship. A picture of the progress of the Ulstein AX118 is shown below.

    [​IMG]

    Also I found a website where some parts can be bought like the trusters in the front of the ship. You can get there by using the following link: http://www.modelbouwdekombuis.nl/Webwinkel-Category-312577/Boegschroeven-(19).html.

    I am wondering if I could get a little help with the design of the ship. I think the rear of the ship is kinda difficult to design, because I'm lacking the knowledge of making new points, lines and levels. So I'd like to ask for a litttle help in this matter. I am happy to send the Ulstein AX118 file developed so far to make some right adjustments, so I can complete it when recieving it back. Anybody interested? Also if modeling friends want the design to make their own ship, I'm happy to send it to you. Just sent a private message and I'll answer the request as soon as possible.

    Also I wanna thank everybody again for sharing all the useful information concerning the build of Ulstein ships and the parts needed to build it on scale. I hope to make a big deal of difference again tonight and tomorrow before I have to work again this week. Then I probably have to wait tilll next weekend again to continue my project.

    Take care everybody and have a nice weekend.

    P.s. Als ik het moet vertalen in het nederlands, laat het me dan alsjeblieft even weten. Dan zal ik de tekst nog eens in het nederlands weergeven. Tot binnenkort maar weer.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ DAN

    Stuur je bestand maar naar mijn mail met wat uitleg, Kan ik bekijken wat er mis is en met uitleg terug sturen. Ben 2 jaar geleden er 3 weken full - time mee bezig geweest voor er wat zinnigs uit kwam.
     
  14. DanBtje

    DanBtje Guest

    Update

    Dank jullie wel voor de positieve reacties. Hieronder staan 2 afbeeldingen waarin ik het probleem probeer te schetsen met het verwijderen van een lijn en het invoegen van een nieuw vlak om de overbodige lijnen te verwijderen.

    Op voorbeeld 1 wil ik de schuine lijn achter de boeg laten verdwijnen.

    [​IMG]


    In de volgende afbeelding heb ik deze lijn verwijderd en heb ik één punt verplaatst om de 4 punten middels een vlak weer met elkaar te verbinden. Ik heb de gebruiksaanwijzing van DelftShip geraadpleegd, maar ik ben er nog niet precies uit hoe het implementeren van een nieuw vlak werkt.



    [​IMG]


    Ik wil graag gebruik maken van het aanbod van Rene (Isola2) om het model een beetje aan te scherpen. Hiervoor echt mijn uiterste dank. Ik zal gelijk het bestandje van mijn Ulstein AX118 naar je doorsturen. Echt geweldig.

    Ook bedankt voor de uitnodiging in Duisland op 21 en 22 mei aanstaande. Ik heb zeker interesse om een kijkje te komen nemen, maar dit is voorlopig afhankelijk van de tijd die ik in mijn baan moet steken. Ik haal soms de doelstelling niet en dan probeer ik dit in mijn vrije tijd in te halen. Maar nieuwsgierig ben ik wel, dus zal ik de data in mijn agenda zetten. Het zou trouwens leuk zijn als meer liefhebbers interesse hebben om te gaan kijken, als voorproefje van het nieuwe nederlandse Ulstein modelbouwnetwerk.

    Een heel fijne avond allemaal
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mrt 2011
  15. PeterS_aus_O

    PeterS_aus_O

    Lid geworden:
    18 dec 2008
    Berichten:
    10
    Sorry, cant't say anything to defltship, but you may find this usefull:

    [​IMG]

    [​IMG]

    (C) by Ulstein

    Hope to meet in Uetersen! I think, we will see 3-4 BOWs at 21.5.

    Peter
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een lijn verwijderen doe je door 2 vlakken samen te voegen, als je een lijn verwijderd met
    DEL krijg je een gat omdat je dan ook de 2 aanliggende vlakken verwijderd

    [​IMG]
     
  17. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Krijg straks een general arangement plan voor een x-bow op mijn stick gekopieerd. Is wel geen spantenplan maar misschien kan je er meer informatie uithalen. Interesse??
     
  18. DanBtje

    DanBtje Guest

    Vrijwilliger voor extra Ulstein materiaal

    Beste Nodri,

    Heel graag zelfs, alle details voor een beter en nauwkeuriger ontwerp zijn altijd welkom. Alvast heel erg bedankt.
     
  19. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Nodri,

    Alle info is zeer welkom.
    Misschien dat dat het werk in Delftship weer wat eenvoudiger maakt.
    Heb zelf niet veel tijd om te oefenen.

    Groet, Cees
     
  20. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2011

Deel Deze Pagina