Bouwverslag "Blauwe" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door MarcS73, 14 apr 2016.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hacker heeft dit probleem ook een tijdje gehad met de F5B motoren (B50 L serie). Die zijn toen op verzoek van GJVO het voorste lagerschild gaan borgen met schroeven.

    Warmte zal er zeker mee te maken hebben. Hoe lang laten jullie de motoren tussen vluchten door koelen?
    Bij een binnenloper kan het lang duren voordat alle warmte eruit is, de rotor zit in een afgesloten huls (de behuizing), waar geen lucht door kan stromen.
    Voor F5B (ja sorry, is mijn referentievlak) houdt ik 45min-1uur koeltijd aan. Dat de motor van buiten afgekoeld aanvoelt zegt nog weinig, dan pas begint de binnenliggende rotor af te koelen.
     
  2. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Bij mij is het gebeurd tijdens een trainingssessie. Dan maak ik in ca 2 uur tijd ca 15 starts van 30 seconden.
    Van veel afkoeling tussen die starts zal dus wel geen sprake zijn geweest.
    Op een wedstrijd maak je 1 start per ca. 45 minuten.
     
  3. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Klopt deels Jan. Het kan natuurlijk zijn dat je aan het einde van een groep vliegt en vervolgens direct weer in een opvolgende groep (nieuwe ronde) moet vliegen. Dat zou betekenen dat de motor niet meer dan ca 9,5 + 4= 13,5 minuut niet draait. Hierdoor zou de motor nog redelijk warm kunnen zijn volgens mij.
     
  4. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Is waar, maar gebeurt zelden.
    En dan nog maar één keer achter elkaar.
     
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik had het zondag is Horst 2 keer. En vorig jaar ook al. Maar ik begreep dat dit in gliderscore ook geëlimineerd kan worden.
    Het is geen ramp maar het komt wel regelmatig voor dat een vlieger 2 keer achter elkaar mag starten.

    Maar of de oververhitting nu het probleem is of dat er een productie fout in zit...... volgens mij gaat Marc het zaakje naar Andy opsturen om daar meer duidelijkheid over te krijgen.
     
  6. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Dat heet in Gliderscore "Allow Back-to-Back flights" en kan inderdaad op "NO" gezet worden. Het gevolg is dan wel dat er mogelijk een wat onevenwichtige indeling ontstaat. De meeste vliegers vinden het niet prettig om twee keer achter elkaar te vliegen. Het blijven keuzes ;)
     
  7. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Vandaag contact gehad met dhr Reisenauer (of eigenlijk met Monika zijn vrouw). Ik heb een nieuwe motor gekocht. Het probleem wat ik heb, is bij hun nog onbekend (zeker in combi met schroefdraad die stuk is). Afgesproken dat ik de defecte Tenshock ga opsturen en als deze idd een productiefout heeft, krijg ik mn geld terug.
     
    jve en vissermax vinden dit leuk.
  8. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Wegens uitbreiding in onze gezinssamenstelling kom ik niet echt meer aan vliegen toe de komende periode (jaren?) en heb ik mijn ambities fors naar beneden bijgesteld. Mijn blauwe Ultima gaat dat ook de verkoop in (binnenkort op verkoopdeel en op rc-network). Bij interesse aub een pb.
     
  9. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Jammer Marc, maar tegelijkertijd ook gefeliciteerd!!
     
  10. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Succes met de verkoop Marc. Heb zelf besloten om de mijne te houden. Hij vliegt gewoon te goed. Vandaag diverse keren tussen 17 en 25 meter weggekomen. Een heerlijke kist en nu wel heel snel leverbaar.
     
    bgo vindt dit leuk.
  12. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Met beetje pijn in het hart is gisteren de Blauwe Ultima verkocht en nu in gelukkige bezit van één van onze oosterbuurmannen. Ik hoop dat ik dit jaar nog 1 of 2 wedstrijden kan meevliegen (met de good old Supra).
     
    arno888 vindt dit leuk.
  13. De Wolf Stefaan

    De Wolf Stefaan

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    BRASSCHAAT
    Wegens nieuw project doe ik mijn ultima van de hand
    Meer info per pm
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina