Bouwverslag Bubble Dancer 3m zwever.

Na vele ideeën te hebben ontvangen van een ander draadje heb ik gekozen om de Bubble Dancer te gaan bouwen.
Toen kwam ik erachter dat de romp van Kevlar of iets dergelijks gemaakt moest worden.
Ik heb hier helemaal geen ervaring mee.
Toen kwam trebor siuhyn met het aanbod om de romp en het pendel hoogte roer voor mij te maken, onder één voorwaarde, ik moest een bouwverslag maken.
Dus bij deze :mrgreen:

Vanmiddag wat hout opgehaald.
Achterlijstjes waren nog aanwezig, neuslijsten niet.
Dus ik besloot de neuslijstjes uit een 10mm plank te schaven en te schuren.
Wish me luck...
full

Ik vond de (originele) bouw van de centrale ligger iets te moeilijk.
Dus ik heb besloten om 10 bij 3mm linden als centrale ligger te gebruiken.
3mm lijkt erg weinig, maar meerdere mensen hebben tegen mij gezegt dat het niet veel kwaad kan.
Wil de vleugel van voor naar achter of andersom bewegen, moeten de voor- en achterlijsten ook meebewegen.
En omhoog en naar beneden buigt het nauwelijks.

Ook vind de het idee van de vorm van de luchtrem hartstikke leuk bedacht.
Het tekenen is makkelijk, de uitvoering iets minder.
Dus ik heb besloten om die gewoon van 4mm balsa te maken zonder de vorm erin te schuren.

Toen werd het dus tijd om wat op de tekeningen aan te passen.
Dus de inkeping voor de ligger erin tekenen en de vorm van de luchtrem veranderen.
full

Wat mij opviel is dat rib nummer 7 mist.
De rib bij overgang van het centrale stuk vleugen en het midden stuk.
Is deze rib niet exact hetzelfde als rib nummer 6? Of als rib nummer 8?
Na veel knip- en plakwerk is dit nu het resultaat.
full

Morgen alles uitsnijden en zo veel mogelijk op maat schuren :D
Groet, Gert Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag weer bezig geweest met de Bubble Dancer.
Ik maak eerst het centrale paneel, dan de midden panelen en tot slot de tip-panelen.
Eerst heb ik de ribbetjes uitgesneden
full

En opgeschuurd.
Ik vind die schuurblokken echte ondingen.
Je krijgt er het schuurpapier amper strak mee.
Wat ik dus altijd doe, ik pak een stuk styrodur, en lijm er wat schuurpapier op.
Het werkt goed en het houd ook lekker vast.
full

full

Dan de ribben op de ligger plakken.
full

Op de achterlijst markeren waar de ribben komen, gleufjes uitsnijden en vastplakken maar.
Morgen en/of overmorgen even mooi opschuren, de neuslijst uitschaven en servo inbouwen.
Als ik nog tijd en zin over heb hopelijk ook nog even wat beplanken.
full

full

Heeft iemand een idee hoe ik de servo moet inbouwen zodat de luchtrem volledig opengaat, en weer netjes sluit?
Moet er een stuurstangetje tussen of verbind ik de servo als het ware direct met de luchtrem?
Groet Gert Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens Mark zijn methode doe je dit door middel van een stangetje ik heb het echter anders gedaan zoals hieronder beschreven.
Je bouwt de servo direct onder de spoiler in en doet daar een groot servo armpje aan. In de spoiler zelf doe je een veertje die je maak van heel dun staaldraad.
dat veertje buigje als een grote Nnet als in het richtingsroer van een DLG.
de ene kant lijm je op de bodem van de spoiler ruimte en de andere kant op de spoiler zelf. Als schanieren voor de spoiler heb ik oracover gebruikt.
Als je nu de servo beweegt drukt hij de spoiler open.

Super, dit ga ik op de voet volgen. De Bubble Dancer is een prachtige kist. Ik droom ervan ook ooit zoiets te bouwen.

Heel veel succes!

Groeten Rick

GJ zei:
Ik vond de (originele) bouw van de centrale ligger iets te moeilijk.
Dus ik heb besloten om 10 bij 3mm linden als centrale ligger te gebruiken.
3mm lijkt erg weinig, maar meerdere mensen hebben tegen mij gezegt dat het niet veel kwaad kan.

Hoi Gert Jan,
Mooi project en een prachtige kist!
Ik heb geen ervaring met houtbouw kisten van 3 meter, maar een houten ligger van 10x3 mm zonder verdere versterkingen voor het centrale deel van zo'n kist is misschien erg mager. Zeker als ie aan de lijn gaat.

Succes met de bouw! Ik ga het volgen.
Patrick

Dat zou je inderdaad wel denken.
Ik ben nog bezig met het centrale paneel, vandaag wil ik de neuslijst erop zetten en in vorm schuren, dan post ik wel wat foto's.

Het is lindenhout, het breekt absoluut niet snel.
Van boven naar beneden buigt het gewoon niet, maar van voor naar achter hoeft hij maar 3 mm te overbruggen en buigt hij wel.
Maar dankzij de voor en achterlijst gebeurt dit niet.
Al met al is het erg stevig.
Groet, Gert Jan

Aangaande de capstrips die je kiest even een opmerking. Ik heb niet de moeite genomen om de tekeningen van de Bubble Dancer te bekijken dus weet ik niet wat er origineel bedoelt is. Als je iets wil wijzigen in een ontwerp van Drela moet je erg goed weten wat je doet!!!

[edit]
Toch even gekeken.

Je gaat van carbon naar hout...... :(

Klopt helemaal Berrie,
Wat ik tot nu toe heb is het echt heel stevig, het verbaasde me hoe stevig het is.
Wat er bij het origineel gebeurd (volgens mij), ze hebben een houten ligger.
Daar gaat carbon boven en onderop en dan wikkelen ze er kevlar overheen.
Zoals ik al eerder heb gezegt, het is mij vertelt dat dit wel kan, mocht dit toch fout gaan kan ik de boel nog gaan verstevigen.
Mocht dit fout gaan, dan moet ik een nieuwe vleugel gaan maken...
Ik probeer het toch eerst zo.
Maar toch bedankt dat je me hier even op wijst.

Je gaat pas merken dat het fout gaat als de kist in stukken naar beneden komt.
Dat zou echt zonde zijn en je kan nu nog makkelijk wat aan het ontwerp veranderen.
Ik kan me niet voorstellen dat een strook lindehout van 3x10 mm de krachten kan opvangen.

Het is ook niet alleen het lindenhout.
De neus en achterlijst helpen ook mee.
Bovendien zit er ook nog beplanking op aan de voorkant.
Want denken jullie dat ik nu nog kan toevoegen dan?
Ik kan nog wel een stukje uitschuren en daar een strookje carbon opleggen,
maar ik heb absoluut geen ervaring met carbon en dergelijke.
Mvg Gert Jan

Gewoon 2mm balsa vastmaken met houtlijm?
En dan aan 1 kant of aan beide kanten?
Ik heb namelijk de beplanking er al op zitten, en dat gaat moeilijk worden om dat er netjes af te krijgen..

Dan zet je 2mm balsa met de nerf verticaal tegen de achterzijde van de ligger. En met houtlijm inderdaad

Zoals ik het nu begrijp heb je helemaal geen liggers toegepast. Alleen dat stuk lindehout.
Klopt dat?
Op de eerder geplaatste foto is er ruimte tussen de bovenkant van de ribben en de bovenkant van de ligger. Heb je deze ruimte nog opgevuld of is dat open?

Hoe heb je de vleugelverbinders dan bevestigd?

Groeten!
Patrick

Ik ben bezig met de vleugelverbinders.
Wat ik hiervoor wou doen is een stuk vuren of linde pakken,
hier glasvezel op te doen(geen glasweefsel vaan vezel!) en dan bevestigen aan een midden paneel.
Dan een soort gleuf in het centrale paneel maken, waar de verbinder in kan schuiven.
Hier een gat in boren en daar een bout of een stuk hout met splitpen doorheen doen.
En over de ligger, de ruimte was eerst open, maar hier is de beplanking overheengekomen.
Mvg Gert Jan

Hoi Gert Jan,

Ik kan het niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) volgen.
Maar ik zou je willen aanraden de bouwstappen met foto's hier te posten, het liefst voordat je gaat lijmen. Er zijn hier genoeg mensen met de kennis en de wil om je goed advies te geven.

Ik denk dat je moet overwegen om de bouw van het middendeel over te doen.
De sterkte kan nooit voldoende zijn met zo'n ligger, en vleugelverbinders achteraf inbouwen lijkt me ook geen feest.

Het gebruik van carbon en kevlar in deze vleugel is zo eenvoudig dat iedere modelbouwer dat kan. Het is zonde van het werk om daarop te gaan afdingen, tenminste dat is mijn mening.

Succes verder!
Patrick

Oké, dat is misschien een idee.
Maar als U nou eens zegt wat U dan zou doen als centrale ligger?
Kan ik een ander hout gebruiken als centrale ligger?
Misschien een doos constructie?
Ik kan natuurlijk ook doen wat serge zei.
2mm balsa erachter aan plakken.

Back