na wat opzoekwerk : De davits
de tekening :
de betekenis.
A : vroegere uitvoering van de kop van de davit ( gebruik voor 27’ whaler)
B : uitvoering van de kop als davit gebruikt wordt voor een motor-cutter
C: latere uitvoering voor een whaler.
D: Davit opgehaald
E: Davit neergelaten. ( bij de Imara moet de davit bijna horizontaal komen.)
F:
Oogbout voor bovenste stormlijn (als er twee gebruikt worden)
G: Oogbout voor laagste stormlijn (als er twee gebruikt worden)
H: schroefas met draad
J: handvat
K:
Metalen blok met twee loopwielen wordt in dit geval een houten blok.
L: Schenkel voor davits strop
M: Schenkel voor spanband
N: Oogbout voor lagere sjortouw (als er twee gebruikt worden)
O:Oogbout voor bovenste sjortouw (als er twee gebruikt worden)
P: schenkel voor spanband
Q: Hangende lijflijn
R: metaal blok met twee loopwielen
S:
Spanband
T:
Houten blok met twee loopwielen
U:
Steun voor boot bij spanbanden
V:
Klamp
W: kielsteun en klamp
** item H & J is bij de Imara niet voorzien. Het ophalen/neerlaten geschied door twee ander talies.
betekenis:
C:
Whaler 27”
D: Spandraad
E: Achterstag
F:
Hangende lijflijnen
G:
Spanband
H: voorste stag
T: spanschoef
** De items in het blauw ga ik wel maken
Een beetje uitleg:
Deze davitsen konden niet draaien enkel kantelen. Meestal gemaakt uit een I profiel, geen U profiel.
Het draaipunt was de hiel van de davit en ze werden bedient door een soort wormwiel met een draaihandel.
Wanneer ze binnenboord waren werd de kiel van de boot gesteund en geklemd door klampen.(W)
Er was geen spanboom maar ieder davit was uitgerust met eigen steun (U)
Het dubbel metalen blok was ofwel rechtstreeks vastgemaakt aan de Davit of los bevestigd vie een schenkel.
Het onderste blok was een houten uitvoering met twee loopwielen. het touw liep over een wiel dat op de davit arm zat en belegd op een klamp die ook op de davit stond.
De kop van de davit is in de loop der tijden veranderd. 100 jr geleden was het uitvoering A voor een roeiboot- Whaler - Dinghy ( Geval van Imara)
Later , waarschijnlijk gedurend of juist na de WWI een stalen plaat werd als kop gebruikt ( Uitvoering-B). Deze plaat werd met klinknagels op het I profiel geklonken.
Dit type van davit werd vooral gebruikt voor overnaadse sloepen ( Whaler type) bij 'sloopt', frigatten, destroyers en andere schepen van gelijke lengte.
Deze sloepen werden vastgemaakt met een soort oog waarin een slip haak werd aangeslagen.
deze davitsen hadden gewoonlijk maar eéén stel spanbanden en een stel stormlijnen en ujorlijnen.
©Modelshipwright 1996 Nr 98 Conway Maritime Press