Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

ej Mustang

antwoord A en B is in mijn ogen niet mogenlijk

Hoe kan de bemanning van boord worden geblazen, als ze niet eens aan boord gaan :confused:

Zo, vandaag is mijn ontvanger lichtelijk in war geraakt,
(boot bleek weer goed te varen na het plaatsen van een andere ontvanger)
Corrien gaat druk krijgen, zowel zender als ontvanger voor een onderhouds beurt.

Jongens toch... Als "A" is gebeurt moeten ze zwemmen (de goede kant op) is het te ver weg..... einde verhaal beginnen we weer opnieuw. "B" is als men weet wat er met de crew bij "A" is gebeurt. Bij "B" wordt je tegen de muur gezet, en zijn we weer terug bij af.
Dus (als ze slim zijn) "C" En als "R" begint te oefenen voor de musical aan boord is "A" al een optie bij een snelheid van twee knopen!

Gaat hier aardig op een Bismarck draadje lijken... ;-):hammer::help::teacher:

hahahaha, zo nu verder bouwen mannen!!!! ;-)

'tis wel gezellig hiero zo!

Jammer dat ik zo moet gaan werken...

S100 is klaar voor 99%, gaat in principe nog maar weinig aan gebeuren, misschien eens wat andere props, om Roel bij te kunnen houden.

De PT596 heeft gisteren en vandaag de eerste lak op de romp gekregen, zal hier binnen kort nog een foto van maken.

De Pelisie boot, tja, daar moet een hoop aan gebeuren.
De romp is goed, bovenbouw hangt met verf aan elkaar (enkele onderdelen liggen al los), de mast is kaal, alleen de staander was nog compleet, dus die ga ik van scratch bouwen.

zal waarschijnlijk een 2005 versie worden, dus zijwand moet trap verwijdert worden, en aan het hek eea toevoegen (lengte is dan niet op schaal)

Laatst bewerkt:
.... misschien eens wat andere props, om Roel bij te kunnen houden.
Whoehahahaha.....

Oh... by the way: 2e S-je is binnen, plus "Besatzung".
Motortjes gisteren aangesloten aan programmeerkaart... Na enig hick-ups aan het draaien gekregen.
Het leuke van die programmeerkaart is dat je ook het max toerental en het average toerental kan aflezen...
Max RPM: 27.467
Avg RPM: 22.539
Ben benieuwd hoe dat gaat met:
A) aangesloten schroefassen
b) boot in het water

Laatst bewerkt:
Zo, weer thuis van een nachtje met treintjes spelen.
Ga me er maar eens aan wagen, misschien dat het aan komend week einde gaat lukken.
"Effe" onderdelen shoppen en knutsellen maar.
Nu eerst een paar uur mijn kooi in!

@Joris,

ik heb zelf 4mm messing buis genomen, met een binnen diameter van 3mm

Hierin heb ik weer aan de uiteinden glijlagers gemonteerd, gemaakt van messing buis 3mm, met een binnendiameter van 2 mm

de assen heb ik van 2 mm RVS gemaakt, het draaien van 2mm draad koste mij de meeste krachttermen, en veel geduld ;) het iets taps afschuren was later de oplossing.

De langste 2 mm standaard assen, die ik heb kunnen vinden, zijn 23 cm, dus net te kort, dus van daar de zelfbouw
Hebben jij en Roel nooit van een snijplaatje gehoord soms

@F.van Gent. Natuurlijk is Roel bekend met snijplaatjes.

Overigens gaat dat snijden het beste op een draaibank (met snijolie).
Maar dat heeft helaas niet een ieder in z'n schuurtje staan.
Stroef gaat het wel. Het staal locaal verhitten helpt ook. (was reeds getest in dit draadje) Mag niet krom trekken.
Het materiaal maak je dan iets zachter. Met de hand... ja dan is het snijden wel mopperen geblazen.

Overigens.. jullie gebruiken voor het inkorten van de buisjes toch wel een snij-ijzer? Geen zaagje?

Schroefassen. Mijn ervaring met de naadloos overlappende buizen is, dat je deze niet hoeft te solderen, maar ook met CA kan lijmen.
Voordeel. Lijm laat los bij 100 graad. Soldeer bij 250. Bij normaal gebruik laat het ook niet los.

@Roel
Ja, dat programmeer kaartje laat ook de draaisnelheid zien gedurende belasting.
Ik stap met een van mijn Evo MPX-zenders over op Jeti Duplex 2.4Ghz. Dat wil zeggen dat je over telemetrie kunt gaan beschikken. Hoera!

Met een Jeti Spin 44 regelaar voor mijn Hotliner (F5B-zwever) kan ik straks allerlei gegevens realtime gaan aflezen. De Jeti ontvangers, ontvangen èn zenden. Jawel. Ampères, toerental voltages, straks op mijn Jeti Box afleesbaar. Dat kan ik nu slechts statisch na een vlucht (met een reguliere 35/40Mhz ontvanger). De uiterst gehaalde waarden logt de regelaar... die stekker je na je vlucht aan de Jeti programmeer box.

Straks realtime? Uche, uche... hoewel?... gedurende het vliegen ga je natuurlijk niet naar je zender lopen loeren.
Met een boot heb je minder kans op desastreuze penibele toestanden...

Als je dan nog eens GPS ontvangst erbij zou hebben (i.g.v. Jeti) heb de snelheid ook in kaart.
Dan kan je echt eens goed gaan meten! Dat is wel een onderzoekje voor modelbouwactueel waard! Niet?

De borstelloze buitenlopers zijn fraai. Ben benieuwd wat dat gaat opleveren. Samen met wat lipo's... mooi licht set-upje.

Laatst bewerkt:
@ Frederik
Helaas hebben niet allemaal de beschikking over de mooiste gereedschappen, en moeten we eea met de hand doen.

Het is met een M2 snijplaatje gedaan, netjes met de hand, maar dan nog moet je het begin iets taps laten toelopen, ander draai je er alleen maar een mooi glad puntje aan, omdat de snijplaat te weinig grip krijgt.

Laatst bewerkt:
@ Frederik
Helaas hebben niet allemaal de beschikking over de mooiste gereedschappen, en moeten we eea met de hand doen.

Het is met een M2 snijplaatje gedaan, netjes met de hand, maar dan nog moet je het begin iets taps laten toelopen, ander draai je er alleen maar een mooi glad puntje aan, omdat de snijplaat te weinig grip krijgt.

Sorry hoor maar ik heb gelezen als dat Roel het met een moertje deed
Vandaar mijn vraag dus
En het was ook een beetje gekscherend bedoeld hoor
Zal dus zo een soort vragen niet meer stellen hoor
Gezien de antwoorden die ik krijg
mvg
Frederik

Overigens.. jullie gebruiken voor het inkorten van de buisjes toch wel een snij-ijzer? Geen zaagje?

Hoezo geen zaagje? Als 't ff kan gebruik ik een slijpschijfje in de Proxxon. Maar als het huis in rust is, is het alternatief een zaagje. De snij-ijzers (neem aan dat je de ronde bedoelt) maken de buis aan het eind afgerond en naar binnen toe iets krapper.....hoogst vervelend.
Na het zagen ff schuren / polijsten en vooral schoon maken van binnen. Wat is er mis mee??

Met een boot heb je minder kans op desastreuze penibele toestanden...

.....ik heb onlangs een niet nader te noemen boot, met een niet nader te noemen persoon die met z'n zender aan het prutsen was gezien, die al het geluk had om niet met een harmonica model uit het water te komen.

Ik zie wel wat in Telemetrie met op het display:

........... "Status: gezonken....game over...have a nice day!"...........

Daar en tegen begint men de S-jes aardig op te voeren.......exit schaal snelheid!

Yep, snij-ijzertjes felsen het randje wel een beetje dicht. Zekers.

Ik steek er vaak een boortje bij-in. Dan blijft te passing okeej.
Ik heb helegaar niks tegen je Proxxon-kunsten... ik ben dol op dat spul...maar veel van die schijfjes eindigen in mijn neus of op mijn leesbril... of de snede in het werkstuk is niet haaks genoeg... en meer... (dentale bijgeluiden)

Ook bootjes zijn te harmonikaniseren. Het blijkt maar weer.
Maar telemetie? Eindelijk is het een keer redelijk betaalbaar aan het worden.
en dan... are you sure you want to enter this tree?... :mrgreen:

Rappe S-Bootjes? Draagvleugels eronder, hydrofoliseren, VS-8-tjes van maken.
Want dat is de volgende stap! Hydrofoils!

Laatst bewerkt:
Back