[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
wie o wie heeft er duidelijke fotos van een LTM 1090 *of algemeen.

van hoe de contra gewichten geladen worden en hoe geborgd etc. ook zoek ik fotos van de bovenopbouw algemeen *cabines / kisten niet specifiek nodig die staan duidelijk genoeg uitgetekend.

ook valt mij op tekening op bij het contra gewicht dat er een oversize maat aanwezig is?? wordt deze op locatie geinstalleerd om het contra gewicht te verhogen??

dit contra gewicht is maar liefst 3,5m breed terwijl de kraan zelf 2,76m breed is. lijkt mij dus niet dat hiermee over de weg gereden wordt.

Hallo Alwin,

Is dit al een oud type telescoopkraan, want hij staat niet op de Liebherr site.
Wat is de opvolger van dit type kraan ? Want dan zou je kunnen kijken naar de opvolger hoe men dit extra contra gewicht vervoert !

Ik wel wel dat men bij deLTM 1400 de extra contra gewichten apart vervoert op ballast trailers.
Mogelijk gebeurd dit ook bij de LTM 1090 ??

Ik zal even voor jou even rondsurfen of ik iets kan vinden !

ik zit momenteel zelf op een trage telefoon internet verbinding..

maar de ltm 1090 bestaat gewoon nog, is al wel een nieuwere versie... maar grote lijnen zijn hetzelfde gebleven.

http://www.liebherr.com/at/en/products_at.asp?menuID=106082!179-0

die duitsers lossen het vaak zo op.. maar ik wil het model toch zo realistisch mogelijk krijgen...

1100f33.jpg

Hallo Alwin,

Tja, de Duitsters bouwen soms hele mooie modellen, maar soms lijkt meer op een 1:50 model, volgens mij herleiden ze vaak het model van een 1:50 model, maar die zijn vaak toch grof gedetailleerd.

Ik heb even op de Liebherr site gekeken bij de LTM 1090 en bij de downloads gekeken, hier kan je redelijk goed zien op de foto's zien hoe de contragewichten worden bevestigd, ook staan de gewichten van de contragewichten er bij.

Als ik het goed zie, ligt er ook 1 contra gewicht achter de bestuurdercabine, die de kraan zelf kan oppakken, dus ik denk dat de kraan zijn eigen contra-ballast gewichten meeneemt, maar helemaal zeker ben ik er niet van !!
De meeste telescoop kranen tot 100 ton nemen meestal zelf de contra gewichten mee.

Ik heb nog even bij de images gekeken en inderdaad ligt er een contragwicht voor de kraancabine, dus achter de bestuurderscabine een contragewicht en worden er aan de zijkant losse contragewichten van 2 ton per stuk aan de zijkant bij aangehangen, waarschijnlijk worden die per ballast trailer apart vervoerd !!

Misschien kan je hier wat mee, maar kan jij zelf deze site met de specificaties dan niet openen ???

Laatst bewerkt:
dus ik denk dat de kraan zijn eigen contra-ballast gewichten meeneemt, maar helemaal zeker ben ik er niet van !!
De meeste telescoop kranen tot 100 ton nemen meestal zelf de contra gewichten mee.
Ja en nee,
Bij rijdende kranen is een maximale aslast van 12 ton per as toegestaan.
De meeste kraan kunnen een gedeelte van hun ballast mee nemen op de kraan.
Maar meestal is dat niet de volledige ballast, omdat anders de aslasten overschreden worden.
Je ziet daarom vaak van de 2-assige aanhangers achter kraanwagen hangen, zodat ze op die manier toch "zelf" hun ballast mee kunnen nemen.
Soms wordt er voor het zelfde doel ook wel eens een demontabele, liftbare en stuurbare as achter aan de kraan gemaakt.
Voordeel: alle ballast kan op de kraan zelf blijven, met manoeuvreren wordt de as gelift en kan men toch kort draaien.
Nadeel: de kraan wordt langer, en heeft dus meer opstelruimte nodig, en de prijs.

Ja en dan is er nog een "extra" probleem, de maximaal toegestane asdruk is in Duitsland hoger dan in Nederland, dus met Duitse kranen is het altijd weer de strijd aangaan met de RWD om tot een sluitend gewicht te komen (per as) en dat zoveel mogelijk op de kraan mag blijven zitten (wat wel en niet er op mag blijven staat op het kenteken beschreven) ... "vroeger" kon je nog behoorlijk "knoeien" ... bij de meting half gevulde hydrauliek-tank, extra korte kabel(s) op de trommel(s) ... met piepschuim gevulde contragewichten (die klinken zelfs verbazend "massief") ... en wat voor trucjes er verder nog verzonnen werden (mast iets uitgeschoven om de druk op bepaalde assen lager te krijgen) ... maar ook al staat op het kenteken "inclusief contragewicht" als je op de weg aangehouden wordt en je bent te zwaar dan hang je alsnog ... en tegenwoordig met de mobiele weegapparatuur is het risico wel groter geworden dat je gesnapt wordt ...

Laatst bewerkt:
Als je bij de nieuwste versie van de LTM-1090 kijkt dan zie je dat er een klein (6,7 ton) balastblok van ca. de wagenbreedte meegevoerd direct achter de cabine van de onderwagen ... daaronder kunnen nog 3 platen "Zusatzbalst" gehangen worden (wat in het "optie-pakket" van deze Liebherr zit) met een totaalgewicht van 14,3 ton en deze platen zijn 4080 mm breed (en zullen qua gewicht en afmeting nooit op de kraan zelf meegevoerd kunnen worden)

Ter "extra" informatie, die "Zuzatsbalsast" is voor doorsnee hijswerk niet noodzakelijk ... alleen als je het maximale uit de kraan wilt halen ... met "standaard" balast tilt hij afgestempeld over de kont op 3 meter 68 ton en met "Zusatzbalast" 90 ton ... en ook als je verder extreem gaat mast maximaal uitgeschoven, 7 meter giekverlenging erop en een hulpgiek van 19,5 meter (dan heb je ongeveer 76 meter onder de haak) en dan kan je op 16 meter nog 1,7 ton tillen )

Laatst bewerkt:
bedankt voor de info

als iemand nog fotos heeft van de bovenbouw / contra gewicht gedeelte is dit uiteraard altijd welkom. informatie kan je nooit teveel hebben

dat ziet er mooi uit:D
dat vindt ik altijd wel tof als je iets gaat maken en je tekend het uit dat je het zo gedetailleerd mogelijk doet:D
heb dat ook een keertje moete doen voor vakantiewerk en dat geeft je een beetje een voldoening

Ga je alle assen aandrijven en laten sturen ... de achterste assen kunnen in het echies onafhankelijk van de voorassen sturen ... (kraan kan daardoor dus diagonaal rijden) op de weg stuurt alleen de achterste as contra met de voorste twee assen en boven de 30 km/u gaat hij automatisch vast en sturen alleen de twee voorassen ... aandrijving is optioneel 8x8 maar standaard alleen as 2,3 en 4 ...

tsja het gevaar is alleen dat je teveel uitwerkt... zoals boutjes en moertjes..

nja da hangt er vanaf hoe je het bekijkt he
op dat vakantiewerk ging er iemand een machine ontwerpen om kettingen te smeren en ik moest daar aan helpen en dus ook wat tekenen
en die man had ook echt alles of toch bijna alles uitgetekend en hij bekijk het anders
hij zei nu kan ik niet voor onvoorziene omstandigheden komen te staan

't is maar hoe je het bekijkt he;)

Hallo Alwin,

Zo, ik zie dat je het totaalgewicht van de Telescoopkraan aardig hebt bijgesteld !!

Eerst verwachte jij dat de kraan ongeveer 35 a 40 kg zou gaan wegen, maar nu lees ik, dat dit nu ergens tussen de 50 en 60 kg gaat worden. !!!
Hmmm, dat is een flinke toename in gewicht.

De differentieels zijn die van Tamiya ???
Zo ja, dan ben ik benieuwd of die wel sterk genoeg zijn bij een gewicht van 60kg, om de telescoopkraan te kunnen voortbewegen.
Ook zal je waarschijnlijk zware kruiskoppelingen moeten gaan gebruiken om de boel niet kapot te draaien.
Bovendien denk ik dat je sper-differentieels zal moeten toepassen, als je er tenminste mee in ruw terrein wilt rijden.
Ook denk ik dat je per as 1 servo zal moeten toepassen om te kunnen sturen bij stilstand.
Anders zal je over moeten gaan naar hydrauliekbesturing moeten gaan, maar dan wordt het wel redelijk gecompliceerd.
Want vergeet niet, 60 kg is een behoorlijk gewicht hoor !!

Succes met de verdere bouw !!

p.s. ik kijk vol bewondering naar jou tekenkunsten ! Super hoor !!

dat is echte boven grens. de 35 - 40 kg verwacht ik nog wel te halen zonder de contra gewichten etc. 50 - 60kg is het hijs gewicht meer zeg maar..

maar het blijft gokken mast verwacht ik rond de 10kg uit te komen. bovenbouw nog eens 4kg erbij...

draaikrans 500 - 1000g.

onderbouw wordt waarschijnlijk groot deel messing... mja denk dat 50 - 60 iets te hoog weer is... maja wat ik al zeg time will tell.

ik weet dat 40kg goed gaat op 2 aangedreven assen en 1 stuuras van tamiya. en dan blijft er nog vering over. ik heb 40 - 60kg over 4 assen staan met een groter contactvlak.

ik zit nog wel even met de lier te kloten want dat is de reden dat die duitser de bovenkant dicht gebouwt heeft. ik wil de motor in de lier bouwen. echter hoe ik dat exact ga doen ben ik nog niet helemaal uit...

maar er zal een hoop trial and error plaats vinden.

Hallo Alwin,

Hoe er rekening mee, dat messing zwaar is hé, messing is zwaarder dan staal !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back