Bouw van Upshur Hit & Miss motor

Vanmiddag een bruiloft en vanmorgen nog even gauw de garage in om lagerbusjes voor de krukas te draaien.
IMG_5533 small.JPG

Past perfect en de krukas loopt er lekker in.
IMG_5534 small.JPG

Groet,
Ruud.
 
Je maakt goede voortgang Ruud! Kom deze week nauwelijks toe aan Debbie.
Vandaag hopelijk even langs Hornbach (kom er toch langs) om wat boutjes te kopen die ik binnenkort nodig heb.

Jeroen
 
Vanmorgen nog even een paar lagerschaaltjes voor het bigend gemaakt.
Zelf had ik de wijsheid niet om ze te maken, maar Dirk heeft mij de truc verteld, waarvoor dank !!
Stukje messing rond in de lengte door gezaagd.
IMG_5537 small.JPG

En vervolgens weer aan elkaar gesoldeerd.
IMG_5541 small.JPG

Op de draaibank het in model gedraaid en vervolgens weer los gesoldeerd.
IMG_5545 small.JPG

Lagerschaaltjes in de drijfstang gemonteerd en de ruimer erdoor gehaald. en daarna op de krukas gemonteerd.
IMG_5546 small.JPG

Vanmiddag een biertje drinken en van de rest van het weekend genieten.
Allemaal weer veel modelbouw plezier.
Gr. Ruud.
 
De lagerschalen heb je mooi gemaakt.
Maar misschien niet bekend, maar er is toch een probleem.
De schalen zijn niet geborgd.
Ik heb een van mijn artikelen bijgevoegd uit de Modelbouwer 2013 nr 8.
Op blz. 458, staat de beschrijving ven de krukaslagers, let op de laatste alinea.
Henk.

Let op. Ik heb schriftelijke toestemming om mijn artikelen uit de Modelbouwer te gebruiken.
Dit laatste artikel is ook in Duitsland gepubliceerd.
 

Bijlagen

Henk,
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld.
Ik was zelf van plan om de onderste schaal te doorboren (zodat ik de as kan smeren) en wilde de lagerschalen met loctite vastlijmen in de drijfstang.
Maar ik weet niet of dat de beste oplossing is.
IMG_5547 small.JPG

Groet,
Ruud.
 
Als mijn geheugen goed is, dan worden zowel de kruktappen, als wel het bigend en de zuigerpen gesmeerd door spat smering.
De hoeveelheid olie in het carter wordt door de beweging van de kruk door de ruimte geslingerd.
Voor mij maakt het daarom niet zoveel uit, welk deel je van de schaaldelen door een doorgaande schroefdraad borging .fixeert
Je hoeft slechts één schaaldeel vast te houden, de ander kan dan niet draaien.
Dus voor mij heeft borgen met Loctite eerder een nadeel, dan voordeel.
Bij vervanging van het lager dien je alleen de borgschroef uit het betreffende lagerschaal deel te verwijderen en je kan probleemloos het lager vervangen.
Bij alles wat ik bouw, ga ik uit van de repareerbaarheid.
Groet.
Henk
 
Ruud
Mogelijk heb ik het vergeten te zeggen , maar na het zagen de vlakken vlakfrezen of anders de zaagsnede met een schijffrees maken.
De lagerschaal zal zeker niet ronddraaien als je een klempassing maakt van 0.05 mm in de drijfstang.
Na het verwijderen van de resten tin zal dat iets minder zijn. Vastklemmen in de drijfstang en met de ruimer er door.
Komt goed Ruud ! :worship:

Dirk
 
Lagerschaaltjes zitten vast geklemd om de drijfstang en kunnen niet draaien dus daar kan eigenlijk niets fout gaan.
Henk, het is een open carter waar geen olie in komt en dus geen sprake is van spat smering.
Ik wil een drupje olie op de asjes doen voordat ik hem aanslinger en daar moet hij het maar even op vol houden.
Net als met de locomotief bouw ik dit voor de lol en komt hij straks in de vitrine naast de locomotief te staan en gaan we een volgend project aan.
Ik snap dat als je een motor bouwt die misschien wel een uur achtereen moet kunnen draaien je niet wilt dat de lagerschalen gaan draaien, maar daar is hier geen sprake van.
Drijfstang en krukas draaien lekker licht, en er zitten geen zware punten in dus heb er nog steeds vertrouwen in dat het goed komt.
Gr. Ruud.
 
Materiaal gezaagd voor de vliegwielen.
Ik wil vliegwielen gaan maken van een messing middendeel en een stalen buitendeel.
Het stalen buitendeel wil ik om het messing middendeel krimpen zodat het één geheel word.
De buitendiameter word 110mm.
Een nieuwe uitdaging.
Messing rond 80mm op maat zagen.
IMG_5557 small.JPG

Dit moeten de vliegwielen worden (hoop ik !!).
IMG_5559 small.JPG

Groet,
Ruud.
 
Vanavond begonnen met het in model draaien van een vliegwiel.
Morgen de andere zijde, daarna ga ik de spaken erin frezen en daarna ga ik de stalen ring erom krimpen.
IMG_5560 small.JPG

Ik had ook nog een klein bougietje in bestelling staan.
Vandaag binnen gekregen, is wel een heel klein bougietje.
Weet nog niet welke ik ga gebruiken de cm6 of het hele kleintje.
Links een gewone bougie (ter vergelijking), midden de cm6, rechts de mini bougie 1/4-32.
IMG_5561 small.JPG

Groet,
Ruud.
 
Vanmiddag weer even een paar uurtjes lekker aan de motor bezig geweest.
Spaken in het vliegwiel frezen, wel een klusje waarbij je goed op moet letten aan welk handwiel je nu weer moet draaien.
Volgende week de rest van de spaken.
IMG_5592 small.JPG

Goed weekend.
Groet, Ruud.
 
Vanavond nog even tijd gevonden om de laatste spaken uit het vliegwiel te frezen.
Nu nog even de randjes bewerken en dan kan ik de stalen ring eromheen krimpen en dan is er 1 van de twee klaar.
Het wachten is nog even op een radiusfrees voor het afwerken.
IMG_5675 small.JPG

Groet,
Ruud.
 
Omdat ik even niet verder kan met de vliegwielen (wacht op een radiusfrees) maar vast begonnen aan de brandstoftank.
Geen idee of deze manier gebruikelijk is maar tot nu toe gaat het naar mijn zin.
Een koperen buis (rond 28mm) bij de Hornbach gekocht, opmaat gezaagd en in de bankschroef in model gedrukt.
IMG_5677 small.JPG

Vervolgens op een ronde staaf netjes na bewerk tot hij naar mijn zin was.
IMG_5679 small.JPG

IMG_5681 small.JPG

Van koper twee dekseltjes gemaakt en aan één kant dicht gesoldeerd.
IMG_5741 small.JPG

Vervolgens een pijpje van rond 4mm gebogen en pas gemaakt op de tank.
IMG_5742 small.JPG

Deze vervolgens gesoldeerd met mijn puntbrandertje zodat ik niet de gehele tank hoefde te verhitten, maar alleen plaatselijk bij het pijpje.
IMG_5743 small.JPG

En het resultaat is naar mijn mening bevredigend.
IMG_5744 small.JPG

Volgende stap is de vulhals maken en deze samen met de andere deksel op de tank solderen.
Groet,
Ruud.
 
Vandaag de brandstoftank af gemaakt.
Vulhalsje van messing gedraaid en van schroefdraad voorzien.
En vervolgens het tankje verder in elkaar gesoldeerd.
Volgende klus is het brandstoftank steuntje maken.
IMG_5747 small.JPG

IMG_5748 small.JPG

IMG_5751 small.JPG

Dopje ben ik nog niet tevreden over, ik denk dat ik daar nog een nieuwe voor ga maken.
Groet,
Ruud.
 
Vanmiddag de radiusfrees binnen gekregen, dus direct weer met het vliegwiel aan de gang.
Ik had de radiusfrees nodig voor de verfraaiing van van het vliegwiel.
Ik vond de spaken wat breed en daar heb ik met de frees een mooi gleufje in gefreesd zodat het optisch wat fraaier werd.
IMG_5753 small.JPG

De randjes heb ik met de Dremel afgewerkt.
IMG_5756 small.JPG

Ik vind het resultaat mooi geworden
IMG_5760 small.JPG

Nu rest mij de boel opmaat te draaien en de ring om het binnenstuk te krimpen en dan het geheel vorm te geven.
IMG_5759 small.JPG

Groet,
Ruud.
 
Back
Top