Bouwverslag 1:200 Bismarck

Bismarck

Hallo,
Ben nieuw op het forum en wil mij eerst even voorstellen op het forum,mijn naam is Skip67,doe ook als jullie de hobby 'modelbouw" van schepen.Heb zoals gemaakt de Mississippie,de Eendracht, en een vaarbare brandweerboot,waarvan in het echt 4 op de Mainz in Duitsland varen.Nu ben ik dan begonnen een half jaar gelen met de Bismarck,mooi schip,en een grote uitdaging om hem te maken. Ben nu ondertussen met afl.35 bezig.Soms vindt ik de beschijving in de boekjes wat vaag o.a. misschien dat er iemand is die mij op 2 dingen een antwoord kunnen geven.De voor kant bij de boeg, moet die nu gelijk worden gemaakt met het kunststof onderdeel wat op het dek is geplaatst.En de dekplaten moeten die aan de buitenkant gelijk worden gemaakt met de boordwanden.Hoop dat iemand mij een hier antwoord op kan geven.

Groetjes,
Skip67

Gelijk maken

Skip

Het kunsstof boegdeel moet aan de voorkant gelijk komen met de eerste rib. Er bovenop komt nog een triplex deel, maar dat moet je nog in vorm vijlen en daar krijg je later weer een mal voor. Dit triplex deel moet gelijk komen met het dek.
Tegen de eerste rib en het kunstof deel komt later de kunststof eigenlijke boeg.

Ik heb de zijkanten gelijk gemaakt met de 1e beplanking.
Op de foto's in de gebruiksaanwijzing lijkt het net of het dek achter iets oversteekt. Maar dat is bij mij dus niet meer het geval.

Het nadeel van "onze" manier van bouwen is dat er geen 1:1 bouwtekening is, waarop je dingen kunt nameten ed.

Hierbij een paar links van mensen die veel verder zijn dan wij Hollanders en Belgen.
http://bismarck.oehm.net/index.php?ta=conhtml&obj=047047&st7=z&stnr=7&sp=2&titel=Ausgabe%2047:%20K%FChlwassereinl%E4sse
http://www.baue-die-bismarck.de/viewpage.php?page_id=61

En 1tje met wat je nog mag verwachten. Duitsers zijn bij deel 137.
http://www.subifa.de/heftvorschau/die_bismarck_h137.htm

Laatst bewerkt:
Skip

Het kunsstof boegdeel moet aan de voorkant gelijk komen met de eerste rib. Er bovenop komt nog een triplex deel, maar dat moet je nog in vorm vijlen en daar krijg je later weer een mal voor. Dit triplex deel moet gelijk komen met het dek.
Tegen de eerste rib en het kunstof deel komt later de kunststof eigenlijke boeg.

Ik heb de zijkanten gelijk gemaakt met de 1e beplanking.
Op de foto's in de gebruiksaanwijzing lijkt het net of het dek achter iets oversteekt. Maar dat is bij mij dus niet meer het geval.

Het nadeel van "onze" manier van bouwen is dat er geen 1:1 bouwtekening is, waarop je dingen kunt nameten ed.

Hierbij een paar links van mensen die veel verder zijn dan wij Hollanders en Belgen.
bismarck.oehm.net
Wir bauen die Bismarck, den Roter Baron, die Bounty und Titanic

En 1tje met wat je nog mag verwachten. Duitsers zijn bij deel 137.
Die Bismarck

LeoS,

Mijn dank is zeer groot voor dit snelle anntwoord,en ik weet nu waar ik aan toe ben,bedankt.

Skip67.

Welkom

Hallo Skip 67 als een van de weinige vrouwen die aan model bouw :D doen heet ik u welkom op deze site ik ben maar een beginneling :rolleyes: maar heb dank zij de colegas al veel geleerd en veel hulp gekregen :worship: maar laat ook maar eens een fototje zie van jou boot en laat maar veel van je horen ;);)

Verdacht stil

En toch is het de laatste tijd een beetje stil hier. Heeft er dan niemand problemen met het triplex stuk waarin de koelwaterroosters komen? Of met het aanbrengen van de slingerkiel? En heeft iedereen alles nu wel in huis?

hallo

zelf deze week begonnen aan een bootje
type-xxiii
dus geen tijd hahaha
en wat je zaait oogst je was ergens een spreekwoord

groetjes raf

Laatst bewerkt door een moderator:
zaaaaaai

Ik zaai niks, heb geen groene vingers...
Heb wel een leguaan geknoopt, maar das voor een sleepbootje, de Zeeland.

full

Slingerkiel

En toch is het de laatste tijd een beetje stil hier. Heeft er dan niemand problemen met het triplex stuk waarin de koelwaterroosters komen? Of met het aanbrengen van de slingerkiel? En heeft iedereen alles nu wel in huis?

Ik heb er niet echt problemen mee gehad. Belangrijk dat je de insnijdingen goed maakt en dan kan het stuk goed met de radius mee lopen. Met elastiek en punaises eea goed vastgezet totdat de lijm droog was. Daarna geschuurd zodat er geen overgang is tussen de onderste lat en het rooster.
De slingerkiel(en) zet ik er pas later op. Is volgens mij veel te kwetsbaar als ik dat nu al doe.

Groetjes
Ton

Heb nu al 3 keer deel 37 opnieuw ontvangen en alle 3 met gebroken onderdelen, aarghh. Heb dit al zeker nu 6 keer gehad in totaal met andere nummers. Normaal belt de bezorger van selektvracht netjes aan nu gooit ie en smijt ie het door de bus.

deel 37

Heb nu al 3 keer deel 37 opnieuw ontvangen en alle 3 met gebroken onderdelen, aarghh. Heb dit al zeker nu 6 keer gehad in totaal met andere nummers. Normaal belt de bezorger van selektvracht netjes aan nu gooit ie en smijt ie het door de bus.

ik wil wel een keer deel 37 van je af kopen tegen redelijke prijs ik repareer het wel als alles kompleet is kan ik mijn romp eindelijk af bouwen (zonder (helaas de boeg deel ) mijn deel was ook stuk maar ik heb het gerepareeerd Ik denk dat de meeste het deel stuk ontvangen hebben,want het is erg kwetsbaar.

gebroken

ik wil wel een keer deel 37 van je af kopen tegen redelijke prijs ik repareer het wel als alles kompleet is kan ik mijn romp eindelijk af bouwen (zonder (helaas de boeg deel ) mijn deel was ook stuk maar ik heb het gerepareeerd Ik denk dat de meeste het deel stuk ontvangen hebben,want het is erg kwetsbaar.
volgende week krijg ik hem ook hoop dat ie ook niet gebroken is

Deel 37

Ik denk dat deel 194 met de koelwateropeningen bij iedereen in meer of mindere mate gebroken door de brievenbus valt.
Maar ook met een gebroken deel kun je het volgens mij nog prima verlijmen op de romp.

Groetjes
Ton van Wageningen

alweer een update

zie hier de boot is dicht
full

hier ziet men dat de boeg is mooi geschuurt
full

hier zie dat de gatjes er zijn voor de schroeven en roeren
full

hier ben ik zelf met mijn boot
full

bij mij was dat triplex deel gelukkig helemaal intact. ik heb mijn romp niet volgens de beschrijving beplankt ( aan beide kanten maar de helft), maar in plaats daarvan heb ik de eerste 9 lagen latten opgelijmd, toen het triplexdeel, daarna de slingerkiel er tegen aan gehouden en rond om afgetekend, en daarna langs die markering weer een latje gelijmd. daarna heb ik de rest van die romphelft beplankt. het voordeel van dat markeren en direct vastlijmen van een latje is dat er een mooie sleuf ontstaat waar de kiel in gelijmd kan worden, maar dat de kiel niet in de weg komt bij het mooi rondschuren van de romp.

misschien dat ik morgen wat foto's plaats van wat ik bedoel.

Nieuw hier...

Hallo, Bismarckbouwers!

Vorig jaar zomer vond ik dit forum, toen ik – gelokt door reclame – ging zoeken naar informatie over dit bouwproject. Het enthousiasme van Danny Mulders heeft een niet onbelangrijke rol gespeeld bij de keuze een abonnement te nemen. Dank je wel, Danny!
Door allerlei omstandigheden kwam ik er pas een paar weken geleden aan toe met de bouw te starten. Concreet ben ik momenteel aangeland bij editie 12, maar ik verwacht dat ik wel zal inlopen op de overige bouwers.
Helemaal nieuw ben ik niet op het gebied van modelbouw. Ik herinner me de Royal Sovereign met enorm veel priegelig schilderwerk (in kunststof, vermoedelijk Revell). Ik herinner me een passagiersschip, gemaakt uit kartonnen bouwplaten, met zo'n 120 reddingbootjes. Mijn vader voorspelde dat ik dat nooit af zou bouwen wegens gebrek aan geduld. Meestal had hij gelijk; die keer niet. Ik heb al die 120 bootjes netjes uitgesneden, gevouwen en gelijmd. Ook ben ik ooit begonnen aan een sleepboot, maar ik weet niet meer welke. De romp (bouwstijl analoog aan die van 'onze' Bismarck) heb ik afgekregen en geloof me, die was strak. Superstrak! De militaire dienst maakte aan dat project een einde. De scheepsromp is meegegaan in dienst, maar nooit met groot verlof gegaan, za'k maar zeggen.
Dit alles speelt in de eerste helft van de jaren 60, dus je zou met recht kunnen zeggen dat ik opnieuw een beginneling ben.

Pas na enkele edities van de romp van de Bismarck te hebben afgewerkt ontdekte in dat de eerste bodemplaat een tikje rond liep. Precies: een beginnersfout, hahaha.
Hopelijk heb ik dat kunnen oplossen door de complete romp (toen nog zonder enige beplanking) op een 18mm dikke plank oud hout te schroeven. Het betekent dat ik de eerste beplanking van het middenschip (de drie centrale secties, zeg maar) kon uitvoeren tot aan de hellingplank, als ik dat zo mag uitdrukken. Normaliter worden in editie twaalf nog een tweetal rijen aan beide zijden toegevoegd, naar de bodem toe, maar dat lukt me pas als de romp van de plank is losgemaakt.
Ik vermoed echter dat ik nog meer stevigheid/stijfheid zal krijgen als ik boeg en hek van minstens een viertal rijen planken aan beide zijden voorzie. Pas dan durf ik de romp van de helling los te schroeven.

Er is al genoeg geschreven over wat in dit topic wel of niet gewenst is. Ik heb ieder bericht vanaf het allereerste begin gelezen en vind het een uniek draadje qua veelzijdigheid. Ik ben dan ook blij met het standpunt van Hezik en de daarop volgende adhesiebetuigingen.
Gewoon doorgaan dus, en dat het draadje zo nu en dan een pauze kent lijkt me geen enkel probleem. Dat vind je op veel discussieplatforms en het komt echt wel weer bij voordat we – later in deze eeuw – allemaal trots onze scheppingen komen tonen op een centrale plaats. Want daar zal het wel van komen, nietwaar?

Eenieder hier bedankt voor de bijdragen die mij (en vermoedelijk veel andere anonieme lurkers) tot nu toe enorm hebben geholpen!

groet
Otto

Krom triplex

Otto,

Dat kromme triplex is ook bij mij een probleem geweest.
Nu controleer ik alles en maak het eerst vlak met water, gewichten en klemmen. Ik had wat verwrongen dekdelen, heb ze toch verlijmd en daardoor is heel het dek een beetje kromgetrokken. Gelukkig krijg je genoeg tijd om tussen de zendingen door de zaak onder spanning weer recht te laten trekken en dat is gelukkig redelijk gelukt. Mijn Bismarck is recht...

Laatst bewerkt:
Hallo ik ben begonen met de tweede,beplanking ik heb meschien een goede tip als je lijm over het hele oppenvlak van het plankje insmeert met houtlijm,en je drukt het best hard op de romp,blijft het zitten door een soor vacuum

Laatst bewerkt:
Punten en komma's

Stefan,

Doe es hoofdletters, punten en komma's gebruiken. Dan weten we precies wat je bedoelt. Nu spreek je weer in raadselen en moeten wij maar raden wat die tip nou werkelijk inhoudt. Maar ja, jij bent een van de weinigen die dit forum nog levendig houdt. :-D

Laatst bewerkt:
Back