[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Alwin,

Dit is de koppeling die ik bedoel,

Koppeling.jpg

Volgens mij kan je met je draaibank wel een busje maken om de verloop van 5 naar 6 te krijgen, of nog beter, de koppeling uitdraaien.

Deze afbeelding komt van Maedler, die heeft ze in het programma.

Hoi Alwin,

Deze koppeling kan natuurlijk ook, alleen zit de spindel dan wel los, je trek hem zo uit elkaar. Ook moet je de spindel dan eigenlijk nog apart lageren, dat word wel erg ingewikkeld.

Misschien te eenvoudig gedacht, maar gewoon een stevig stug slang over beide zijden schuiven, moet wel strak zitten, en wil je het demontabel houden, dan een astap maken die op de motoras zit met een schroefje, en de slang er aan de andere zijde opgeschoven.

Dit kan je allemaal zelf op je draaibank maken, een stevig stuk slang kan je bij een goede automaterialenzaak wel krijgen.

Met de lengte en diameter van de slang kan je spelen om genoeg flexibiliteit te krijgen.

Bij slippen van de slang kan je deze desnoods lijmen.

ik dacht ook dat je deze vrij eenvoudig zou kunnen losschuiven maar dit schijnt behoorlijk tegen te vallen. een speedboot heeft ook de trekkracht op die as staan zo nu en dan. *afremmen, slaan op golven. en daar schijnt die bij de 15cc motoren toch niet op los te komen. mijn spindel heeft denk ik nog minder belasting aan trekkracht omdat het gewicht meestal juist erop drukt.

PS. dat lijmen was ik ook al van plan met deze koppeling. bedenk me alleen waarom je de spindel van lagering zou moeten voorzien?

Laatst bewerkt:
Het is het proberen waard, de koppeling zal geen vermogen kosten, en zelf iets maken kost natuurlijk ook tijd.

@Micropuller

Tot welke dikte is waterstraalsnijden nog enigzins haaks? In mijn geval gaat het om dikte 20 mm gewoon staal, dikte van Alwin zijn ballastblokken varieert.

Eigenlijk is dit een pleister-plak methode. Het probleem verschuiven en niet de oorzaak oplossen.
Als je nu de spindel met koppelbus en al in de draaibank zet (in de vierklauw) en deze uitklokt op 1honderste, en vervolgens uitdraait op de passing van de motoras dan slingert er niets. Ik gebruik ook nog wel eens spindel, en heb van slingeren geen last. Kwestie van nauwkeurig werken.

uitklokken is het probleem niet. dit zal ik ook gewoon toepassen *alhoewel ik aanneem dat als ik ze koop dat ze ook wel zuiver zijn.

maar de mast heeft ook nog wat bewegings ruimte *enkele tienden van een mm rondom.

dit moet ook enigzins op te vangen zijn. dus opzich ben ik het op dat punt wel eens met william om enigzins flexibel te blijven in je montage.

Tot welke dikte is waterstraalsnijden nog enigzins haaks? In mijn geval gaat het om dikte 20 mm gewoon staal, dikte van Alwin zijn ballastblokken varieert.
De afwijking hangt af van o.a. de snelheid waarmee gesneden wordt en natuurlijk de kwaliteit van de machine (er zijn tegenwoordig machines die de afwijking (grotendeels) kunnen compenseren door de snijkop te verdraaien.)
Ik denk dat je rekening moet houden met een afwijking van minimaal 1 graad.

daar heb ik geen bezwaar tegen want dat zal je niet snel terug merken in je ballastblok.

pas bij 3 graden wijkt het 1mm af bij een dikte van 20mm

Dit valt mij ook nog wel mee, en ik was toch wel van plan om de blokken af te gaan ronden, aangezien de echte blokken ook vaak gegoten zijn en best wel ruw aan de zijkant.

Laatst bewerkt:
die rubberen koppeling van H&M valt af. die schijnt vrij soepel los te komen.

toch weer verder zoeken naar een alternatief

Hallo,

Alwin ik begrijp de diskussie niet,
Waarom probeer je niet vanuit de eenvoudigste oplossing te denken. Neem het voorbeel dvan Stefan, dat is zo gek nog niet. Op deze manier werk je erg zuiver, ik ben met hem eens dat je met alle koppelingsoplossingen het probleem niet verhelpt.

Je kan ook mog je flexibele koppeling zien tussen moer en draadspindel.
Wat je in het uiterste geval nog kan doen is een moer maken met meer radiale speling, dus de draaddiameter groter maken dan nodig.
Zo kan de slingering opgevangen worden in de draadbus.
Als je dan vervolgens de draaddikte (is het een trapeziumspil??) niet groter maakt dan nodig (axiale speling) dan heb je volgens mij iets werkend.

je zou zelfs de bestaande moer iets kunnen uitdraaien op de kerndiameter.

Stef
Stef

Hallo Alwin,

Waarom zet je er niet gewoon een kruiskoppelingen tussen van Scale-Art of van Osswald Modellbau.
Deze kruiskoppelingen kunnen behoorlijk wat kracht verdragen en dan heb je het probleem van het slingeren ondervangen !!

ik hoor nu uit verschillende hoeken verschillende oplossing wil iig iedereen alvast bedanken voor het mee denken.

Optie1:
Hard op de as *uitdraaien en uitklokken op motor as passing

Voordelen:
-Mits zuiver gedraaid een erg goede passing

Nadelen:
-Totaal geen tolerantie op zuiverheid mogelijk. Speling is nagenoeg 0. Ondanks dat de masten wel wat speling hebben.

Optie2:
rubberen koppeling

voordelen:
-tolerant in afwijking.

nadelen:
-een koppeling met goede kracht is lastig te vinden en vaak niet binnen de afmetingen welke nodig zijn

Optie3:
kruiskoppeling.

voordelen:
-speling enigzins tolerant
sterke bevestiging

nadelen:
-mogelijk de afmetingen maar dit hangt van het type af.

mijn vraag is nu wat is beter. de spindel echt uitklokken op de motor. of toch enigzins tolerant blijven om eventuele spelingen op te vangen?

Hallo Alwin,

De spindel uitklokken en star op de as van de motor monteren, zou ik niet doen, omdat je het uitschuiven van de mast nooit spelingvrij krijgt, moet ook niet, want dan loopt het mastdeel vast in het andere mastdeel, zeker als deze belast wordt buigt de mast door !!
Hierdoor komt er de veel kracht op de as van motor en zal snel warm worden en mogelijk vastlopen.

Persoonlijk zou ik een kruiskoppeling toepassen, dit geeft het minst problemen.
Volgens mij heeft Richard bij zijn Liebherr kranen ook kruiskoppelingen gebruikt !!

Succes met je beslissing, we horen het wel wat het wordt !!!

ik wist dat er ergens fotos stonden van het systeem van de sarens bouwer waren.

weliswaar niet de duidelijkste.
20070409_190754_2.JPG

hier lijken dus de koppelingen tussen te zitten die william bedoelde. echter zijn die voor mij helaas aan de te grote kant.

Hallo Alwin,

Volgens mij was dit de eerste opstelling, die ze gebouwd hebben, maar volgens mij hebben ze het later weer gewijzigd en kruiskoppelingen toegepast, maar 100% zeker weet ik het niet !!

altijd jammer dat er op zoveel sites zoveel belangrijke informatie ontbreekt.

op beide sites kan ik geen losse kruiskoppelingen terug vinden nu zag ik wel de cardan assen welke ik later ook nog nodig heb. echter totaal geen afmetingen vermeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back