Bouw van stoomtram Backer & Rueb

Koperen ketel.

Inderdaad, hardsolderen is altijd uitgloeien.
Maar daar valt enorm veel van te zeggen.

Onder de streep, na het hardsolderen heeft de massa metaal/koper andere eigenschappen gekregen.
Deze eigenschappen zijn dan andere
dan de drie mogelijke verse onbewerkte koperen buis verianten
in de soort, hard, half hard of zacht.

Verder speelt een rol,
Is de koperen ketel helemaal uitgegloeid,
of echt alleen de soldeerzone?
Is de soldeerzone alleen heet geweest,
heb je een ketel met
twee soorten koper eigenschappen.

Het koper blijft vrijwel heel haar leven de laatst verkregen eigenschappen behouden.
Het opnieuw harden van de nieuwe koperen ketel is te doen, maar niet makkelijk.

Een kleine veertig jaar geleden had iemand een koperen luchttankje gemaakt.
En het kleine luchtpompje bleef ongeremd pompen.
Bij voldruk zette het tankje zichtbaar uit,
Bij luchtafname veerde het koper weer terug.
Net een blaasbalg.
Weg met dat ding.
Dit over de niet oneindige rek van koperen buis.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Opnieuw harden van de nieuwe ketel is, zoals @willum schrijft niet makkelijk.
Niet makkelijk is correct, maar het betekent niet, dat het niet mogelijk is.
Toen ik de gastank voor de stoomsleepboot Dockyard V had gesoldeerd, kreeg ik met het probleem van opnieuw harden te maken.
De gastank is gemaakt uit half harde koperbuis ø54x1,5mm, geschikt voor een bedrijfsdruk van 33bar.
Na het hardsolderen was de gehele tank uitgegloeid en had het koper niet meer de oorspronkelijke sterkte, die behoorde bij de opgegeven toegestane bedrijfsdruk.
Ik heb een pagina bijgevoegd van mijn artikel uit het maandblad "De Modelbouwer" nr. 9 jaar 2016, blz. 33, zie hoofdstuk Gastank.
In de bijlage, "Gastank Dockyard, opharden na hardsolderen", is te lezen hoe ik dit gedaan heb om deze geschikt te maken voor een gasdruk van ca. 21bar.
Vervolgens is de gastank onder toezicht van een lid van de NVM veiligheidscommissie afgeperst op 23bar en schriftelijk bevestigd.
Over plaatsen van artikelen, ik heb schriftelijke toestemming om mijn artikelen te plaatsen.
Groet, Henk.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.
Voor mij is het belangrijk, dat je afstapt van het maken van een nog dunnere ketelwand uit koper.
Zeker met betrekking tot de vuurgang.
Een grotere wanddikte geeft een betere verdeling/opslag van warmte en (HEEL BELANGRIJK) heeft voldoende materiaal voor het afbranden.
Door de hitte van de brander wordt er materiaal afgebrand.
Indien er voldoende materiaal aanwezig is, zal de kritische grens door afbranden, verlies van sterkte van de vuurgang, later wordt bereikt.
Samengevat: een ketel met een vuurgang uit een kleine wanddikte heeft een kortere levensduur dan met een vuurgang met een grotere wanddikte.
Voor zover mijn aanvulling.
Groet. Henk
 
Onlangs vond ik op het internet snijringen voor 3 en voor 4 mm leidingen.
Ik heb deze besteld om te kijken of dit net zo mooi werkt als zelf een flensje maken en mogelijk is dit makkelijker.
Ik kon van de 4mm leiding ook een klemnippel vinden en heb ook deze besteld (om uit te proberen en als voorbeeld voor de 3mm leiding).
Heeft iemand dit al eens uit geprobeerd en wat is de ervaring.
IMG_7659 small.JPG

U ziet ik ben wel van uitproberen, dat wil niet altijd zeggen dat het beter is !!
Groet, Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Knelfittingen

Dichtingen met dichtingsringen, ik heb er jarenlang goede ervaringen mee.
Mijn kleinste is 4 mm messing en kunststof de grootste is 28 mm messing.
Dan zijn er nog knel/snijringen, staal en rvs voor hydrauliek tot 28mm.
Soms gebruik ik zoals bijvoorbeeld voor perslucht 300 bar swagelock snijkoppelingen.

upload_2021-9-4_20-14-23.png

foto w.p. 9-2021

Soms als knelverbindingen open en dicht moeten en de ring kan er niet af.
teflontape over de ring heen voor een gegarandeerde sluiting.
Een enkele keer wordt de knelbus op de buis gesoldeerd.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Swagelock, met dubbele snijring zit niet in de doos,

Dat heb je goed gezien.
Die heb ik in een ander klein doosje.
Swagelok die worden besteld zoals ik ze nodig heb.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Logisch, dat je deze bewaart in een ander klein doosje.
Swagelock koppelingen en onderdelen kosten bijna goud.
Groet. Henk.
 
Kosten bijna goud

Ze zijn het geld dubbel en dik waard.
Maar voor mij te duur om op voorraad te hebben liggen,
Onbetaalbaar om van ieder type er een te hebben liggen.

Heb ik er weer nodig,
Ik bestel ze samen met de dan nodige buis.
De buis is trouwens altijd rvs 316.

Ik weet zeker dat Ruud uit de voeten kan.
Ik ben weg hier.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Pas even lekker aan het Photoshoppen geweest om alvast in de sfeer te komen.
Er is nog een lange weg te gaan, maar hij lijkt er wel op.
tram A.jpg

De wagon die er hier achter zit wil ik ook nog gaan maken.
Eerst maar eens zien dat ik de tram af krijg.
tram B.jpg

Ik heb de tram wel even omgedraaid want dan komt het belletje en de schoorsteen mooier uit.
Groet, Ruud.
 
Mooi geshopt Ruud,

Als die tram dadelijk eens netjes op kleur is
en je hebt je uitgeleefd op de strepen.
Dat gaat mooi worden.

En dan ga je de eerste wagen maken.
Man met bolhoed, jaar is ongeveer 1910?
Leuk plaatje.

Bij ons liep ook een vergelijkbare tram tot ergens halverwege 1918.
(De drie motorwagens kwamen van Deutz AG.)
Deze had te lijden onder de gevolgen van de eerste wereldoorlog.
De tram liep op benzeen.
Dit bezeen kwam uit Duitsland.
Dat benzeen hadden de duitsers zelf nodig.
Ze haalde er het glycerol uit om er nytroglycerine van te maken, springstof.
Korte tijd is men overgestapt op petroleum,
maar dit resulteerde in een gehalveerde trekkracht van de locomotieven.
Einde verhaal met de buurttram.

Op welke brandstof liep jouw voorbeeldtram op Ruud?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Op welke brandstof liep jouw voorbeeldtram op Ruud?
Ik vermoed dat er kolen werden gebruikt om de stoomketel te stoken.
Op onderstaande foto is links volgens mij een kolen opvangbak te zien.
Midden achterin is de watertoren te zien, men pompte het water hiervoor uit de achterliggende gracht.
Deze remise is nog steeds in Elburg, er is nu een supermarkt in gevestigd.
Remise 03.jpg

Groet, Ruud.
 
Weer een aardige fotokaart Ruud.

Dat zijn inderdaad kolen. Kan niet uitmaken welke, het zou cokes kunnen zijn.
Links in de middelste remise staat nog een machine verdekt achter een kar.
En het is geen smalspoor, welk dan ook.
Die watertoren was op de vorige foto al te zien op de achtergrond.

En jij gaat op gas stoken.
Lukt het allemaal een beetje.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
:(
Das jammer Willum.
Maar ik ga volgende week toch heen :rofl:.
Ik heb mijn oog laten vallen op de 3,2 liter ultrasoon reiniger.
Ik heb inmiddels ook al wat potjes citroenzuur aangeschaft, dus nog even wachten en dan kan ik verder met de B&R.
Om de tijd te vullen ben ik een klein plooibankje aan het maken, die kan ik van de week klaar hebben, dus dan kunnen we daarna weer verder met de tram.
Groet, Ruud
 
Back
Top