Zo stonden de beschermbogen op de boot. Ik had ze iets te laag gemaakt. Je kon de luiken boven de machinekamer niet openzetten.
Dat spul moest verhoogt worden. Daar heb ik lange tijd over staan denken hoe. Die bogen zijn uit ijzer en met een diameter van 2.6 mm.
Zo 1-2-3- vond ik geen vervang materiaal. De bogen waren ook met epoxy in de Pewter steunen gelijmd. Ze warm maken om de epoxy op te lossen was ook geen optie. tegen dat de eopcy terug brekelig wordt is het smeltpunt van de pewter al lang overschreden en zou ik een hoopje tin-lood overhouden..
Totdat ik dacht, ik zaag de bogen door. Plaats een stukje messing buis erop. Messing buis van 3 mm. die ik uitboor op 2,6mm.
De doorgesneden bogen
en rechts de uitgedraaide messing buisjes.met de pewter steunen.
en dit is het dan geworden.
Nu nog schilderen.
Wou ik eindelijk op een zondag morgend toch weer wat aan de modelboot te werken…
Kwam ik tot de ontdekking dat ik geen moeren meer heb van 2 mm.
- Nu kon ik die gaan bestellen bij Microscrew en wachten op de postbode of een beetje tekenwerk doen, een progje schrijven en de CNC de moertjes laten frezen…Het is het laatste geworden….
Als wij dan toch aan het frezen zijn; ook maar ineens de houders voor de geplooide buizen van 4 mm. en 3 mm. en tevens de dekdoorvoeren ervoor.
De buizen van 3 & 4 mm. had ik al klaar geplooid.
ook ineens de staven gemaakt uit 2 mm. messing waar ik later de water & vuilwatertank moet mee vastzeten . Daar had ik die moeren van 2 mm. voor nodig.
De buis van 3 mm. stoomleiding voor de stoomfluit , omzwachteld met katoen touw.( nu eerst nog wit schilderen voor ze definitief aan de schouw kan bevestigd worden.