Bouwproject Wiesel

Ga ik pas doen als de lak echt is gaan scheuren. Ik zal voor een run de bodem wel ff checken op scheurtjes. Zo ja, dan komt er een weefseltje overheen.

zo,
gevaren op rustig water! ging wel weer erg snel!:D alleen hij vaart nu wel veel te droog. hij raakt amper het water nog aan!
ik heb tijdens het varen ook nog wat zitten spelen met de lipo verschuiven, maar dat helpt niet veel.. ook zie ik dat hij nog wel erg last heeft van de wielwerking v.d. prop. dus ik denk dat er wat lood bij de motor aan de kant v.d. regelaar moet komen (lings).
verder zijn de draadjes van m'n regelaar naar m'n motor gesmolten!!!! 8O ff wat betere snoertjes aan solderen.. ik had nu nogal lichte draadjes gebruikt :|..
en ook tijdens het varen (nu echt een volle run tot de cut-off de cellen stonden op 3,35 volt bij cutoff). en de elektronica word handwarm maar zekerrr niet te warm :) de waterkoeling doet z'n werk dus.

dat was 'm weer. :bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Sam,

Ziet er goed uit, mijn complimenten...

Hoe heeft de lijmnaad zich gedragen nu je wat meer power had?

Ik heb dan geen polyester of epoxy op mijn zeil romp, maar had ondanks dat zij nog niet echt gevaren had wat problemen met een tweetal lijmnaadjes...

Die heb ik gedeeltelijk in geschuurd en opnieuw met lijm gevuld, maar dan een naad overbruggende lijm toegepast, die ook wat elastischer is.

Voor jou wordt dat wat lastiger natuurlijk, daar er bij jou al epoxy aan de buitenkant zit.

Maar zolang het niet erger word, dat lijkt mij geen man overboord.

Nogmaals, leuke filmpjes, gaat lekker rap over het water...

ik ben ook heeel erg blij met de snelheid! :D

verder is er eigenlijk niet veel veranderd aan de lijmnaden. het lijkt nu wel stabiel. maar, zoals al gezegd, wachten we op eventuele scheurtjes.

ziet er goed uit de snelheid.

het kan veel sneller maar dan zul je de as onder de boot rechter moeten zetten.

nu staat hij zo schuin dat hij de hele romp optilt en daarom raak je de controle kwijt.

de schroef moet ongeveer 1 tot 2 mm van de bodum zitten.
als je dit verandert dan zal hij wel stabiel varen.

gr Sander.

het ziet er naar uit dat de bode toch een glasweefseltje krijgt. de naden worden steeds erger.. :( en de vorm v.d. bodem veranderd daar ook door! weet iemand waar ik een 40 grams keper geweven weefseltje kan krijgen? en kan ik datt weefseltje dan ook over die scherpe hoeken vouwen? (zoals de neus). ik hoor graag snel van jullie aangezien het zo snel mogelijk moet gebeuren, want het word steeds erger :help: helaas is m'n budged zo goed als op dus hopen dat m'n zakgeld er weer aan komt.

bij de bouw markt verkopen ze ook polyester vesel mat.
dit is heel dun en werkt ook goed om het met epoxy te lijmen.

zelf heb ik de binnen en buitenkant er mee beplakt.
zo komt er nooit meer water bij en je maakt er een sandwich van.
sterker kan dus bijna niet.

de buiten kant heb ik na het uitharden van de epoxy (ongeveer een week)
licht opgeschuurd met korol p120 daarna een dikke laag spuitplamuur.
en lekker een dagje laten uitharden
schuren met P180 en dan plamuur erover heen (heel dun).
dan weer schuren met 180 en een dun laagje spuitplamuur.
het was bijna in 1 keer goed.
tussendoor ook ontvetten met aceton.

de binnen kant gewoon wat matjes knippen en erin lijmen met epoxy.

hier zie je de matje goed en hoe glad de onderkant is.

gr Sander.

Bedankt! En jou wieseltje ziet er goed uit! Allen bij de bouwmarkt? Heb ik nog nooit zien liggen.. Welke bouwmarkt heeft het bij u?

praxis

en wat voor motor heb je eigenlijk ?

ik vind de 540 motor die ik nu heb veels te bruut en te zwaar :rolleyes:.

mocht je niks vinden dan heb ik nog wel genoeg liggen, kan ik naar je toe sturen.

gr Sander.

Hallo Sam,

Als je niet voluit kunt, probeer dan eerst eens een kleinere prop, de motor moet blijkbaar behoorlijk hard werken (getuige de gesmolten isolatie van de motordraden lopen er aanzienlijke stromen...) en komt op de filmpjes inderdaad niet op toeren, da's een recept voor problemen.

Voor je probleem met de romp ben je tijdig gewaarschuwd, nu kost het een boel werk om de zaak weer vlak te krijgen en in de glasweefsel te zetten, een leermoment, zeg maar...

Als je met een kleinere prop wél een goed varende boot hebt, kun je overwegen de ashoek kleiner te maken als je toch met de romp in de weer moet, twee vliegen in één klap zogezegd.

Groeten, Jan.

jep Jan.. is idd al een keer gezegt maar ik dacht dat het wel zou meevallen :mrgreen: het zou idd een te grote prop kunnen zijn ja! ik ga nu de bodem kaal schuren en dan een laagje weefsel er over doen. alleen kan een 50 gams weefseltje over scherpe hoeken worden gevouwen? zoals de neus?

haha ik had draadjes gebruikt die op het netsroom horen te kunnen. achteraf hoor ik dat die Max. 21 Ampere ofso aan kunnen.. hoewel m'n motor pieken van 41 ampere kan trekken.. :rolling:

Ziet er weer goed uit!

Voordat je de ashoek gaat veranderen zou je ook wat gewicht in de neus kunnen proberen, ging de mijne ook mooier van varen!
Hoe ver vanaf de spiegel ligt je zwaartepunt op dit moment?
Probeer het originele zwaartepunt aan te houden.

Kan een 50 grams weefseltje over scherpe hoeken worden gevouwen? zoals de neus?
Hallo Sam,

In principe kun je alleen met vacuümtechniek glasweefsel rond scherpe hoeken houden tot het uitgehard is.
Probeer je het toch, dan zal er spanning ontstaan en werkt het glasweefsel zich los van het oppervlak.

Je kunt beter op de scherpe neus het glasweefsel inknippen en in twee keer tot aan de knik werken.

Ik heb de 90° vlakken van m'n M.A.S. op dezelfde manier gedaan, het kost wat meer tijd, maar dan heb je het ook netjes, zie foto's in dit topic vanaf post #3:
motoscafo-anti-sommergibile

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back