Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

even "Off-line":offtopic:
Toch eens even heel goed vl*ken:stout:

Zit ik terug in dit verslag te bladeren, zie ik dat de foto's van "Imageshack" verdwenen zijn, m.a.w. dat de links niet meer werken. Ik dacht toch dat ik een betalend account had ... ??
Als je dan een mail zend daarover, krijg je dit leuk antwoord.

PLEASE NOTE: If your images are not showing in your account, please verify that your account is premium and carries current subscription. To restore images, please follow this link and upgrade your account: https://imageshack.com/upgrade (it may take up to 24 hours for the images to be restored).

probleem is dat in mijn album mijn foto's allemaal beginnen met IMG_xxxx.jpg
en dat "Imageshack" dat telkens vertaald naar een andere naam.
p.e. (img)https://imagizer.imageshack.us/v2/533x400q90/540/JjnI1c.jpg(/img)
en vind nu maar uit welke prentje ...JjnI&c.jpg overeenkomt met welke IMG_xxxx.jpg.
Ze hebben wel een tooltje om verdwenen links recht te zetten, maar dan moet je juist weten welke IMG_xxx je terug wil opladen.

Dit probleem is er al een hele tijd en van imagesnack heb ik nog niet veel antwoorden hierover gekregen.
Dit is dan weer de laatste keer dat ik Imageshack nog ga betalen. Ik bezit enkel een "Basic" account en niet een "Premium" account van 99€/md. Ben ook niet bereid om voor een forum een account van 953,99 €/jr te nemen.

en sorry jongens, ik ga niet terug al die foto's gaan rechtzetten.

heb al met vele van die gratis iets in de loop der jaren al problemen gehad; daarom dat ik naar een betalende site gegaan ben een aantal jaren geleden, maar dat is blijkbaar ook geen garantie..

( ondertussen zet ik wel de foto's op mijn eigen website - doch kan niet al de foto's, zelfs verkleind naar +/-80Kb daar in opnemen)

Zo stonden de beschermbogen op de boot. Ik had ze iets te laag gemaakt. Je kon de luiken boven de machinekamer niet openzetten.

IMG_3132.jpg

IMG_3135.jpg

Dat spul moest verhoogt worden. Daar heb ik lange tijd over staan denken hoe. Die bogen zijn uit ijzer en met een diameter van 2.6 mm.
Zo 1-2-3- vond ik geen vervang materiaal. De bogen waren ook met epoxy in de Pewter steunen gelijmd. Ze warm maken om de epoxy op te lossen was ook geen optie. tegen dat de eopcy terug brekelig wordt is het smeltpunt van de pewter al lang overschreden en zou ik een hoopje tin-lood overhouden..
Totdat ik dacht, ik zaag de bogen door. Plaats een stukje messing buis erop. Messing buis van 3 mm. die ik uitboor op 2,6mm.

IMG_3133.jpg

De doorgesneden bogen

IMG_3134.jpg

en rechts de uitgedraaide messing buisjes.met de pewter steunen.
en dit is het dan geworden.

IMG_3142.jpg

Nu nog schilderen.

Wou ik eindelijk op een zondag morgend toch weer wat aan de modelboot te werken…
Kwam ik tot de ontdekking dat ik geen moeren meer heb van 2 mm.
- Nu kon ik die gaan bestellen bij Microscrew en wachten op de postbode of een beetje tekenwerk doen, een progje schrijven en de CNC de moertjes laten frezen…Het is het laatste geworden….
Als wij dan toch aan het frezen zijn; ook maar ineens de houders voor de geplooide buizen van 4 mm. en 3 mm. en tevens de dekdoorvoeren ervoor.
De buizen van 3 & 4 mm. had ik al klaar geplooid.

IMG_3139.jpg

ook ineens de staven gemaakt uit 2 mm. messing waar ik later de water & vuilwatertank moet mee vastzeten . Daar had ik die moeren van 2 mm. voor nodig.

IMG_3140.jpg

IMG_3138.jpg

De buis van 3 mm. stoomleiding voor de stoomfluit , omzwachteld met katoen touw.( nu eerst nog wit schilderen voor ze definitief aan de schouw kan bevestigd worden.

IMG_3141.jpg

Dat wordt mooi Beagle en zoals je ziet komen de goede ideeën "vanzelf". Maar zoals zo vaak worden de beste ideetjes uit nood geboren. En zo ploeteren we voort. gr. Klaas.

traag maar zeker.
het resultaat van de geplooide buizen rond de mast.
IMG_3144.jpg

IMG_3146.jpg

De luchthappers die naast de schouw stonden heb ik terug verwijderd. Ze stonden niet loodlecht t.o.v. van het water maar loodrecht = schuin; t.o.v. de zeeg van het dek. Nu weer gaan denken hoe ik dat ga oplossen…

dank voor de complimenten.
Zet me toch aan om nog beter te doen..

De scheve luchthappers onder het motto: “als het je niet bevalt, breek het dan terug af en begin opnieuw”

Ik had deze luchthappers toch graag loodrecht staan, zoals ook pe een echt schip. Dus moest ik iets bedenken om de dekronding op te vangen. Met wat meten en passen stelde ik vast dat een boortje van 2 mm. juist onder een rand ongeveer de maat was.

Om dus die happers schuin te zetten moest ik op één of ander manier een soort ronde spie maken ( Scheg voor de noorderburen). het beste leek mij een klad metaal plamuur te maken daar de happers met de juiste onderleg in te zetten en het geheel te laten drogen. daarna natuurlijk de overtollige plamuur wegschuren.
IMG_3147.jpg

straks krijg je een prentje van het eindresultaat

Uit Groningen afkomstig voel ik me als Noordelijke buurman wel aangesproken. Een scheg zit bij mij onder een boot. Die spie van jou zou ik een soort wig noemen. Maar alle gekheid op een stokje Beagle, je hebt het weer aardig opgelost en straks zie je met jouw manier van werken niets meer van die spie of wig. Belangrijkste is dat je windhappers dan recht staan. Vind het altijd knap dat ze bij reparaties aan een scheef op de werf staand schip dit soort dingen toch waterpas weten te plaatsen. En dat waterpas geldt dan met het schip weer te water. Maak het ook niet te perfect want in principe is de Imara een dame op leeftijd, waaraan je best mag zien dat ze al een poosje meegaat. Gr. Klaas.

Nou zo op leeftijd is de dame niet.
Volgens de history; is zij gebouwd, na tewaterlating een reis door mid. zee naar Tanzania -Dar -Es -Salaam en amper een jaartje later al opgekocht door de navy en verander van model en van naam.
en ik bedoelde niet "scheg" maar "keg"' = "Wig" = "Spie"

Die stuurboordse moet aan de binnenkant nog een heel klein beetje af zo te zien, of is het een vertekening van de foto? Wordt wel wat! zouden ze in Groningen zeggen.
Gr. Klaas.

Het komt wel goed Klaas. De bb happer staat een beetje schuin omdat hij nog los op de romp staat. Eenmaal gelijmd staat hij wel waterpas.

Vandaag even de seinvlaggenkast gemaakt.
Er eerst een soort bouwkitje van gemaakt in multiplex van 1 mm.;)
IMG_3149.jpg

en dit is het resultaat
IMG_3151.jpg
:koud:

Laatst bewerkt:
Druk bezig met voorbereiding. Veel werk voor weinig zichtbaar resultaat.
De steunen maken voor de stijlen van 1.5 mm. die op de open-brug het tentzeil moeten dragen.
Ook de steunen voor de stijlen van 2.5 mm. die de open-brug moeten ondersteunen.
Hier natuurlijk heeft de kit er enkel voorzien voor de onderkant. Ik ga de bovenkant ook voorzien van steunen; zo krijg ik een beter draagvlak voor te lijmen.

IMG_3153.jpg

feitelijk moet dit verslag niet bij de -bouw-Kits horen. maar bij scratch bouw.
Ik heb uiteindelijk enkel de romp en de schouw en misschien 5% van de Pewter uit de kit gebruikt.De houtwerk van Caldercraft natuurlijk ook dat is 100% kwaliteit. al de Pewter is bijna vervangen door hout of messing.

nog meer gepruts dat klaargemaakt is, gelijmd, geschilderd.
De trappen van het ketelhuis
IMG_3155.jpg

de houders voor de roerketting geleiding. De pinnen moeten nog wel rond gemaakt worden.
IMG_3165.jpg

En een overzicht. De vuil & drinkwatertank voorzien van afsluitkranen. De trappen naar de openbrug
onderaan de mal om de ketting geleidingen te lijmen en later te schilderen.
IMG_3166.jpg

Eerst de foto
IMG_3167.jpg

dan de vraag.
Je ziet dat aan de roeren uit de kit er handvaten ontbreken.
Nu kan ik andere roeren gaan bestellen in messing, doch deze maten en zo dun zijn niet verkrijgbaar. Kopen is dus geen optie.
Er bestaan er wel in hout en als een soort kit, doch ik vind die veel te dik in uitvoering. ( totaal uit schaal)
het kleine roer : handvat = is 1.8 mm. in vierkant, dan rond en lang = 5,8
het grote roer : handvat = is 2.0 mm vierkant dan rond , lang6.
siliconen mal maken en dan in epoxy afgieten lijkt me nogal veel voor 1 groot en twee kleine handvaten…

Dus hoe zou jullie dat oplossen om de ontbrekende handvaten bij te maken.?

Back