Bouw van Upshur Hit & Miss motor

Afgelopen dagen bezig geweest met het fabriceren van de drijfstang.
Een behoorlijk klusje als dat de eerste keer is (gelukkig heb ik veel info van Dirk gehad hierover, bedankt).
Begonnen met het op de goede dikte frezen van het materiaal.
IMG_5226 small.JPG

Daarna centers aanbrengen en gaatjes boren voor montage op het bigend.
IMG_5229 small.JPG

En schroefdraad tappen.
IMG_5233 small.JPG

Gaten maken met de tweelippen frees voor bigend en smallend.
IMG_5241 small.JPG

Opspannen op de draaibank en in model draaien.
IMG_5247 small.JPG

Ronding aan het smallend frezen.
IMG_5248 small.JPG

En klaar is mijn drijfstang (voor de eerste keer, snappen jullie wel dat dit de mooiste drijfstang van de wereld is.....)
De lagerschalen ga ik maken als ik de krukas klaar heb want dan kan ik die er mooi pas op maken.
IMG_5251 small.JPG

Allemaal veel modelbouw plezier en een goed weekend.
Groet,
Ruud.
 
Vraagje, heb je voor het conisch draaien de losse kop versteld?
Of het support onder de hoek gezet?
Henk, ik heb het support versteld, dat vond ik wat makkelijker.
Wist ook niet of ik de hoek wel zou halen met het losse center.
Groet,
Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de klepjes vervaardigd.
Dit was de tweede poging moet ik eerlijk bekennen.
Bij de eerste poging sloeg de steel krom tijdens het op maat draaien, de fout was dat ik de lengte van de klepsteel (+/- 35mm lang, 3mm rond) elke keer in een pas wilde afsteken.
Dat ging goed tot ik bij een dikte van ongeveer 4 mm kwam, toen sloeg hij krom.
Dirk adviseerde mij om het elke keer in stukjes van ongeveer 10mm te doen, dit ging prima!! (van oudere ervaren mensen moet je het leren, Dirk bedankt!)
Eerst heb ik van toolbit een beitel gemaakt omdat ik dat ook eens wilde leren.
En toen ben ik begonnen om in stapjes de klepsteel op dikte te gaan draaien.
IMG_5329 small.JPG

Daarna de klep schuinte (45°) af te draaien.
Ik heb hiervoor weer zelf een toolbit beiteltje gemaakt met de goede hoek.
IMG_5330 small.JPG

En hierbij het resultaat, best wel bevredigend.
IMG_5333 small.JPG

Allemaal weer veel modelbouw plezier, ik ga de BBQ aanmaken om te genieten van een heerlijke middag.
Groet,
Ruud.
 
Only for the looks.
Ik kan op dit moment niet verder omdat ik eerst achter bouwmateriaal aan moet, (dat word volgende week).
Dan mijn model maar verfraaien, ook leuk werk.
Mooie messing rand aan de waterkoelbak gemaakt.
IMG_5335 small.JPG

Staat netjes vind ik zelf...
IMG_5336 small.JPG

Veel modelbouw plezier.
Groet,
Ruud.
 
Geen dank.
Ik hoop nogmaals, dat je niet ontmoedigd bent door de geleverde hoeveelheid informatie.
In elk geval is vastgesteld, dat de stoommachine past binnen de ruimte van de machinekamer en voldoende vermogen kan leveren.
Het stoomverbruik is met de juiste ketel te realiseren.
Ik kijk uit naar je verslag met de vorderingen.
Veel succes.
Henk

Henk,
reactie in verkeerde topic ?
 
Afgelopen dagen (met tussen posen i.v.m. het warme weer) de krukas vervaardigt.
Op tekening waren het gewoon twee rechte staafjes maar ik vond het mooier om er krukwangetjes van te maken.
Eerst twee schijfjes opmaat draaien en vervolgens van gaatjes voorzien op de juiste maat.
IMG_5387 small.JPG

IMG_5391 small.JPG

Toen het model van de krukwangen erin frezen.
IMG_5392 small.JPG

IMG_5394 small.JPG

Daarna de asjes opmaat maken.
IMG_5455 small.JPG

IMG_5456 small.JPG

Komende week staat het geheel in elkaar hardsolderen op het programma.
En daarna de as tussen de krukwangetjes weg frezen.
Allemaal nog weer veel modelbouw plezier.
Groet,
Ruud.
 
Komende week staat het geheel in elkaar hardsolderen op het programma.

Ruud, je weet onderhand, dat ik een fanatiek aanhanger ben van hardsolderen.
Maar over het hardsolderen van krukassen heb ik mijn eigen bedenkingen, geen goede ervaring.
- Ten eerste, indien er zilver soldeer op de astappen komt heb je een probleem, maar dit is met gevoel te verwijderen.
Indien er zilver op het bigend komt, dan heb je een probleem. Bij het verwijderen kan de zuiverheid aangetast worden.
- Ten tweede, Je hebt de krukas gebouwd op de conventionele wijze, doorgaande as met hierop de wangen voor het bigend.
Bij het hardsolderen, eenzijdig verwarmen bestaat de kans op kromtrekken van de doorgaande as.
Ik ben uren bezig geweest om voor een clublid de kromgetrokken krukas weer recht te krijgen.
Tijdens het hardsolderen van één wang was de doorgestoken as verwarmd en langer geworden. Vervolgens na solderen van het bigend, de andere wang op de as gesoldeerd.
Bij weghalen van het tussenstukje van de doorgaande as, bleek dat de astappen t.o.v. elkaar niet meer in lijn stonden.
Misschien had hij als eerste beter de wangen op de doorlopende as moeten solderen en dan pas het bigend in de wangen.
- Ten derde, voor mij een nadeel van hardsolderen van een stalen krukas. Door de hoge temperatuur van de brander is het staal uitgegloeid en heeft zijn sterkte niet meer.
- Ten vierde, indien hardgesoldeerd, dan ben je uren bezig om de oxidatie, excess aan zilver en flux en de kleur verandering te verwijderen.

Daarom had ik besloten om de krukas van mijn stoommachine, overigens op dezelfde wijze gebouwd, te solderen met Resist 2, tinzilversoldeer.
De mechanische sterkte is niet zo groot als zilversoldeer, daarom heb ik een draadstang M2 door de wangen en de tappen aangebracht.
Deze doorlopende draadstang is een extra borging voor de optredende verdraaiingskrachten.
Wel opgemerkt, dat ik als soldeermiddel het agressieve S39 voor RVS heb gebruikt.
Met standaard S39 kan je geen staal solderen.
Grooet.
Henk
 
Henk,
Bedankt voor de tip.
Het is mijn eerste krukas op deze manier gemaakt.
Misschien is solderen met Resist 2 dan idd nog niet zo'n slechte keuze.
En als dat met wat betreft de sterkte voldoende is is dat een goede optie.
Het is na een paar dagen draaien en frezen niet leuk als hij krom is en je moet een nieuwe maken.
Misschien voor dat ik de krukas soldeer eerst even proberen op een proefstukje.
Ga er van de week over na denken.
Groet,
Ruud.
 
Vandaag eindelijk tijd om de krukas af te maken.
Was nog een behoorlijke klus (maar goed dat ik binnenkort op hardsoldeer cursus ga).
De eerste keer was schijnbaar het zilversoldeer er toch niet helemaal goed tussen gevloeid.
Toen ik het stuk er tussenuit wilde zagen voelde ik beweging.
Gelijk gestopt en de handel schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd en toen vloeide het wel goed (gelukkig was hierdoor de krukas gered).
Heb er voor de zekerheid er toch nog maar een paar paspennen in gemaakt.
IMG_5517 small.JPG

Voor de zekerheid een paar paspennen erin gemaakt.
IMG_5522 small.JPG

Tussenstuk weg frezen.
IMG_5523 small.JPG

Gelukkig goed gelukt, en geen slingering.
IMG_5527 small.JPG

Ben er zelf blij mee.
IMG_5529 small.JPG

Volgende week weer verder.
Veel modelbouw plezier.
Gr. Ruud.
 
Back
Top