Bouwverslag Amati Arno XI Ferrari

Dat uit een hobbywinkel van billingboats is mooi flak aan ze zijkanten van de latjes, met als resultaat dat je geen naden krijgt zoals je nu hebt met je dek. Nu is het heel moeilijk om met de lak deze naden weg te werken en een spiegelglad resultaat te krijgen.

Geloof me maar! Dit hout is op geen enkele wijze te vergelijken met het waaiboomhout van Billing. :shock::shock:
Het hout van Billings is 0,7 mm dik en over het algemeen gortdroog. Dit hout is ongeveer 3 mm dik en geeft bij het lakken dus een veel mooiere en diepere "nerfwerking".

Het is zaak om tussen de laklagen zodanig te schuren dat de laklaag zover weggeschuurd wordt dat de naden steeds meer gelijk komen te liggen met de bovenzijde van het hout. Dit betekend in de praktijk misschien wel 7 of lagen lakken met tussen schuren. Veel werk dus, maar het resultaat is er dan ook wel naar.
De laatste laklaag polijst je zodat de spiegelglans ontstaat.
Je bent goed bezig ducharry.

Keep up the good work:mrgreen:

Dit zijn ook de eerste 3 lagen die niet geschuurd zijn.
vanaf nu wordt elke laag geschuurd om zo een mooie strakke, gladde laag te krijgen.
Bij de weg: Dit is mijn allereerste "hout"project, dus ik weet nog niet echt beter:)

Bedankt voor jullie complimenten, Tazz en Wiggie

De eerste keer de jachtlak geschuurt.
Ik laat de hydro maar ff een nachtje drogen, want hij is geschuurd met waterproof.
Morgen de vijfde laag er dun opzetten.
Ik ga voor totaal 7 lagen en misschien nog wel een blanke laklaag vanuit de spuitbus. Het ligt eraan of ik de laatste laag er feilloos op krijg.

Laatst bewerkt:
Je moet eigenlijk zover schuren dat het gehele oppervlakte egaal geschuurd is. Nu zie je nog dieperliggende plekjes die niet geschuurd zijn.
Aan de bovenkant is dat makkelijk, je kunt met een gerust hart door de laklaag heen schuren. Bij het opbrengen van de nieuwe laag komt dat weer goed.
Aan de onderkant en zijkant moet je wat voorzichtiger zijn aangezien daar ook nog kleurlak op zit. Schuur je daar doorheen heb je een vervelender probleem.
Begint wel steeds mooier te worden;)

Je hebt gelijk.
Ik heb de volgende laag die ik erop hetb gezet ook helemaal geschuurd.
Ik was bang dat ik door de laag tot op het hout zou gaan schuren.
Was dus niet erg geweest, lees ik. Weer een leermoment:)

Ik ga op de romp vanavond de laatste laag aanbrengen.
Foto's hiervan volgen

Hier is het resultaat.

De laatste laag zit erop.
Totaal zijn er 7 lagen lak.
Veel schuurwerk. Hij hangt nu te drogen.

Ik moest tussendoor nog wat reparatiewerk verrichten, want ik had op een paar plaatsen door de beist en de lak geschuurd.

Op het moment dat de romp uitgehard is, zal ik detailfoto's maken.

Het volgende wat ik ga doen, zijn de skidplates monteren op de zijkant en onderop de romp.
Als dat geplaatst is, ga ik het roer en de prop bewerken en chrome spuiten.

Word vervolgd

Haha, waar een kledinghanger al niet goed voor is.:mrgreen:

En ondertussen zo high als een kanarie van de verfdampen.
Rare hobby eigenlijk he die modelbouw?

Zonder gekheid, het ziet er mooi uit zo. de "vlam" van het hout komt er mooi uit nu.

Altijd handig zo'n kledinghanger en wat betreft de verfluchten en het hoog in je hoofd zijn als gevolg daarvan......KLOPT:)

Ff nog wat beloofde detailfoto's:
Glim ende spiegel...................

De flits heeft wat rare streepjes in de lak laten reflecteren, ik kan het niet terug vinden op de romp.

Ik ga nog een paar dagen de lak laten uitharden. Daarna poets ik de lak op met autowas en ga daarna verder met het roersysteem en de skidplates.

Hij wordt niet rc uitgerust
Was het wel even van plan. Het is wel een heel zwaar model om uit te rusten met RC. Werd mij ook afgeraden om dit model uit te rusten met RC.

Nice to know:

In 'Boote, Europas groesstes Motorboot-Magazin' editie 12/09 is een zeer uitgebreid artikel opgenomen over deze zogenaamde 'Rundnasenboote'. Op de omslag van deze editie is een foto van de Ferrari-roundnose te zien in gerestaureerde toestand.

Mvg,

Eric

Zo....na een weekje wintersport met vrouw, Planck_Franck en gezin, de eerste skidplate eronder gezet.
Er moest aardig wat af gehaald worden van de plates voordat het geheel een beetje op de romp paste.
Met de slijptol/bank/ding ging het vrij gemakkelijk. Je moet alleen ff opppassen dat je iet te ver doorgaat.

Morgen de andere kant doen.
De grote plates voor de onderkant moet ik nog ff iets meer afslijpen.
Ga ik van de week doen en hoop dat ik aan het einde van de week de plates klaar heb, want ik moet/wil ook nog ff naar de HISWA:)

Laatst bewerkt:
Toch nog maar even door gegaan en de andere kant voorzien van een skidplate.

Nu echt morgen de onderste plates eerst op maat maken en dan die erop:)

Ik heb vanavond de andere kant voorzien van een skidplate.
Meteen doorgegaan met de bovenste plates op de romp. Waar die voor dienen, beats me.
Staat voor de rest wel mooi.

Van de week de chrome lijst voor de romp, het smalle gedeelte, opmeten en spuitklaar maken.
Eerst primen en daarna chrome spuiten.
Foto's hiervan volgen uiteraard:)

Beste Harry,
Prachtig mooi ziet het eruit. Hoe krijg je de metalen skidplates erop? (Met sijkers, maar hoe krijg je die zo netjes door het metaal en vervolgens het hout zonder dat de metalen plates beginnen te bobbelen en er ruimte komt tussen hout en plate?)

Eric

Beste Harry,
Prachtig mooi ziet het eruit. Hoe krijg je de metalen skidplates erop? (Met sijkers, maar hoe krijg je die zo netjes door het metaal en vervolgens het hout zonder dat de metalen plates beginnen te bobbelen en er ruimte komt tussen hout en plate?)

Eric
Wat dacht je van een boormachientje
Of lukt het daar niet mee=
mvg
Frederik
Maar mischien is het materiaal zo dun als dat het ook zo gaat.:D :D

Back