Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Het verhaal met de regelaar is soort van opgelost. De betreffende regelaar was niet opnieuw te programmeren. Tsja, vervelend, maar verder niets aan te doen. Duss, ik ben op zoek gegaan naar een andere. Eentje van CTI, staat bij de beschrijving dat het er een is die zowel achteruit als vooruit tot aan vollast moet gaan. Zou dus goed moeten zijn, dus daar wacht ik nog even op.

Dan weer wat anders. Het onderschip was toe aan details. Maar eens begonnen aan de belijning van het schip. Het idee was om de huidplaten een soort van te simuleren. Zoals het er nu uitziet, lijkt het nergens naar, maar met een nieuwe primerlaag zal het zeker al velen malen beter zijn. Dit is voor het eerst dat ik zoiets doe, dus het zou ook zomaar eens erg lelijk kunnen uitpakken. Dan is het er allemaal afhalen en opnieuw. Maar we zien wel.

Daarbij ook gekeken naar wat er meer aan details op het onderschip zitten, zodoende kwam ik nog wat vinnen tegen bij de schroefas en nog wat halfrond staf bij de boegschroeven. Deze dus ook gemaakt en gemonteerd.

Tevens de plaat van de roerservo en ontvangeraccu vastgezet.
Ook is al het lood voorzien van een laagje lak. Dit om te voorkomen dat het gaat oxideren. Dankje klaas ;)

Goed, eventjes wat foto's dan maar.

De vinnetjes:
167.jpg

168.jpg

De belijning:
169.jpg

Ja, er mist een stukje. Tijdens een kleine schuurbeurt afgetikt.

170.jpg

Achterste plaat voor de roerservo gemonteerd:
171.jpg

Tot slot nog even wat kabelgootjes aangeschaft. De kleinste maat die de Gamma had. Moet volgens mij prima werken. Nu alleen nog nadenken over hoe het gemonteerd gaat worden op de spanten.
172.jpg

Tot zo ver maar weer even.

Laatst bewerkt:
Het verhaal met de regelaar is soort van opgelost. De betreffende regelaar was niet opnieuw te programmeren. Tsja, vervelend, maar verder niets aan te doen. Duss, ik ben op zoek gegaan naar een andere. Eentje van CTI, staat bij de beschrijving dat het er een is die zowel achteruit als vooruit tot aan vollast moet gaan. Zou dus goed moeten zijn, dus daar wacht ik nog even op.
Hallo Tazz,

Uit ervaring weet ik, dat de regelaars van CTI werken in het hoorbare deel van het spectrum, ze fluiten dat het een lust is in het regelbereik, vol gas is 'ie stil...
Je zult dus duidelijk kunnen horen wanneer je boegschroef loopt.

Als je daar niet van gecharmeerd bent, neem dan eentje van Modellbauregler, een kant en klare, of een kitje zoals deze: http://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=94

Deze regelaars werken in deellast op een hogere frequentie, zodat het schakelen niet hoorbaar is in de motorwikkelingen.

Groeten, Jan.

Bedankt voor je reactie Jan,

Damn, dat wist ik niet. Dacht dat die van Cti ook stil zouden zijn. Jammer.
De boegschroeven zijn al wel hoorbaar door het resoneren uiteraard, maar daar wil ik niet ook nog een hoge piep overheen.

Ik zal eens gaan kijken of zo'n regelaar die jij linkt naar mn wens is:)

Jeremy, Heb inmiddels een 5-tal van die CTI regelaars ingebouwd en ze laten de motor een beetje fluiten. Op een afstand van 5 meter hoor je het niet meer. Is ook een beetje afhankelijk van het soort motor dat er in ligt. En natuurlijk zijn er stille regelaars. Maar daar hangt vaak een ander prijskaartje aan. Het is maar net waar je je aan stoort en wat je ervoor over hebt. Zolang het geluid niet overheerst heb ik er vrede mee. Probeer het gewoon eens uit. Misschien valt je nog eens een andere regelaar in handen. Heb zelf nog 2 oude (stille) regelaars met relais voor het omschakelen. Prima dingen, maar helaas koppelen ze de + van de vaaraccu aan de + van de ontvangeraccu. Als je het weet geen probleem, maar totaal ongeschikt om te gebruiken in combinatie met een ESC met BEC en dan zonder ontvangeraccu. De BEC koppelt de - aan elkaar en dat kostte me een servo. Dus oppassen als je (heel) oud en nieuw spul door elkaar gaat gebruiken. Gr. Klaas.

Klaas,

Dan valt het nog mee in mijn ogen. De CTI gaat gebruikt worden door de boegschroeven. Dat zijn power 100's als ik mij niet vergis. Dat moet wel goed gaan denk ik. Vandaaf krijg ik hem binnen en zal ik eens gaan testen. Mocht het me toch storen dan ga ik eens kijken voor een andere. En ja, oud is niet altijd beter he:)

In huis en er bovenop zittend klinkt het altijd heel anders en harder dan met het schip in het water en er een paar meter van af. Prima kleine dingen en ze kunnen een hoop stroom aan. Heb de 15 Amp zelflerende uitvoering. Voordeel is dat ze bij inschakelen en de stick niet in de 0-stand staat de motor niet laten draaien . "Nadeel" is dat ze denken dat bij inschakelen de stand van de stick de 0-positie is. Maar daar kom je snel genoeg achter. Doet ie net als je autoregelaar, ene kant op veel, de andere weinig. Hoewel, soms kan het ook aan je zender liggen. In 2010 kocht ik een Modelcraft zender, waarmee ik mijn Smit Finland voer. Deed de ene motor meer dan de andere. Dacht aanvankelijk dat het aan een van de regelaars lag. Die kreeg ik de ene kant op geen indicatie van de maximale stand. Pas toen ik de Futaba F-14 zender kocht bleek dat er met de regelaars niets aan de hand te zijn. Staat in de Modelcraft zender een van de potmeters niet goed en genereert op dat kanaal een afwijkende pulslengte. Helaas heb ik geen apparatuur om dat te meten en er nooit aan gedacht om met een servo op alle kanalen te testen of ze dezelfde slag maken. Gr. Klaas.

Precies, en water doet al heel veel geluidsdemping. Ik g het wel zien, de regelaar is binnen maar ben zelf nog niet thuis. Als ik thuis ben ga ik eens kijken of het wat is. Kan me overigens niet indenken dat het aan de zender ligt. Na proberen met mn hoofdmotor regelaar, kom ik tot de conclusie dat de potmeters in de f14 wel goed zijn. Het ingangssignaal is dus gewoon goed. En op alle kanalen gaat dit goed met de hoofdmotor.

Zal straks wel even laten weten of dit dan wel de oplossig is:)

Damn, dat wist ik niet. Dacht dat die van Cti ook stil zouden zijn. Jammer.
Bij mij werkte de CTI aan een vijfpool motor in m'n slepertje, de motor aan de romp vastgebout, op een meter of vijf-zes hoor je de motor inderdaad niet meer.
Het werd pas duidelijk hoe veel herrie het was, toen ik een Mobius camera aan boord zette, daarmee heb ik precies één filmpje gemaakt, toen is er een Modellbauregler.de regelaar in gekomen...

Hoeveel herrie je hoort, hangt inderdaad van de motor af; bij mij is een 14 pool motor lawaaiger dan een driepool.

Groeten, Jan.

Mbt de polen van de motor heb ik geen idee. Wat ik wel weet is dat het gaat om twee keer speed100 motoren die gekoppeld gaan worden aan de CTI. Doordat de boegschroeven in de romp vastzitten gaat het wel resoneren. Zo aan de regelbare voeding willen ze enigsinds wel 'zingen'. Maar ergens hoort het geluid van de motorjes er wel wat bij vindt ik. De hoge piep daarintegen is wel beetje vervelend. De boegschroeven gaan ongeveer 4/5 onder water verdwijnen. Volgens mij heeft mijn schip een diepgang van zo'n 6cm. Dus ergens denk ik dat het wel goed komt. In bad uitproberen wordt hem nog niet, aangezien de kiel geschuurd is en deze opnieuw moet worden gespoten. Er zal dus in de loop van volgende week een watertest uitgevoerd worden.

Geslaagde test met de boegschroeven. De hoge piep van de regelaar vindt ik meevallen en hij kan dus ingebouwd gaan worden. Weer een kleine vooruitgang:)

Weer even een kleine update. Zoals eerder gezegt is het boegschroef probleem opgelost en kan ingebouwd worden wanneer ik er aan toe ben.

Aangezien het nog steeds te koud is om te spuiten, maar verder gegaan met het onderschip. Dan kan ik, zodra het beter weer is, de gehele romp opnieuw primeren en in de matzwart zetten.
De Seawolf heeft voor op de boeg een metalen plaat, net onder de ankerkluizen. Uiteraard mag dit dan ook niet ontbreken op mijn model. Duss, maar eens mee aan de gang geweest.
Eerst materiaal uitkiezen. Dit werd uiteindelijk polystyreenplaat van 0,75mm dik, en kunstof rondstaf van 1mm.
Daarnaast moest er rondom te ankerkluizen ook rondstaf worden aangebracht. Hiervoor heb ik 1,5mm messing gekozen.

173.jpg

174.jpg

En dan helemaal klaar, op nabewerking na.
175.jpg

176.JPG

Zonet bezig geweest met het afwerken van een kant. Beetje plamuur, schuren en dan is er resultaat. Jammer genoeg ziet het er allemaal nog wat ''rommelig'' uit, maar dit verdwijnt wanneer de primer is aangebracht. Althans, dat hoop ik.

177.jpg

178.jpg

Zo, nu bezig om de andere kant gereed te maken, en dan eens kijken wat er nog meer aan details nodig is.

Laatst bewerkt:
Zo, dat wordt een erg mooie boot!!!
Mooi werk aan de boeg met die platen onder de ankerkluizen!
Toch een klein aandachtspuntje, de aansluitingen van de verticale profielen op de horizontale en schuine profielen is niet overal 100%, waarschijnlijk met het blote oog erg moeilijk te zien maar als het aandurft dat met plamuur op te vullen is dat zeker de moeite waard, op een echte jachtwerf is dit al onacceptabel, maar goed, dat is bijna alles op een echte jachtwerf, daar is het aller beste wat je kunt net goed genoeg...

Hallo Bootje,

Dankje! Ik snap wat je bedoelt! Ik zal vanmiddag eens gaan kijken. De andere kant is wel goed, want daar kwam ik al achter dat de profielen niet goed aansluiten en heb dat daar wel meegepakt. Zal nog even met een plamuurtje gaan klooien:)
En ja, een echte jacht is mooi, en dat moet het model uiteraard ook gaan worden.

Zoo, alweer even een stukje verder. Het echte schip heeft stabilisatoren, en wilde dit zelf ook toe gaan voegen. Maar dan wel zo dat ze niet kunnen bewegen. Dus ik ben voor vaste 'vinnetjes' gegaan.
Daarnaast een gaatje gemaakt zodat het koelwater door het schip kan en rechtstreeks weer naar buiten via de zijkant. Hiervoor moet echter nog wel een regelbare stepdown komen. Dus nog even kopen. Dan kan ik hem inregelen en dan met een schakelaar aan en uit zetten. Toen nog even een nieuwe laag primer aangebracht om te zien waar het een en ander nog aangepakt moet worden. Zo te zien is alles oké en kan ik verder gaan.

En dan vers van de pers:
179.JPG

180.jpg

181.JPG

182.jpg

183.jpg

En nog even een plaatje gemaakt voor de ontvanger. Heb de ontvanger laten verzinken zodat het nergens uitsteekt. Het oogt ook mooier en hij ligt los op z'n plek, gesteund door een stukje rubber tegen het trillen.
184.JPG

De volgende stap is het uitmeten van de patrijspoortjes. Voor zover ik op mijn tekening kan zien strookt het niet zoals het schip, dus ik zal goed naar de foto's moeten gaan kijken van waar ze ongeveer gaan komen. Ik probeer zo dicht mogelijk in de buurt te komen zoals het in het echt zit.

Als dat klaar is, laatste primer aanbrengen en de matzwart er over heen gaan spuiten. Maar dat is voor het voorjaar de bedoeling. Na de patrijspoortjes ga ik de bedrading in orde maken, schakelaars plaatsen en een begin maken met de dekspanten.
Kortom, komende tijd nog zat te doen voor het wat beter weer is om te de romp verder te spuiten.

Tot de volgende update!

Laatst bewerkt:
Jeremy, Ziet er gelikt uit toch zo! Het uitzetten van de patrijspoorten moet je niet onderschatten. Niet dat het onmogelijk is, maar zicht ze eerst goed uit voor je gaat boren.
Al enig idee hoe je ze gaat maken? Sommige zie je holnietjes gebruiken, maar zelf vind ik dat geen gezicht. De rand daarvan is veel te breed en dat stoort. Beter is om stukjes dunwandige pijp van de juiste maat in de romp te lijmen. In het echt steken die niet meer dan 2 cm uit. Het glas zit ongeveer 5 cm van de buitenrand. Kun je zelf een beetje bepalen hoe dat in jouw schaal uitvalt. Als ze vastzitten en de boot gespoten dan aan de binnenkant aftapen en een druppeltje epoxy erin om het glas te simuleren. Maar zit even hardop te denken hoe ik het zou doen. Waarschijnlijk heb je zelf al iets uitgedacht. Maakt ook niet uit, als het resultaat maar goed is. Neem lekker de tijd en dan gaat alles goed komen. Gr. Klaas.

Dankje Klaas!
Zelf ben ik altijd erg kritisch en vindt dat het hier en daar beter kan. Misschien is dat zo, misschien ook niet. Verder ben ik zeker wel tevreden over mijn werk tot nu toe en vordert het langzaam verder.

Met betrekking tot de patrijspoortjes. Tsja, daar heb ik verder nog niet echt over nagedacht. Ik dacht wel om er idd messing buisjes in te lijmen. Zoals het er naar uit ziet op het echte schip, steken ze niet uit. Waarschijnlijk hebben ze de werkelijke patrijspoort aan de buitenkant verwijderd tijdens de ombouw naar jacht. Aan de foto's te zien, zie ik dat ze er aan de binnenkanf nog altijd wel zitten.

Mijn idee was om de buitenkant gewoon strak te houden, zoals het origineel.

Zat ook te denken over de glaasjes, maar jouw tip over epoxy had ik nog niet in mn hoofd. Had me al een avondje ruitjes snijden voorgesteld. Maar epoxy gaat zeker beter zijn!

Back