Bouw van Upshur Hit & Miss motor

Hoe zit die nok vast? Is ie makkelijk te verstellen.
Heb je de timing al gecontroleerd?
De nok zit met een klein stelschroefje in het laagste gedeelte van de nok vast geschroefd op het tandwielasje, daarna vlak gevijld.
De verstelling kan door het kleine tandwiel die zit ook met een stelschroefje vast op de vliegwielas te verstellen.
De timing heb ik nog niet gecontroleerd, ik wacht nog op onderdeeltjes van de ontsteking, dan ga ik alles afstellen en kijken of hij loopt.
Groet, Ruud.
 
Als je een keer bezig bent kun je bijna niet meer stoppen.
Vandaag de uitlaat gemaakt, gaten in de kop voor bevestiging van de uitlaat en de carburateur.
En uiteraard de hele handel monteren.

Onderzijde en bovenzijde van de uitlaat uit aluminium gedraaid.
Bovenzijde is van binnen hol uitgedraaid.
Messing pijpje voorzien van M8 x 1 schroefdraad.
IMG_6113 small.JPG
IMG_6123 small.JPG

IMG_6126 small.JPG

Gaten gefreesd met een tweelippen frees en eveneens voorzien van M8 x 1 schroefdraad.
IMG_6134 small.JPG
IMG_6137 small.JPG

Bijna klaar, nu nog wachten op een paar onderdeeltjes en dan de ontsteking monteren.
IMG_6141 small.JPG
IMG_6143 small.JPG

Groet, Ruud.
 
Verspanend bezig zijn, is haast verslavend.
Mooi werk, dat je met gevoel/op oog de afsteekbeitel zo stuurt, dat je een bol deksel krijgt.
Over schroefdraad M8x1mm. Ik weet niet of dit in de tekening staat, maar veel gebruikte schroefdraden in de modelbouw zijn:
M5x0,5 : M6x0,75 : M8x0,75 en M10x1mm.
Voor deze schroefdraden zijn er vele pijpkoppelingen en aansluitingen te koop.
Ik kijk uit naar je volgende stap.
Met respect, groet Henk.
 
Ik weet niet of dit in de tekening staat
Staat niet op de tekening.
Daar staat "wring out fit, so it can be removed" of te wel goed passend maken zodat je het ook nog weer kunt demonteren.
Met schroefdraad erop kun je het ook weer demonteren, vandaar dat ik deze keuze gemaakt heb.
Waarom M8 x 1, geen idee, ik had ook M8 x 0,75 kunnen nemen, ik heb er niet over nagedacht.
Als het voor mij maar demontabel was.
Ik kijk uit naar je volgende stap.
Ik hoop dat de kleine magneetjes en de veertjes voor de centrifugaal gewichtjes gauw binnen komen dan kan ik de ontsteking monteren en kijken of hij loopt.

Prachtig, elke keer weer
We doen ons best, ik heb in deze hobby veel plezier en leer elke dag weer bij....
Groet, Ruud.
 
Verslavend niet ?
Ontzettend.
Ik ben nu al aan het bedenken hoe ik morgen de ontsteking even kan testen op de werkbank.
Alles even aansluiten en met een magneet langs de hall sensor strijken en kijken of hij vonkt.
En al naar een volgend project aan het kijken, maar eerst deze compleet afmaken en de locomotief moet ook nog een kleurtje krijgen dus voorlopig werk zat.
Moet nog voor het eerst gaan airbrushen dus daar zal ook nog wel een leerproces aan gewijd moeten worden.
Groet, Ruud.
 
Ontzettend.
Ik ben nu al aan het bedenken hoe ik morgen de ontsteking even kan testen op de werkbank.
Alles even aansluiten en met een magneet langs de hall sensor strijken en kijken of hij vonkt.

Dat zou moeten werken. Jan Ridders beschrijft in zijn Debbie verhaal de noodzaak voor een zo’n hoog mogelijke spanning van de bobine. Hoe betere vonk op deze kleine machientjes hoe beter. Ga je met 12V aan de gang. Zo’n hall sensor zou prima moeten werken. Hoewel Jan er bij Debbie problemen mee had en uiteindelijk voor een simpel mechanisch microschakelaartje heeft gekozen. Nou zit er op Debbie ook nog een doe-het-zelf bougie, dus dat maakt het allemaal niet makkelijker om de ontsteking goed te krijgen. Jij hebt in ieder geval een normale echte bougie. een variable minder.

Ben benieuwd, veel succes. Ik hoop dit weekend weer wat verder te komen met mijn Debbie!

Jeroen
 
Geweldig hoor. Waar heb je dat ontstekingsetje vandaan. Zo te zien is dat gele kastje een geïntegreerde bobine en condensator oid?

Jeroen
 
Dat zou moeten werken. Jan Ridders beschrijft in zijn Debbie verhaal de noodzaak voor een zo’n hoog mogelijke spanning van de bobine. Hoe betere vonk op deze kleine machientjes hoe beter. Ga je met 12V aan de gang. Zo’n hall sensor zou prima moeten werken. Hoewel Jan er bij Debbie problemen mee had en uiteindelijk voor een simpel mechanisch microschakelaartje heeft gekozen. Nou zit er op Debbie ook nog een doe-het-zelf bougie, dus dat maakt het allemaal niet makkelijker om de ontsteking goed te krijgen. Jij hebt in ieder geval een normale echte bougie. een variable minder.

Ben benieuwd, veel succes. Ik hoop dit weekend weer wat verder te komen met mijn Debbie!

Jeroen
Hoge spanning is geen garantie , ik heb hier bobijnen waar een vonk van 20 mm ( 2 cm !! ) kan overspringen , maar daar wil geen enkele motor op draaien.
Er moet ook vermogen op de vonk zitten , m.a.w. het moet een " vette" vonk zijn zoals met zegt
Dirk.
 
Welke hal sensor heb jij.
Ja klopt Jeroen.
Ik zaag die twee bevestigings-lipjes er af en maak zelf een beugeltje zodat ik hem kan plaatsen waar en zoals ik dat wil.
Ik heb ook deze magneetjes besteld; https://nl.aliexpress.com/item/1005001530315508.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6ca44c4dXZkKHd
Ik maak een ring (passend op de krukas) die ik dmv een inbus stelschroefje kan verstellen en daar maak ik het magneetje op.
Dan kan ik zelf het ontstekings tijdstip bepalen.
Groet, Ruud.
 
In Henk.
Ik zit te denken aan een messing ringetje en daar aan de ene kant het magneetje infrezen en borgen met loctite en aan de andere kant een inbus stelschroefje.
Ik moet hiermee nog even wachten tot ik de magneetjes binnen heb dan weet ik de afmetingen en dan kan ik ook het beugeltje voor de hall sensor maken.
Groet, Ruud.
 
Back
Top