Bouwverslag Catalina PBY-5A

Bedankt voor de tip(s) mannen. Ik zal eens gaan kijken bij de betere hobbywinkel en anders zal ik eens naar Hobby-in bellen.
Balen van die motor Ronald! Ik ben benieuwd hoe dat afloopt. Wordt dit weer een nieuwe rubriek met “Catalina klaar voor het nieuwe seizoen”?


Groeten, Jeroen
 
Bedankt voor de tip(s) mannen. Ik zal eens gaan kijken bij de betere hobbywinkel en anders zal ik eens naar Hobby-in bellen.
Balen van die motor Ronald! Ik ben benieuwd hoe dat afloopt. Wordt dit weer een nieuwe rubriek met “Catalina klaar voor het nieuwe seizoen”?


Groeten, Jeroen

Catalina is klaar voor het nieuwe seizoen er mankeert niets aan alleen mist ze nu 1 motor.
Ik wacht totdat Dennis terug van vakantie is en misschien weet hij raad anders een nieuwe motor.
Komt allemaal dik in orde.
 
Inlopen O.S. Max FS-91 II P (4-stroke) motoren

Dat begrijp ik, het was ook meer een grapje… ;)
Dat het in orde komt twijfel ik niet aan maar het is al met al wel vervelend. Naar aanleiding van dit nieuws ben ik benieuwd geworden naar de juiste methodiek om een 4-slag motor in te lopen.
Om in mijn bouwverslag niet teveel af te wijken heb ik hiervoor een nieuw draadje geopend.


Catalina is klaar voor het nieuwe seizoen er mankeert niets aan alleen mist ze nu 1 motor.
Ik wacht totdat Dennis terug van vakantie is en misschien weet hij raad anders een nieuwe motor.
Komt allemaal dik in orde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat begrijp ik, het was ook meer een grapje… ;)
Dat het in orde komt twijfel ik niet aan maar het is al met al wel vervelend. Naar aanleiding van dit nieuws ben ik benieuwd geworden naar de juiste methodiek om een 4-slag motor in te lopen.
Om in mijn bouwverslag niet teveel af te wijken heb ik hiervoor een nieuw draadje geopend.

Over het inlopen ga ik niet verder op in.
Iedereen heeft zijn eigen methodiek op dit forum,word je wel soms tureluurs van.
Zit een O.S handleiding bij toch,die gewoon opvolgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, de staart is klaar! En het werkt ook nog eens...
Ook heb ik de vliegenogen gevonden (jep, de Blisters Ronald) bij een doorgewoon hobbywinkeltje. Thx voor de tip Berto.
Vanavond weer lekker hobby’en dus er volgen weer snel nieuwe foto’s.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook heb ik de vliegenogen gevonden (jep, de Blisters Ronald) bij een doorgewoon hobbywinkeltje. Thx voor de tip Berto.
Helemaal goed, soms spoor ik niet maar heb nog wel eens goeie ingevingen ;-)
 
Weer even een update van de voortgang. Het gaat niet hard maar gestaag.

De staart is nu klaar en ik ben begonnen om de romp van achter naar voor te bekleden.
full



De eerste motor zit gemonteerd en de tanks zijn doorgelust. Helaas staan er nog twee tanks in bestelling, zodra die binnen zijn kan de tweede motor ook op zijn plek en ga ik de motoren testen en in laten lopen.
Voor de uitlaat moet nog een bocht komen om hem in het verlengde van de motorruimte komen. Ook wil ik ze gedeeltelijk laten verzinken in de motorruimte. Alleen nog even kijken hoe dat zal uitpakken met de koeling.

full


full


full


Binnenkort meer...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verder laat ik je weten dat afgelopen zondag 1 van de motoren van mijn Catalina het in de start liet afweten,de linker!
Kist zat al op 5 mrt hoogte toen het gebeurde en dus verder moest vliegen op 1 motor. Het viel mij op dat dit geen enkel probleem was en dat ik zelfs nog hoogte kon winnen.

Komt omdat de motoren op een Cat lekker dicht op elkaar zitten, je hebt dan bijna geen assymetrische trust.
Moet je eens proberen met een P38 o.i.d........... :-(

@ Jeroen; MOOI project!!!

gr, Nico
 
Gelukkig nieuwjaar!

Iedereen nog ontzettend bedankt voor zijn leuke reacties en zinnige inbreng dit afgelopen jaar. Hopelijk zal dit draadje in het nieuwe jaar ook weer veelvuldig door jullie worden bezocht. Ik zal er in ieder geval voor zorgen dat jullie ook in het nieuwe jaar de bouw van mijn Catalina op de voet kunnen volgen.
Voor nu een gezond en creatief nieuwjaar gewenst!!!

:celebrate:
 
Laatst bewerkt:
Nog even een leuk vraagstukje voor we het nieuwe jaar inknallen:

De gaten van de propeller ten opzichte van de as zijn te groot. Deze heb ik doormiddel van vulbusjes opgevuld zodat de propeller gecentreerd is. Hierop doe ik de originele ring met daarop de spinner om het geheel vast te zetten. Normaalgesproken wordt deze ring gecentreerd met de moer die bij het motortje geleverd wordt, maar doordat ik een ‘klassieke’ aluminium spinner gebruik kan deze er niet op. De ring kan dus verschuiven waardoor het geheel uit balans raakt. Zie hiervoor de tekening op de onderstaande foto. De as is te lang om er een dunnere ring (met kleinere gatmaat) tussen te stoppen.
Zijn er mensen die een dergelijk probleempje hebben gehad met de aluminium spinners en hoe is dat opgelost?

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een fractie langere vulbussen van je prop maken zodat die ook een deel (dus niet helemaal ivm het vastklemmen van de prop) de ring ondersteund?

Die ringen zijn geloof ik iets van 2mm dik, als je de vulbus(sen) van je prop nu uit 1 deel maakt en dan 1mm door laat lopen in de ring ben je er (lijkt mij).
 
Je vulbusje gewoon 1mm naar buiten drukken zodat de ring er ook mee op gaat .

Zo doe ik dat ook bij mijn Zenoah's omdat de prop's vaak een groter gat hebben . ;)

Verders iedereen een vlieg en bouwrijk 2009 gewenst . :D

Mvg Johan
 
Welke zender???

Even een kleine subdiscussie openen op mijn Catalina bouwverslag over zenders.
Het zit namelijk zo; ik sta op het punt een nieuwe zender aan te schaffen aangezien deze kist een aanzienlijke hoeveelheid kanalen vraagt.
- hoogte- richtingroer (2 servo’s)
- Rolroeren (2 servo’s)
- Motoren (2 servo’s)
- Uitklapbaar Drijversysteem (1 servo)
- Landingsgestel (1 servo)
- Besturing neuswiel (1 servo)

Mijn oog is gevallen op een Futaba FF10 2.4Ghz maar die zit al aardig aan de prijs. Een goedkopere optie is een tweedehands FC-28 maar die zit weer op de 35Mhz.
Wat vind men van deze zenders en wellicht dat er nog een paar leuke suggesties worden gegeven.

full

Futaba 10CHP FASST 2.4GHz Air TM-10 TX + R6014FS RX
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat dacht je van een tweedehands FF9 ? Kan je ook e.v.t. zo een 2.4 mudule in proppen als je dat wilt. Deze zender doet ook alles wat je wilt en er is momenteel een groot 2e hands aanbod ;)
 
hoi heb ook al naar deze zender gekeken wacht hier nog even mee tot de beurs van dordmund hoop hem dan voor een beter prijsje aan te kunnen schaffen;)
 
Uiteraard kunnen we nog heerlijk doordiscussiëren over het zender vraagstuk, maar ik ben er uit. Vandaag heb ik de Futaba 10C 2.4Ghz (FF10) besteld. Ik wilde niet wachten op de beurs in Dortmund want daar ga ik niet naartoe dus ik heb de knoop doorgehakt.


Ook heb ik het pneumatisch neuswiel en de twee uitlaat verlengstukken besteld. Het neuswiel was het laatste deel dat ik van het landingsgestel nog miste want de andere onderdelen heb ik inmiddels al verzameld (met dank aan Ronald van Aken) en opgeknapt/gemodificeerd. Nu nog een drukflesje (en wat tijd) en het spulletje kan ingebouwd worden.

Foto’s volgen snel.
 
Uiteraard kunnen we nog heerlijk doordiscussiëren over het zender vraagstuk, maar ik ben er uit. Vandaag heb ik de Futaba 10C 2.4Ghz (FF10) besteld. Ik wilde niet wachten op de beurs in Dortmund want daar ga ik niet naartoe dus ik heb de knoop doorgehakt.


Ook heb ik het pneumatisch neuswiel en de twee uitlaat verlengstukken besteld. Het neuswiel was het laatste deel dat ik van het landingsgestel nog miste want de andere onderdelen heb ik inmiddels al verzameld (met dank aan Ronald van Aken) en opgeknapt/gemodificeerd. Nu nog een drukflesje (en wat tijd) en het spulletje kan ingebouwd worden.

Foto’s volgen snel.

Geen dank en prima keus wat betreft de zender,bij mijn cluppie inmiddels gemeengoed aan het worden alleen maar positieve woorden.
Drukflesje is zo gemaakt,een leeg flesje waar b.v een of ander luchtje in heeft gezeten bovenkant dicht solderen tuutje eraan ...klaar.
Nou met de bouw lukt het wel dus tot horens.

Gr,Ronald
 
Je vulbusje gewoon 1mm naar buiten drukken zodat de ring er ook mee op gaat .

Zo doe ik dat ook bij mijn Zenoah's omdat de prop's vaak een groter gat hebben . ;)

Verders iedereen een vlieg en bouwrijk 2009 gewenst . :D

Mvg Johan


Deze oplossing zou opzich wel kunnen ware het niet dat er een opstaande rand / aanslag aan de voorzijde van de prop zit (zie tekening)
Die kan wel uitgeboord worden maar dat heeft niet mijn voorkeur. Als het vulbusje dan iets te lang is zou de spinner wel eens op de bus kunnen gaan rusten in plaats van de ring. Daarnaast is het gat van de ring weer groter dan het gat van de propeller. Er zou dan een busje in moeten met een trap.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top