[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Alwin,

De rem van je lier kun denk ik wel combineren met een regelaar !
(vanuitgaande dat je er een regelaar voor gaat toepassen)
Zodra de PWM waarde 0 is, dat dan direkt de rem wordt geactiveerd.
Wellicht is een motorblokering al voldoende en anders een mechanisch rem.

Mocht je de lier direkt gaan schakelen, dan zijn er ook andere combinaties mogelijk.
 
Hallo Cheeta,
Is het tandwiel voor de draaikrans niet een beetje klein. Je moet toch wel een flinke as hebben voor de krachten, en er moet ook nog het nodige aan draden door heen.

Ik denk dat je beter kunt kiezen voor het omschakelen van kanalen. Dus kiezen tussen rijden, of de hijs bewegingen. Met een multiprop module wordt de bediening 8keer langzamer dan bij een normaal prop kanaal van de ontvanger. Dit komt omdat de 8 kanalen achter elkaar (serieel) verstuurt worden over het ene kanaal. Dus een keer per 8 cycli wordt het servo signaal geupdate. Dat maar is iets van 5keer per sec. normaal 50keer per sec. Dit voelt een beetje sloom aan.
 
hallo stefan,

de as is 12mm en wil ik maken van assenstaal. een gat van 4 a 6 mm in het midden zou voldoende moeten zijn voor de draden en hydrauliek slangen. ik heb raardere dingen zien hangen aan 12mm assen wat betreft krachten,,

ik gebruik niet veel potmeters, gebruik meer schakelaars. maar exacte aansturing moet ik nog bekijken.
 
Is 4 of 6mm niet wat weinig voor de doorsnede van het gat, of bedoelde je de straal ervan? En waar komt je draaidoorvoer?
 
de as is 12mm. daarin maak ik een gat van 6mm waar 2 hydraliek slangetjes, 1 servo snoertje, en een + en - moeten.

dit moet naar mijn inziens prima kunnen, aangezien er maar een kleine stroom getrokken wordt door de bovenbouw. 2 zwaailichtjes, 1 vertraginsmoter per keer max 2A, en de enigste grote stroom verbruiker is de lier maar ook daar denk ik niet dat dit een probleem is aangezien dat ook rond de 2A uitkomt.
 
Nou Alwin, het dunste slangetje dat ik ken is 3mm, dus er kunnen er strak 2 naast elkaar, maar dan krijg je er niet veel draden naast. Als je trouwens 30kilo eraan wilt hangen gaat hij met een asje van 12mm toch wel door veren. Daarbij is zo,n klein tandwieltje ook niet echt mooi onder een grote bovenwagen. Ik weet dat er andere zijn die zo bouwen, maar die zie je gewoon kantelen als er gewicht aan hangt.
Misschien nu wat meer besteden aan een groter tandwiel dan later veel problemen.
Je kan evt nog een groot kunststof tandwiel nemen, die kosten bij de conrad ook niet veel, maar is wel mooier. De draaidoorvoer die ik je gemailt hebt is onverwoestbaar en heeft een gat van 26mm. Voor jouw kraan kan je alles nog een maatje groter nemen.
 
Mail deze jonge eens voor wat betreft de draaikrans, hij is ooit aan een project begonnen maar uiteindelijk overgegaan op het zelf maken van heli's deze jonge heeft zijn eigen trucks en graafmachine's ook gebouwd, en heeft een werkplaats op de zolder waar je u tegen zegt, hij maakt echt alllllees zelf, en cilinders e.d waar leimbach jaloers op zou zijn, mail hem eens of hij de draaikrans nog heeft en verkopen wil, misschien wil hij je wel een maken, want hij kan sowieso ook alle moduuls tandwielen maken in veel verschillende groottes.

Modelbouw en modelhydrauliek Zijn naam is Christiaan hof en staat op de meeste grote beurzen zoals in Zwolle e.d. ook altijd.

gr Ghossie
 
als je fotos nodig hebt stuur maar een mail
en voor de rem waarom niet met een wormwieloverbrenging dan heb je automatis een rem

fotos altijd welkom uiteraard.

en optoppen wordt gedaan door de hydrauliek inderdaad, maar volgens mij haal ik 2 termen door elkaar maar goed ben geen kraan specialist :P.

er mist nog wel een rem op de lier! dat is ook weer 1 schakelaar in de bovenbouw
 
Iets door iemand laten maken is wel altijd duurder dan dat je iets standaards koopt zoals tandwielen en lagers en hiermee zelf aan de slag gaat.
 
Mail deze jonge eens voor wat betreft de draaikrans, hij is ooit aan een project begonnen maar uiteindelijk overgegaan op het zelf maken van heli's deze jonge heeft zijn eigen trucks en graafmachine's ook gebouwd, en heeft een werkplaats op de zolder waar je u tegen zegt, hij maakt echt alllllees zelf, en cilinders e.d waar leimbach jaloers op zou zijn, mail hem eens of hij de draaikrans nog heeft en verkopen wil, misschien wil hij je wel een maken, want hij kan sowieso ook alle moduuls tandwielen maken in veel verschillende groottes.

Modelbouw en modelhydrauliek Zijn naam is Christiaan hof en staat op de meeste grote beurzen zoals in Zwolle e.d. ook altijd.

gr Ghossie


Hallo Gossie,

Als je Cristiaan vraagt of hij wat wil bouwen, dan is het antwoord helaas nee, want hij bouwt niet voor anderen !!!
De schijn wordt wel op zijn website gewektdat hij voor anderen bouwt, maar hij doet dat echt niet hoor, hij heeft hier geen tijd voor.
Als je wat aan hem vraagt verwijst hij je altijd door naar andere modelbouwers !!!

Jammer maar helaas !!

Want hij bouwt hele mooie modellen en onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
De reden dat ik nagenoeg niets meer voor een ander maak is
Dat als iemand mij vraagt of ik iets wil maken, en ik er wel op in ga.
En gegevens vraag zodat ik weet wat precies de bedoeling is en dat
voor mijzelf ga uitwerken om te kijken of ik het kan maken en wat het dan moet gaan kosten.

Als ik dat gedaan heb dan mail ik de prijs wat ik er voor wil hebben.
Reken ik niet eens een uurloon alleen materiaal en afschrijving van mijn gereedschap
Dan hoor ik negen van de tien keer totaal niets meer.

Dat wil dus gewoon zeggen dat men mij te duur vind.
Of men denkt dat ik het voor niets ga doen.
Of ik krijg te horen dat men een arme student is
Daarom heb ik voor mijzelf besloten om daar niet te veel werk meer
van te gaan maken.


Helaas worden daar dan ook de goedwillende de dupe van

Met vriendelijke groet,

Christiaan Hof
 
Laatst bewerkt:
De reden dat ik nagenoeg niets meer voor een ander maak is
Dat als iemand mij vraagt of ik iets wil maken, en ik er wel op in ga.
En gegevens vraag zodat ik weet wat precies de bedoeling is en dat
voor mijzelf ga uitwerken om te kijken of ik het kan maken en wat het dan moet gaan kosten.

Als ik dat gedaan heb dan mail ik de prijs wat ik er voor wil hebben.
Reken ik niet eens een uurloon alleen materiaal en afschrijving van mijn gereedschap
Dan hoor ik negen van de tien keer totaal niets meer.

Dat wil dus gewoon zeggen dat men mij te duur vind.
Of men denkt dat ik het voor niets ga doen.
Of ik krijg te horen dat men een arme student is
Daarom heb ik voor mijzelf besloten om daar niet te veel werk meer
van te gaan maken.


Helaas worden daar dan ook de goedwillende de dupe van

Met vriendelijke groet,

Christiaan Hof

Toch mooi te weten dat je nog steeds in de modelbouw bezig bent, sinds de modelbouwinkel in Schoonebeek weg is heb ik je ook niet meer gezien, je wekelijkse babbel daar was altijd leuk, maar zie je misschien wel weer op beurzen
 
Was dubbel gelplaatst, kweet nie hoe ik hem zo weg moet halen, dan maar zo
 
Laatst bewerkt:
De reden dat ik nagenoeg niets meer voor een ander maak is
Dat als iemand mij vraagt of ik iets wil maken, en ik er wel op in ga.
En gegevens vraag zodat ik weet wat precies de bedoeling is en dat
voor mijzelf ga uitwerken om te kijken of ik het kan maken en wat het dan moet gaan kosten.

Als ik dat gedaan heb dan mail ik de prijs wat ik er voor wil hebben.
Reken ik niet eens een uurloon alleen materiaal en afschrijving van mijn gereedschap
Dan hoor ik negen van de tien keer totaal niets meer.

Dat wil dus gewoon zeggen dat men mij te duur vind.
Of men denkt dat ik het voor niets ga doen.
Of ik krijg te horen dat men een arme student is
Daarom heb ik voor mijzelf besloten om daar niet te veel werk meer
van te gaan maken.


Helaas worden daar dan ook de goedwillende de dupe van

Met vriendelijke groet,

Christiaan Hof


Hallo Cristiaan,


Ik vind dit toch jammer om dit te lezen, want ik heb jou enige tijd geleden benaderd of jij een kieplinder wilde bouwen voor mij, toen kreeg ik als antwoord dat je dat niet deed en dat bovendien toch best moeilijk was om een goede afdichting te maken, zodat die niet lekt.
Wij hebben het toen helemaal niet over de prijs gehad, want dat is voor mij van minder belang, want ik weet wel wat alle materialen kosten en je mag er ook best wat aan verdienen, dat was voor mij geen probleem.
Maar jij deelde mij toen mede, dat je niet meer voor anderen bouwde en verwees toen mij naar een leverancier in Duitsland.

Een aantal jaren geleden heb ik jou ook een keer benaderd, of jij een onderdelen voor een rupskraan wilde bouwen, zoals een draaikrans, cilinders en rupsplaten, maar toen deelde jou mij ook al mede, dat jij niet voor anderen bouwde, ook toen hebben wij het niet over de prijs gehad.

Toen was ikzelf nog niet in het bezit van een draaibank, freesbank en een buig-zetbank.

Nu ben ik in staat om alles zelf te bouwen en ga ik nu zelf 2 rupskranen bouwen.

Ik vind het echt heel jammer dat je toen mij hebt medegedeeld, dat je niet voor mijn wilde bouwen, want de prijs was toen geen probleem geweest voor mij !

Maar ik blijf er bij, dat jij in staat bent om hele mooie modellen te bouwen, petje af voor jou bouwkunsten, hierbij ben ik maar een amateurtje !!!

Succes met je verdere modelbouw !!!!
 
Hallo Cheeta,
Ik ben blij dat je iets met mijn tekening kan doen.
Ik zie nu wel dat ik het hoekcontact lager verkeerd om heb getekend.
De grote diameter van de binnenring moet n.l. aan de onderzijde.
Zo als hij nu staat, valt zo het lager uit elkaar.
Onderop het blauwe deel zit trouwens schroefdraad (spoed 1mm) waar een moer op komt om de lagers voorspanning te geven.
 
hallo stefan, ik gebruik geen hoek contact lager maar een gewoon kogellager. en tsja hij staat nu verkeerd om dat klopt ja.

het schroefdraad heb ik in 3d achterwege gelaten aangezien het mij puur om de inbouwmaat gaat. tanden van tandwiel ontbreken ook.
 
Oke, maar dan kun je beter een lager nemen uit de 60xx serie. Die hebben een groter gat t.o.v. de buiten diameter, en deze zijn ook minder breed.

Vergeet bij het taats lager de taatsringen niet. Dit zijn geharde ringen van maar 1mm dik.
De ringen die standaard bij het lager zitten zijn 2,5mm dik of zo iets.
Zonder de ringen gaan de rollen inwalzen in het staal van het tandwiel, waardoor deze een keer gaat vastlopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top