Bouw van stoomtram Backer & Rueb

Ruud,
heb je wel eens een weerstand soldeerapparaat geprobeeerd?
daar mee stuur je een stroom door de soldeerwerkplek waardoor er warmte word opgewekt, dit gaat snel en je onderdeel word door de koolstaafstift op zijn plek gehouden. als de tin vloeit stop je met energie toevoeren en de warmte toevoeging houd direct op, waardoor andere onderdelen zelden loslaten.
 
koolstaafstift

Hier kun je lezen potlood/grafietstift.
Potter iets over spanning en stroom?

De koolstaafstiften die ik ken zijn gutsstiften 6, 8,10mm dik.
Vroeger nog gebruikt om helder wit licht te maken.
Hoog spannings en stroom geleidend.

Puntlassen al dan niet met toevoeging van soldeer is ook mogelijk.

Willum
 
Willum,
correct koolstaafstiften ik heb ze ooit gekocht bij Piet Peeetoom modelspoorspullen.
maar de eerste die ik gebruikt heb waren de stiften uit penlite batterijen. wel eerst buiten heet stoken om de rotzooi eruit te krijgen.
mijn app. is regelbaar en is gemaakt van een trafo 24 V 16 A ik heb de sec. wikkelingen verminderd er komt nu nog 7 V max uit.
Het koolstaafje is gemonteerd in een oud Weller soldeerpistool waarvan ik de schakelaar nog gebruik om spanning aan en uit te schakelen.

en voor Ruud het enige dat ik gekocht heb is de regeling. Conrad iets van 30 euro. de rest ben ik gelukkig tegen gekomen.
 
Weerstand lassen/solderen.

Ik heb veel met puntlasapparaat, stuiklasapparaten en ondooitrafo's gewerkt.
In deze drie gevallen kortsluitvaste trafo's.
Heel laag voltage, ca 1,5-3 volt, hoog amperage.
Lang geleden heb ik enkele keren dergelijke trafo's gewikkeld.
Primaire 230 volt bij 16 amp.
Bij puntlas en stuiklasapparaten zijn de elektrische contacten naar het werkstuk toe van koper.
Deze contacten hangen direct aan de secundaire wikkeling. De lastijd wordt bepaald met een instelbare timer.
Koolstiften omhuld met koper ca 30cm lang heb ik nog liggen. De koperen werkstukcontacten zijn van het galvanische soort.

Er zijn nog steeds processen die met behulp van stroom en een toevoegmetaal een verbinding maken.
Ik heb voor het bedenken van een product en de mogelijke productie hiervan hier deze week nog over nagedacht.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Uit verveling maar vast de lampen voor op de tram gemaakt.
Dat ziet er gewldig uit. Schitterend priegelwerk en heel mooi geschilderd.
Maar nu even zeuren. ;)
Je kan die lampjes ook echt licht laten geven. Het metalen staafje in het midden kan je door een dun staafje plexiglas vervangen met onderaan een SMD ledje. Die dingen geven evenveel licht als een 5mm led maar ze zijn slechts 1mm x 2mm. Het lijkt me echt mogelijk zo'n ledje onder het plexiglas staafje te plaatsen zodat het licht door het staafje gaat en dan door de lamp wordt uitgestraald. De juiste kleur van de ledjes lijkt me ook geen probleem, ze zijn er in het rood, groen, oranje, geel, blauw en wit.
Dat zou deze prachtige lampjes echt "af" maken.

Succes met je project.
 
360.jpg


360.jpg


zoiets als werkende verlichting!

Groetjes Ebro
 
Ruud,
Klopt inderdaad dit type ,alleen heb ik later een duo smd met teflon draad aangeschaft via ali , met de kleur warmwit en rood.
Groetjes Ebro
 
Ondanks dat ik nog niet over de tekeningen van de opbouw van de tram beschik, toch maar vast begonnen met het maken van de wielen.
Het onderstel maak ik van "Brutus" een tram ontworpen door Dirk, deze tekeningen heb ik wel.
Afgelopen week materiaal kunnen vinden, (staal rond 40).
Vandaag alvast één opmaat gezaagd en de eerste bewerking op de draaibank gedaan.
IMG_6432 small.JPG

Morgen verder.
Groet, Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Ruud,
Voordat je gaat afwerken...
Eerst de wielen op de as monteren.
(De as moet je tussen de centre kunnen plaatsen).
In gemonteerde toestand..dan pas de wielen afwerken.
Let met name op het loopvlak en exact gelijke omtrek daarvan.
Altijd leuk werk om mooi lopende as/wielen te maken..
 
Ruud,
Voordat je gaat afwerken...
Eerst de wielen op de as monteren.
(De as moet je tussen de centre kunnen plaatsen).
In gemonteerde toestand..dan pas de wielen afwerken.
Let met name op het loopvlak en exact gelijke omtrek daarvan.
Altijd leuk werk om mooi lopende as/wielen te maken..
Aan de achterkant van de wielen heb ik een "stomp" getekend . hier kan je de wielen opspannen en dan alles in één bewerking afwerken.
Op die manier is boring en loopvlak in het center.
Dirk
 
Aan de achterkant van de wielen heb ik een "stomp" getekend
Zo heb ik dit wiel ook gemaakt.
Eerst heb ik de stomp gedraaid, toen omgedraaid en uitgeklokt, en toen het loopvlak en de rest van de bewerkingen gedaan.
Het wiel zit nog in de drieklauw en ik ga straks het asgat boren en ruimen en dan aan nummer twee beginnen.
Groet, Ruud.
 
Misschien een tip voor de volgende keer.
Draai een kamer in de achterzijde enigszins gelijk aan de voorzijde, kun je hem met de omkeerbekken vastzetten.
Niet helemaal naar het center wegdraaien, maar net als de voorzijde.
Hoef je niets uit te klokken ook.
Zoals eerder gemeld door verfbrander, de wielen lijm je eerst op de assen met Loctite 638 en draai dan pas de loopvlakken af.

Groet
 
Draai een kamer in de achterzijde enigszins gelijk aan de voorzijde, kun je hem met de omkeerbekken vastzetten.
Deze wielen zijn niet zo groot en ik bezit geen kleine 3 klauw om ze daarin te kunnen spannen.
De kamer was een eigen idee omdat ik dit vlakke wiel niet zo mooi vond.
De kamer is maar 1,5mm diep dus erg veel vlees is er niet om te klemmen.
Deze wielen worden op een asje gemonteerd door een klein inbus schroefje.
upload_2021-2-2_18-34-38.png

Groet,
Ruud.
 
Misschien een tip voor de volgende keer.
Draai een kamer in de achterzijde enigszins gelijk aan de voorzijde, kun je hem met de omkeerbekken vastzetten.
Niet helemaal naar het center wegdraaien, maar net als de voorzijde.
Hoef je niets uit te klokken ook.
Zoals eerder gemeld door verfbrander, de wielen lijm je eerst op de assen met Loctite 638 en draai dan pas de loopvlakken af.

Groet
Kamer draaien achteraan en daarop inspannen met drieklauw bij wieltjes van 30 - 40 mm??
Misschien met een emco 3 of sl maar niet met een klauwplaat van 100 mm.
Hoe span je de as op als er langs twee zijden een wiel op gelijmd is ? Tussen de centers kan natuurlijk maar hoe draai je ze dan van breedte?
Asjes bij een spoor 1 zijn soms 3 mm , dat geeft vaak trillingen bij het afdraaien van de wielen.
Die toepassing zal wel kunnen bij 3,5 duim en groter , maar bij spoor 1?
Daarom heb ik die stomp er achteraan getekend , dat kan bij dit locje omdat het frame niet zichtbaar is.
Bij binnenliggende wielen pas ik dit meestal ook toe.
Normaal span ik mijn wielen op met behulp van een mal , geen opspandoren , dat vind ik is te onstabiel en er is een kans op slingeren.
Dirk
 
De laatste behandeling voordat het wiel uit de 3 klauw gaat, was het ruimen.
IMG_6439 small.JPG

Voor de goede orde.
Ik heb een stuk rond 40mm in de 3 klauw gespannen en uitgeklokt.
Ik heb hieraan een stomp gedraaid.
Ik heb het materiaal omgedraaid en dus de stomp in de 3 klauw gespannen en uitgeklokt.
Ik heb het materiaal op maat (iets meer dan 38mm) gedraaid.
Ik heb het loopvlak gedraaid (34mm).
Ik heb mijn verfraaiing (kamer) gedraaid.
Ik heb de schuine kanten aan de schouder van het wiel gedraaid.
Ik heb met een vijl de ronde kant aan de schouder gemaakt (hoogte nu 38mm).
Ik heb het asgat geboord met 3,8mm boor en daarna geruimd naar 4mm.
Met uitzondering van de stomp draaien (eerste bewerking) is alles uitgevoerd zonder het materiaal uit de 3 klauw te halen.
Mijn vraag is dan, kan mijn wiel dan slingeren of excentrisch op de as zitten, of ben ik nou gek.
Ik ben beginnend modelbouwer en weet nog lang niet alles maar volgens mij heb ik dit allemaal correct uitgevoerd en heb ik een goed wiel.
Groet, Ruud.
 
Tuurlijk..kan ook..
Gewoon volgens je eigen gevoel en inzicht bouwen.
Inderdaad zijn er meerdere wegen, benaderingen en manieren om iets te maken...en als je er zelf tevreden mee bent..dan is dat toch prachtig!
Je hebt zo te zien genoeg meekijkers..dus hardstikke leuk [emoji106]
 
Back
Top