Bouwtips ENNU gevraagd.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 8 nov 2002.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik kan wel wat hebben... 8)

    Ik heb nu alleen een GWS 1047 prop, dat is neem ik aan 10x4.7? Dus een 10x7 prop zal ik dan nog bestellen.

    Hoe moet ik die benaming van props eigenlijk zien? De 10 inch is ongetwijfeld de diameter; de 4.7 iets van de spoed? bv 4.7 inch afgelegd bij 1 rotatie?

    Ik heb er zondag in ieder geval een goed gevoel aan overgehouden; iets wat je zelf gebouwd hebt te zien vliegen is toch erg leuk. Nu er zelf nog mee kunnen vliegen... ik heb weer een doel in het leven. :wink:

    Rob.
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Rob,

    De maten van de prop geven inderdaad de diameter in inches en de theoretische spoed aan. De theoretische spoed is de afstand die de prop in voorwaardse richting af zou leggen als hij daarbij geen enkele weerstand zou ondervinden. In werkelijkheid wordt deze waarde nooit gehaald omdat altijd een zekere weerstand van o.a. het model moet worden overwonnen. Bij de beste model/prop combinaties ligt de werkelijk afgelegde afstand ten opzichte van de theoretische op ongeveer 80 procent. Boven deze snelheid zal de prop geen trekkracht meer leveren maar in het gunstigste geval vrij draaien en in andere gevallen alleen maar het model afremmen (bijvoorbeeld in een duik).

    Doordat de sp300 7,2 een vrij laagtoerige motor (max.15000 toeren effectief) en bovendien gemonteerd is in een vrij grote vertragingsverhouding (1: 5). Kom je op een heel lage propsnelheid uit:
    (benadering: 1,22 x spoed x toeren/1000) 1,22 x 4,7 x 3000/1000 = 17.2 km/uur.
    De stall-speed (theoretische waarde voor de minimale snelheid bij horizontale vlucht) ligt bij een ennu van 250 gram op 14,6 km/uur. Dit betekent een snelheidsbereik (verhouding max. snelheid / min. snelheid) van 1,2. Dit verklaart tevens waarom je geen gas terug kunt nemen: Iets minder propsnelheid (lees: toeren) en je hebt geen aandrijving meer.
    Omdat een 10x7 ongeveer de zelfde belasting geeft als een 11x 4,7 kun je er van uitgaan dat de gegevens qua toerental en stroom opname ongeveer gelijk blijven. De propsnelheid zal echter toenemen; de stationaire trekkracht iets af (heb je in jouw geval toch niets aan):

    1.22 x 7 x 3 =25,6; snelheids verhouding wordt dan 25.6/14.6 = 1.8 en dat vliegt veel prettiger (mogelijkheid tot versnellen bij windvlaag van achteren bijvoorbeeld)
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Voor degene die niet van aandrijving-inelkaarprutsen houden hier mischien het alternatief bij Yellow-BL
    http://www.yellow-bl.de/fs/glockenankermotor.html

    of hun nieuwe brushless, 23gram (inclusief 1:11,8 vertraging en met een 3 grams Jeti 4A controler een absolute lichtgewicht) die tot 75W moet leveren.
    http://www.yellow-bl.de/fs/flugsysteme.html

    Als je dan nog eens Litihium-Polimeer accu's gebruikt moet je gaan ballasten :?

    En at last het bijpasssende 3D kistje de '3D-Dream' een luxe ENNU??
    http://www.yellow-bl.de/fs/3D-Dream.html

    En ook een leuk promotie filmpje, http://www.airmix.de/service/mh-yellow.mpg
     
  4. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    voor 75 Watt opname zit je door de beperking van 4 A aan de regelaar dan aan 10 cellen..... Als je geen Li-POLY cellen gebruikt heb je een hele hoop nodeloos gewicht!! Tenzij je natuurlijk 10 hele kleine celletjes gebruikt maar dan ben je weer zo uitgevlogen...
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Eh, de Yellow brushless kan zowel in driehoek als in ster ster schakeling gesoldeerd worden. In driehoek (met veel meer rpm/V , Faktor 1,73) kan de motor op 6 cellen tot 75W belast worden (ongeveer 10 Amp dus). In ster schakeling kan de motor dan tot 4 Amp belast worden. Bij een ster schakeling van de motor zakt niet alleen het aantal rpm/Volt maar verschuift de top van de rendements curve ook in de richting van minder stroom en neemt de maximale belastbaarheid dus af. De 4Amp (ster) en 75W (driehoek) hebben dus niet betrekking op de zelfde modus van de motor.
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Volgens "meneer" Yellow is het maximum aantal cellen 6!!, dus als 30W voldoende is om te prophangen...kun je met een 4A regelaartje uit, anders moet je op zoek naar een lichtgewicht 10A BL regelaar...
     
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Oke jongens ik doe even 5 stappen terug.

    Zoonlief gaat ook de ennu bouwen en het moet geen flitser worden maar rustig opbouwend naar kunstvlucht eerst gewoon z'n rondjes draaien. Vandaar dat wij terug willen gaan naar de basics. Gewoon gwsje erop met 250 of 350 nimh celletjes en rol + hoogteroer. Geen richtingsroer dus.

    Gaat het goed dan willen we er een vertraagde 280 erop zetten en eventueel uitbreiden met richtingsroer.

    Is dit een gek idee?
     
  8. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Als opbouwend naar kunstvlucht: ja
    Met GWS aandrijving vliegt de Ennu amper; een looping kun je bijvoorbeeld wel vergeten. een rol wordt door het snelheidsverlies gewoon een duik....

    Een 280 met vertraging is voor een ennu een minimumgrens.

    verder: De ennu is absoluut ongeschikt als racemonster omdat dan de vleugel gaat torderen. Wil je binnen kunstvluchtachtige figuren vliegen dan is het absoluut nodig de ennu uit te rusten met een krachtige motorisering; die dan vanzelfsprekend uitsluitend wordt ingezet bij het (vertikaal) optrekken tijdens bijvoorbeeld loops; stijle klims enz.
    Voordeel hiervan is dan juist dat gedurende de gehele vlucht langzaam kan worden gevlogen terwijl met een zwakkere motorisering veel snelheid moet worden gemaakt om door dergelijke figuren heen te komen. Voor snelheid maken heb je binnen altijd te weinig ruimte.....
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Dank je Arjen.

    Het is inderdaad een beetje voor de instap naar kunstvlucht. Even wennen en dan een 280 met vertraging die ik toch nog heb liggen.

    Trouwens de zaal in Veendam is wel erg ruim (en toch vaak weer net te klein) :lol:
     
  10. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Stijgvlucht bij vol gas...

    In Almelo aan het eind van de avond (lege zaal) nog even met de Ennou brutaal met het gas geweest maar dat was best lastig. Als ie 'half' gas vliegt dan neutraal maar bij vol gas gaat ie 45° omhoog en dan is het plafond snel dichtbij... Zwaartepunt meer naar voren leggen? Of moet ik de stand rolroeren/hoogteroer veranderen? Of is dit normaal?
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Hebben jullie een vuistregel voor de stand rolroeren/hoogteroer voor neutrale vlucht? Kan dit naast het zwaartepunt te maken hebben met geschetst fenomeen?
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hoogteroer: Neutraal of ietsje down
    Achterkant rolroeren gelijk met bovenste punt vleugel, als je tegen de zijkant van de vleugel aan kijkt, dus iets omhoog.
     
  13. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Mooi, ga ik uitproberen. Welk zwaartepunt past goed bij die roerstand? Ik hoor daar verschillende voorkeuren over...
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zwaartepunt iets voor de hoofdligger. Bij mij als ik het zwaartepunt controleer voek ik tegen mijn vingers de hoofdligger dus het puntje van mijn vingers zitten daar ongeveer 0,5 - 1 cm vandaan.
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Eindelijk van de week na een crash met de oude mijn nieuwe Ennu vliegklaar gemaakt. Het gewicht is nu 270 gram met Lipo Holiday pakket. Na effe puzelen en rekenen het zwaartepunt zonder accu goed gekregen. Nu kan ik de accu onder het zwaartepunt hangen zonder dat er iets aan de eigenschappen verandert. Alleen het totaal gewicht verandert. Als motorisering heb ik gekozen voor GWS EPS 300d vertraging 6,6:1 met een 10x4,7 GWS prop.
     
  16. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Trekken die Lipo's dat?
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere

    ?? 270 gr met Lipo, dus 320 gr met nicad's???
    Zou je dat stuk beton of lood wat er ergens nog hangt beter maar verwijderen?

    Mijn herverhergerepareerdeverbouwdegeresaureerdeerde ennou weegt met 7x nicad (= 100 gr) totaal zo'n 290 gr..
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik weet niet waar ik dat gewicht weg moet halen. De enigste mogelijkheid is dat dit verschil in gewicht in de Depron soort zit. Ik zal straks eens van beide soorten een proefstukje wegen om te kijken of er verschil in is. Op de ontvanger regelaar en servo's kan ik met andere spullen (die ik nog niet heb) mischien nog 20 gram besparen maar dat is dan ook alles.
     
  19. Tanja

    Tanja Guest

    Volgens mij moet hij met dat gewicht goed kunnen vliegen. Lichter is niet altijd beter en als hij goed vliegt, waarom dan nog lichter. :?
     
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Lichter is beter!

    [Moet jij als slanke den toch weten?!]
     

Deel Deze Pagina