[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik ben deze tabel tegen gekomen op internet
http://www.ds-groep.nl/dynamic/media/1/files/eigenschappen.pdf

hierin staan de belangrijkste eigenschappen van materialen (kunststoffen).

ptfe (teflon) weegt 2 - 2,3g cm³ en een wrijvingscoefficient van 0,04
pvc weegt 1,39g cm³ en een wrijvingscoefficient van 0,5

daarentegen zie ik ook
PA (polyamide) 1,13g cm³ en 0,0422
POM 1,41g cm³ en 0,25

@william,
echter wat bedoel jij met 30mm lang? alleen de kopste kant geleiden en de rest van de mast niet? ik dacht dat het juiste verstandig was om een langer stuk te geleiden om zo de spindels te ontlasten.
 
hoi cheeta
ik zie dat je opzoek bent naar stukken van 75cm lang
maar waarom moet deze zo lang zijn
je moet toch niet het hanse mastdeel bekleden met teflon
enkel het kopse deel van de 1ste mast en dan op het einde van de 2de
bij ons kraan zijn deze delen niet gelijmd maar met verzonken imbussen vast gezet op het verzwaarde kopdeel
hier halen wij onze kunstofdelen
http://www.aandrijvingen-dhont.be/producten.html
 
Laatst bewerkt:
van de 750 ben ik terug gekomen maar de 30mm vind ik te kort en op 2 delen aanbrengen doe ik niet omdat ik dan mijn kokers in elkaar op sluit. of ik moet het om en om leggen maar dan moet ik voor dunnere stroken gaan.

het vastzetten in de kop (kraag) dat is inderdaad een oplossing.
 
Hallo Cheeta,
30mm breed is echt wel voldoende hoor. Door de geringe doorbuiging van de mast zal toch alleen het voorste stukje belast worden. Daarbij zal een breder stuk sneller kunnen gaan klemmen als je mast niet 100% recht is. Je moet de masten wel van de onderkant in elkaar schuiven. Het vast zetten kan met verzonken M2 boutjes. Je kan ook twee 1,5mm dikke randjes rondom in en om de mast vast solderen waartussen 30mm ruimte zit. hiertussen leg je dan het teflon. zodra het andere deel hier tegenaan zit kan het teflon nergens heen. Is ook makkelijker met vervangen, mocht het ooit versleten zijn.
 
Ik heb wel eens teflon strip gekocht, gewoon op de rol, ca 2mm dik en 25/30mm breed. Ook heb ik wel eens lijm gekocht die speciaal ontwikkeld was om teflon te lijmen.
Als je wilt zal ik wel eens kijken of ik nog wat info terug kan vinden hierover.

Er bestaat inderdaad lijm voor Teflon, ik gebruik dit op mijn werk ook, maar deze is duur en ik weet niet of teflon-metaal verbindingen kunnen met deze lijm.

Ook gebruiken wij teflon tape, dit is 0,2 mm dik en plak je overal op.
1 Rol van het formaat ducktape kost echter €240,- ex BTW, dat maakt de hobby er niet goedkoper op.

De oplossing van Stefan is eigenlijk nog mooier, sluit de kunststof op.

Wat betreft de lengte van de strippen, 30mm diep de mast in vanaf de kop,
over de hele breedte.

PVC heeft wel een hogere wrijvingsweerstand, maar het is ook goedkoop en makkelijk aan te komen;-).
 
Hoi Alwin,

Wat je achteraan de mast aan de buitenkant hebt gedaan zou ik vooraan aan de binnenkant ook doen.

Kogellagers zijn erg gevoelig voor vuil en je creert twee drukpunten terwijl je over de hele breedte kan dragen.

Echte masten hebben alleen maar glijplaten, waarom zou je het in model dan moeilijker maken als nodig.

Ik heb hier een mooie stelregel voor, dat heet het KISS principe.

KISS staat voor Keep It Simpel Stupid,:hammer:.
 
omdat ik het moet kunnen afstellen *fijnafstelling* teflon inbusjes zitten daarvoor rondom alleen onder komen 2 kogellagers te zitten.
*gesloten kogellagers.

alleen teflon inbussen zullen onder waar het gewicht op rust vrij snel slijtage vertonen omdat je daar op maar 2 x m6 boutjes rust.
*als teflon al verkrijgbaar is en het geen nylon zal worden.
 
Hallo Alwin,

Ik denk dat jij het je zelf heel moeilijk maakt, terwijl de oplossing van Stefan een prima oplossing is, als je het teflon rondom opsluit tussen 2 messing of RVS plaatjes kan het teflon nergens heen en inderdaad bij slijtage makkelijk te vervangen !!
En het gewicht speelt volgens mij geen enkele rol , want dit zijn te verwaarlozen grammen !!
Ik zou het zeker niet te pas maken, want dan krijg je zeker een vastloper, want je wilt de mastkokers toch ook nog lakken neem ik aan ??

De hele mast bekleden met teflon zou ik zeker niet doen want dan gaat deze geheid vastlopen, omdat jij de spindel nooit 100% slingervrij krijgt en de mast zal altijd wat doorbuigen, ook onbelast !!
Stofdichte kogellagers zou je wel kunnen toepassen, maar die nemen weer veel ruimte in belag en wegen ook de nodige grammen !!

volgens mij hebben de Sarenskraanbuowers het teflon vast gezet met verzonken schroefjes in het teflon, als ik dit goed heb gezien ,maar ik weet dit niet 100% zeker.

Succes met je beslissing wat je gaat toepassen.
 
hoi piet,

nee de sarensbouwers hebben teflon met speciale lijm en coating gebruikt. hun hebben ook 1mm rvs voor de mast.


QUOTE]


Hallo Alwin,


Hmmmm, als ik het de laatste keer goed had gezien, zag ik verzonken schroefjes in het teflon zitten.
Of dit was voor de versteviging, of om wat anders te vast te zetten in/op de mast.
 
hoi piet,

dat is wat ze mij toen zelf verteld hebben toen ik er was.

verder is er tot op heden nog geen een kraan bouwer die zijn mast prijs geeft helaas.
 
hoi piet,

.

verder is er tot op heden nog geen een kraan bouwer die zijn mast prijs geeft helaas.


Hallo alwin,

Ik vind het zo kinderachtig om dit geheim te houden, het is toch modelbouw !!

Modelbouw is toch elkaars hobby delen, dus ook wat je bouwt mag een ander toch wel zien !!!

Er zijn zelfs modelbouwers die tegen mij zeggen, dat jij dit allemaal prijs geeft, hoe je alles zelf bouwt.
Nou, daar heb ik geen moeite mee hoor, ze mogen van mij alles nabouwen en als ik iemand kan helpen, zal ik dit zeker doen !
 
Alwin,

Is het misschien mogelijk om ipv die teflon strips te plaatsen achter op de mast ook kogellagers te plaatsen bv aan de bovenkant?
 
aangezien de levering van de mastdelen snel dichterbij komt ben ik op zoek naar een goede industriele lijm voor RVS.
heb over 2 weken vakantie dus gelijk tijd om de boel rustig in elkaar te zetten.

maar dan moet ik wel de materialen in voorraad hebben. weet iemand een goede lijm hiervoor + leveradres? bison 2k metaal zie ik voor deze toepassing niet zo zitten...
 
Het ligt er geheel aan wat voor een soort verbinding je wilt maken, hoe groot het verbindingvlak is en hoeveel kracht er op komt te staan.

Gaat eens op zoek in de Loctite serie. Dat lijmt alles. Je moet alleen de juiste toepassing opgeven.

Groetjes

Jeroen
 
Hoi Alwin,

Bison 2k metaal is helemaal niet zo'n verkeerde keus, deze lijm is best sterk.
Wil je een echt goede 2k lijm, dan zou ik voor Araldite gaan.
Welke soort hangt af van de droogtijd en soort materiaal, dit weet ik niet uit mijn hoofd.
Op werk gebruiken we veel 2010 en 2014.

Je kan het krijgen bij Viba www.viba.nl/page/catalog.php?id=955351

Het is niet goedkoop, en je hebt er ook een pistool bij nodig.

Loctite kan ook, maar is meer gespecialiseerd in draad afdichten en borgen en 1k lijmen voor lagers, ik heb van loctite nog nooit 2k lijm gebruikt.
 
Als je een beetje lijm oppervlak hebt dan is Araldite een goede oplossing. Voor het lijmen de onderdelen eerst licht opschuren en vervolgens heel goed ontvetten met silicone ontvetter. Ik heb de dubbel koker in twee gezaagt, zodat ik beide componenten los van elkaar kan doseren en vervolgens met de hand doe mengen. Normaal gebruik je een speciaal pistool en een mengbuis om het automatisch te mengen. De lijm moet je binnen 30min wel verwerken.
De droogtijd bij 20graden is 10uur, echter bij 60graden duurt dit maar 1uur en is ook sterker.
 
is er iemand die wel eens met sensoren heeft gewerkt voor het meten van de trekkracht?

ik wil een systeem gaan bouwen die de belangrijkste aspecten in de gaten houdt.

daarvoor zoek ik een compacte sensor die trekkracht tot 10kg kan meten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top