Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Hierbij dan even een kleine update. Na een eerder genoemde link ben ik bezig gegaan met het verzamelen van materiaal en het uitwerken van de rookgenerator. De bedoeling is dat deze in het ruim komt te staan en door middel van twee slangen naar de schoorsteen gaat. Heel veel rook moet het niet gaan worden, immers, het moet wel realistisch blijven.

We zijn begonnen met het maken van de basis:
136.jpg


De onderdelen, bestaande uit:
een ventilator 4x4 cm
profiel 4x4x2 cm
profiel 4x4x3,6 cm
en plexi bodemplaatje, 4x4 cm.

Dan wordt het tijd om het geheel te verlijmen:
137.jpg

Hier het geheel deels gemonteerd. De vent zit er op met draadeindes die verlijmd zitten, mooie eindmoertjes er op. Even laten drogen en we kunnen verder.

138.jpg

Bovenplaatje er op, gaten gemaakt voor de uitlaten. Nu enkel nog even ruw opschuren en de weerstand er op monteren.

139.jpg


140.jpg


Dan rest nu nog de weerstand.
De opzet was om deze te monteren aan de afdekplaat, maar gisteren na een aantal tests kwam ik er achter dat de weerstand veel te heet werd, die moet dus op ongv 8 volt gaan. De weerstand is 12Ohm, 5w. Het is wel de kleine versie en wellicht dat dat problemen oplevert.
Eerst maar eens shoppen voor een aantal weerstanden en dan een paar tests uitvoeren. De gebruikte glasvezel was ook te dun, en kwam dus niet voldoende capillaire werking tot stand.

Tot zover eerst maar weer.

Vanavond update ik even hoe het is afgelopen met de weerstand en eens zien of ik een gewenst resultaat kan creëren.

Hierbij de link naar de originele rookmachine. http://www.rc-panzerketten-forum.co...12&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=1
 
Laatst bewerkt:
Jeremy,
In het autobedrijf werd voorheen een wiel gebalanceerd met wiellood. Inmiddels is dit een milieuvriendelijker materiaal geworden en wordt het "balanceergewicht" genoemd. Bij een bandvervanging worden de oude gewichten niet meer hergebruikt en bij het balanceerapparaat in een emmer gegooid. Eenmaal de emmer vol is op naar de oud ijzer bak. Wellicht kun je met dit materiaal uit de voeten. Omsmelten weet ik niet of dat dat gaat zoals lood. Platte blokjes maken moet ongetwijfeld lukken met een bankschroef.
Kosten? Afvoer van oud ijzer moet je tegenwoordig betalen ipv ontvangen. Met een pak stroopwafels is menigeen werkplaatchef dolgelukkig!

Doe er je voordeel mee en groet,
Dennis
PS: sorry....zie nu dat je al een pagina verder bent in je verslag:mad:.
 
Geeft niet Dennis!
Je tip is overigens erg welkom. Zal eens gaan kijken bij de garage waar mijn auto altijd heen gaat. Zijn toffe lui en zullen me vast wel kunnen helpen hier aan.
 
Uiteindelijk na een paar testen gisteravond toch gelukt er rook uit te krijgen! Het is niet heel veel, maar dan heb ik wel de koudste weerstand van allemaal.

Edit:
Ik zie dat de foto verkeerd staat, deze upload ik vanavond wel met google foto's
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    143,9 KB · Weergaven: 297
Vandaag weer het een en ander kunnen doen aan mijn scheepje. Allereerst ben ik begonnen met het maken van een bodemplaat voor de laatste accu en de rookgenerator. De bedoeling was deze net zo te maken als de andere bodemplaat voor de hoofd accu. Dat ging prima. Na een stukje van de spant weggezaagd te hebben kon ik de bodemplaat goed plaatsen.
141.jpg


142.jpg


En dan met het hele zwikje er in:

143.jpg


144.jpg


Tussentijds nog even een badtest gedaan om te kijken hoeveel gewicht ik nog over heb in totaal. Als ik globaal kijk naar het aantal liters die ik er in heb gegooid, kom ik ruigweg op 4,5 kilo uit. Dit is al het gewicht wat nodig is om hem op de waterlijn te krijgen. Ik zal dus de opbouw licht moeten houden en zoveel mogelijk ballast toevoegen als restgewicht

145.jpg

Daarnaast ben ik nog bezig geweest met het maken van een beugel voor boven de motor. De bedoeling hier van is om de regelaar daar op te monteren. zo zit de regelaar en motor netjes bij elkaar. Later komt daar achter nog een plateau waar de aansluitingen gemaakt gaan worden.
146.jpg

Het beugeltje met plaatje er boven op.

Met regelaar ziet het er dan ongeveer zo uit. Het zit allemaal nog los en moet nog even netjes gemaakt worden. Alles blijft geheel demonteerbaar.

147.jpg


148.jpg


Tot slot nog even een filmpje van mijn rookgenerator:

Uiteraard blijven de lange pijpjes er niet aan en zullen er slangen aankomen die naar de opbouw gaan. Het effect van rook is iets beperkt, maar ik kan altijd nog wisselen voor een warmere weerstand, waarmee ie iets meer gaat roken. Eerst maar zo proberen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi gebouwd Jeremy! Zou wel proberen om de rookgenerator zo recht mogelijk onder de schoorsteen te zetten. Met bochten in de slangen zou je op termijn verstoppingen kunnen krijgen. Allemaal niet erg als je de slangetjes gemakkelijk kunt verwijderen om schoon te maken. Op zich is het niet zo erg dat er maar weinig rook uit komt. De echte boot heeft dieselmotoren en die produceren alleen maar rook bij het starten en het snel opvoeren van de belasting tijdens manoeuvreren. Is het gevolg van de toerenregeling van een diesel met meer en minder brandstof.
Dat is moeilijk te simuleren. Met de rookgenerator parrallel geschakeld aan de motor zul je de meeste rook krijgen bij volle vaart. Als je voor die opstelling kiest moet je wel een gelijkrichtcel tussen je motor en rookgenerator zetten. De weerstand maalt niet om een negatieve spanning, maar je ventilator zal het niet snappen. Met een beetje geluk zal dan met manoeuvreren de rook, door het stoppen en starten van de ventilator, stootsgewijs uit de schoorsteen komen. Maar bouw lekker verder aan dit mooie schip. Gr. Klaas.
 
Daar heb je wel een punt klaas! De bedoeling was de rook een beetje subtiel te houden. Daarnaast wil ik graag de rook snelheidsafhankelijk maken. Zodat het meer realistisch lijkt.
Dat verhaal over die gelijkrichter zou je even toe moeten lichten. Ik snap je idee, alleen niet wat een gelijkrichter is. Wellicht een voorbeeld?

De slangetjes van de rookgeneratoren gaan wederom demonteerbaar blijven.
 
Jeremy, Een gelijkrichter of -cel is een kunststof blokje met 4 diodes erin en 4 aansluitpootjes . De diodes zijn zo geschakeld dat de wisselstroom via 2 pootjes wordt aangevoerd en de gelijkstroom via de twee andere eruit. Google maar even op Graetzschakeling en dan op afbeeldingen. De wisselstroom pootjes zet je op de motor en de gelijkstroom op je rookgenerator. Je hebt wel een beetje (1,5 Volt) spanningsverlies doordat de stroom door 2 diodes loopt. Die dingen kosten een paar euro, of je sloopt ze uit een oude voeding. Je kunt ze ook zelf samenstellen van losse diodes. Moeten wel de gevraagde stroom kunnen hebben. Zit even in tijdnood om het beter uit te leggen. Ik gebruik er eentje in mijn Bugsier om de versterker van het motorgeluid te voeden.
 
Ik heb even gegoogles en volgens mij ben ik er aardig uit wat er bedoeld wordt met de gelijkrichter. Het spanningsverlies vang ik wel op. Ik heb een regelbare stepdown gekocht die tot 38V kan hebben en 3 ampere. Volgens mij is dta zat om de spanning van 12v te verlagen naar 6/7 volt. Dit moet dan de rookgenerator gaan voeden. Ik denk dat ik er nog een stepdown bij koop voor de looswater pomp. Dan kan ik die regelen tot een gewenst resultaat.
 
Leuke rook generator!
Ik zelf heb hem op een apart kanaal zitten zodat je dan zelf de "rooksimulatie" tijdens het starten en manouvreren kan regelen maar het is misschien toch makkelijk om hem in parallel te zetten ook dan is er geen omziens naar, misschien kan een arduino hier een uitkomst bieden?
"Veel rook tijdens de start en enkel tijdens een grote delta van de motorstick? Voor de rest min of meer beperkt maar wel in functie van het toerental?" ik ben hierin wel erg geïnteresseerd maar een leek in arduino, mocht iemand ideeën hierover hebben mag je mij steeds mailen of beter nog post het even op mijn bouwverslag dan kan iedereen meegenieten, Ik denk dat er heel wat geïnteresseerd zijn in dit.
 
Leuke rook generator!
Ik zelf heb hem op een apart kanaal zitten zodat je dan zelf de "rooksimulatie" tijdens het starten en manouvreren kan regelen maar het is misschien toch makkelijk om hem in parallel te zetten ook dan is er geen omziens naar, misschien kan een arduino hier een uitkomst bieden?
"Veel rook tijdens de start en enkel tijdens een grote delta van de motorstick? Voor de rest min of meer beperkt maar wel in functie van het toerental?" ik ben hierin wel erg geïnteresseerd maar een leek in arduino, mocht iemand ideeën hierover hebben mag je mij steeds mailen of beter nog post het even op mijn bouwverslag dan kan iedereen meegenieten, Ik denk dat er heel wat geïnteresseerd zijn in dit.

Bij de locale electrawinkel kreeg ik de vraag ook over arduino. Echter leek het me wel een ontzettend duur alternatief. Maarrr, wellicht wel iets om me eens in te verdiepen. Inmers zijn er tal van voorbeelden over arduino en is het een redelijk veel voorkomend iets. Of arduino op kleine schaal toe te passen is iets waar we ons dan maar eens mee bezig moeten houden.
Volgens mij is er in de vliegsport het een en ander te vinden over arduino. Morgen maar eens kijken, dan heb ik weer tijd
 
Geen dank :)

Trouwens, in de electro winkels zijn die Arduino's aardig aan de prijs. Ik heb zelf een Arduino-Nano gekocht (een Arduino ter grote van een USB stick) voor een Euro of 7 op ebay. Je moet dan even de pootjes erop solderen enzo maar werkt verder prima. Ik gebruik hem als USB->Serieel adapter om ESC's en OSD's mee te programmeren via de PC voor m'n quadcopter en vliegtuigjes.
Programmeren heb ik me nog niet aan gewaagd maar het ziet er vrij basic uit, volgens mij C++ of (een vorm van) LUA.
Niet iets totaal onbegrijpbaars of exotisch in ieder geval.
 
Heb je iets van een voorbeeld hoe je zoiets doet? Dan heb ik wat een idee van hoe zoiets te werk gaat. Ben namelijk totaal een leek als het om programmeren gaat, helemaal op het gebied van arduino. Van mijn vliegclub hoor ik er wel eens over, maar dan houdt ik me er niet echt mee bezig.

Verder nog een andere vraag. Ik ben toe aan het gewicht toevoegen als ballast, maarrrr. Wanneer is dit goed om te doen? Bijv wanneer de opbouw er op zit, of wanneer alleen alle electra er in zit?
Zit nogal een beetje in dubio en weet dus niet precies wat de ervaren bouwer zal doen.
Alvast bedankt!
 
Mja, ik volg gewoon de mennekes van youtube om de laatste firmware te flashen van ESC en OSD software:

Flashen van ESC's

en

Flashen van Micro-Minim-OSD

Ik doe dan nog een paar instellingen veranderen en finetunen voor mijn gear maar da's alles eigenlijk.
Joop Brokking programmeerd echt loops op de Arduino, ik gebruik enkel bestaande software en technieken om te krijgen zoals ik het wil. Dus uitleggen hoe het programmeren in z'n werk gaat (enkel dan dat ik aan de code files zag dat het niet al te moeilijk te leren is) is niet echt aan mij besteed, hoe graag ik je daar ook mee zal willen helpen ;)
 
Niet dat ik zoveel ervaring heb Jeremy, maar door de jaren heen toch wel iets opgestoken. In mijn oude van balsa gebouwde tanker heb ik in het achterste gedeelte wat gesmolten lood gegoten (het hout wel eerst nat gemaakt). Buiten wat schroeiplekken geen schade, maar uiteraard geen goede methode. Later kleine zelf gesmolten, in plakband gewikkelde loodbroodjes toegevoegd. Recentelijk na het vervangen van een oude motorregelaar en accu's een passend bakje met loodkogels gevuld en in het ruim gezet. Eerst hoeveelheid in plastic zakjes bepaald. In mijn Bugsier ook met dit soort loodbroodjes de boel afgeballast. Voordeel is dat je ze later kunt verwijderen. In mijn Smit Finland wat overtollige Nicad cellen (2x6) gestouwd. Finetuning met in plastic diepvrieszakjes verpakte loodkogeltjes. Voor mijn laatste model vul ik wat plastic bakjes, die precies in het ruim passen, met loodkogeltjes en plak die rondom dicht met tape. Later wil ik die afgieten met epoxy. Uiteindelijk moet het model uitkomen op +/- 3.500 gram. Is dan nog niet geheel afgeladen, maar ligt er goed bij. Regelmatig gaat ze op de weegschaal om te zien waar ik blijf. De 3x2 Nimh cellen plak ik naast en voor de motor in de romp. Verder ligt er in de romp geen ballast. Het ruim bestaat uit een houten bakje van 3,5 mm triplex dat op 3 spanten rust om het gewicht over de romp te verdelen. Onder het houten bakje is tussen de spanten nog 1,5 cm ruimte tot op het vlak. Heb erover gedacht om daar de ballast te plaatsen, maar als het in het ruim geen stabiliteitsproblemen geeft heb ik het liever daar. Altijd makkelijk als de ballast eruit kan. Voor jouw model zou je de volgende werkwijze aan kunnen houden. Zoek passende ballast en verdeel dat over een aantal stevige plastic zakken. Ballast daar de romp mee tot aan de waterlijn. Dan krijg je een idee waar je het moet (kunnen) stouwen. Bepaal hoeveel dekken + opbouw + apparatuur gaat wegen en trek dat + 1 kg van je ballast af. Daarna net als voor je accu's een paar platformpjes maken waar je de ballast op vastzet. Het is een beetje afhankelijk van het volume hoe je deze ballast kunt verpakken. Zelf kijk ik of er iets passends voorhanden is, zo niet maken van triplex en eventueel ingieten met epoxy of iets anders. Dat de boot uiteindelijk niet geheel aan zijn merk komt te liggen vind ik zelf niet zo'n probleem. Moet natuurlijk wel stabiel liggen, ook in de bochten. Vaak is de diepgang het gevolg van de hoeveelheid ingenomen lading of brandstof. Hoop je hiermee enig idee te hebben gegeven hoe het zou kunnen. Bedenk opeens dat wat afgedankte gesloten loodaccu's ook nog een alternatief is. Zoek eens contact met Jan Dootjes. Hij bouwt ook grotere modellen en publiceerde een paar jaar geleden nog op het Forum en moet in de buurt van Drachten wonen. Bouwde een jaar geleden aan de sleepboot Wolraad Woltemade. Hij moet ook wel ideeën hebben. Gaat je vast wel lukken. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Met Arduino wordt meestal het fenomeen microcomputertje ter grootte van een lucifersdoosje aangeduid. Er zijn meerdere merken en ook namaak versies. Veelal aangeduid als 'arduino compatible'., die spreken allemaal dezelfde programmeertaal.
(dit is niet helemaal waar maar voor het doel waarover we hier spreken wel) en kosten inmiddels nog maar een paar euro (de neppers dus)

Het ding kan eigenlijk veel te veel voor ons doel maar gezien de kosten is dat niet zo erg. Vergelijk het maar met vroeger een ESC voor 100 per stuk en dan twee keer in de boot. Dan laat je het wel om er nog eentje voor de brandspuit en eentje voor het anker te gebruiken. Nu ze een 10e daarvan kosten kun je nog eens wat anders proberen.

De Arduino doet niet veel meer dan luisteren naar ingevingen, daarmee volgens een door jou bepaald stappenplan wat acties bedenken en die uitvoeren. Je sluit er aan de ene kant een schakelaar op en aan de andere kant een led en je hebt een schakelaar gemaakt. Daar heb je geen arduino voor nodig. Maar wel als je er ook een schemerschakelaar op aansluit. En het voltage van de accu. Vervolgens kun je dan de schakelaar slimmer maken: schakelaar om + voltage meer dan 12 + het is donker = licht aan. Of je zet er nog een ledje bij en laat die aangaan als het voltage minder is dan 12.

Dan naar de rookgenerator.
De ingevingen (input vanaf nu) is bijvoorbeeld: servosignaal dat naar de ESC gaat.
Die input wordt elke x tijd gemeten en daardoor kun je met wat wiskunde dingen laten uitrekenen die duiden op: boot gaat steeds voor- en achteruit of boot gaat harder en blijft daarna op constante snelheid.
Zodra de arduino uitgerekend heeft dat er gemanouvreerd wordt, geeft ie bijvoorbeeld meer stroom aan de generator en de ventilator. Blijft de gashendel op een vaste plek dan kan de generator of de ventilator minder hard aan.

Dat is wat proberen en uitvogelen hoe het programmeren werkt maar veelal kun je met een voorbeeld stukje programma al een heel eind komen.

Lastiger wordt het pas als je dat ding veel meer wilt laten besturen. Dan krijg je te maken met hoe vaak er inputs gehaald worden en welke belangrijker zijn, acties die elkaar wel of niet in de weg zitten en zo voorts.

Gelukkig kosten die dingen weinig meer dus als het te lastig wordt om te combineren, pak je er gewoon twee :) met elk hun eigen werk.

Ga je er een hele rij functies mee aansturen en liefst via de zender dan wordt het allemaal veel ingewikkelder maar voor een simpele schakeling van iets met niet al te veel inputs is het best te realiseren voor een leek.

Wel kun je je rookgenerator steeds luxer maken want de arduino kan veel meer. Je kunt 'm laten bijhouden hoe lang er al rook gemaakt wordt. Of laten meten of er wel rook uit komt. Of rekening laten houden met de accuspanning. Of met het vloeistofniveau (kan vast, al weet ik niet hoe). Als je maar iets meet dat een varierend signaaltje geeft, dan kun je het mee laten spelen in je programma. Je kunt de boot bij wijze van spreken rooksignalen laten maken als het water onder de boot kouder is dan xyz graden ;)
 
Back
Top