Bouwverslag Banckert ( weer één )

Wat Jandootjes bedoelt is over ons regenachtige vaardag e.d. Hebben toen foto's gemaakt enz. Gaat dat niet tever offtopic dan? anders post ik het wel gewoon.
 
Update!

Hallo iedereen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb gedaan, maar ik heb niet stilgezeten in de tussentijd.

Ik heb inmiddels de romp gespoten en de waterlijn gemaakt en het onderwaterschip ( bijna ) afgerond.

Wat ik graag nog wil weten is; Had de Banckert ook water pickup's onder de waterlijn? zoals b.v. op de Smit Rotterdam. Zou het dan namelijk nog toe kunnen passen.

Verder heb ik de stuurhut helemaal klaargemaakt inc. Lichten en bedieningspaneel verlichting. heel erg gedetailleerd is het niet, maar het is toch redelijk goed gelukt moet ik zeggen.

Heb ook nog wat relingwerk gedaan en deze geverfd, en de Schijnwerper aangepast omdat deze niet boven de reling uitkwam!? :S Maar nu dus wel.

Hier wat foto's van de voortgang;

dol8ba.jpg

Hier 1 van de 3 lampjes die ik in mooie messing hulsjes heb bevestigt;

jshyrr.jpg

Het relingwerk, gesoldeerd en wel;

s4rxfk.jpg

Het bedieningspaneel met de lampjes weggewerkt; Ze zijn zo klein omdat ik er voor elk 1 glasvezeltje voor heb gebruikt;

14jcgef.jpg

Hier dan het klokje die ik nog heb toegevoegd als extra detaill;

2luqil3.jpg
;
Spreekt voor zich:D
24czern.jpg


2d97o0m.jpg


2943v9l.jpg

De gepolijste schroef, niet dat dit enige nut heeft, maar ach 't heeft wel wat.


Tot zo ver maar weer.
 
Dank jullie wel! Hunter, die kluisgaten horen precies zo, kijk maar op de foto's. Origineel horen ze gedraaid en vierkant. Op de foto lijkt 't wel een beetje vaag moet ik bekennen.
 
Hallo iedereen,Ik ben inmiddels bezig met het in elkaar zetten van de mast, alleen heb ik 1 probleempje met de verlichting.Zoals ik op de foto's van de banckert kabn ontdekken heeft hij 3 toplichten, achter de mast een rode en een witte. Van de 3 toplichten is de bovenste alleen aan wanneer hijnormaal vaart, maar wanneer gaan de overige twee en de achterste lampen ( rood-wit) branden? Wil dit graag weten i.v.m. 4 kanaals schakelaartje.Alvast bedankt!
 
@ Ad Bakker,

Heel leuk en aardig, maar zit echter met 1 probleem.

Ik zie dat een moeilijk manouvreerbaar sleper rood-wit-ROOD[u/] heeft tijdens slepen.

Echterr zit er op de banckert alleen Rood en wit, en de laatste rood zit er niet op, waarom is dit? Voor zover ik weet heb ik 3 toplichten, achter de mast een rode en witte, en een schijnwerper ( heklicht??? )

Betekent dat gewoon dat de overige twee witte mastlichten voorin en de rode en witte achter de mast tegelijk aangaan tijdens slepen?

Kom er bij de discussie niet helemaal uit, wellicht heeft iemand een foto van de banckert waarop dit heel duidelijk is te zien?

Alvast bedankt!
 
Hallo Jeremy,

Wat betreft de lampen in de mast:
Volgens de beschrijving van BB is het bovenste oranje, de middelste geel en de onderste wit.

De Banckert heeft geen rood wit rood lampen in de mast.
Een geel sleeplicht was toen ook nog niet van toepassing. Een wit heklicht wel.
De regelgeving was toen anders vermoed ik.

M. vr. gr. Ron
 
Laatst bewerkt:
Wanneer het zicht dit vereist, moet de voor ’s nachts voorgeschreven verlichting ook overdag worden gevoerd.

Toplicht:
Een WIT (wit) licht, zichtbaar over een boog van de horizon van 225 graden (112,5 graden aan elke zijde van het vaartuig van recht vooruit) het wordt gevoerd aan of voor de mast en 1 meter boven de boordlichten. minimale hoogte is 4 meter boven de waterlijn, als het schip langer is dan 40 meter is de minimale hoogte 6 meter boven de waterlijn.
Een motor voertuig mag een tweede toplicht voeren, dit tweede toplicht moet geplaatst zijn in de lengte-as achter het eerste toplicht met een minimale afstand van 9 meter (onderling) en tenminste 3 meter hoger, een schip langer als 110 meter is verplicht dit tweede toplicht voeren.

Boordlichten:
Een GROEN licht aan stuurboord (rechts) en een ROOD licht aan bakboord (links), ieder zichtbaar over een boog van de horizon van 112,5 graden aan elke zijde van het vaartuig van recht vooruit, de boordlichten moeten op gelijke hoogte zijn geplaatst.

Heklicht:
Een WIT (wit) licht, zichtbaar over een boog van de horizon van 135 graden van recht achteruit,het moet gevoerd worden op het achterschip, zodat het goed zichtbaar is voor een oploper.

Sleepverlichting:
Een motorschip (sleper als er gesleept wordt) moet voeren 2 toplichten boven elkaar met een onderlinge afstand van 1 meter, beide boordlichten en een GEEL (geel) licht op het achterschip dat over dezelfde boog schijnt als het heklicht, als een sleep meerdere slepers bevat moet elk van deze slepers nog een derde toplicht voeren, weer loodrecht onder de 2 eerdergenoemde toplichten.
Een gesleept schip moet voeren een wit rondom (360 graden) schijnend licht op een hoogte van tenminste 6 meter, is het schip langer dan 110 meter dan moet dit schip 2 van deze lichten voeren, waarvan een voorop en een achterop.
Het laatste gesleepte ship moet tevens een heklicht voeren.

Verlichting van duwschepen:
Een duwschip moet voeren beide boordlichten, op het breedste gedeelte van het schip.
Drie witte heklichten in een horizontale lijn op het achterdek en een toplicht.
Het geduwde schip moet 3 toplichten voeren op het voorschip, en moeten zijn opgesteld in de vorm van een gelijkzijdige driehoek.

Vervoer gevaarlijke stoffen:
Overdag: Zowel varend als stilliggend behalve de voorgeschreven tekens een, twee of drie blauwe kegels met de punt naar beneden loodrecht onderelkaar.
's Nachts: Een, twee of drie rondom schijnende blauwe lichten loodrecht onder elkaar.

Hoe gevaarlijker de lading des te meer kegels of lichten.
Bij een duwstel worden deze tekens aangebracht op de duwboot. Bij een gekoppeld samenstel op het motorschip.

Gekoppeld samenstel:
Een gekoppeld samenstel kan bijvoorbeeld bestaan uit 2 schepen die naast elkaar en aan elkaar vast varen. Waarbij maar 1 schip de motor gebruikt.
Op elk schip een toplicht
Boordlichten aan de buitenzijden
Een heklicht op elk schip

Verlichting van beperkt manoeuvreerbare schepen:
Een motorschip is beperkt manoeuvreerbaar als het door werkzaamheden beperkt wordt om uit te wijken voor andere schepen. (tijdens een sleep of het blussen van een brand etc.)
Het moet voeren (buiten de al eerdere voorgeschreven verlichting), Drie boven elkaar rondom schijnende lichten, waarvan het bovenste ROOD, het middelste WIT (wit) en het onderste weer ROOD.
En ook eventueel (na toestemming van de bevoegde autoriteiten), een GEEL (geel) rondomschijnend flikkerlicht.

Veerpont:
Een veerpont kan vrij varend en niet-vrij varend zijn.
Een niet-vrij varende veerpont is bijvoorbeeld een kabelpont of een gierpont.
Rondom schijnend groen licht en daaronder een rondom schijnend wit licht
Een vrij varende motor veerpont voert bovendien ook boordlichten en een heklicht

Schepen die beschermd willen worden tegen hinderlijke deining van passerende schepen:
Overdag : Een rood-witte vlag (rood boven wit)
's nachts: Een rood rondom schijnend licht met direct daaronder een wit rondom schijnend licht

In bedrijf zijnde werkschepen:
Overdag: aan de zijde waar de doorvaart vrij is: twee groene ruiten, loodrecht onder elkaar met een onderlinge afstand van 1 meter. Aan de zijde waar de door vaart niet vrij is: een rode bol op dezelfde hoogte als de bovenste groene ruit.
's nachts: aan de zijde waar de doorvaart vrij is: twee rondom schijnende groene lichten, loodrecht onder elkaar met een onderlinge afstand van 1 meter. Aan de zijde waar de door vaart niet vrij is: een rondom schijnend rood licht op dezelfde hoogte als het bovenste groene licht.
Als de vaart aan beide zijden vrij is dan worden aan beide zijden twee groene ruiten respectievelijk rondom schijnende lichten gevoerd.

Deels geleend van VMBC het Anker


M.vr.gr. Ron
 
Back
Top