Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Hey Beagle, ik heb net een test gedaan met de V4, wat belangrijk is heb ik gemerkt dat de olie de tijd krijgt om in de wiek te dringen anders geen rook, nu de stroom opname, (hij is 12 rated)

12V idle = 0,3A
12V mid = 1,75A
12V full = 2,62A

6V idle = 0,5A
6V mid = 0,92A
6V full = 1,33A

Dat zijn de ratings hij is met een T stuk verdeeld over 2 tubes en heeft heel veel tegendruk! De schouwen zijn maar 1/5 van de hoofd ingang ik meen mij te herinneren dat zonder schouwen de rook opbrengst nog veel meer was.

Ik zou eens van olie veranderen misschien kunnen we wel een wat uit testen er moeten toch ook andere hier op het forum reeds tests gedaan hebben hiermee?
Mocht er iemand zijn die zwarte rook kan produceren, dit zonder dat ik mijn fire monitor echt moet gebruiken laat dan iets weten wat dat zou fantastisch zijn...
 
how... dat is een enorm verbruik.. ( vind ik)
12/2.62 = is maar een weerstand van 4,5 Ohm. bijna de helft van wat ze anders voorschrijven , zijnde 10 Ohm.
en ook 12*2.62 = 32 W.

Wat rook maken kost meer aan verbruik dan mijn beide hoofd motoren :)
 
Mocht er iemand zijn die zwarte rook kan produceren, dit zonder dat ik mijn fire monitor echt moet gebruiken laat dan iets weten wat dat zou fantastisch zijn...

Zwarte rook is in dit soort dingen niet te produceren. Al "tig" experimenten mee gedaan, in diverse draadjes ben ik die vraag tegengekomen, maar tot nu toe geen zwarte rook gezien.
Behalve als iemand kortsluiting maakte en z'n vliegtuig/boot/auto uitfikte...
 
how... dat is een enorm verbruik.. ( vind ik)
12/2.62 = is maar een weerstand van 4,5 Ohm. bijna de helft van wat ze anders voorschrijven , zijnde 10 Ohm.
en ook 12*2.62 = 32 W.

Wat rook maken kost meer aan verbruik dan mijn beide hoofd motoren :)

Tja ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan, ik heb circa 14 Kg nodig om hem op de waterlijn te leggen, origineel was ik met een loodbatterij bezig maar dat ding was lomp en onhandig.

Uiteindelijk overgeschakeld op lipo, eerst op 6xS3 5,2Ah (30ah) maar ik kwam maar op 3Kg, de originele batterij was 8kg dus nog maar 6 extra lipo's besteld toen ze in afslag waren, dat maak meer dan 60Ah, eigenlijk is een Amp minder of meer niet echt een zorg dus... En hij ligt nog 3cm boven zijn lijn (90Ah is echt wel overdreven dus het word lood denk ik :oops:).

Wel dat waren de gegevens de zwarte rook zal een utopie blijven denk ik maar ja toch goed geprobeerd...:hammer:

Nu de hoeveel rook hangt volgens mij volledig af van hoe warm de weerstand word en hoeveel van die weerstand er in aanraking komt met de olie ik weet dat de draadweerstand een cm of 4 was vandaar waarschijnlijk dat hij wel wat stroom pakt, en misschien ook wel warmer word...

Moest je nog info nodig hebben...
 
ik zat met hetzelfde probleem gewicht .... volgens de BB 19 KG. volgens wat ik gezien heb op het water en liggende op de waterlijn, 14 Kg. maar ik heb gewoon voor 2 Loodaccu's gekozen.
dan blijft de boot nog draagbaar als ik hem moet verplaatsen en aan het water plaats ik wel de accu's erin.

Ps nog steeds geen "witte rook"... beter gezegd op dit ogenblijk geen "rook meer."
 
Hallo Erik

Kijk eens bij deze links, mogelijk had je ze al gevonden maar de info is erg duidelijk met foto's.
Zwarte rook heb ik al eens een link, op dit forum over geplaatst. http://www.modelltruckforum.com/index.php?page=Thread&threadID=43827
Maar dit wordt toegepast bij de mannen van de Truck & bouwmachines, maar dit is volgens mij te kleinschalig voor onze
modellen.

Duidelijke link, met bouw foto's.
http://www.rc-panzerketten-forum.co...12&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=1

Even naar beneden door scrollen.
http://www.rc-modellbau-schiffe.de/...&hilight=rauch+generator&hilightuser=0&page=3


Deze link gaat allemaal over, Rook generen.Je moet je wel aanmelden om de foto's te kunnen zien. (heb er een paar geplaatst)
http://www.rc-modellbau-schiffe.de/...&hilight=rauch+generator&hilightuser=0&page=1

attachment.php


attachment.php


attachment.php
attachment.php



http://www.seuthe-dampf.de/start.htm
Hier zijn 2 Seuthe in gebouwd.
jan121.jpg



Succes Peter
 
dank peter
spijtig dat het weer in het duits is. Mijn duits is zoals bij de meeste nederlanders hun "Frans"
maar de prentjes zeggen toch al wat. Als google nu nog een beetje beter gaat vertalen :)
komt dat wel klaar.

Voorlopig staat het bouwen weer op een laag pitje..
moet eerst nog verschillende lakwerken uitvoeren.
tussentijd heb ik toch een soort bok gemaakt waar de boot kan instaan. en waar hij niet in kan verschuiven als ik moet remmen met de auto. Deze bok kan ik in de auto vastzetten.
YPnvNy.jpg


Verder ben ik nog wat bezig geweest met het maken van daglicht luiken.
Het heeft wel drie proefmodelletjes gekost voor ik tevreden ben. Nu kan ik dus 18 stuks gaan maken uit Alu.
WMuGEi.jpg
 
weer een misterie opgelost...

heb ik even een klein flesje van die rookvloeistof gekocht en die in de rookgenerator gedaan...

wat een effect zeg.. Het ligt dus enkel aan de gebruikte lampenolie.
wat ik dus eerst gebruikte:
grTPpz.jpg


en wat ik dus gekocht heb bij die trein mannen.
ocsHiX.jpg


alleen het kleurtje van die olie is al anders.. de ene is echt transparant, de ander geel-groenig. en de reuk is ook anders.

ik heb het alleen maar getest met aansluiten op de batterij- dus zonder ESC ertussen.
 
en het resultaat:
zo zonder iets gewoon een buis recht toe uit
7KDcv2.jpg


en met de verdeler type Roel …dan is het zo geen straal rook maar meer verspreidt en vult later beter de schouw.
Q1pdZ0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat er nu rook uit komt. Lampolie niet weggooien, maar gewoon een mix maken met 50% naaimachineolie, of andere huishoudsmeerolie. Weet (bijna) zeker dat het zal werken. Gr. Klaas.
 
nu met daglicht….

Ik heb gewoon een mengeling gemaakt van 1/2 lampolie en 1/2 van die olie die ik heb voor de airbrush compressor( bij gebrek aan ander olie die beschikbaar was)

en dit is dan het resultaat:
NOHXQs.jpg


misschien bij volgende menging toch 3/4 lampolie en 1/4 andere olie..

Allen die stank van de lamp olie… en met dat rotweer kan ik het raam of de deur niet openzetten, alles waait dan naar binnen ipv. naar buiten…

Bedank allemaal om te helpen.
 
Die Siberie stookte geen olie met dennengeur Bas! Was een mooie boot en werd geregeld ingezet als ijsbreker. Er zijn ook foto's in omloop met een andere installatie om de schoorsteen te strijken. Gr. Klaas.
 
Vandaag een dagje ijsvaren....
ondervinding is dat ik gerust de rookgenerator weerstand kan verhogen naar 10 Ohm.. dan zakt het alg. verbruik, worden de PB accu's minder snel leeg en blijft de rookopbrengst nagenoeg hetzelfde.

nu
1) gaan zoeken naar lichte olie of naaimachine olie in grote hoeveelheden.. Dat ik niet telkens naar de "Veritas" moet om een klein flesje olie.

2) volgende op te lossen probleem:
Het geluid van een triple expansie stoom machine met zijn typische sound.
Iets voor de specialisten en hopelijk kunnen jullie een oplossing aanrijken.

Ik bezit dus de P100 soundcard van “Action electronics” maar bezit niet de CD met geluiden.. Om die CD te gebruiken en je Pic te programmeren moet je een MS-Win PC bezitten en ik ben een “Apple-man”?

Nu ben ik eens gaan kijken op die P100 kaart en wat zie ik: de CPU is een PIC18F4550. Nu die zelfde "Pic" toch ook in de CNC besturing en die "Pic" kan ik wel programmeren via een Olimex kaart een een Pic programmer van Microchips. (Ik zou dus al wel de inhoud van de S100 pic kunnen inlezen).

NU dus….even brainstormen…
1) hoe kan ik de geluiden van B.V. een Youtube opnemen in een geluidsbestand? Er staan mooie voorbeelden van Triple expansie stoommachines met bijhorende typisch geluid op.

2) Hoe krijg ik dat geluidsbestand in een Hex file.?

3) Eénmaal daar, kan ik terug naar die Pic18F4550

wie kan mij in deze materie helpen?
 
Laatst bewerkt:
Hey Beagle,

Ik gebruik op mijn Mac parallels met een oude xp versie, zelf heb ik een ÙSM-RC2 module maar dat zal wel ongeveer hetzelfde zijn, ik gebruik volgende website om de soundfiles te maken:

http://keepvid.com

Je gooit de Url van youtube er in en hebt alle soort formaten onderaan lekker makkelijk. Het Hex bestand is mij ongekend mijn SND MOD werkt gewoon met Wav.

Ik vind de arduino inderdaad toch wat omslachtig, wat ik ga proberen is het volgende: het starten van de motoren geschied via de SND module als ik parallel een relais die bvb 12 volt geeft zolang ik de starter inhoud hoor je de start sequentie en wordt er even heel veel stroom gemaakt.(dit gaat met een kleine vertraging). Diodes zorgen er voor dat de stroom niet naar de Esc loopt en omgekeerd, op deze manier kan ik gewoon de motor ESC gebruiken ik moet enkel ervoor zorgen dat bij stilstand van de motoren de smoker toch "zacht" blijft werken (ik zat ook al te denken aan een extra smoker elke motor zijn eigen... (Beagle kan je even mailen waar je die weerstanden hebt gekocht?) Waarschijnlijk ga ik toch weer wat knutselen daarmee...
 
weerstanden voor de smoker : 10 Ohm maar neem de 10 watt versie.. die weerstanden zijn langer en dan heb je plaats om genoeg glasvezel lintjes er rond te doen. Dat was o.a. ook een van mijn fouten, maar als niemand het je verteld ...:beer:

Ik heb enkel een aparte ESC die de weerstand voed; daarop staat een eenvoudige goedkope diodebrug waarop dan de ventilator is aangesloten.
ESC staat gewoon parallel op het itrottle signaal.

De optie als de motoren stil staan dat er ook rook moet uitkomen, heb ik niet meer in overweging genomen.
ligt de boot tegen de kant, ik vaar er niet mee dan is er ook geen rook.
 
Back
Top