Bouwverslag eerste speedboot (cat)

zoals reeds vroeger gezegd maakt u 2 grote fouten :

1)een spuitbus is nooit uitgehard na 24 uur

2)tape dient verwijderd te worden als de verf niet meer loopt (dat duurt geen 24 u)

ik begrijp dat dit louter een experiment was maar zou u toch aanraden bovenstaande punten in gedachte te houden teneinde een tweede ontgoocheling te voorkomen

mvg

ps als u motip spuitbussen gebruikt raad ik u aan de sproeikop te veranderen , ze verkopen daar ook andere sproeikopjes voor en de "gouden of rode" kopjes geven een veel mooier resultaat dan het zwarte standaard kopje dat op die bussen zit

goudkleurige : geeft een grote cirkelvormige nevel met heel fijne verfdeeltjes, duurt langer vooraleer alles dekt maar je moet al een kluns zijn om daar druipers mee te spuiten

rode : geeft een rechthoekige nevel met groter volume verf , dekt sneller maar je moet oppassen dat je niet te veel aanbrengt en druipers bekomt

doe eens een testje zou ik aanraden

1)een spuitbus is nooit uitgehard na 24 uur
volgens de bus zelf wel ;) tja dat weten we dus ook weer, en ik zal ni wel wat langer wachten alvorens af te plakken ;)

2)tape dient verwijderd te worden als de verf niet meer loopt (dat duurt geen 24 u)
Probleem was dat ik mijn romp in totaal met 4 verschillende kleuren wil spuiten, en ik dus elke keer het stuk wat al afgeplakt was, heb laten zitten en vervolgens een nieuw stuk bij het afgeplakt.... blijkbaar niet de beste manier... vanaf nu dus afplakken, spuiten, half uurtje wachten, tape volledig verwijderen, paar dagen wachten, opnieuw afplakken waar nodig inclusief eerste stuk, etc etc...

ps als u motip spuitbussen gebruikt raad ik u aan de sproeikop te veranderen ..........goudkleurige : geeft een grote cirkelvormige nevel met heel fijne verfdeeltjes, duurt langer vooraleer alles dekt maar je moet al een kluns zijn om daar druipers mee te spuiten
Ha die heb ik zelfs liggen, laatst bijgekocht, maar nog niet gebruikt (enkel het zwarte, nadat het originele op de bus plots tijdens het spuiten verstropte (metallic verf)

Ik ga eens met die gouden proberen, als die idd beter werken zet ik op elke bus zo'n kopje!

Een leerzaam stukje forum!!! Nu weet ik ook waarom ik er tot nog toe altijd vanaf gezien heb... Binnenkort toch maar 'ns proberen en deze tips en tricks nog 'ns goed doorlezen :-).

ik leg zelf de boot niet neer de eerste dagen na het spuiten !

let er ook op als je het gouden kopje gebruikt dat je laatste laag toch voldoende "nat" is want anders ga je geen mooi egaal glimmend oppervlak bekomen maar "sinaasappelhuid"
hangt ook een beetje af van de omgevingstemperatuur

zo doe ik het : spuiten ,zeker niet alles dekken en een 5-tal minuten wachten ( hangt af van de temp), er terug over gaan en weer 5 minuten wachten
dit herhalen totdat alles gedekt is en er toch voldoende "nat" uitziet ; en wees voorzichting in de binnenhoeken want daar is de kans het grootst dat je te veel verf gepoten hebt en druipers krijgt

al doende leert men zeggen ze dus oefen eerst even op wat polystyreenplaat

mvg

ps: 4 kleuren! je gaat geen uitdaging uit de weg zo te zien :-)

OK, ik ben nu officieel enorm pissig :mad:, gisteren opnieuw een poging ondernomen en wederom lekker naar de kl***n :2gunfire:

Had vrijdag ochtend nog de onderkant opnieuw mooi in het wit gespoten, zeer tevreden van het resultaat, vervolgens de romp niet meer aangeraakt tot maandagavond, dan denk je "nu heeft het toch gehoorlijk goed kunnen drogen...."

De onderkant opnieuw netjes afgeplakt met dunne tamiya tape (kan je zo mooi de bochtjes mee volgen).

Vervolgens het "gouden kopje" eens geprobeerd.... ik zal dan misschien een absolute kluns zijn, maar wat een miserie!!! Volgens de beschrijving zou dat dus "een grote cirkelvormige nevel met heel fijne verfdeeltjes" moeten geven.... bij mij gaf het meer het effect van "druk 1 maal op de knop en de gehele inhoud van de bus wordt spontaan op 1 plek gelost..."

Nog nooit van m'n leven zo'n enorme druipers gezien, kon haast pootje baden in de verflaag :mad:

Heb dan onmiddelijk met huishoudrol alle verf zoveel mogelijk opgeveegd, tape opnieuw verwijderd, uurtje gewacht totdat de verf schuurbaar was, kantje opnieuw strak geschuurd, opnieuw opgeplakt, opnieuw spuiten met het standaard kopje....

weet niet wat er met de verf aan de hand was, leek wel bruiswater, nog nooit gezien, de verf borrelde percies aan het oppervlak, net als een glas bruiswater, na 15 minuutjes toch maar de tape ook ineens er af gehaald, helaas mocht niet baten, weer de witte verf onder de tape aangetast (wel iets minder deze keer) maar toch.... die verf vreet zich gewoon door de tape ofzo.... bovendien is de verf kwa resultaat echt niet goed, overal kleine putjes en ingesloten luchtbelletjes....

Ik geef het op, ik gooi heel die motip/duplicolor rotzooi de vuilbak in, ik ben het spuugzat.

Straks maar weer opnieuw rompje schuren en straks zetten, daarna onderneem ik nog 1 maal een poging volgens de klassieke regels der schilderkunst: met lakverf uit het potje met borstel en rol....

Als het niet lukt met die verf, heb ik een probleem... dan geef ik het echt op en wordt er niet meer geschilderd.

Als het wel lukt met die verf, heb ik ook een probleem: van dat type/merk verf is er geen silverkleur, en de zilverkleur van motip vreet deze lakverf op... dan kan ik de romp niet lakken zoals ik zou willen....

:sad: :nooo: :-? :cry:

spijtig te horen dat het je niet lukt

het is me echt een raadsel hoe je dat met die spuitkop zo kunt verknoeien

ik kan enkel gissen en vermoed dat je ofwel

1) van veel te dichtbij spuit
2) constant de knop ingedrukt houdt
3) niet voldoende " uitzwaait "met je bus
4) geen tussentijdse korte droogtijd gebruikt
5) als je dan toch zou uitzwaaien pas begint spuiten als je boven je oppervlak bent
6) te koud , maar dat kan nu eigenlijk niet

als ik spuit verlies ik makkelijk 40 % van mijn verf ( verf die niet op het oppervlak terecht komt)

dat de tweede laag invreet op je eerste is alleen mogelijk als het niet exact dezelfde verf(type) was als je lang genoeg laten drogen hebt
een andere mogelijkheid bestaat simpelweg niet

zoals ik al schreef vorige week :4 kleuren vond ik een ferme uitdaging voor een beginner ,zou ikzelf nog niet eens aan beginnen
enkel en alleen om de overgangen volledig weg te krijgen zodat je er niks van voelt/ziet is een rotklus

mvg
Ben

Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar grondverf en spuitplamuur uit (Motip) bussen. Na ook veel spontane warmtestuwingen en 'niet christelijke uitspraken' na het gebruik van spuitbussen ben ik een aantal jaren geleden overgestapt op een Wagner verfspuit. Dan kun je alle gangbare huis tuin en keuken verven spuiten, minder kosten aan verf, zelf de controle op hoeveel verf bij de lucht, vrije kleurkeuze, en met die Wagner dingen nog redelijk goedkoop, toch een prima resultaat en makkelijk schoon te houden. Ik ben nu overgestapt op een 'echte' verfspuit / airbrush met compressor maar voor het begin, en als je vrijwel alleen grotere oppervlaktes spuit, zijn die Wagner spuiten gewoon heel goed.

Sterkte en wijsheid met de verdere verf / spuit perikelen! Het is altijd uitermate teleurstellend (understatement!) als je mooie bouwwerk door dit soort tegenslagen min of meer verprutst wordt, ik weet hoe je je nu voelt!

dazzler jammer te horen dat het weer mis is , waarschijnlijk heb je een slechte bus te pakken , ff terug naar de verkoper , en evt andere testen , heb dit ook wel eens ,maar als de bus niet spuit gelijk in de gemobak, je weet wat ik bouw ,spuit hiervoor ook veel ook met bussen Motip/Action , maar deze typen kun je alleen op elkaar zetten als je eerst Motip ,en daarna zoiets als Actionbus , Dulplicolor wil zich niet fijn met Motip verdelen ,trouwens ik vind duplicolor (sh....) vaak veel te dun vloeibaar, voor onze modelbouw , voor rompen spuiten gebruik ik simpel maar goed zoiets als dit ( Güde Airbrushkompressor Airbrush-Kompressor SET 50068 | eBay ) , en voor overelkaar zetten van spuitbus lakken verschillende kleuren NIET schuren is mijn ervaring alleen ff afnemen met een spiritus of ander middel , hoop dat je hier weer iets aan hebt ,

gr Rexonamen

zou het gewoon bij 1 kleur houden
koop wat rolletjes striping in je favoriete kleur ( en koop die in een toeleveringsbedrijf voor carroseriebedrijven,dan heb je degelijk materiaal)

verfraai je romp en hou het daar voorlopig bij , goed kwaliteit striping zal zelfs voor dit geen laklaag vragen, dikke stugge rommel uit de dhz-winkel gaat je weer doen koken

als je gaat uitreken wat een redelijke airbrush met compressor kost dan denk ik dat je voor dat geld je boot kan laten spuiten in een carroserie ook hoor (natuurlijk geen 4 kleuren jobkes),daar is er altijd wel iemand die s'avonds of in het weekend een euro wilt bijverdienen , en dan heb je pas vakwerk dat tegen een stootje gaat kunnen

mvg
Ben

Laatst bewerkt:
Hey Dennis,

Ik heb thuis alles liggen voor te airbrush, compressor en airbrush,
moest het je kunnen helpen kan je ze steeds komen lenen om het eens te
proberen.

Ik ben ook bezig aan een CAT na jou verslag te zien, nu welke verf word het meest
gebruikt ? daar ik wel verf heb maar dit is op waterbasis en werd gebruikt voor mijn wagens.

Greetz
Vipe

Rexonamen,

die spuitbussen zijn inderdaad echte zooi, de ene keer heb je een bus waar amper druk opzit, de volgende keer te veel druk, gister had ik inderdaad de indruk dat die bus erg lopend was, bovendien heb ik verf nog nooit zien borrelen alsof het bruiswater was...

Ditmaal gespoten met DupliColor, komen uit dezelfde fabriek als Motip dus je zou verwachten dat het hetzelfde spul is. Ik zou misschien een met echte Motip bussen kunnen proberen, maar de zin is wat over...
Ook heb ik tot nu toe altijd de acrylverf gebruikt, maar motip/dupli heeft ook de synthetische alkydverf, deze heeft een langere droogtijd en is uitsluitend overspuitbaar met zichzelf, maar mss ook het proberen waard... lijkt mij minder agressief dan die acrylverf...

Ik heb nog een airbrush/compressor staan (airbrush zowel de badger model 100G als de badger Universal-360) die gebruik ik enkel voor fijn werk (tamiya bouwdozen, 1/32 - 1/24 auto en vliegers) deze zijn te fijn om mooi egaal grotere vlakken te doen... (denk ik...) welke verf zou ik hier dan trouwens mee kunnen gebruiken? Ik geloof nooit dat die tamiya verf ideaal is voor een boot.

PS als de boot helemaal klaar is, dus verf + stickers, wil ik er nog graag een laagje blanke lak/vernis over als extra bescherming en vastzetten van de stickers... ik ga eens proberen hoe een watergedragen 2-component vernis reageert op al deze verfsoorten....

Laatst bewerkt:
dit is echt mijn laatste posting over het spuiten

al je problemen zijn tot op heden veroorzaakt door het mannetje en niet door het materiaal , hoe graag ook je het tegenovergestelde zou willen hebben

nog nooit heb ik 1 slechte spuitbus van motip in mijn handen gehad , nog nooit

deze mislukking komt gewoon omdat je 2 verschillende types verf op elkaar hebt proberen zetten en spijtig genoeg in de verkeerde volgorde
en ik besef dat het cru gaat klinken : maar er komt daar nog eens bij dat je niet echt over de nodige kennis en feeling beschikt
sorry maar u heeft tot op heden echt tegen alle mogelijke "spuitwetten " gezondigd die ik me maar kan inbeelden

echt ga naar een carroserie , neem je boot mee en pik hem een paar dagen later met een brede glimlach op
hou er wel rekening mee dat het werkuur van een spuiter snel 60à70 euro bedraagt dus doe het voorbereidende werk zelf

en nogmaals excuses dat deze post waarschijnlijk wat cru kan overkomen

mvg

Hoi je hebt alles in huis voor perfect spuitwerk een compr badger , met deze materialen spuit ik al m`n boten en als lak 2k lak voor auto`s , ik koop hier (Ludwiglacke Angebote - 0,25kg SPEZIALLACK RAL GLÄNZEND2003-3031 1Liter 26,80 Artikel in eBay.de Shops zu günstigen Preisen , als voorbeeld , maar koop hier vaak 1lter pakket , en gaat bij mij eigenlijk nooit mis , als ik hiermee de basis gespoten heb kun je eigenlijk bijna alles hier overheen zetten , voor mij de perfecte basis , en de boten zijn met een goedkope kleine(Airbrush Set Kompressor Farbpistole Druckluft #01 | eBay) gespoten , zou als ik kon je dit laten zien , +alles afgeplakt met de tape die ik je al vertelde .

gr Rexonamen

ps dplcbussen echt sh.....se in mijn optiek

al je problemen zijn tot op heden veroorzaakt door het mannetje en niet door het materiaal , hoe graag ook je het tegenovergestelde zou willen hebben

deze mislukking komt gewoon omdat je 2 verschillende types verf op elkaar hebt proberen zetten en spijtig genoeg in de verkeerde volgorde
Ik ben er mij volledig van bewust dat ik ver van een expert ben in spuiten - het loopt gewoon grondig mis en hoewel een deel van de problemen zoals de druipers en slechte resultaten 100% mijn eigen onkunde zijn, blijf ik ervan overtuigt dat sommige problemen gewoon niet zouden mogen voorkomen (komaan zeg, verf die door de tape heen aangetast word door de nieuwe laag... echt niet mijn fout hoor)
Waar haal je het trouwens dat ik verschillende types verf door elkaar zet? Tot op heden heb ik *uitsluitend*DupliColor acryl spuitbussen gebruikt....

maar u heeft tot op heden echt tegen alle mogelijke "spuitwetten " gezondigd die ik me maar kan inbeelden
En welke wetten mogen dat dan zijn? OK ik had de eerste keer de tape waarschijnlijk geen 24 uur mogen laten hangen, maar deze keer heb ik hem (zoals aangeraden!!) haast onmiddelijk na het spuiten verwijderd... nog steeds aangetaste lak eronder. Duidelijk een reactie van de nieuwe verflaag op de bestaande, doorheen de tape door. Ik kan dezelfde tape dagenlang laten zitten zonder enig spoor, het probleem komt er pas als ik er een nieuwe laag overheen spuit...
(dat ik met het gouden kopje veel te dik heb gespoten is een persoonlijk fout... ik had hier jou uitleg "je moet al een echte kluns zijn om hier druipers mee te spuiten" misschien iets minder letterlijk mogen nemen, en wat voorzichtiger zijn en eerst een proefstukje spuiten)

echt ga naar een carroserie , neem je boot mee en pik hem een paar dagen later met een brede glimlach op
hou er wel rekening mee dat het werkuur van een spuiter snel 60à70 euro bedraagt dus doe het voorbereidende werk zelf
Tja, zou een mogelijkheid zijn voor de basiskleur, maar heb niet echt zin om voor elke kleur opnieuw naar de spuiter te lopen, wordt veel te kostelijk. Gaat ook een beetje in tegen mijn filosofie betreft "modelbouw = DHZ Hobby ;)"

Soit, Ik weet dat schilderen niet mijn strafste kant is, ik weet dat veel van m'n problemen komen door fouten die ik gemaakt heb (ik heb trouwens ook nooit anders beweerd) maar ik blijf er ook bij dat ik, ondanks opgevolgde raad (ahum) nog steeds resultaten krijg die ik eigenlijk niet zou mogen en ook komen doordat de ene spuitbus niet de andere is en ik gisteren duidelijk een slechte bus getroffen heb...

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ik het hier al eerder eens geroepen heb,maar Motip en Dupli komt van de zelfde fabriek af, MAAR er zit een heel groot kwaliteits verschil tussen de 2, Motip is echt gericht op auto industrie en dupli is echt voor de huis,tuin en keuken hobbyisten...

Ik pak altijd motip en heb nog nooit problemen gehad ermee, Je moet er wel zeker van zijn Acryl op Acryl en Alkyd op Alkyd....
En inderdaad spuiten is echt een vak,je moet het echt leren wil je goed spuiten,

Grtz Vincent,

PS: Motip zelf heeft geen spuitbussen met Alkyd basis, alle lakken van motip is op acryl basis.... (atans hier in de autoshops,en die hebben een groot assortiment....)

Mijn tip is, Basis motip,lakken motip en tape niet 24u laten zitten, Max 1 uurtje..

Trouwens nog een goede tip... Leg je spuitbussen in warm water, dan vloeit je lak beter,

Zorg wel dan dat je cat op kamer temp is, (20 a 23 graden)

met deze materialen spuit ik al m`n boten en als lak 2k lak voor auto`s , ....
zou als ik kon je dit laten zien , +alles afgeplakt met de tape die ik je al vertelde .

gr Rexonamen

ps dplcbussen echt sh.....se in mijn optiek

Ik ken je werk, heb al veel foto's gezien, en zou ze inderdaad graag eens "live" zien ook ;) wie weet treffen we elkaar wel eens op een meeting oid!

Ik ga eens kijken wat die autolakken juist zijn... mss voor een volgend project, ben het verf-spuiten momenteel grondig beu :p

vincent,

ik doe zowat alles wat je zegt - spuitbussen even in warm water leggen (5 minuutjes in 40-50 graden) - cat op kamertemp (spuit op zolder, nieuw huis met super geisoleerde zolder + ketel warm water staat er), en had tape na 15 à 20 minuutjes verwijderd..

Helaas, geen motip, wel duplicolor...

Misschien kan ik nog 1 maal opnieuw proberen met echte Motip uit de auto-winkel (auto 5 hier in belgie) hopelijk werkt dat beter dan die dupli-color sh**se...

maar ja, eerst maar weer eens schuren, misschien gooi ik de cat wel een paar maandjes de hoek in, en ga ik eerst nog wat aan m'n huisje werken...

maar ja, eerst maar weer eens schuren, misschien gooi ik de cat wel een paar maandjes de hoek in, en ga ik eerst nog wat aan m'n huisje werken...

Denk dat je er een verstandige keus maakt, Frustratie werk alleen maar averechts, Anders vliegt dadelijk je cat door de lucht ipv over het water....:cool:

Ik zeg ook dupli is bagger..... Heb nog steeds een groene vlek in de schuur van de bus die ik ooit eens kapot heb gegooid.....(jaren geleden)

Grtz Vincent,

Back