Bouwverslag "Blauwe" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door MarcS73, 14 apr 2016.

  1. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Dus je hebt je maar een kist van valenta gekocht? Want die had de 1000 na de regen en niet de ultima met maar liefst 100 meter meer hoogte...

    Even zonder gekheid, zo kun je geen toestellen vergelijken. Ik geloof best dat er nog wat te optimaliseren valt. Een Perfection gaat tenslotte ook al 3 WK's mee. De techniek heeft in de tussentijd ook niet stil gestaan. Maar hoeveel doet het toestel en hoeveel de piloot? Of het geluk? De pech? De voorbereiding? Een toestel is maar in uitzonderlijke gevallen doorslaggevend voor het resultaat. Daar kun je natuurlijk op anticiperen.

    Het blijft interessant om te zien hoe iedere fabrikant zijn model optimaliseert voor de taak. Er komt nog genoeg als ik alle geruchten mag geloven :)
     
    soarer en Lyckele vinden dit leuk.
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    He he eindelijk iemand die het goed verwoord! Ik heb een tijd geleden een filmpje gepost van Philip Kolb, je kist heeft zeker wel invloed maar de gene achter de knuppels heeft 4x meer invloed op het hele circus.
     
    soarer en vissermax vinden dit leuk.
  3. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Vandaag hele dag op veld gestaan.
    Om kist te leren vliegen / afstellen was het weer niet helemaal optimaal...;). Begon met 3Bft en op een gegeven moment was het +4Bft.
    Maar goed wel van alles kunnen testen.

    Voor geen ballast en weinig tot geen wind is 450mAh 3S Turnigy op zich prima (20,5A statisch, iets minder in vlucht), tenzij ik en hoogte en afstand wil afleggen...
    Met 300 gram ballast, 850mAh 3S lipo en 6gr lood in staart, kom ik nog prima op hoogte (24A statisch, 23A in vlucht), maar kan nergens meer heen....:(. En met >4Bft is eigenlijk nog een 150/200 gram extra ballast wel nodig.

    Wat ik nu van plan ben is om de kleine lipo met bestaande prop te gebruiken en de 850mAh lipo met een grotere prop. Iemand suggesties wat ik het beste kan doen (er zit nog voor 5A rek in). Heb setup ook getest met 1,5A 35c lipo, ook dan zit ik statisch ook rond de 25A. Daarom denk ik dat er nog rek in zit met de 850mAh lipo.

    Dit is wat er nu in zit, wil dus prop die ongeveer 5A meer trekt (ivm YGE30A regelaar).
    • Tenshock VIPER-CC 1020-12T 4pol 5200KV mit Micro Edition 5:1NL
    • 3s - 11,1V - 10x6 Ae, 10848 rpm, 27 Amp. 303 Watt, Schub 1517g, VPitch 99 km/h, Eta 83,9%

    Landen is ook leuke ervaring, want zelfs vol geballast zit ik aan de 1,5kg, dus de Ultima laat zich heel goed landen, zonder door te duwen (zoals de Supra geballast (2,5kg) wel erg doet).

    Had op einde nog problemen met motorloop, blijkt dat er 1 van de motorcontactjes niet goed contact maakt.
    Heb motor er ook nog uitgehaald vandaag en toen viel me op dat er nogal wat vet aan buitenzijde zit, denkelijk heb ik met statisch proefdraaien afgelopen dinsdag (30+) het geheel oververhit...:(.

    Ben heel benieuwd hoe het morgen gaat in Horst.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2016
  4. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Mannen,

    Enige feedback van de westrijd te Horst?
    Er waren denk ik wel 3 Ultima's.
    Hoe deden die het?
    P
     
  5. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Ik kan op de wedstrijd van zaterdag een paar meningen geven over de Ultima:
    - De Ultima is de beste kist, want in de top 6 zaten drie Ultima's...
    - De Ultima is bagger, want mijn hoogste score was met de Supra (nadat ik in ronde 4 een flap servo stuk vloog met landing en de andere los zat).

    Feit is dat afgelopen zaterdag het super Ultima weer was, weinig wind, zeker in het begin weinig thermisch en dan performt vliegtuig uitstekend. Ik heb andere Ultima piloten mooi dingen zien doen op lage hoogte (lees ±15 meter), waarvan ik zeker weet dat dat met mijn Supra (1950 gram bij 3m40) niet gelukt was. Was het 3 of 4 Bft geweest, had het er vast heel anders uitgezien, want dan moet je ook nog echt kunnen (thermiek) vliegen en komen er hele andere aspecten kijken dan "een beetje ronddobberen" in een kluitje... ;)

    Mijn persoonlijke keuze om de Ultima te kopen is nooit geweest om de beste kist te kopen, wel om voor mezelf een "volgende stap" te kopen. Dit had ook een hele lichte Supra kunnen zijn of een 2e hands Pike Perfection. In voorjaar ben ik benaderd of ik interesse had in de Ultima, met voor mij als uitgangspunt "een allround vliegtuig met goede performance van windstil tot 4Bft". Windstil performt vliegtuig uitstekend, bij 4Bft wedstrijd heb ik zelf nog geen ervaring mee. Ik ben wel blij met hoe de Ultima het deed in trainingsdag bij 4Bft.

    Dat er nog veel ontwikkelingen komen op F5J gebied, geloof ik meteen. Want het F3J compromis waarop nu de meeste F5J kisten zijn gebaseerd, is bij F5J volledig anders. Dat geeft mogelijkheden voor de bouwers die er eerst niet waren. De Ultima is daarin een (eerste/grote) stap. Er zullen er nog vele volgen. Kijkend naar de variabelen die ik bij de Ultima allemaal kan wijzigen (belangrijkste: enorme range in zwaartepunt, ballast mogelijkheden en aandrijfset), duurt het nog wel even voordat ik alles uit vliegtuig ga halen. Mijn doelstelling is om minimaal 5 jaar met deze kist te vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2016
    frans46, Lyckele en jve vinden dit leuk.
  6. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Boeiend,
    Nog geen uitslagen op F5J site.
    Ik zoek ook een tweedehands Pike Perfection ;-)
     
  7. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Neem ff kontakt met funpeter7823 op voor een Pike Perfection.
    hij staat meerdere malen in dit draadje o.a. post 80

    groetjes
     
  8. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    In huidige setup heb ik 10 x 6" prop (450mAh lipo= 220watt, 850mAh lipo= 252watt).
    Gisteravond getest met 10,5 x 6".

    De 850mAh lipo valt terug van 34A naar hele nette 31A (statisch), zal in vlucht 30A zijn (regelaar is ook max 30A, dus dat komt goed uit...;)), zijnde 315Watt
    De 450mAh lipo begint met 27A, valt dan terug naar 20,5A en "herstelt" zich dan naar 22,5A. Ik had de lipo in mn handen en ik voelde hoe temp opliep van de lipo. Hij werd behoorlijk extra warm (alles natuurlijk voorverwamd op 45 graden). Na afloop ook behoorlijk uitgezet. Dit is dus echt teveel van het goede voor deze lipo.

    Daar ik maar 1 spinner heb, zal ik voor wedstrijd van komende zaterdag bepalen of ik vlieg met 10 x 6" op 450mAh lipo of 10,5 x 6" op 850mAh lipo. Nadeel van laatste is dat gewicht toeneemt met 45 gram (1190 versus 1145).

    Heb ook nog een 10 x 7" gekocht. Ik heb geen tijd meer om die nog voor zaterdag te testen.

    (Edit: zojuist 2x Turnigy Graphene 500mAh lipo's gekocht, die zouden wel echte 65c moeten kunnen leveren, zijn maar 18 gram zwaarder dan de 450mAh, zie ook test op http://www.elektromodellflug.de/turnigy-graphene.php , hopelijk op tijd binnen voor zaterdag en nog ergens tijd vinden voor solderen en juist zwaartepunt bepalen)
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2016
    frans46 vindt dit leuk.
  9. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Dan zit er niets anders op dan als een puppy op de mat gaan liggen voor de postbode Marc :D
    Misschien heb je mazzel en zijn ze er op tijd!
     
    frans46 vindt dit leuk.
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Marc,

    Ik lees met belangstelling je verslag en je tests. Interessant!

    Wat ik me afvraag: ga je in het vlieggedrag van je Ultima significante veranderingen ervaren als je een gewichtsverschil van 4% creeert met een andere accu/prop combi?

    Ik kan het als "zwaar-hout" vlieger niet beoordelen, ben nieuwsgierig wat je er van merkt. Ik gebruik nu altijd wat te grote accu's, is lekker makkelijk. Vaker starten en minder wisselen.

    Groet,

    Jacob
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben ook een stille meelezer, vind de Ultima stiekem best wel een gaaf ding!

    Ik ben best benieuwd wat hij in daalsnelheid presteerd. Ik ben nog steeds heerlijk met mijn Orca in de weer, ik vlieg er steeds beter mee, en heb onder hele stille omstandigheden een paar hele vlakke grafiekjes gevlogen waarbij ik best onder de indruk was van hoe 'langzaam' hij naar beneden kwam. Met 26cm/sec vliegt hij meer dan 2 keer zo lang van een bepaalde hoogte dan het beste wat ik met de Climaxx ooit gehaald heb!

    hoe doet de Ultima dat?
     
  12. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    @Jacob ik vind een toename van 4% voor alleen andere accu/prop combi best veel. Heb er zelfs over nagedacht om een super lichte Ultima romp te kopen, met hele lichte setup, om dan rond de 1065 gram vliegklaar uit te komen (wat Ultima ook minimaal moet wegen om aan regels FAI te voldoen qua minimale vleugelbelasting). Maar goed, na er een paar nachtjes over geslapen te hebben, besloten dat niet te doen. Werd toch wel heel duur grapje... en nog veel belangrijker, ik moet Ultima eerst beter leren kennen. Heb er nu nog geen 20 vluchten mee gemaakt. Daar is meer te halen dan 100 gram meer of minder...

    Komende periode ga ik geen gekke dingen doen (bv neus extra inkorten), voordat ik zeker weet dat het beter is en dat kan alleen door veel te oefenen en ervaringen uit te wisselen met andere Ultima vliegers.

    Ik merk aan mezelf dat ik er veel mee bezig ben en op zoek naar "het beste" in alle omstandigheden. Dat is lastig, ook omdat er zoveel aan in te stellen is / keuzes te maken zijn. Meer power bijvoorbeeld biedt voordelen, maar ja, wordt het niet lichter op en dat is voor windstil weer niet optimaal. Heb al overwogen om een 2e regelaar te kopen (+15 gram), die tot 60A kan, met andere prop, zodat ik 475watt heb en dan avond voor wedstrijd bepalen wat je inbouwt. Maar ja, dat geeft weer zoveel variabelen, eerst vliegtuig leren kennen....! Ook merk ik dat het batterij/ballast " vastmaaksysteem" wat Erik voor me gemaakt heeft, voor mij niet optimaal is. Ga ik ook nog wijzigen (maar dat is iets voor volgend seizoen, tijd ontbreekt beetje). Hopelijk bieden de nieuwe lipo's voldoende punch en wordt dat de nieuwe standaard (ook met ballast).

    @Justus hoe langzaam Ultima naar beneden komt heb ik nog niet gemeten. In de Supra had ik en een Unisens-E en de Altis. Ivm gewicht, kan ik maar eentje tegelijk in Ultima plaatsen (Unisense met oefenen, Altis met wedstrijden). En een daalsnelheid zegt in mijn ogen niks, zolang het niet in direct vergelijk is met een andere kist in zelfde gebied/hoogte op zelfde moment (en liefst ook nog met zelfde piloot en ervaring, maar dat wordt wel heel gecompliceerd...:)). Dat maakt wedstrijden zo leuk, want dan heb je wel dat directe vergelijk.
     
  13. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee


    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=35552674&postcount=344

    @Justus , met die Orca sink-waarden van 25cm/sec heb jij een eigen troef in handen , als ik dat zo mag vergelijken met bovenstaande koppeling met gegevens van Ultima & Infinity.

    Plus voor licht weer heb je ook nog die perfect vliegende F5J Inside van Hollein ,
    (ben benieuwd , heb je die ook al gemeten ? )

    Compliment aan Astir : Die in Horst tijdens zijn 2e wedstrijd ooit gevlogen , met zijn F5J Inside van Hollein op een 9e plek is geëindigd.
    Ik hoop dat er binnenkort meer Inside & Introduction F5J mee gaan doen.

    Mvg. Xat
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Nee, nog niet gemeten maar als ik de altis én de Inside in de auto heb liggen als het een keer windstil op het strand is ga ik dat zeker doen!

    Met de noot erbij dat wat Marc zegt over daalsnelheid wel waar is. Als ik wat meer stuur op zoek naar stijging kan ik die 26cm/s meteen overboord gooien en in onrustige/thermische lucht zat ik ook geregeld op 0,6-1mtr. Maar ik vind het toch prettig om te weten dat, als ik hem gewoon laat lopen zonder sturen, die kist wel een vreselijke goede glijhoek heeft.

    Voor het f5j spelletje zijn er veel meer dingen belangrijk dan alleen maar die efficiëntie.
    M.i. zijn stuur en overtrek gedrag veel belangrijker dan de pure prestatie. Als je op lage hoogte wil kunnen draaien moet je weten wanneer je op die grens zit. De Inside is hier echt super! Met handstartjes heb ik de vleugeltips al door het gras gestuurd om hem daarna toch nog te vangen.
    Die kan dan ook veel korter draaien draaien en geeft meer vertrouwen met mierenn##ken op lage hoogte.

    Ik denk dat die voor het f5j spelletje beter geschikt is dan de Orca. Dat is...tot dat de wind boven de 6m/s komt.....dan krijgt de laatste het enorm naar zijn zin!

    En voordat kritici dan denken dat de Orca dan een miskoop was als de Inside beter is.....de Orca kan álles! Veel wind, weinig wind, grasveldje, helling, bergen en waar ik hem vooral voor gekocht heb: volle bak aanduiken, rollen, loopen zonder dat de vleugels een krimp geven! Dát kan de Inside niet. Een looping en een rol zijn er uit te persen maar echt fijn vind hij het niet.

    Zou ik puur voor f5j 1 kist moeten kopen, dan zou dat geen Orca worden. Maar zowieso denk ik dat je een aantal modellen en meerdere wedstrijden gevlogen moet hebben voordat je voor jezelf kan bepalen wat je voor f5j nodig acht.
    Zelf vind ik de Inside te gek en ik hoop 9 october achter Astir aan te kunnen vliegen (als hij meedoet tenminste)

    Sorry voor off-topic;)
     
  15. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
  16. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    spullen op tijd binnen Marc ?
     
  17. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Spulletjes HK zijn nog altijd niet binnen...:(.

    Bevindingen Losser: zwaartepunt op 115mm is niet ok. Meer bezig met vliegen/sturen dan met thermiek snuffelen. Vond het al lastig om snelheid gelijk te houden. Voor tweede vlucht het zwaartepunt naar ±110mm gebracht. Was al hele verbetering. Het waaide toen ook iets, dus 100 gram ballast toegevoegd.

    Ik ga nu het volgende doen:
    - regelaar YGE30A 5.5V bec waarschijnlijk vervangen door YGE60A 7.4V bec.
    - rustig weer is dan 108mm zwaartepunt en 300 watt vermogen (10,5 x 6" en 500mAh 65C 3S graphene Lipo)
    - winderig weer is dan 105/104mm zwaartepunt en 500 watt vermogen, met max ballast van ±400 gram* (12x8" schmall en 700mAh 65c 3S graphene Lipo (moet nog besteld worden)). Met ballaststaven kan ik dan precies zwaartepunt bepalen zoals gewenst is.

    *hiervoor ga ik bij lokale ijzerwinkel nieuwe ballast staven laten maken (kost iets van EUR 6 per stuk...:)).

    Vlieggewicht rustig weer is dan 1185 gram en vlieggewicht max beladen is dan ±1600 gram. Daarbij ga ik (als ik toestel beter ken), waarschijnlijk ook nog twee nul standen gebruiken voor de ailerons/flaps, waar bij meer wind/max beladen het nulpunt 2mm omhoog komt (niet zelf verzonnen, gelezen op US forum..).

    En volgende keer was ik eerst mn handen als ik zonnebrand creme heb opgesmeerd, nu zie je vingerafdrukken in vleugel staan...:(.

    Kijk alweer uit naar Oosterland, wind voorspellingen zien er nog ok uit... Fingers crossed.
     
    frans46, jve en Lyckele vinden dit leuk.
  18. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    En ik kijk er naar uit dat je dan wel lekker op je benen staat en alle vluchten kan maken Marc,

    Je liet ons ( in ieder geval mij ) schrikken!
     
    frans46 en Lyckele vinden dit leuk.
  19. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Een vaste door de ontwerper opgegeven thermiek/cruise/speed hoek of milimeter instelling is niet altijd het beste. Bij mij zijn de thermiek/cruise/speed instellingen minimaal, misschien 2mm per stand. Ik heb daar over heen een draaiknop.
    De gedachte daarachter is dat een licht toestel, en ik bedoel een vleugelbelasting lichter dan 20 gram per decimeter, bij windkracht 3 of meer zij neus laat wegdraaien uit de windrichting. Balast aan brengen is zeker een optie, dat kennen we, maar wat blijkt: minder thermiek stand tot 0 graden down kan ook rust brengen in het toestel. Minder weerstand en minder "knuppelen" dus. Met een lichtgewicht toestel is er langer te vliegen in winderige omstandigheden.
    Dat zal voor elk toestel wel weer ander zijn. Rekenkundig krijg je minder holling in je profiel en minder lift. Wel gaat de relatieve snelheid omhoog en veranderd de reinoldsgetallen. Er zal wel weer veel theorie aan vast zitten.
    Mij bevalt die draaibare thermiek stand goed.
     
    jve vindt dit leuk.
  20. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Update van de "Blauwe" Ultima.

    Paar technische wijzigingen.
    - overgegaan naar YGE60A
    - hoogteroer schroef en achterste borgpen ingekort, want die schuurde af en toe zo tegen de aanstuurdraden, dat de servo het niet trok en ik nauwelijks down kon geven

    Test met 850mah lipo en de 12x8 schmall maakt duidelijk dat de lipo lichtjes over de rooie gaat (statisch getest 38A zakt terug naar 34A, terwijl combi 45A statisch zou moeten doen), celspanning zakt tot onder de 3,3volt per cel en dat is te weinig. Zodra de SLS quantum weer leverbaar is, ga ik die bestellen. Zijn ook paar gram zwaarder, dus verwachting is dat ze wel de 65C waarmaken (ik heb 55C nodig voor de 45A).

    Wat me verder nog aan de Ultima is opgevallen, is dat deze met sterkere wind, nog zwaarder geballast moet worden en dat ik moet spelen met de basisinstellingen. Wijzigen van speed naar cruise mode geeft te weinig verschil in basissnelheid van het vliegtuig. Hier valt dus nog behoorlijk wat te winnen hoop ik, want nu kan ik met wind me niet verplaatsen, alleen maar beetje hangen en dat gaat het dus niet worden.
     
    Justus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina