[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
HALLO

Met den johan.
Ik denk dat een draaibank die 3500 toeren draaid niet bestaat.
k'ben onlang bij een verdeler van draaibanken eens langs geweest en er stonden daar veel draaibanken maar 3000 of 3500 heb ik niet gezien hoor.
Of die moeten heel duur zijn.
gr johan

Hoi Johan,

Onze AI draait 4000 toeren, maar dit is wel een instrumentmakers machine die zoals Piet al zei duur zijn (in 1978 f38.000,- gulden), daar kon je toen een Mercedes voor kopen

@allemaal

Ik weet niet of er elders in het forum discussies lopen over machines en gereedschap, want we zijn zo stiekum Alwin zijn topic flink aan het vervuilen.

Draaien van messing met wisselplaatjes:

Snijsnelheid : 140/250 m/min (toerental bij rond 20= 2866 toeren(180 m/min))
voeding : 0,10 mm/omw
Snedediepte : 0,25 mm (nadraaien)
Neusradius beitel : 0,8 mm. Geen scherpe punt gebruiken, dat geeft de groeven.

Dit geeft (normaal) bij mij een oppervlakteruwheid van 0,8-1,6 µm (zeer glad)

Voor alle duidelijkheid: Widia is een merk ..... Hardmetaal is het soort beitel. Widia is een afkorting voor Wie Diamant (als diamant)

album_pic.php

hoi alwin jij bent echt een vakman
mooi gedaan toen ik je eerste tekeningen zag dacht ik ja jaa dat zal wel,
maar meneer hier vreest het gewoon helemaal na. super hoe je dit allemaal uitpuzzel

mvg bertus

dat is cnc werk hoor :P heb ik laten doen. de bussen draai ik wel zelf maar heb helaas geen freesbank tot mijn beschikking. echter constateer ik helaas wel dat het gat dat 14mm had moeten zijn 13,9 is geworden.. nog even materiaal op temperatuur laten komen om zeker te zijn maar ben bang dat ik met schuurpapier aan de slag moet. omdat een stappenboor een slordige 50 euro kost... autsj..

hee alwin voor die trappen boor ik zag dat jij je draai bank bij buitermachine waddixveen vandaan heb.
ik heb daar ook een trappen boor vandaan voor een klein prijsje geen idee meer hoeveel meschien een ideetje
uit mehooft gezegt gaat deze ook maar tot 14 of 16 mm

mvg bertus

moet er toch nog morgen even langs voor een garantie claimpje. 1 van mijn displays mist het laatste digit *valt weg...

dus zal gelijk even kijken.

Laatst bewerkt:
Een afwijking bij zulk soort zetwerk is vrij normaal. Je moet heel wat proefjes zetten om de hoek exact goed te krijgen, dus voor enkelstuks met verschillende afmetingen zullen ze dat wel niet hebben gedaan. En zelfs als je heel zorgvuldig werkt, kan een kleine afwijking in het materiaal er alsnog voor zorgen dat de hoek afwijkt. (bijvoorbeeld als RVS te warm is geworden tijdens het borstelen) Beetje duwen en trekken en het komt wel goed.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je nu eigenlijk betaald hebt (en waarom het zo lang geduurd heeft) Op het eerste gezicht moet dit voor een ervaren metaalbewerker toch niet veel meer dan een half uur a drie kwartier werk zijn.

ga je de mastdelen tegen elkaar aan lassen ?????want dan komt er wel veel spanning in het matriaal en zullen ze krom buigen

vedder zijn het wel mooie profieltjes en ben ik benieuwd hoe dit gaat worden:p

worden gelijmd met 2k lijm. uhu endfest 300.

20mm strook erin leggen aan beide kanten.

ze hebben wel degelijk de proefstukken gezet voordat ze het uiteindelijke product gemaakt hebben. veel bedrijven zien helaas op tegen die proefstukken denk ik. maar dit was echt wel noodzakelijk enkele hoeken wijkten na het zetten van de volgende bocht tot zelfs 3 graden af. *4mm omzetten*.

kosten waren een slordige 400 euro incl btw. *incl arbeid en materiaal*.
ze hebben er een goede halve dag voor nodig gehad.

Hoi Alwin,

Ziet er goed uit, ben benieuwd wanneer je de dakgoot thuis met je kraan gaat leegmaken:-D:-D.

Een afwijking bij zulk soort zetwerk is vrij normaal. Je moet heel wat proefjes zetten om de hoek exact goed te krijgen, dus voor enkelstuks met verschillende afmetingen zullen ze dat wel niet hebben gedaan. En zelfs als je heel zorgvuldig werkt, kan een kleine afwijking in het materiaal er alsnog voor zorgen dat de hoek afwijkt. (bijvoorbeeld als RVS te warm is geworden tijdens het borstelen) Beetje duwen en trekken en het komt wel goed.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je nu eigenlijk betaald hebt (en waarom het zo lang geduurd heeft) Op het eerste gezicht moet dit voor een ervaren metaalbewerker toch niet veel meer dan een half uur a drie kwartier werk zijn.

Nou als jij dat in een half uur tot drie kwartier kan maken denk ik dat je zeer gewild ben bij de plaatwerk bedrijven, want zelfs superman heeft langer nodig om de kantbank in te stellen, en proeven zetten moet je hier altijd doen, anders passen de delen nooit mooi in elkaar.
Wat je zegt, je hebt altijd kleine afwijkingen, en die kunnen al teveel zijn hier.

Ach, ik heb zelf inderdaad heel wat uurtjes achter/voor de kantbank doorgebracht en in die tijd heb ik o.a. complete meubels met RVS bekleed. Een beetje ervaring heb ik dus wel.
Ik ga natuurlijk voor het gemak wel even uit van een (c)nc bank, maar ik denk niet dat er veel metaalbewerkingsbedrijven zijn die het met minder doen. Ok, laat het iets langer zijn (ligt er ook een beetje aan hoeveel tijd je kwijt bent met materiaal pakken etc.) Maar kom op, we hebben het over 12 producten, waarvan de ene helft spiegelbeeld is aan de andere. Oftewel 6 producten invoeren (4 zettingen per product), materiaal knippen, een paar proefzettingen maken om de bank te "calibreren" (als je alles uit dezelfde plaat haalt en de breedtes verschillen niet teveel is dat voldoende) en dan de boel zetten. Daar is een ervaren kracht geen halve dag mee bezig.

Hallo Alwin,

Mooi stukje vak zetwerk, ziet er mooi strak uit, Super !!

Tja, er zit bij het zetten van materiaal altijd wel wat afwijking in, ook bij een CNC zetbank, dit heeft te maken met het materiaal wat wordt gezet, als er in het materiaal iets een verschillende hardheid zit, want de hardheid van materiaal is nooit helemaal constant, dit heeft te maken met het walsproces !
Maar je kan zelf met een plastic(kunststof) hamer de maststukken netjes richten.

Wat de prijs betreft, die is beslist niet te duur, zeker niet voor het RVS en de manuren.
Want het afstellen van de zetbank/kantbank is meer werk dan het zetten zelf, dat is dan een fluitje van een cent.
Ook het maken van proefstukjes daar gaat meestal veel tijd inzitten.
Ik denk denk dat je hele mooie maststukken hebt gekregen !!

Succes met de verlijming van de mastdelen !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back