Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

dat was het niet , hij was goed ge)bind, doch slecht contact in de "Berg connector" voor de voeding. eens dat hersteld werkt alles weer terug.

Om eens af te wisselen met technische zaken( rookgenerator, CNC-frezen, programmeren in Java ,enz. Eens wat aan de afwerking gaan denken.

Ik moet nog twee springen en twee trossen met een oogsprits in maken voor in de touwbak op het achterdek van de Imara. de min. set aan landvasten dus. Niet te vergeten ook een tweetal smaktouwen. :)

Dan moet ik nog van die autobanden op schaal gaan zoeken? om wat aan de buitenkant te hangen en een paar reserve ervan ook in die touwbak.

Ben het gelukkig nog niet verleert, ---> oogsplitsen maken.
K8zTZx.jpg

Dat worden forse trossen Beagle! En wat moet ik me als Noorderling voorstellen bij smaktouwen? Werplijnen? Leuk werk dat splitsen, maar dunner dan 1 mm wordt een uitdaging. Geeft de zaak wel cachet! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Nou zeg.
Nu gebruik ik eens een Noord Nederlands woord en geen Vlaams
:banana:.
maar je hebt juist gegokt.
Smaktouwen is juist een woord dat ik van de "Noorderlingen" heb geleerd.
De bedoeling is een touw te hebben dat niet te zwaar is, gemakkelijk geworpen kan worden naar b.v. aankomende roeiboten ed. kleine vaartuigen.

Op schaal zijn dat wat je ziet nog geen dikke touwen
1,5 x 33 = 48 mm. diameter , Leuke sleeptrossen voor binnenvaart.

Laatst bewerkt:
Beagle, Bedankt voor de uitleg, maar nu heb je me nieuwsgierig gemaakt naar het Vlaamse woord voor werplijn. Midden 60-er jaren lukte het nog wel eens om op een zeeschip een stuk loglijn te pakken te krijgen. Ideaal als werplijn, omdat het niet kinkte. Wij gebruikten het om van een bunkerschip onze meerlijnen omhoog te laten trekken. Gr. Klaas.

Beagle, Bedankt en vergeet niet om een apenvuistje aan je smaklijn te zetten. Gr. Klaas.

een achtknoop ipv van een apenvuistje zal wel volstaan zeker.
neem een smaktouw van 12mm. diameter Op schaal is dat dan 12/32 =0.4 mm.
eerst zien of ik zulk 3 slag garen heb..van die diameter.

Marlow verkoopt 3 strengs whipping twine van die maat. Helaas niet in een hennepkleur. In de kleur wit heb ik wel een meter of 1,5 voor je. Het is gewaxed polyester. Zelf gebruik ik het als vlaggenlijn. Gr. Klaas.

Klaas bedankt.
Maar ik heb hier linnen garen van verschillende diktes en alles op spoelen van ,origineel 5000m.; mijn touwtjes maak ik al jaren zelf... rechts of links geslagen, je noemt het maar. Van 0,5 tot 3.0 mm.dik.
Dan gebruik ik ook Cordonet katoen garen van DMC om touwtjes te maken.

Ondertussen zijn de lijntjes al getwijnd en gekleurd. en hangen nu te drogen..( Moet nog wel die splitsen maken !!!)

Aan iedereen een goed jaar en veel bouwplezier.
Het nieuwe jaar met goede voornemens ingezet.

In de kit zaten maar 4 lampen en 4 lamphouders.
3 ervan werden gebruikt aan de mast en maar eentje voor het heklicht.
Vermits het een sleepboot is, moet er normaal ook een geel sleeplicht aan de achterkant zijn.
ben het oude aanvaring reglement ter zee gaan zoeken dat geldig was in de jaren 30 en ook daar moest een sleepboot al een geel achterlicht voeren..
dus moet ik niet 4 maar 5lamphouders hebben en ook natuurlijk 5 kampsteunen.
dat word ofwel eentje bijklussen of er nieuwe maken uit messing.
Ik verkies dan messing omdat ze later aan de messing mast moeten komen en dat is tevens een goede geleiding voor mijn +12V leiding voor de verlichting.

een beetje CNC , een beetje vijlen en wat hardsoldeer.
Ik heb hardsoldeer gebruikt , omdat ik ze later nog aan de mast moet kunnen vastmaken. Doe ik dat met zachtsoldeer dan kan dit loskomen als ik de houder tegen de mast soldeer.
dus alles even in hardsoldeer..

S8Sokm.jpg

loGoKw.jpg

Beagle, Ook de beste wensen, maar je plaatjes doen het niet meer. Gr. Klaas.

een rookgenerator.

Wel ik had er meer van verwacht van een DIY rookgenerator werkende op lampolie.
Zeker nadat je allemaal ziet op die Ytube. die maken rook. !!!
Hier de testopstelling.
J8vdCS.jpg

Eerst had ik gewoon een buis van 15 mm. als uitlaat maar dat was echt teleurstellend. Dan dacht ik aan de raadgevingen van Roel .V.E. Ben de bovenkant van die buis gaan dichtmaken en dan errond een soort koker maken, dat gaf al een beter resultaat.
nVibj5.jpg

Zo is het dan. Bovenkant dicht en aan de zijkant een paar gaatjes. dan moest ik nog iets snel maken , als een dorst doosje rond. snel een stukje als buis en een houten ringetje gemaakt.
nel7M4.jpg

maar als ik een klein beetje tegenwind geef; door op 50-60 cm afstand gewoon al te blazen….
uZhido.jpg

Dan vraag ik mij af als het buiten een klein beetje waait.

kortom. dit gaat terug naar de tekentafel.
Oh ja Voeding was 12 V gestuurd door een ESC van 4A . De weerstanden in parallel geeft 7,6 Ohm en het stroomverbruik bij volle kracht is 1.5A. Als brandstof gewoon lampolie..

PS; na meer dan 40 jaar trouwe dienst heeft mijn labo voeding de geest gegeven.
uit een van de b rennen komt geen stroom meer. kan dus op zoek naar een lab voeding van 3-15V maar wel 3A en kortsluitbeveiligd. dat zal wel ergens op internet te vinden zijn.

Hey Beagle, ik heb er eentje besteld in Australie en die geeft echt wel heel heel veel rook. Ik gebruik wel geen lamp olie maar iets van modelbouwtreinen (SR24 modellbahnöl) waarschijnlijk min of meer hetzelfde, als ik de roker openzet is binnen 5 minuten de hele kelder een rookkot... (35m2) dus die geeft echt wel. Als ik morgen wat tijd heb zal ik proberen een filmpje ervan te maken.

is dat die super V4 ???

wat me meer interesseert is hoe het rond die weerstand is. is het een soort kous(wiek) dat men er rond maakt en hoe men ze dan vastmaakt.??

Ik heb het nu met een stukje glaswol uit geweven glasmat maar dat is moeilijk bij elkaar te houden en als je het rond de weerstand plooit breken de vezels..

Laatst bewerkt:
Hey dat is het inderdaad, hij zit al gemonteerd anders had ik hem uit elkaar gehaald maar het idee is super simpel en veel te duur voor wat het is, een lusterklem met een draadgewonden weerstand waar rond een aantal "draden" gewoon zijn geknoopt. deze zorgen voor de capillaire werking.
Het probleem is dat ik geen idee heb wat voor draden het zijn, glasmat kan wel het lijkt er alleszins op, het is een busseltje van ongeveer een 1cm2 gewoon rond de weerstand gedraaid en geknoopt. Met wat ijzerdraad kan je het toch makkelijk bij elkaar houden. Nu de uiteinde van de V4 zijn ook gewoon over het hele bakje verdeeld hoor.
hij word gestuurd door een simpele ESC op 12 volt (11,3) maar je kent hem dus, als je hetzelfde principe volgt moet je daar ook uitkomen me dunkt.

Enkele bedenkingen, word de weerstand wel warm genoeg? Want ik zie het effect van een 4 tal volt bij jou filmpje, vergeleken met de V4. Anders moet je toch eens langs de trein winkel voor een ander soort olie?
Misschien dunnere draad (glasvezel) gebruiken?

Beagle, knip eens een stukje glasvezeldoek van 10x10 cm af en pluis dat uit. Dan heb je mooie strengen om met een mastworp om je weerstand te knopen. De losse einden laat je een paar cm in de olie hangen. Probeer eens een mix van lampolie en naaimachineolie. Die geeft ongetwijfeld meer rook. Als het bij Roel werkt moet het bij jou toch ook lukken! Succes ermee. Gr. Klaas.

Back