Bouwverslag 1:200 Bismarck

Nou jongens,

het lijkt er op dat er weer voortgang in zit. Ik heb vandaag ook deel 38 t/m deel 41 mogen ontvangen.

Fijn dat het regent, kunnen we weer op volle kracht verder :D

Lagopus

Ook hier vanmiddag de delen 38 t/m 41 binnen, helaas was bij mij wel deel
196 aan een kant geknakt verder zag het er weer prima uit

Ik heb vandaag ook delen 38 t/m 41 in de bus gekregen dus deze kunnen weer op de stapel met de vorige 8 delen. Eerst m'n huis maar eens verbouwen voordat ik weer met de Bismarck verder kan :(

Ik heb trouwens goed vertrouwen dat deze serie gewoon compleet wordt uitgebracht, beetje positive thinking doet een hoop vind ik altijd!

groeten Robert

goed gezegd bumper ,en gewoon geduld hebben het komt altyd.

ik ga eerst een computer bouwen en ga dan weer met myn boot verder ik ben al by 72 van de 100

Ja we kunnen weer

Gisteravond de spullen ontvangen en ook nog 100% heel. Werden keurig afgegeven.
Komen de volgende delen nu over 3 weken of pas over 4 weken en 1 dag?

Ik zag dat de koelwateropeningen symetrisch over bak- en stuurboord zijn verdeeld. Volgens mijn info is dat onjuist, daar zitten na de slingerkiel richting hek aan bakboord geen roosters meer. Aan de rechterkant wel, daar zitten ze zoals op ons model. Zijn er ergens foto's van die roosters op de echte Bismarck. Ik zie weinig foto's van het onderwaterschip, wel schroeven en roeren, maar nergens die roosters.

Stefan. Kun je lezen? Lees mijn bericht dan nog eens. ZE STOPPEN NIET. DUS GEEN PANIEK. En als iedereen gelijk afhaakt en overal van alles gaat kopen, creeer je weer een continuiteit probleem. Heb geduld. En nu weer terug naar het bouwen stelletjes dekzwabbers.

Danny

hallo Danny

ik bedoel alleen maar te zeggen dat als ze echt stoppen we mischien uit de andere landen de missende delen kunnen krijgen.
ik zelf ben niet zo heel ongeduldig heb ook nog andere schepen te doen dus het komt er bij mij niet echt op aan of ik de delen op tijd krijg als ik ze maar krijg en anders wie weet.

groetjes Henk.:D

Gisteravond de spullen ontvangen en ook nog 100% heel. Werden keurig afgegeven.
Komen de volgende delen nu over 3 weken of pas over 4 weken en 1 dag?

Ik zag dat de koelwateropeningen symetrisch over bak- en stuurboord zijn verdeeld. Volgens mijn info is dat onjuist, daar zitten na de slingerkiel richting hek aan bakboord geen roosters meer. Aan de rechterkant wel, daar zitten ze zoals op ons model. Zijn er ergens foto's van die roosters op de echte Bismarck. Ik zie weinig foto's van het onderwaterschip, wel schroeven en roeren, maar nergens die roosters.

zal eens effe zoeken ik denk dat ik wel ergens een foto heb van het onderwaterschip.

groet Henk

Reparatie...?

Jawel, ook hier is het materiaal binnengekomen, echter is dat kwetsbare deel aan beide uiteinden gebroken. Daarover gaat mijn vraag aan de meer geroutineerde bouwers hier.

Dat onderdeel moet vrij scherp worden gebogen bij het aanbrengen op de romp en het lijkt me lastig om de drie stukken los van elkaar in te snijden en daarna netjes tegen elkaar aan de romp te plakken.
Is het een idee om de brokstukken eerst samen te voegen door ze op een laagje papier te plakken met secondelijm? Het geheel blijft dan weliswaar tamelijk fragiel, maar de geringe sterkte van het papier wordt natuurlijk enorm vergoot door dit te doordrenken met een druppeltje secondelijm.

Vermoedelijk kan ik de leverancier om een vervangende zending vragen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo gepast, als iemand die modelbouwer wil zijn.

groet
Otto

Triplex

De triplex is water vast heb dit vaker gebruikt werkt zeer goed is wel wat duurder.

Hallo Gerard, ik denk er over om de onderkant met een stuk triplex van 1mm dik te beplanken ipv met de Hachette latjes. Ik heb dit gelezen op de Duitse site. Eea ivm de vlakheid van de bodem.
Waar heb jij je triplex gekocht?

Groetjes
Ton van Wageningen

Triplex waterinlaatdelen

Jawel, ook hier is het materiaal binnengekomen, echter is dat kwetsbare deel aan beide uiteinden gebroken. Daarover gaat mijn vraag aan de meer geroutineerde bouwers hier.

Dat onderdeel moet vrij scherp worden gebogen bij het aanbrengen op de romp en het lijkt me lastig om de drie stukken los van elkaar in te snijden en daarna netjes tegen elkaar aan de romp te plakken.
Is het een idee om de brokstukken eerst samen te voegen door ze op een laagje papier te plakken met secondelijm? Het geheel blijft dan weliswaar tamelijk fragiel, maar de geringe sterkte van het papier wordt natuurlijk enorm vergoot door dit te doordrenken met een druppeltje secondelijm.

Vermoedelijk kan ik de leverancier om een vervangende zending vragen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo gepast, als iemand die modelbouwer wil zijn.

groet
Otto

Otto,

Bij mij was er ook 1 in 3 stukken. Die heb ik met gel secondenlijm aan elkaar geplakt en in een soort mal (2 latten bij elkaar gehouden door lijmklemmen) geplaatst, zodat ze weer 1 sterk geheel vormden. Ik heb niet 2 snedes overlangs gemaakt, zoals in de bouwinstruktie staat, maar een heleboel (en belangrijk; wel aan de buitenkant en kijk ook even naar de vorm van de inlaten die kunnen wat vijlwerk gebruiken. Gaat nu beter dan dat ze op de romp zitten.). De delen gaan door de vele snedes bijna vanzelf bollen. Daarna heb ik ze ff laten weken in water en met houtlijm en heeeeel veel punaises (zie foto) op de romp geplakt. Ga ze van het weekend mooi glad schuren en dan verder met de slingerkielen, die ik door de romp heen met extra messingstaafjes zal vastlijmen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Gerard, ik denk er over om de onderkant met een stuk triplex van 1mm dik te beplanken ipv met de Hachette latjes. Ik heb dit gelezen op de Duitse site. Eea ivm de vlakheid van de bodem.
Waar heb jij je triplex gekocht?

Groetjes
Ton van Wageningen

gewoon bij de modelbouw winkel het is een stuk van 50 maal 25 cm groot en kost 7,95 je kan de rest ook gebruiken als laatjes voor je tweede laag .

Otto,

Bij mij was er ook 1 in 3 stukken. Die heb ik met gel secondenlijm aan elkaar geplakt en in een soort mal (2 latten bij elkaar gehouden door lijmklemmen) geplaatst, zodat ze weer 1 sterk geheel vormden. Ik heb niet 2 snedes overlangs gemaakt, zoals in de bouwinstruktie staat, maar een heleboel (en belangrijk; wel aan de buitenkant en kijk ook even naar de vorm van de inlaten die kunnen wat vijlwerk gebruiken. Gaat nu beter dan dat ze op de romp zitten.). De delen gaan door de vele snedes bijna vanzelf bollen. Daarna heb ik ze ff laten weken in water en met houtlijm en heeeeel veel punaises (zie foto) op de romp geplakt. Ga ze van het weekend mooi glad schuren en dan verder met de slingerkielen, die ik door de romp heen met extra messingstaafjes zal vastlijmen.

full

citaat: LeoS
Ga ze van het weekend mooi glad schuren en dan verder met de slingerkielen, die ik door de romp heen met extra messingstaafjes zal vastlijmen.

De messingstaafjes,maak je die zelf op de draaibank of koop je ze.En boor je eerst kleine gaatjes in de slingerkiel,voor de messingstaafjes.Is trouwens wel een goed idee.

Skip.

Slingerkielen

Otto,

Die messing staafjes zijn gewoon rond messing van 1mm Ø en ik heb ze via Conrad (Te koop en vele maten en vormen). Ik boor eerst 3 gaatjes in de kielen, lijm dan de staafjes erin en boor dan door de romp. Dan smeer ik 2 componentenlijm op de kielen en lijm ze vast. De staafjes die binnen in de romp uitsteken borg ik met een klodder lijm en hopelijk kunnen ze dan tegen een stootje en breken niet af tijdens de verdere bouw. Dit had ik in m'n hoofd:

full

hallo

een goed idee maar niet zo heel goed
messing draadstang had beter geweest
daar heeft de lijm meer grip op
maar messing boutjes zijn nog beter
dus messing boutjes genbruiken met de kop naar binnen dan heb je niet die uitstekende puntjes waar vanalles (je vel ook)aan kan blijven haken
eventueel een rondelletje er extra onder om door de romp scheuren te vermijden

groetjes raf

Zo sterk hooeft het nou ook weer niet

Raf,

Na aanbrengen van die kielen sluit ik de romp af. Ik hoef er dan niet meer in te zijn, want ik maak een statisch model. Dus ik wil alleen maar een klein beetje extra stevigheid. En zo'n staafje in de 2 componentenlijm is sterk genoeg.

hallo leo

het is dan ook niet bedoelt voor de statische bouwers maar meer voor diegene die er mee gaan varen
daar is het bevestigen van de slinger kielen zeker aan te raden
daar deze onder de boot uit steken en je daar zeker obstakels mee gaat raken die onder water zitten en die je zo niet direct ziet

dus daarom deze posting

groetjes raf

Back