Bouwverslag 1:200 Bismarck

Voor later

Wij moeten straks laddertjes maken met ijzerdraad.
Heft/issue 134
h134_1.JPG
h134_2.JPG

Wedden dat ze er niet allemaal op blijven zitten...
Maar ja zo ver zijn we nog niet duurt nog jaren.

hallo

die paar stukjes messing als je ze goed vast zet zullen heus wel blijven zitten
zeker na een laagje verf

het is een stand model waar je mee kan varen dus heel veel details die kunnen afbreken
raak je een kant dan zijn je trappen en davids er vandoor en eventueel ook je trapjes achter aan met die messing draad

en niet zeuren over die paar trapjes want ik heb meer moeten plakken

IMG_1199Small.jpg

elk nietje dat je ziet is eerst gegoten geworden en dan opgekleeft
en het zijn er heeeeeeeeeeeeel veel geweest

dus die paar trapjes pfhhhhhhh

groetjes raf

Lijm

Raf,

Met welke lijm heb je die er op geplakt?
En hoe breng je dat aan.

En mocht je zin om 8 trapjes te komen plakken de beloning zal ruim zijn, over een paar jaar dan, hebben we ook geen crisis meer.

hallo leo

die zijn geplakt met seconden klever
je doet een druppel op een glasplaatje
je doet aan een mini schroevendraaier een stukje echt plakkende plakband
ik had speciaal spul dat was een plakband maar het was eigenlijk een soort kit op een gaasje

met dit toestel kan je het trapje opnemen en licht in de ca lijm doppen
en dan op de juiste plaats kleven en dan met een tandenstokertje tegen houden als je het plakspul terug trekt
wel je romp op zijn kant leggen want de ca heeft eventjes nodig om te pakken
en niet teveel ca tussen de trapjes morgen want dat ziet niet mooi uit na het schilderen
wel maar eerst beginnen als je romp in de primer staat en je der zeker niet meer moet aan schuren
want anders zit je met al deze details met een probleem dat je ze er mee terug afschuurt

groetjes raf

boord verlichting

@ alle
ik heb nog eens goed gekeken waar de boord verlichting moet komen door bij andere bismarck modellen.te kijken met een schaal van 1;100 (op de Dortmunder model bouw beurs) en die komt zeker niet op de brug te zitten maar op deel 156 en op deel 157 helemaal boven aan in de hoek tegen deel 149 en deel 152 aan daar is later nog wel bij te komen door van de onder kant een gaatje te boren tot aan de verlichting.Een hek licht kon ik op het groter model van schaal 1;100 niet vinden ,ik denk dus dat ik gewoon later maar een gat in het dek maak waar de boven bouw zit ,het voordeel is dat ik dan niet steeds het hele dek er af moet nemen.

Mvg
Gerard

update christine's bismarck

full

hier een stuk van nummer 10
full

nog meer stukken van de 10
full

begonnen met deel 11 de plankjes
full

midscheeps bijna af

full

hier ben ik begonnen aan de boeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's

Deze is schaal 1:570, maar nogal grof, met foutjes en Arado's zo groot als bromvliegen. Maar je ziet wel waar wat thuis hoort. Is ook om met de airbrush te oefenen en het afplakken uit te proberen. Ga er nu 1tje maken in 1:350 met betere kleuren en messingdetails. Puur en alleen om een idee te krijgen hoe een Bismarck in elkaar zit, want enkel Hachette schiet niet op.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
sssssssssssssst

IK van misschien in herhaaling maar het is hier erg stil zeg :sleepy::sleepy: er was hier vroeger meer leven hoor :rolleyes: :rolleyes:

hallo

ja en sommige hebben daar voor gezorgd dat het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel stilletjes is geworden
wat niet wil zeggen dat ik niet aan het bouwen ben
juist een tankvolume meter gefreesd voor mijn sleepboot
daar wordt nu een malletje van gemaakt

groetjes raf

stil

IK van misschien in herhaaling maar het is hier erg stil zeg :sleepy::sleepy: er was hier vroeger meer leven hoor :rolleyes: :rolleyes:

Hi

ergens wel logisch he dat het zo stil is er is de laatste tijd veel commentaar geweest over deze box(week terug nog ) door personen die zelf geen Bismarck bouwen maar wel willen vertellen wat mag en wat niet mag.De lol gaat er dan wel een beetje van af voor mijn is hij er al af zal nog wel bljiven komen maar niet meer zo regelmatig
mvg

Gerard

t'is spijtig dat dat is gebeurd en dat andere eronder moeten lijden maar toch een vraagje bij mijn boot ligt de eerste lag latje er bijna op als die af is moet ik dan de binnekant met g4 bewerken of eerst als de tweede lag er op ligt de buitenkant graag hier wat meer uitleg dank u

tja er valt nu niets te melden, behalve dan, dat ik zit te wachten op de volgende 4 delen.

ben daarom nu bezig, mijn Italeri 1:35 S100 Schnellboot af te krijgen voor de vaardag op16 mei. Zie andere draad.

Heel af en toe plaats ik wat, als er bv een fase is afgesloten (bv eerste beplankings laag compleet klaar, 2e beplankingslaag klaar, dek klaar, etc)

En natuurlijk reageer ik op vragen, als ik er tenminste een antwoord op weet.

hallo christine

als je de eerste laag hebt gedaan dan moet je nu reeds aan de binnen kant de G4 aanbrengen
vooral vooraan in de boeg moet je dunne vingers hebben om er aan te geraken want hij loopt nogal spits toe
als de G4 is uitgehard kan je de romp ruw opschuren aan de buiten kant
de G4 niet rechtstreeks gebruiken uit de bus maar in een klein potje gieten
de rest op schilderen en NIET terug in de bus gieten
groetjes raf

hallo christine

als je de eerste laag hebt gedaan dan moet je nu reeds aan de binnen kant de G4 aanbrengen
vooral vooraan in de boeg moet je dunne vingers hebben om er aan te geraken want hij loopt nogal spits toe
als de G4 is uitgehard kan je de romp ruw opschuren aan de buiten kant
de G4 niet rechtstreeks gebruiken uit de bus maar in een klein potje gieten
de rest op schilderen en NIET terug in de bus gieten
groetjes raf

Hartelijken dank dan zal ik al alles klaar zetten om dat te doen alleen zijn mijn vingers niet zeer dun ik dach van met een spuitje de boeg vol te spuiten en de rest dan opvangen in een schaal en dan dit te gebruiken voor de rest mee af tewerken hoopelijk doe ik daar niets mee fout en moet ik dan ook de tweede laag bewerken met g4 ??

Ja straks moet je na het beplanken van de tweede laag ook de buitenkant van G4 of soortgelijks voorzien, anders komt er vocht via de buitenkant in het hout, en dat willen we niet ;)

, daarna wordt het schuren, plamuren, schuren, tot dat het als een spiegel is

amaai dat schuren en plamuren heb al schrik als ik daar aan moet beginnen maar daar moet ik nu eenmaal door maar bedankt voor de goeie raad die ik van jullie kreeg

hallo

wat het schuren en plamuren aan gaat van de buiten kant
G4 maakt wel water dicht maar een laagje polyester met een heel dun doekje zou geen kwaad kunnen
daarna plamuren en schuren want schuren en daarna plamuren maakt geen jota uit
zoals een oude vriend van mij ooit eens zei toen ik vroeg hoe glad een romp moest zijn
zijn antwoord was

als er een vlieg op land moet ze op haar kl**en slaan

groetjes raf

Grijze spuitplamuur is in het begin al een goed hulpmiddel bij het schuren, Alles wat grijs blijft na de eerste voorzichtige schuurbeurt, dient dan wat extra aandacht (lees vuller) te krijgen.

Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat

Grijze spuitplamuur is in het begin al een goed hulpmiddel bij het schuren, Alles wat grijs blijft na de eerste voorzichtige schuurbeurt, dient dan wat extra aandacht (lees vuller) te krijgen.

Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat

waar kan ik grijse spuitplamuur vinden want dat heb ik niet alleen houtplamuur heb ik anders niets op te plamuren

de meeste doe het zelf zaken (in ieder geval de Gamma) hebben het wel liggen, nu heb ik alleen ervaring in Nederland, maar volgens mij moet het ook te verkrijgen zijn in Belgie.

Maar we lopen vooruit Christine,voorlopige hebben we de tweede laag er nog niet op zitten :(.

Back