Bouwverslag 1:200 Bismarck

Verf

Stefan,

Ik doe alles met Model Air verf van Vallejo. Dat is acryl verf speciaal voor de spuit en wordt verwerkt met alcohol (water kan ook, maar wordt niet aanbevolen) en is er in de RAL kleuren van de Bismarck. Ondergrond = spuitplamuur uit een spuitbus van Allabstine en/of de base colours van Vallejo. Ik bestel deze verf bij verschillende Webshops. o.a. Mol plasticbouw, https://www.plasticmodelbouw.nl/?page=102138&catalogId=1164417 of Dax, http://www.vallejo.nl/assets/s2dmain.html?http://www.vallejo.nl/ Vallejo heeft ook washes, pigmenten ed, al naar gelang je je Bismarck met gebruikssporen wil voorzien. Ik maak een statisch model en dan is watervastheid niet belangrijk. Maar je moet de verf toch afdekken met vernis en dat kan van alles zijn, ook watervaste autolak. Ik gebruik tapes van Tamiya en pinstripingspul uit de auto- en motorspuiterij. Heb pas een klein Bismarck modelletje in de zwart/witte camouflage outfit gespoten en dat is een hoop tapegedoe.

Laatst bewerkt:
Duur of goedkoop maakt niet veel uit als je niet weet wat je doet. Ik ken mensen die de mooiste dingen maken met gewone goedkope acryl verf maar helaas ook mensen die met dure Rembrandt olieverf een zooitje maken. Ook goed verven/airbrushen moet je leren.

Danny

Stefan,

Ik doe alles met Model Air verf van Vallejo. Dat is acryl verf speciaal voor de spuit en wordt verwerkt met alcohol (water kan ook, maar wordt niet aanbevolen) en is er in de RAL kleuren van de Bismarck. Ondergrond = spuitplamuur uit een spuitbus van Allabstine en/of de base colours van Vallejo. Ik bestel deze verf bij verschillende Webshops. o.a. Mol plasticbouw, https://www.plasticmodelbouw.nl/?page=102138&catalogId=1164417 of Dax, Dax Magic Webshop Vallejo heeft ook washes, pigmenten ed, al naar gelang je je Bismarck met gebruikssporen wil voorzien. Ik maak een statisch model en dan is watervastheid niet belangrijk. Maar je moet de verf toch afdekken met vernis en dat kan van alles zijn, ook watervaste autolak. Ik gebruik tapes van Tamiya en pinstripingspul uit de auto- en motorspuiterij. Heb pas een klein Bismarck modelletje in de zwart/witte camouflage outfit gespoten en dat is een hoop tapegedoe.
oke

ik heb effe niets te bouwen. Iemand enig idee wanneer er weer iets komt?

stil hier

Wat is er hier gebeurt dat het hier zo stil is ??
:rolleyes: :sleepy:

Hi Christine

logisch dat het hier stil is he we krijgen elke vier weken een paar deeltjes die in enkele uren weer klaar zijn en daarna maar weer vier weken wachten,
groetjes

Gerard

even de stilte doorbreken, ik ben momenteel bezig het dek op de romp passent te maken daarbij bleek zowel het achterdek als het voordek niet lekker in het midden te zitten ik krijg dat dus ook niet lekker voor elkaar (al een keer of 5 er op en er weer af) ik zit er nu aan te denken om eerst het midden stuk te doen met de blokjes en de schroefjes. Of kan ik beter wachten met het dek tot de tweede laag er op zit? en dan heb ik het over het voordek en het achterste stukje. verder ben ik wel klaar met de romp en dus ook bezig met de eerste opbouw ik heb wel gezien dat je de voorste opbouw moet richten op het dek vandaar mijn vraag, en oja Christine heb jij die balken langs de bovenkant van de spanten zelf bedacht of is dat een verbetering van hachette?
de foto's van alle zien er erg mooi uit

wie helpt mij met dat dek?
René

even de stilte doorbreken, ik ben momenteel bezig het dek op de romp passent te maken daarbij bleek zowel het achterdek als het voordek niet lekker in het midden te zitten ik krijg dat dus ook niet lekker voor elkaar (al een keer of 5 er op en er weer af) ik zit er nu aan te denken om eerst het midden stuk te doen met de blokjes en de schroefjes. Of kan ik beter wachten met het dek tot de tweede laag er op zit? en dan heb ik het over het voordek en het achterste stukje. verder ben ik wel klaar met de romp en dus ook bezig met de eerste opbouw ik heb wel gezien dat je de voorste opbouw moet richten op het dek vandaar mijn vraag, en oja Christine heb jij die balken langs de bovenkant van de spanten zelf bedacht of is dat een verbetering van hachette?
de foto's van alle zien er erg mooi uit

wie helpt mij met dat dek?
René

Wel René die heb ik zelf aangebracht op aanraden van een paar Belgiesch en Duitssche colega's er zitten ook verstevegingen op iedere tweede spant met langs bijde zijden over de voledig lengte ook nog een een latje van 5mm op 5mm en dit alls om dat hij niet bol zou trekken en dat alles mooi recht blijf ook in de boeg zit wat versteveging alles op aanraden van colega's oké het maak de boot wat zwaarder maar later heb ik minder gewicht in te plaatsen want het enne vangt het andere op

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

dat het hier rustig is daar was toch zeker wel een pagina of 10 aan geweid om dit zo te verkrijgen
al de NIET bismarck bouwers zaten toch te zeuren dat er niet relevante info kwam

wel je vraagt het je krijgt het .ik heb nog enorm veel foto's maar ja die heb IK en nu dus jullie niet
zelfs tekeneningen en beschrijvingen hoe de katapult werkt maar ja spijtig he dat is offtopic zulke afbeeldingen

groetjes raf

Ik krijg hier een Danny gevoel van.

Men gaat er even aan voorbij aan het feit, dat dit een bouwverslag is geworden van veel bouwers, en niet van 1 bouwer (ja hij is opgezet door Danny, echter was zoveel animo, dat het verstandiger is om 1 draadje aan te houden, dan 50 verschillende, wat allemaal over dezelfde bouw gaan )
.
Een aantal bouwen voor de eerste keer, wees blij dat de bouwers nu de meeste vragen stellen in dit draadje.
Dat men het regelmatig heeft over het ontvangen van de delen, tja, dat gebeurd regelmatig, maar is te begrijpen,
We kunnen misschien een draadje openen hiervoor ;) Verslag over de leveringen van Hachettes Bismarck ;)

Blijf rustig posten RAF, er zijn genoeg bouwers die er wel wat/veel aan hebben.
Misschien wel verstandig de titel aan te passen.

INFO en Bouwverslag Hachette 1:200 Bismarck (duurt 3 jaar)

re

hallo

dat het hier rustig is daar was toch zeker wel een pagina of 10 aan geweid om dit zo te verkrijgen
al de NIET bismarck bouwers zaten toch te zeuren dat er niet relevante info kwam

wel je vraagt het je krijgt het .ik heb nog enorm veel foto's maar ja die heb IK en nu dus jullie niet
zelfs tekeneningen en beschrijvingen hoe de katapult werkt maar ja spijtig he dat is offtopic zulke afbeeldingen

groetjes raf

was het gezellig in Dortmund op de model bouw messe ? zag je vis daar wel liggen en heb meteen een groter model van de bismarchk 1;100 daar bekeken ivm met de belichting

hallo

groetjes raf

Beste ik dacht dat dit thema was af gesloten maar persies niet spijtig vond deze site nogtans heel intersant dat zal dus nu ook voorbij zijn of niet kon jou raad wel goed gebruiken maar ja wie ben ik maar een beginneling

RAF

Hay RAf,

Enige tijd geleden is hier uitgebreid over led verlichting gesproken. Het is geen Kerst, Cranenbroek hebben we hier wel.
Ben vandaag heel wat bedrijven en bedrijfjes afgeweest hier in de buurt.
Overal verkopen ze wel 12 volt led's, plus het feit dat ze vrij groot zijn, maar geen lager voltage.
Weet jij een adres waar deze te koop zijn?

Opa Jan

Opa Jan,

Ik koop mijn leds+weerstanden bi deze firma: LEDs-buy
Ze verkopen allerlei formaten tot zelfs zeer kleine SMD versies.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

leds kan je overal in elke electro winkel kopen in diverse maten
D heeft reeds een link gegeven maar het hoeft niet altijd via internet de locale elektro boer kan ze ook bestellen
voor de navigatie verlichting zou ik ofwel de recht hoekige nemen voor de B/S verlichting
ronde voor de rest
je moet kijken naar de licht hoek die de leds hebben
180° is meer dan 20°
je kan er speciaal naar vragen bij de winkelier of hij ze kan bestellen
het voordeel van een winkel tegenover een internet shop
voor elke led heb je een weerstand nodig als je ze parallel zet
deze hangt van het voltage dat je wil gebruiken af
de meeste zullen varen op 6 volt (lood accu)
dit melden bij de winkelier dan rekent hij die weerstandjes voor je uit
als hij het wil vraag je om de weerstandjes in het zelfde zakje te steken met de led waar ze voor dienen
want rode witte en groene leds hebben niet dezelfde waarde
mijn optie is de leds niet in serie te zetten(kerstboom systeem)
daar er dan 1 defect geraakt je meteen helemaal geen licht meer hebt

ik zal eens zien of ik ergens een foto vind van de dek verlichting en welke led er in past

@gerard

mijn visje lag niet daar hoor wel zijn grotere broer hahahaah(komt mischien naar belgie bij de grijze schepen dag)
die bismarck die daar stond was wel heeeeeel mooi
er waren er ook op 1/200 te bekijken
ik heb ook foto's genomen hoor daar ikzelf ook moet gaan updaten hahahaha

voor de rest vond ik het maar heel stilletjes en was er weinig volk
bij conrad hoede men zelfs niet aan te schuiven

groetjes raf

Hallo Sub en Raf,

Jullie slaan me wel om de oren met voor mij volledig onbegrijpbare technische termen. Maar ik heb het uitgeprint. Dus als ik via de aangegeven site niet slaag, kan ik zaterdag naar de radio onderdelen winkel gewapend met de uitdraai, misschien lukt het dan.
Overigens heb ik de beschikking over een 12 volt 10 amp accu en een 6 volt 10 amp accu voor verlichting, rook, ankers enz. Een tweede 12 volt 10 amp accu is voor de motoren.

Opa jan

Hallo Sub en Raf,

Jullie slaan me wel om de oren met voor mij volledig onbegrijpbare technische termen. Maar ik heb het uitgeprint. Dus als ik via de aangegeven site niet slaag, kan ik zaterdag naar de radio onderdelen winkel gewapend met de uitdraai, misschien lukt het dan.
Overigens heb ik de beschikking over een 12 volt 10 amp accu en een 6 volt 10 amp accu voor verlichting, rook, ankers enz. Een tweede 12 volt 10 amp accu is voor de motoren.

Opa jan

Beste opa Jan je moet niet naar een radio en tv winkel gaan maar naar een winkel waar men electro onderdelen verkoop ik heb al alles voor mijn boot gevonden zelf een snelheidregellaar en die koste mij maar 10 euro oké je moet hem wel zelf inelkaar steken maar hij doet het hij is belastbaar tot 15 A en kan tot 24 volt aan je moet het wel leren goed instellen zo als op het bladje staat anders doet hij niets maar eenmaal ingestelt onthoudhij de instelling en als draai soet

Back