Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door beagle, 14 sep 2015.

  1. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    toch terug de motivatie gevonden om voort te bouwen. Nog een paar foto’s.

    De verbeterde verschansingssteunen in de CNC machine.
    [​IMG]
    En het resultaat. Nu moet ieder steuntje nog wel individueel aangepast te worden.
    [​IMG]

    Ook nu maar ineens de verlichting in het achterste dekhuis inbouwen.
    De ledjes voor de binnenverlichting zijn in serie geplaatst .
    In het midden zie je het kleine paneeltje met de weerstanden.
    Op 12V is er een voorschakelweerstand van 1K0
    Voor de dekverlichting; de leds moeten juist licht geven en bijna geen uitstraling ben ik per led naar een voorschakelweerstand moeten gaan van 8K2. Zodra er 3V over de led komt, zelfs bij een stroom van 1,4 mA. is het feitelijk nog iets te sterk.
    [​IMG]

    Nu mij niet vergissen bij het maken van de stekker. Ik moet die klemmetjes met een hand tangetje in elkaar nijpen. Een speciale tang ervoor bestaat wel maar toch iets te duur voor het gebruik in de Imara
    [​IMG]

    En de aansluiting bovenop het waterdichte luik.
    [​IMG]

    En dan aansluiten en alles even testen.
    Zonder licht.
    [​IMG]
    Met hutverlichting
    [​IMG]
    En de dekverlichting
    [​IMG]
    Nu alles werkt kan het deksel weer afgedicht worden met plastic tape. En is dit deel van de boot weer klaar voor een nieuw vaarseizoen.
    [​IMG]
     
    MikeMohawk en Erwin van Leeuwen vinden dit leuk.
  2. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    nu nog de verbinding van het dekhuis met de stuurhut. Hier moet ik gaan beslissen welke soort verbinding ik wil. In het verleden brak die dunne blauwe connectors snel af. (Telkens ik vergat dat de kabel nog instak als ik het dekhuis wou wegnemen).
    Het moet wel nogal soepel wezen. Dit dekhuis moet er dikwijls afgenomen en terug geplaatst worden. Dus de connector moet toch een zekere sterkte hebben, doch ook weer zo dat bij vergeten connector los te maken en je het dekhuis wil optillen de verbinding gemakkelijk los kan komen.
    Ofwel een soort Din stekker
    [​IMG]
    of met een flatkabel
    [​IMG]
    mss er eens een nachtje over slapen..
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoeveel connecties moeten het zijn en hoeveel inbouwruimte/hoogte is er Beagle? Misschie dat er nog iets ligt tussen de "onbegrepen" stukken. Kan pas eind van de week kijken. Zit momenteel 250 km van mijn magazijn. Gr. Klaas.
     
  4. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    klaas , het materiaal is er, Plaats is er ook genoeg, ik moet enkel kiezen welke van de twee ik ga gebruiken...
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Ik ben blij dat je weer verder gaat met de Imara!
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dus een luxe-probleem Beagle! Beetje passen en meten en kijken hoe je de delen het best kunt bevestigen dan. Gr. Klaas.
     
  7. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    Dat stond wel vast dat ik er ooit mee ging voortdoen Roel.
    Maar er stonden eerst wat andere zaken op de agenda zoals nieuwe kasten met laden in de werkplaats en dan ook alle laden voorzien van vakjes en daarna die laden min of meer geordend vullen… en ook nog even de grote plas gaan opzoeken, aan boord van het TS Oosterschelde.
    [​IMG]

    Toch maar gekozen voor de flatkabel verbinding.
    Dat was het gemakkelijks voor te bevestigen. Hoefde ik geen hoek-alu te maken en er een gat in te boren. De flatkabel was veel soepeler dan de ineengedraaide draden en als ik het ketelhuis van de boot hef, komt die connector verbinding zo! los en toch zit het strak genoeg om een goed verbinding te maken.
    Ineens maar een soort trekontlasting aan de kabel gemaakt in het ketelhuis.
    [​IMG]

    Nu eerst de mast gaan afwerken. daar moet ook nog verlichting in. dat wordt soldeer/draaiwerk . de mast zelf wordt afneembaar gemaakt voor b.v. transport.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  8. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    Nog weer wat van die “Pewter” toebehoren. Ik heb ze even vervangen door messing exemplaren.
    Bovenaan de steunen voor de armaturen.
    Middenste rij de Pewter uit de kit.
    Onderste rij, wat ik er van gemaakt heb.
    [​IMG]

    Na wat solderen ( o.a. met zilversoldeer en tin soldeer)
    De kop van de mast. Even met de armaturen.
    alles is nog niet kaal en zijn nog wel wat detail werken die nog moeten komen, zoals steunen, ogen.
    [​IMG]

    En de mastvoet met de nagelbank . Ik heb er voor de foto ook even de korvijnnagels ingestoken.
    [​IMG]

    De mast is uit messing , omdat ik hem ga gebruiken voor de +12V leiding naar de LED’s.
    Eerst maar eens de mast in de grondverf zetten en dan in een paar laagjes lak.
    Voor de eindlaag nog even de bedrading op de mast maken en dan een finale laklaag.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Prachtig Eric , vakwerk zoals altijd , spuit je de bedrading straks in dezelfde kleur omdat ze op de mast komt.
    ik trek ze meestal door de mast met een klein gaatje onder de armaturen.
    je maakt er vast wat moois van.
     
  10. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    Goede tip Erwin !!. Daar was ik ook al aan het denken... De draden door de mast zelf en enkel via een klein gaatje daar waar het nodig is.
    PS In de mastvoet komt wel een connector. voor transport moet de mast afneembaar blijven..
     
  11. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Mannen waren er in die tijd dan al stalen masten. Dacht, maar weet niet zeker, dat het toen allemaal nog houten masten waren. Verder mooi werk Eric.
     
  12. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    twee eeuwen geleden waren de masten van clipperschepen al in ijzer; zie o.a. de Cutty-sark in London. Dan is het toch best mogelijk dat in 1932 de masten ook uit metaal gemaakt werden..
     
  13. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Oke dank v/d info Eric.

    Ik wist niet dat men toen al zo ver in de techniek was met de masten.
     
  14. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    Het spreekwoord zegt dat alle goede dingen in drie bestaan.

    Nu hier was het ook een drievoud n.m.l bloed, zweet en tranen ( het eerste figuurlijk, het tweede letterlijk en het derde bijna..) om de elektrische draden in de mast te krijgen. :angry:

    Eerst moest ik gaatjes boren onder de steun van de armaturen. Daar dan een touwtje in duwen—> slecht idee! Dat touwtje krijg je niet door de mast, de zwaartekracht is te klein. Dan maar met zeer dunnen stijve kopergeleiding van 0.25mm doorsteken totdat het aan de onderkant eruit komt;
    Nog één raad hier, zorg dat er binnen je mast geen bramen of uitsteeksels zitten. Volgens Mr M. Komt dan je draad daar tegen te stoten en kan je niet verder.
    Bon--- Bij de derde poging is het mij gelukt.

    Dan moet natuurlijk aan de dunnen draden de draden van de gestripte buisaansluiting en zijn PS2 connector terug naar de lampen getrokken worden. Les= zorg dat je gaten minsten x0.5 groter zijn dan je draad. Anders krijg je die draad niet in een bocht om uit de mast te komen..

    Maar ….. het is gelukt.
    [​IMG]
    En
    [​IMG]

    Nu die PS2 connector nog in de onderkant van de mast lijmenen dan de mast gaan schilderen
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Erg netjes Eric , ik soldeer de electradraad ook altijd aan een dunne messing draad die ik door de buis trek en de mast gebruik ik als min.
    heel mooi ik had dan ook niets anders van je verwacht.:thumbsup:
     
  16. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    de mast zit nu in de spuiterij......

    hopelijk krijg ik hem toch nog klaar vòòr zaterdag--- Dan is het nml. schemervaren op de club...
     
  17. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    ik heb even wat vraagjes.

    Nu ik aan de mast bezig ben moeten er later natuurlijk want-draden en stagen aankomen. Vroeger gebruikte ik daar dunne ronde elastiekjes voor. Doch in een andere topic gaf iemand een vervang product dat beter zou zijn dan die elastiekjes uit de "Veritas". Het staat in de topic van de 7prov. van Erwin, doch ik schijn er over te lezen...
    Iemand die me terug op weg helpt.

    Dan de tweede vraag. om die draden ergens aan het schip vast te maken zitten er in het potdeksel ogen. Nu wil ik de mast afneembaar maken en dan moet ik ook die wantdraden en stagen kunnen losmaken.. Hoe doen jullie dat. ? Met een soort haakjes.? of iets anders.. voorbeeld of foto kan veel helpen..
     
  18. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    terwijl ik het bovenstaande schreef dacht ik ineens aan de foto's van de laatste zeilreis..
    [​IMG]
    dit was wel de haak voor de backstage, maar iets dergelijks zou ik ook op de Imara kunnen maken...
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wel leuk zo'n haak, Beagle, maar ik heb het gevoel dat deze niet uit de begintijd van de "Oosterschelde" is. Ziet er naar mijn gevoel te modern (gegoten) uit. Bakstagen moet je bij het voor de wind varen aan de lijkant slack kunnen geven. Maar als je deze los neemt heb je weinig controle meer en hoe wordt deze bakstag gespannen? Van boven af? Ergens staat me bij dat ze daar aan dek klaplopers voor hadden en er bij het losgooien er een aantal meters slack in de bakstag kwam. Denk dat ze op de "Imara" geen bakstagen gebruikten en de verstaging normaal met wantspanners gestrekt werd. Mooie mast en verlichting trouwens. Gr. Klaas.

    http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.php?woord=kij
     
  20. beagle

    beagle

    Lid geworden:
    8 okt 2014
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Antwerpen- Belgie
    Klaas het gaat niet over de bakstagen... Trouwens die werden op de "Oosterschelde" gewoon los gemaakt en ergens anders vastgemaakt. Onderaan was het een enkel blok en bovenaan aan de stag zat een vioolblok.

    Maar het gaat mij over de haak die ik zou kunnen maken aan de stagen en wanten van de Imara om die afneembaar te kunnen maken. Zal toch een compromis moeten maken tussen werkelijkheid= want met spanners en geschikt voor RC= imitatie spanners + ???. De mast moet afneembaar zijn.v.m. transport en te water laten.( zit daarbij in de weg van de transport beugel)
     

Deel Deze Pagina