Bouwen van een CNC-frees

Ik ga eens op zoek naar "Epratex" dat schijnt interesssant te zijn hiervoor , maar ik ken het verder niet.

Ik ken het ook niet, maar er lijken nogal wat variëteiten in te zijn, met verschillende matrixmaterialen (phenol, epoxy en silicone) en vezelsoorten (zowel katoen als glasvezel). Verder staat de vochtopname voor 4 mm dik materiaal in de pdf's uitgedrukt in mg, zonder te vermelden per welke oppervlakte eenheid (de genoemde DIN 54359 weet ik niet gratis te downloaden).

Je moet dan wel echt weten wat je neemt want dat betekent ook een grote variatie in eigenschappen.

Groet,

Ad

@ Dirk : mooie uitleg, ik ben weer een hoop wijzer geworden. Jij zegt dat je MDF gaat nemen en dat sandwichen tussen 2 aluminium platen. Hoe zit je dan met uitzetten e.d.?

Euuh ... multiplex tussen twee lagen Alu.

De Alu is de beperkende factor (kleinste uitzetting).
Multiplex wordt met een kit verlijmd, verbinding is dus flexibel.
Tweezijdig, dus het trekt niet krom (de 2 lagen alu wel even dik!!!).
Ik denk dat ik de multiplex 2 mm korter en 2 mm smaller maak dan de alu-platen.
Dan houd ik rondom 1 mm ruimte die ik dicht kit.
Zo ben ik 99% van de krimp/expansie door vocht kwijt.
De temperatuur krimp/expansie van alu en hout verschillen niet zo veel, en daar kom ik toch niet vanaf.
Mijn inschatting: zo heb ik 2/3 van dit probleem getackled.

De grote kunst: die sandwich zo vlak mogelijk verlijmen. Daarvoor wil ik onze natuurstenen tuintafel 'mis'bruiken. Een eventuele kleine onvlakheid zal ik verwijderen door een vlak te frezen werkblad te gebruiken. Waarschijnlijk Trespa, net als Anko.

In aluminium is ie 400 euro gevlakt en met gleuven.

Ik zie dat deze machine (waarover het topic gaat) 150 x 100 cm werkblad heeft, dat is niet in staal te krijgen maar in aluminium. Ook wel kostbaar met 1200 euro

10mm staalplaat met hoeklijnen eronder gelast blijft ook vlak.
Uiteindelijk moet je het geheel toch vlakfrezen.

Roesten doen alle freesbanken als je er geen onderhoud aan doet.

Ben aan het wachten op een aantal offertes van hardweefsel en aluminium. Eens kijken wat het gaat worden. Waarschijnlijk volgende week als ik weer thuis ben eerst een plaat MDF halen zodat ik wat testen en afstellingen kan gaan doen.

Voordat ik kan beginnen met proefdraaien moet ik de boel smeren, iemand die weet hoe ik onderstaande vetnippels onder handen neem?

Nu weer terug naar de problemen.

Het smeren van het geheel, op de grotere Hiwin wagentjes zitten vetnippels, geen probleem. Maar op de kleine Hiwin wagentjes (HG15 ) en kogelomloop moer zitten vreemde nippels:
full

full

full

Ik heb daar een dingetje voor gehaald waarvan ik dacht dat het wel zou werken :
full

Maar ik krijg er niets in , het kleine kogeltje aan de bovenkant wordt niet ingedrukt zodat er iets in de behuizing kan.

Hoe doen jullie dit?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan het niet helemaal goed zien, maar het lijkt op de smeernippels die ook op mijn draai- en freesbank zitten. Daar heb ik dergelijke vetspuiten voor: VETSPUIT

@Micropuller: dat zou idd wel eens kunnen werken voor de nippels aan de wagentjes ( laatste 2 foto's) . Eens kijken of ze dat bij mij in de buurt ook hebben.

Voor dat dingetje met het gaatje/kogeltje van het eerste plaatsje , denk ik dat dit niet gaat werken.

uitboren hoeft niet, deze zijn erin geperst. Bij mijn spindels heb ik deze met een
tang en wat wrikken eruit gekregen. Daarna standaard vetnippels erin geperst
met een grote lijmklem.

@ NAk: deze nippelmet een tang eruit halen , maar hij is helemaal verzonken?
full

Vetpers opzet stukken zijn inmiddels besteld,hopelijk snel in huis.

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
oei , net een offerte gehad "epratext" .... 25 mm dik 360 euro :-(

Eens kijken wat aluminium kost in een 20/25 mm .....pffffffffffffffff

werkblad

Cor,
heb je eventueel ook al eens aan een stenen werkblad gedacht. Of wel een aanrechtblad, bij een steenhouwer slijpen ze deze vlak en kunnen op jouw aangeven gaten boren waarin je draadproppen kan verlijmen of door de steen heen in een onderplaat tapgaten maken of inslagmoeren.
De verschillende natuurstenen bladen kunnen redelijk veel agressieve vloeistoffen aan en je kunt de steen ook nog met een hars bewerken.
De temperatuursverschillen in je werkplaats zullen niet dermate zijn dat de rek en krimp van natuursteen van invloed op je werkstukken zal zijn.
De dikte kun je zelf bepalen door eventueel 2 op elkaar te laten verlijmen.
Gewicht zal dan uiteraard de factor worden. maar met een dikke onderplaat van multiplex (niet verlijmen) behoefd de steen niet zo dik te zijn. Wat prijs betreft zal deze mogelijkheid niet de goedkoopste zijn maar wat zuiverheid in vlakheid wel tot de goedkoopste.
Succes.
MVG Huib

heb je eventueel ook al eens aan een stenen werkblad gedacht.

Ik heb heel veel graniet in huis (aanrechtblad, eetkamertafel en open haard), wel eens naar de prijzen daarvan gekeken?
Het is wel waar dat het heel vaak in laboratoria voor een perfecte vlakke en stabiele ondergrond wordt gebruikt.
En het gewicht ja, eetkamertafel weegt zo'n 200 kilo!!

Groet,

Ad

De verschillende natuurstenen bladen kunnen redelijk veel agressieve vloeistoffen aan
Voor (compressor)olie is het net spons hoor.
De natuursteenbedrijven waar ik kwam waren als de dood dat er olie mee zou komen met de lucht.
Het vreet de (ruwe net gezaagde)steen misschien niet aan, maar het trekt er wel in.

Gisternacht terug gekomen van een weekje in de simulator, ik mag weer 6 maanden blijven werken :-) Hoogtijd om weer verder te gaan met de machine.

Graniet , nee , nog niet naar gekeken, denk dat het ook wat te zwaar zal zijn, en niet handig voor mijn hobby gebruik.

Nog geen prijzen gehad van aluminium , dus ik wacht nog af.

Anders zit ik te denken aan 2 stalen platen, eentje die de totale opp. bestrijkt, laten we zeggen een mm of 5 tot 8 dik (en zo ook de machine waterdicht maakt). Daar bovenop een plaat van 10 tot 12 mm vastbouten die het opp heeft van het werkbereik en ook gevlakt gaat worden , die laatste plaat wordt dan doorboord met een heleboel gaten met schroefdraad.

Maar dan ga ik eerst van de week een plaat MDF halen en wat proefdraaien met de machine. Ook kijken wat er gebeurd als ik er een stuk staal op legt , testen of die het wel "trekt"om te vlakken.

De opzetstukken voor de vetspuit zijn gisteren binnen gekomen, vanavond of morgen eens kijken of ik alles kan smeren , inclusief de smeerpunten van de kogelomloopmoer ( waar ik zo lekker bij kan :-s )

Back