bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Wat is een fietsbel? En ik dacht er een 600 mah lipo in te doen ivm het gewicht laag te houden. Of kan dit vliegtuig veel zwaardere accu's "dragen"?

Iemand zei tegen me dat dit model gerust tegen de 500 gram mag wegen.....

Vandaag ook zelf de poging gewaagd en dat ging best goed.......
De loopings gingen ook goed :D

Maar ik had nog een vraagje: is het normaal dat je tijdens je eerste vlucht je al afvraagt waarom het niet sneller gaat??

Bedankt Vinny voor de uitleg :P

Nu heb ik nog een vraag hoe ik deze motor moet mounten op dit vliegtuig aangezien ik denk dat het tussenstuk voor de brushed motor te veel naar binnen staat. Of moet ik wachten met het tussenstuk erin te lijmen tot ik mijn motor heb? Ook heb ik al een paar keer gezien dat de motor een beetje schuin gemonteerd word kan ik daar wat uitleg over krijgen? En heeft die winkel rctechnics een beetje een goede reputatie en verzendtijd?
Sorry voor al deze vragen maar daar dient een forum voor nietwaar? :D

Mvg, Thibault
Eerst wachten tot je de motor hebt maakt het een stuk makkelijker om de bevestiging goed op elkaar af te stemmen.
Motorschot eerst gewoon op 0 graden dus recht in de neus monteren en later met ringetjes of dun triplex de motorstand instellen.
De motor schuin monteren is noodzakelijk omdat de motor het vliegtuig vooruit trekt onder het zwaartepunt van de gemiddelde frontale oppervlakte(luchtweerstand).
Dit compenseerd de neiging om het model achterover te trekken als je gas geeft.
Door de motor ook iets naar rechts te richten compenseer je de neiging van het naar links trekken als gevolg van het motorkoppel.;)
Levertijd bij RC technics is goed dus met een dag of 2 spullen thuis.
Ze zijn nu niet online helaas door on duidelijke reden dus ik kan niet zien welke spulletjes je bedoeld.:confused::(

Hij is nu iets meer dan 300 gram met een 24 grams 1300kv motortje van Hobbycity, en dacht dat er een 9/4.7 opzat.
Span is volgens tekening en volgens mij is dat 1 meter.....
En een 3 cells 1000MAh LiPo, en dat vind ik toch te krap vlieg nu bijna altijd vol gas.

Ga er denk een fietsbel (met pasende regelaar) opzetten met een wat grotere prop en accu, dan zal het wel lekker vliegen ook met wat wind.

Met de setup die er nu op zit bouw ik wel een shockflyer :)
Dat lijkt me een erg grote prop voor die 24 grams motor.:confused:
3 cells is niet nodig en 1000MaH mag wel 1300MaH 2 cells zijn.
3 cellen is meer voor veel toeren met kleine prop dus snelle vliegtuigen.;)

Eerst wachten tot je de motor hebt maakt het een stuk makkelijker om de bevestiging goed op elkaar af te stemmen.
Motorschot eerst gewoon op 0 graden dus recht in de neus monteren en later met ringetjes of dun triplex de motorstand instellen.
De motor schuin monteren is noodzakelijk omdat de motor het vliegtuig vooruit trekt onder het zwaartepunt van de gemiddelde frontale oppervlakte(luchtweerstand).
Dit compenseerd de neiging om het model achterover te trekken als je gas geeft.
Door de motor ook iets naar rechts te richten compenseer je de neiging van het naar links trekken als gevolg van het motorkoppel.;)
Levertijd bij RC technics is goed dus met een dag of 2 spullen thuis.
Ze zijn nu niet online helaas door on duidelijke reden dus ik kan niet zien welke spulletjes je bedoeld.:confused::(

Dus je moet de motor ietsje naar beneden richten?
En over die levertijd ik woon in België dus dat zal dat nog wel wat vertragen.
Ik heb net alle delen uit depron gesneden. Morgen zal ik wel wat fotos trekken. En qua uiterlijk ga ik me baseren op dit vliegtuig (uit dit topic)

stsvp5.jpg

Dat lijkt me een erg grote prop voor die 24 grams motor.:confused:
3 cells is niet nodig en 1000MaH mag wel 1300MaH 2 cells zijn.
3 cellen is meer voor veel toeren met kleine prop dus snelle vliegtuigen.;)

Hmm, wat voor prop? ik wil toch graag een andere dus dan moet ik het wel gelijk goed doen.
Dan zal ik ook maar naar een andere accu kijken...

Hallo iedereen,

Ik ben onlangs begonnen aan mijn eerste vliegtuig, en jullie kunnen wel raden welk het is :P

Hierbij een paar foto's (hij is nog niet helemaal af ;) )
Er moet nog electronica in (rctechnics) en ik moet nog een zender en een lipo balancer kopen.

Regelaar dacht ik deze te nemen: RCtechnics Internet Store
Motor, geen idee welke ik zou moeten nemen. Zou iemand mij een goede brushless motor kunnen aanraden op rctechnics?
Propellor: ook geen idee welke ik zou moeten nemen.
Ontvanger: zit bij zender
Servo's: idem
Batterij: RCtechnics Internet Store of RCtechnics Internet Store

img1540jt2.jpg

img1541pa9.jpg

Laatst bewerkt:
RCtechnics Internet Store
Deze motor is geschikt en voor een prop van ongeveer een 8x4.
Voor de lipo is een 2 cellige beter anders moet je naar een kleinere prop en dat past niet bij het type vliegtuig.
Hoe kleiner de lipo hoe beter hij vliegt i.v.m. gewicht zo lang de lipo de stroom tenminste aan kan.
Dus mijn advies is kies een 2cellige 20c lipo tussen 800 en 1300mAh.;)
Je hebt mooie plaatjes gemaakt en het ziet er veel belovend uit.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een vraagje over het tussenschot waar de motor op gemonteerd word.
Moet ik dat tussenschot er gewoon in lijmen en dan een plaatje hout erop plakken en dan zo de motor erop? En hoe kan ik dan die aantal graden naar beneden en naar rechts aan mijn motor geven?

Ja dat is de beste methode maar dun triplex is beter i.v.m splijten.
Kleine gaatjes voor boren en schroefjes in draaien.
Ringetjes of plaatje triplex tussen motor en schot en uit proberen in de lucht.
Als je tevreden bent vast lijmen en alles blijft goed zitten als je de motor demonteerd en later terug zet.;)

Volgens mij een goede setup.
Stuurstangen kunnen van staal of carbon maar als ze te lang zijn en parrallel aan de antenne liggen heb je kans op radio storing.
Ik gebruik zelf dunner gemaakte satee prikkers van bamboe met korte stukjes paperclip aan de uiteinden bevestigt met ventielslang op de sateeprikker en met een Z bochtje door de servo arm en roerhoorn.;)

Back