Bouw van Upshur Hit & Miss motor

Van de week de decals gemaakt die op de motor moeten komen.
Zijn na meerdere pogingen eindelijk goed gelukt, elke keer waren de lettertjes niet goed leesbaar.
IMG_6403 small.JPG

Vandaag zijn eindelijk de magneetjes binnengekomen.
Direct in de ring gemaakt en gelijmd.
Zo draait hij mooi voor de hall sensor langs.
IMG_6406 small.JPG

IMG_6410 small.JPG

Morgen kijken of de motor wil lopen.
Groet,
Ruud.
 
Ik wens je veel succes met het komende proefdraaien.
Als de machine loopt, het is toch een kroon op je werk.
Groet, Henk.
 
Laatst bewerkt:
hoe maak jij die decals?
Decalpapier kun je zo kopen, let wel op je hebt ze voor inkjet printers en voor lazer printers.
Ook zijn ze er in transparant en in wit.
Verder is het het internet afstruinen naar een goed plaatje en dan zo bewerken dat als je het verkleint er nog goed uitziet.
Dan is het een kwestie van printen, aflakken (inkjet papier) uitknippen, in het water en op je model plakken.
Dit laatste moet ik ook nog uitproberen dus heb ik ook even een test decal gemaakt.
Groet, Ruud.
 
Decalpapier kun je zo kopen, let wel op je hebt ze voor inkjet printers en voor lazer printers.
Ook zijn ze er in transparant en in wit.

Weer wat geleerd!

Ik heb in het verleden wel zelf stickers op motoronderdelen en onder de motorkap van mijn oldtimers ge-reproduceerd, als die niet meer origineel leverbaar zijn. De truuk is dan om een oldtimer te vinden die niet al te verfomfaaide sticker heeft, daar een foto van te maken en vervolgens in Photoshop te kuisen om er vervolgens een sticker van te maken.

In dit draadje een voorbeeld daarvan: (wel even naar beneden scrollen)

https://www.team-bhp.com/forum/diy-...cedes-w123-alfa-romeo-spider.html#post4155865

Bewerkelijk, maar werkt prima.

Jeroen
 
Decalpapier kun je zo kopen, let wel op je hebt ze voor inkjet printers en voor lazer printers.
Ook zijn ze er in transparant en in wit.
Verder is het het internet afstruinen naar een goed plaatje en dan zo bewerken dat als je het verkleint er nog goed uitziet.
Dan is het een kwestie van printen, aflakken (inkjet papier) uitknippen, in het water en op je model plakken.
Dit laatste moet ik ook nog uitproberen dus heb ik ook even een test decal gemaakt.
Groet, Ruud.
Ruud
hopelijk heb je niet de transparante versie gebruikt , want dan gaat er niets leesbaar zijn als je ze op een NIET witte ondergrond schuift.
Dirk
 
dan gaat er niets leesbaar zijn als je ze op een NIET witte ondergrond schuift.
Kijk dat wist ik nog niet.
Ik heb idd de transparante versie genomen.
Want als je ze op de witte print dan moet je alles helemaal uitsnijden toch.
Dat is in dit geval bijna niet te doen.
Dan moet ik nog iets anders verzinnen.
Groet, Ruud.
 
Kijk dat wist ik nog niet.
Ik heb idd de transparante versie genomen.
Want als je ze op de witte print dan moet je alles helemaal uitsnijden toch.
Dat is in dit geval bijna niet te doen.
Dan moet ik nog iets anders verzinnen.
Groet, Ruud.
Klopt helemaal , tenzij je de motor wit zou schilderen ( lijkt me raar )
Daarom kies ik voor een tekening die uit te snijden is , eenvoudig van vorm dus.
Dirk
 
Even een waarschuwing. De meeste hallsensoren werken alleen als je de juiste kant van de magneet er langs laat gaan. Als je ontsteking niet werkt zou het kunnen zijn dat het magneetje op z'n kop zit en zal je het moeten omdraaien.
 
De hall sensor is geplaatst en functioneert naar behoren, ik kan het ontstekingstijdstip wijzigen door simpel de schijf iets te verdraaien op de krukas.
IMG_6412 small.JPG
IMG_6414 small.JPG

Omdat ik de motor niet aan de gang kreeg, en inmiddels de blaren om mijn duim heb van het aan slingeren, heb ik de cilinderkop iets aangepast.
Ik heb de bougie iets dieper in de kop gemaakt omdat ik het vermoeden had dat het brandbare mengsel de vonk niet bereikt.
Ook heb binnenin een groter kamertje voor de bougie gemaakt zodat de vonk nu netjes in de compressieruimte ligt.
IMG_6418 small.JPG
IMG_6420 small.JPG

De motor heeft inmiddels een paar slagen gelopen, maar nu komt het afstellen, en kijken of hij dan blijft lopen!! (want dat is nu nog niet het geval)
Prettig weekend en de groetjes,
Ruud.
 
Laatst bewerkt:
De hall sensor is geplaatst en functioneert naar behoren, ik kan het ontstekingstijdstip wijzigen door simpel de schijf iets te verdraaien op de krukas.
Bekijk bijlage 417225 Bekijk bijlage 417226
Omdat ik de motor niet aan de gang kreeg, en inmiddels de blaren om mijn duim heb van het aan slingeren, heb ik de cilinderkop iets aangepast.
Iik heb de bougie iets dieper in de kop gemaakt omdat ik het vermoeden had dat het brandbare mengsel de vonk niet bereikt.
Ook heb binnenin een groter kamertje voor de bougie gemaakt zodat de vonk nu netjes in de compressieruimte ligt.
.

Begint er op te lijken Ruud! Door de bougie wat dieper in de kop te positioneren, verhoog je natuurlijk ook een beetje de compressieverhouding, wat waarschijnlijk ook helpt. Ik verwacht dezelfde problemen bij mijn motortje.

Wat gebruik je als brandstof, gewone benzine, of Coleman oid?

Voor de afstelling: Ik zou beginnen met de vonk op net iets voor het bovenste dode punt en dan steeds een graadje verder en kijken wat er gebeurd. Succes ermee, spannend hoor!

Die opstelling van de hall-sensor en magneet ga ik van je kopiëren. Dan kan ik gewoon de nok origineel houden. En als het met de hal-sensor niet wil lukken kan ik gemakkelijk naar een micro switch overstappen.

Jeroen
 
Wat gebruik je als brandstof, gewone benzine, of Coleman oid?
Ik gebruik Aspen 2-takt Jeroen.

Ik wilde van geen ophouden weten en dacht "hij zal vanmiddag lopen".
Maar ik heb het opgegeven vanwege een zere duim, dit met benzine in het wondje voelt niet lekker aan.
IMG_6425 small.JPG

Je kunt in ieder geval niet zeggen dat ik gauw opgeef, maar ik hou zo geen vel over :):).
Ik heb wel een andere methode gevonden om hem straks te starten, ik doe een touw om de poelie en trek hem daarmee aan.
Want hij heeft alweer een paar klappen gelopen.
Fijn weekend,
Ruud.
 
Laatst bewerkt:
De vliegtuig- en helicopter modelbouwers gebruiken vaak een accu boormachine om de brandstofmotoren te starten.
Je hebt een prachtig vliegwiel, in de boorkop van de accu boor een rubberschijf, aandrukken op het vliegwiel, en gaan met de banaan,
Wel opgelet naar de draairichting van de accu boor.
Overigens, indien ik mij goed herinner, dan was het onstekings punt bij een tweetakt 4° voor BDP.
Henk.
 
Ik gebruik Aspen 2-takt Jeroen.

Ik wilde van geen ophouden weten en dacht "hij zal vanmiddag lopen".
Maar ik heb het opgegeven vanwege een zere duim, dit met benzine in het wondje voelt niet lekker aan.
Bekijk bijlage 417257
Je kunt in ieder geval niet zeggen dat ik gauw opgeef, maar ik hou zo geen vel over :):).
Ik heb wel een andere methode gevonden om hem straks te starten, ik doe een touw om de poelie en trek hem daarmee aan.
Want hij heeft alweer een paar klappen gelopen.
Fijn weekend,
Ruud.
Ja wade !!! die geeft ni gemakkelijk op. :wave
Dirk
 
Ruud
Nog een kleine tip , je kan de elektroden afstand van de bougie vergroten naar 1 -1.5 mm.
door de lage compressie van deze motoren zal de vonk toch overspringen.


Bij deze motor is de compressie nul,niks !! Het mengsel ontsteekt bij atmosfeer druk net na het sluiten van de inlaatklep.
Hier staat de bougie 2-3 mm open.
Wanneer het mengsel perfect is start hij vanuit stilstand als de contactpunten open geduwd worden. Heel raar voor een verbrandings motor.
 
Bij deze motor is de compressie nul,niks !! Het mengsel ontsteekt bij atmosfeer druk net na het sluiten van de inlaatklep.
Hier staat de bougie 2-3 mm open.
Wanneer het mengsel perfect is start hij vanuit stilstand als de contactpunten open geduwd worden. Heel raar voor een verbrandings motor.

Grappig, dat motortje draait wel netjes. Ik heb eerlijk niet zo verstand van hit/miss motoren, maar helemaal geen compressie had ik nog niet eerder gezien. Ik heb wel specificaties gezien met lage compressieverhoudingen van 2,5 - 3,5. Hoe werkt deze dan? Hoe draait dit motortje zonder compressie? Eens in de zoveel slagen moet je toch een compressieslag krijgen, dus uitlaatklep dicht?

Alvast bedankt

Jeroen
 
Dit is geen hit & miss motor , eigenlijk een tweetakt . De nokken staan rechtstreeks op de krukas dus zonder de verhouding 1 op 2 .
De inlaatklep open als de zuiger net zijn bovenste dood punt voorbij is en sluit als de zuiger half weg is.( 90°) Net op dat punt is er de ontsteking.
Het mengsel is dus niet samengeperst , integendeel. Dan volgt de arbeid slag ( 90° ) tot de zuiger in zijn onderste dood punt staat.
Hier gaat de uitlaat open tot aan het volgende dood punt.
Is dit een tweetakt ? Ja en neen. Per toer zijn er geen 4 maar slechts 3 " takten" De compressie is er niet , wel elke toer een verbranding.
Het rendement is laag omdat de verbranding minder hevig is dan dat bij een samengeperst mengsel zou zijn.
Dirk
 
Dit is geen hit & miss motor , eigenlijk een tweetakt .
Wel een verrekt mooi rustig lopend motortje.
Als ik eens zover ben dat mijn modellen ook zo mooi lopen.
De mijne heeft vanmorgen weer even gelopen (gelijk bij de eerste poging) maar slaat dan af en wil dan niet gelijk weer aanpakken.
Zal met de brandstof hoeveelheid te maken hebben denk ik (verzuipen of te weinig)
Maar we geven niet op !!
Groet, Ruud.
 
Back
Top